Vapaat painot vs koneet ja tanko vs käsipainot?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
TOntza: -Höpö höpö. Vaihtoehtoja nuille vermeleille löytyy kyllä monijakoisiinkin ihan riittämiin niin vapaiden painojen kuin kehonpainolla tehtävien liikkeiden parista. Viimeistelee esim. tuon mainitsemasi jalkatreenin 10 kyykkysarjaa takareidet romanialaisella vedolla ja/tai reverse hyperssillä ja hinkkaa loput mehut kintuista pois asklekyykky kävelyin, ei tarvi mennä istukelemaan ja ojentelemaan/koukistelmaan. Paitsi tieten jossei kunto riitä (provo(ko?)!) muuhun kuin istuskeluun kyykkyjen jälkeen. Hieman kun käyttää mielikuvitusta, niin nuita "viimeistely liikkeitä" ilman vermeleitä kyllä löytyy lukemattomia tarkoitukseen kuin tarkoitukseen, ihan riippuen mihin ne viimeistelyt haluaa kohdistaa. Tuollaisin harjoittein kun oppii treenaamaan, oppii samalla myös ymmärtämään kehoaan paljon paremmin kuin kääntämällä kahvaa tai vääntämällä vipua.

Karstakeuhko: -Voitko antaa esimerkin, missä koneilla tehtävä harjoitus parantaa vapailla painoilla tehtävän harjoituksen tekemisessä olevia ongelmia? Varmasti esimerkkejä löytyy, mutta mulla nyt ei kyllä satu yhtäkkiä mieleen. Poislukien nyt vaikkapa voimapuute leukojen vedossa, jolloin ylätaljan käyttö on jokseenkin perusteltua.

Ja edelleen, en itsekkään suoranaisesti ole vermeleiltä vastaan, mutta en keksi ensimmäistäkään syytä miksi ne olisi millään muotoa välttämättömiä kenelekkään. Tai no laiskuus ja mukavuudenhaluisuus tieten...

Karstakeuhko: -Voitko antaa esimerkin, missä koneilla tehtävä harjoitus parantaa vapailla painoilla tehtävän harjoituksen tekemisessä olevia ongelmia? Varmasti esimerkkejä löytyy, mutta mulla nyt ei kyllä satu yhtäkkiä mieleen.

Näin. Mulla ainakin on AINA käynyt niin, että vapailla painoilla tehtävän liikkeen painot on joko pysyneet paikoillaan tai jopa laskenut, jos on yhtään pitempään tehny samoja liikeratoja koneilla ja jättänyt vapaan painon liikkeet pois.

@Risumies: Tuli pari mieleen: Yli soutu taljalla, takaolkapäät taljalla, pulloverit, woodchopit/sivuvatsat, Vatsat taljalla. Mitkään tietysti ei ole mitenkään pakollisia ja vapailla onnistuvat ihan samalla tavalla mutta tehostavat kuitenkin.

Anyway Henkilökohtainen mielipide 100% natuna, sitä ei tarvitse laitteihin koskea (Paitsi ehkä tosiaan siihen ylätaljaan sekä pohje laitteeseen ehkäpä) ennenkun sitä rautaa alkaa todella nousemaan. Itse vedän monipuolisesti erillaisia liikkeitä isoille lihaksille, treenaan voimaa ja hieman bodausta tosin sekin tehdään isojen lihasryhmien liikkeillä, toistot, liikkeet, lepo ja tempo muuttuvat. En ikinä tahkoa liian montaa viikkoa samaa kahta tai kolmea liikettä vaan vaihdan johonkin toiseen liike variaatioon esim: Penkki -> kulmapenkki tangolla -> penkki kässäreillä-> leveät rintadipit -> kulmapenkki kässäreillä-> Punnerrukset painoilla. Laitteiden runkkauksesta saa vaan armottoman vitutuksen kun ei oikeasti paikat kasva kunnolla, kuten sillä naapuripenkin peralla joka tuntuu pursuavan kun karinniemen kana anaboolisilla ass-steroideilla. Ja onhan se vitutus valtava kun, niillä vapareilla olisi kasvanut niin paljon kivemmin.

