Vapaat painot vs koneet ja tanko vs käsipainot?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

goreblood

Banned
Tuli katsottua tämä http://www.youtube.com/watch?v=zS1WN7hnt8E

Vaikka noi ei mitään pro olekkaan, niin jees kunnossa ja naturaleja. Voiko se tosiaan pitää paikkaansa, että stabilisoivat liikkeet kehittää lihasta paremmin?

Eli esim. itse olen tehnyt pystypunnerrusta koneella olkapäitä, pitäiskö vaan suoraan vaihtaa käsipainoihin? Oon aina olettanut, että samassa liikkeessa tulisi sama rasitus. Koneessa se on vain helpompaa, ku ei tarvi tasapainoa. Onko sillä tasapainottelulla kuiteskin oikeasti merkitystä lihasten kasvatuksessa?

Ja miten olis smith kyykky vs tanko kyykky?

Tai kulmasoutu vs alataljasoutu leveällä otteella?

Vapaat painot kehittää myös muita liikkeessä tarvittavia lihaksia. Esim. pystypunnerrus käsipainoilla seisten kuormittaa koko kroppaa reilusti enemmän kuin pystypunnerrus istuen laitteessa. Laitteessa luultavasti saa kovemmat painot liikkeelle ja rasitus kohdelihakseen on suurempi, joka taas suosii lihaskasvua. En nää mitään väärää käyttää laitteita/tankoa/kässäreitä, mutta kannattaa välillä vaihdella niitten välillä.

Niinkun tossa tuli ilmi, et vapaat painot ottaa suurempaan kohderyhmään, kun laitteet. Laitteilla saa kumminkin eristettyä jossain tapauksissa kohdelihaksen paremmin. Vaihtelu virkistää, itse vaihdoin just uuteen ohjelmaan ja päätin, et teen vuoroviikoin liikkeitä tangolla ja kp:lla saa vähän erillaista tuntumaa eri liikkeissä.

Vapailla painoilla juurikin ne kropan tasapainottavat lihakset tekee myös pirusti töitä toisin kuin koneilla, joissa kone tasapainottaa sen painon sun puolesta. Eli treenaat kovempaa vapailla painoilla, ja se taas johtaa parempaan kehitykseen. Ja vapailla painoilla saat myös käytännöllisempää voimaa, jota koneilla et saa.

Pystypunnerrus seisten voittaa minkä tahansa olkapääkoneen mennen tullen, joudut seisomaan ja pitämään koko kropan tiukkana ja tosiaan se kone ei ole auttamassa liikeradan kanssa.
Smith-kyykyssä on pirun epäluonnollinen liikerata, josta polvet ja selkä ei tykkää yhtään. Oikeassa kyykyssä kuitenkin heilut jonkin verran edestakaisin ja sivuillekin ja taas ne tasapainottavat lihakset tekee töitä. Ja oikeasti kovan kyykkysarjan jälkeen yleensä pitää keräillä itsensä lattialta, monestiko olet nähnyt smith-kyykyssä saman?
Ja alataljassa istut, kulmasoutua tehdessä seisot. Kumman luulet olevan tehokkaampi?

Ja alataljassa istut, kulmasoutua tehdessä seisot. Kumman luulet olevan tehokkaampi?

Tässä kohtaa taas mennään vikaan, eli kannatta miettiä myös mitä treenataan. Molemmissa liikkeissä treenataan selkää mutta onko toisessa liikkeessä tasapainon puutten takia mahdollisuus huijata. Ja vaikuttaa tässä tilanteessa kone itse suoritukseen negatiivisesti? Alataljassa kun istutaan niin kohdelihakselle tulee aivan samanlainen rasitus kuin kulmasoudussa tangolla. Ainoa ero on se että kun kulmasoudussa tangolla alkaa voimat loppumaan niin pienellä liikkeellä on mahdollista huijata, ei tietoisesti vaan sen takia että tasapainottavat lihakset ovat heikoilla. Tarkoitushan on treenata selkää eikä lantion ojennusta. Itse tekisin kuitenkin käsipainolla soutua jos yksi liike pitäisi valita.

Toisaalta taas sama ei päde olkapäiden treenaamisessa kun, ainakin itse kaikissa pystypunnerrus "laitteissa" mitä olen nähnyt, liikerata on kiinteä. Toisaalta onko sitten kannattavaa treenata seisaalteen jos haluaa olkapäihin sitä massaa/voimaa. Vaihtoehtona on että tehdään liike istuen ilman selkänojaa jolloin liike on melkein sama kuin seisaalteen tehtynä mutta alakroppa tuettuna eli yläkropan tasapainottavat lihakset tekevät samalla tavalla työtä.

Vapailla painoilla tehdyt liikkeet rasittavat kehoa raskaammin ja kokonaisvaltaisemmin ja antavat siksi keholle tehokkaammin yleisen ärsykkeen adaptoitumiseen, mikä on kaiken kehityksen A ja O. Koneille ja eristäville liikkeille on paikkansa, mutta kyllä se peruspainotus olisi syytä pitää vapaissa painoissa ja isoissa liikkeissä.

Ikuisuuskysymys... kaikilla on oma aikansa ja paikkansa, riippuu kokonaisuudesta.
Yleisenä neuvona kuitenkin, että kannattaa suosia vapaita painoja ja koneilla sitten "täydentää" sitä mihin ei vapailla painoilla pysty.