Seuraavat laitteet on mielestäni hyviä apuja vapari treenissä:
Takareiden soutulaite.
Ylätalja ja avittava leuanveto laite.
Pohjenosto laite, sillä kun on se 130-170 kilon tanko niskassa tai reisillä voin sanoa että sielu vuotaa verta tehdessä 10-15 toistoa vapailla painoilla pohjenostoja.
Smitti: ylviistoon soutua varten ja onhan se ihan ok tehdessä kapeeta penkkiäkin. (Jep en digaa smittiä, ei tuu tukilihakset niin vahvoiksi, ja kyykyssä jopa paikat menee paremmin paskaksi)
Säädettävä talja laite köydellä, takaolkapäille, vatsoille, sivuvatsoille, pullovereihin/ylisoutuun ja ojentajille.
Jalkaprässi: Itse en käytä, kun tulee tehtyä 4 eri kyykky variaatiota.

Mut jokainen hyvä ohjelma rakentuu isojen lihasryhmien liikkeisiin kuten: Mave variaatiot lantiolle ja alaselälle, kyykky variaatiot jaloille, punnerus, leveät rinnan dipit ja penkki variaatiot rinnoille, Pysty punnerrus sekä clean n' jerk & powerclean (vihaan suomenkielisiä nimikkeitä näille) olkapäille ja muallekkin. Leuat, kulmasoutu sekä yläkulmaan soutu yläselälle. Takateidet menevät sitten RMV:llä ja vähän hyviä huomenia siihen lisäksi ja Avôt!

Sit voi vähän eristellä treeninen lopuksi: Vatsoja kaapeleilla ja sekä levypainoilla. Ojentajia kaapeleilla, dipeillä, tangolla sekä kässäreillä. Haukkaa tangolla ja kässäreillä, pohkeita laitteilla ja vapailla. olkapäitä tarvii edes kovasti eristää kun vetää pysty punneruksia ja yläviiston soutua.

Forkkuja tarvii ees reenaa erikseen tarpeeksi ennenkun ei pysty tankoa pitämään käsissään repiessään mavea. Kyllä ne kädet alkaa hienosti jaksamaan kun vetelee 3-5 sarjan isoja maveja, siihen vähän kulma soutua, Romanialaisia maveja, leukoja tai ylätaljaa, sit joku 75-100kg kaapeliin ja köysi eikun vetämään 3-4x20-30 vatsaa taljalla alkaa kummasti forkut ja grippi kummasti kestämään isoja painoja tulevaisuudessa.

Jos lihasmassan todelliseen kasvattamiseen olisi salaisuus olisi se natulle melko pitkään: Vahva vihreä tee, vahva kahvi tai kofeiini pilsut + joku tehostaja, kreatiini, glutamiini ja ehkäpä vähän argiinia (muita lisäravinteita ei oikeasti edes tarvitse lihaskasvuun.) Monipuolinen ja säännöllinen ruoka, lepo, venyttely, lämmittely, riittävä lenkkeily ja isojen lihasryhmien liikkeet vapailla painoilla. Riittävät variaatiot toistoille/levolle/painoille. Harjoitteleminen monipuolisesti: voimaa, massaa ja kestävyyttä. Treeniohejelman riittävä muutteleminen. Sekä viimeisinä mutta ei vähäisimpinä Ahkeruus ja tahdovoima.

Noniin siinä oli minun nyrkkisäännöt. Älkää ihan liian tosissaan ottako ^_^

No joo, mulla on laitteet jäänyt sen takia, koska mulla ei kotona niitä ole, ainoastaan vapaita painoja, tanko 150kg asti ja kässärit 50kg kipale, mutta silloin kun salilla satun käymään, niin siellä kyllä tulee irroteltua pecdeckillä, smithillä ja ylätaljalla, mutta muuten jätän kaikki reiden- ja lantionvääntökoneet sun muut vatsalihaksenvääntäjät akoille ja teen kässäreillä ja tangolla kaikki liikkeet. Viimeksi tein tissideckillä kolme irrottelevaa sarjaa, eikä mulla oikein jäänyt siitä kovin kaksista kuvaa - flyesseillä saa paljon kivemman poltteen ja loppurutistuksen tisseihin romusarjan jälkeen, ja ne voi tehdä vaikka lattialla maaten jos ei muu auta.

Karstakeuhko: -Voitko antaa esimerkin, missä koneilla tehtävä harjoitus parantaa vapailla painoilla tehtävän harjoituksen tekemisessä olevia ongelmia? Varmasti esimerkkejä löytyy, mutta mulla nyt ei kyllä satu yhtäkkiä mieleen. Poislukien nyt vaikkapa voimapuute leukojen vedossa, jolloin ylätaljan käyttö on jokseenkin perusteltua.

Itse voisin mainita tähän erilaiset kaapeliliikkeet yläselälle. Kummasti on itsellä helpottunut etuvaa'at ja leuanvedot kun on saanut vihdoin lapojen pienet lihakset parempaan hallintaan. Ilman laitteita en millään oikein tajunnut oikeaoppista alaepäkkäiden käyttöä esimerkiksi etuvaa'assa.

Toinen, mihin juuri tuo yläselän kaapelitreenaus on auttanut huomattavasti on kyykky. Keski- ja yläselänselän reenin takia painonnostokyykyssä saan voimalla väännettyä selän kunnolliseen asentoon, ja kun tätä on harjoitellut, se onnistuu jo melkein luonnostaan. Ennen oli todella vaikeaa pitää selkä suorana kyykätessä.

Eli ehkä voisi summata, että musta laitteet on monissa tilanteissa erinomainen apu oikean kehonhallinnan löytämiseen. :)

Uzeeh: -Niin, tuo akuutti voiman ja/tai hallinnan puute joillain liikeradoilla voi tosiaan olla hyvinkin perusteltu syy alkuunsa nuiden taljojen käyttöön, kuten jo leuanvedon tuossa yhteydessä mainitsinkin. Ei toki nuissakaan tapauksin missän mielessä välttämättömiä, mutta monelle ehkäpä se helpoin tie.

Sen sijaan kyykkyjä varten hieman kummastutta taljojen tarve. Kyllä mulla tulee mieleen useampiakin ainakin omaan makuun parempia harjoituksia ylä- ja keskiselän vahvistamiseen kyykkyjä varten kuin taljat, esimerkkeinä nyt vaikkapa erillaiset variaatiot kulmasouduista ja hyvistä huomenista. Maastavetoja nyt ei liene tarvekkaan erikseen tässä yhteydessä mainita, mutta mainitaan nyt sekin silti.

Ja edelleen, jos kokee, että laitteista hyötyy, niin antaa palaa vain. Ei niiden käyttö mikään kirous taikka häpeä ole, muttei ainakaan omaan makuun minkään sortin välttämättömyyskään. Mitä kehonhallinnan löytämiseen tulee, niin siihen en kyllä ihan ensimmäisenä taikka toisenakaan laitteita suosittelisi. Mitä kehonhallintaa se on vetää kahvasta taikka vääntää vivusta? :)

En tiedä onko ihan optimaalinen tapa mutta en ole käyttänyt yhtäkään konetta treeneissä moneen kuukauteen. Teen salitreeniä toissijaisena ja lajireenejä tukevana, joten en ole nähnyt koneille mitään tarvetta. Olettaen että leuanvetotankoa ja dippitelinettä ei lasketa koneiksi ;)

Karstakeuhko: -Voitko antaa esimerkin, missä koneilla tehtävä harjoitus parantaa vapailla painoilla tehtävän harjoituksen tekemisessä olevia ongelmia? Varmasti esimerkkejä löytyy, mutta mulla nyt ei kyllä satu yhtäkkiä mieleen.

Jos kyykky sattuu polviin niin jalkaprässi auttaa pääsemään vauhtiin niin et pääsee yleensä muutaman kerran jälkeen kyykkäämään kivuitta (ainakin jos ei oo mitään isoja polvivammoja). Voimanpuutetta toikin kai on mut sen korjaaminen käy helpommin tolla eristävällä laitteella.

Ite luokittelen nämä koneet/laitteetkin kahteen ryhmään. Toiset on niitä helvatan vimputtimia, kuten joku penkkipunnerruskone, reidenlähennys/loitontaja jne. tollasia perus fitness-center vehkeitä ja sitten toiseen luokkaan kuuluu tälläset body-treeniä tukevat laitteet kuten pohjelaitteet, prässi, hack, ala-, ylä- ja ristikkäistalja... Noiden välillekkin sijoittuvat smith ja esimerkiksi sellainen rinnasta tuettu soutu -juttu. Noita en ite ole ikinä käyttänyt.

Monijakoisten ystävänä tulee kumminkin käytettyä noita ns. parempia vehkeitä viimeistelyyn. Tietenkin aina ekana tehdään pääliike vaipailla painoilla ja sitten jotain treenattavaa lihasryhmää rasittavia muita liikkeitä kässäreillä/tangolla ja sitten vasta treenin loppuun viimeistellään lihas jollain esim. taljalla. Esimerkkinä nyt ojentajatreeni, jossa ensin kapea pena ja sitten dippi lisäpainoilla ja vasta loppuun ojentaja pushdown taljassa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite luokittelen nämä koneet/laitteetkin kahteen ryhmään. Toiset on niitä helvatan vimputtimia, kuten joku penkkipunnerruskone, reidenlähennys/loitontaja jne. tollasia perus fitness-center vehkeitä ja sitten toiseen luokkaan kuuluu tälläset body-treeniä tukevat laitteet kuten pohjelaitteet, prässi, hack, ala-, ylä- ja ristikkäistalja... Noiden välillekkin sijoittuvat smith ja esimerkiksi sellainen rinnasta tuettu soutu -juttu. Noita en ite ole ikinä käyttänyt.

Monijakoisten ystävänä tulee kumminkin käytettyä noita ns. parempia vehkeitä viimeistelyyn. Tietenkin aina ekana tehdään pääliike vaipailla painoilla ja sitten jotain treenattavaa lihasryhmää rasittavia muita liikkeitä kässäreillä/tangolla ja sitten vasta treenin loppuun viimeistellään lihas jollain esim. taljalla. Esimerkkinä nyt ojentajatreeni, jossa ensin kapea pena ja sitten dippi lisäpainoilla ja vasta loppuun ojentaja pushdown taljassa.
Noilla fitnessveihkeilläkin kun aletaan reenaa eristävästi ja asenteella jotain sisä- tai ulkoreisiä, niin kyllä siinä meinaa itku tulla jos kovaa vetää ja paikat on parisen viikkoa tukossa.:D Oli se laite mikä tahansa niin se on ihan eri asia sipsutella kevyesti kuin tehdä oikeasti duunia oikeaan paikkaan sen avulla.

Mä oon tykännyt rintaprässistä istuen kun siinä saa selän paremmin kaarelle mitä penkissä, lisäks ku penkki ei kulkenu niin tein sitä jonkin aikaa niin sit taas penkki kulki. Rintatuettu vipuvarsisoutukone yhdellä kädellä oli kova, en ollut millään muulla soudulla saanu yhtä hyvää tuntumaa latseihin. Lat pulldown konetta oon myös käyttänyt ja toki ylätaljaa. Alataljasta en tykkää yhtään, se on jostain syystä huono selälle.

Back
Ylös Bottom