Jos joku asia on vaativampaa kuin helpompaa, niin useimmiten se on myös kehittävämpää.
Eikä yhden jalan kyykky bosu-pallon päällä ripaskaa tanssien ei ole se mitä tässä tarkoitan...

Tässä kohtaa taas mennään vikaan, eli kannatta miettiä myös mitä treenataan. Molemmissa liikkeissä treenataan selkää mutta onko toisessa liikkeessä tasapainon puutten takia mahdollisuus huijata. Ja vaikuttaa tässä tilanteessa kone itse suoritukseen negatiivisesti? Alataljassa kun istutaan niin kohdelihakselle tulee aivan samanlainen rasitus kuin kulmasoudussa tangolla. Ainoa ero on se että kun kulmasoudussa tangolla alkaa voimat loppumaan niin pienellä liikkeellä on mahdollista huijata, ei tietoisesti vaan sen takia että tasapainottavat lihakset ovat heikoilla.
No eiköhän se oli ihan yhtä helppoa pienellä tai vähän isommallakin liikkeellä huijata niin taljassa kuin soudussa tangolla tai käsipainoilla.

Pystypunnerruksessa seisten tehtynä katsoisin suurimmaksi eduksi keskivartalon rasituksen. Yllättävän hyvä vatsalihasliike ;)

Alataljassa kun istutaan niin kohdelihakselle tulee aivan samanlainen rasitus kuin kulmasoudussa tangolla. Ainoa ero on se että kun kulmasoudussa tangolla alkaa voimat loppumaan niin pienellä liikkeellä on mahdollista huijata, ei tietoisesti vaan sen takia että tasapainottavat lihakset ovat heikoilla. Tarkoitushan on treenata selkää eikä lantion ojennusta. Itse tekisin kuitenkin käsipainolla soutua jos yksi liike pitäisi valita.
Kulmasoudussa tulee oikein tehtynä kokonaisvaltaisempi rasitus. Ja se tekniikka opetellaan niin että ei tule huijattua. Kulmasoutu on hankala liike tehdä oikein, mutta pirun tehokas.

Tuskinpa aloittajaa kiinostaa paljonko esim. pystypunnerruksissa keskivartalo treenaantuu, vaan paljon liikkeen kohderyhmä eli olkapäät saa rasitusta.
Ja vapailla painoilla itse treenattava lihaskin saa ihan helvetisti enemmän rasitusta. Johtuu siitä, että suurempi osa lihassoluista aktivoituu, sillä vapaita painoja pitää kontrolloida.

Voimatreenaaja ei välttämättä tarvitse koneita yhtään. Bodarille ne taas ovat hyödyllisiä. Kuitenkin, kaikki kehittävä salitreeni perustuu vapaisiin painoihin ja koneita ei joko käytetä tai ne ovat täydentäviä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vapaat painot varmasti monipuolisempi, mutta olen huomannut että kun yksin treenaan niin koneella voin vetää isommalla painolla loppuun asti kun vapailla painoilla ilman avustajaa.Molempia varmasti hyvä tehdä veikaan mä.

Vapailla painoilla tehtävien liikkeiden lisäksi ei tarvitse muita liikkeitä välttämättä lainkaan. Leaut ja dipit kuuluvat myös noihin.

Molemmissa puolensa. Jos haluaa ottaa etureisistä kaikki mehut irti niin prässi/hack-kone on etukyykkyä parempi, mutta kokonaiskehityksen, voimien kasvun, tukilihasten kannalta etukyykky hakkaa koneet 100-0.

Selkälihasten kohdalla homma on myös vähän kaksiteräinen miekka. Taljoilla on huomattavan paljon helpompi kohdistaa rasitus juuri selkään ja kaapeli tekee sen, että kohdelihas on helpompi pitää koko ajan tuntuman alla. Tietysti jos hallitsee kulmasoudut hyvin niin nekin on varmasti hyviä liikkeitä.

Nämä mielipideasioita pitkälti kylläkon.

Jos tavoitteena on kehittää voimaa ja vieläpä käytännöllistä sellaista niin moninivelliikkeet vapailla painoilla (sis. leuat ja dipit) ovat lyömättömiä.
Ja muuta ei sitten oikeastaan tarvitakkaan vaikka markkinavoimat/laitevalmistajat $:n kuvat silmissään mitä tahansa sepustaisivatkaan.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ainakin osa treenistä pitäisi tehdä ehdottomasti vapailla painoilla, KUNHAN tekniikka on kunnossa. Kuten moni jo todennutkin, vapailla painoilla treenatessa on koko vartalo paremmin mukana ja se taas kehittää stabilaatiota kroppaan. Kun vartaloa stabiloivat lihakset ovat kunnossa, se tarkoittaa myös pienempää vammariskiä (yleensä :) ). Toki yksittäistä lihasta/lihasryhmää kannattaa myös eriytetysti treenata joillain liikkeillä (laitteissa tai muulla tavalla), jos ajatellaan optimaalista lihaskasvua.. Mutta tosiaan mielestäni parhaat tulokset lihaskasvua JA kropan hallintaa/tukea ajatellen saa yhdistämällä sekä vapailla painoilla että (joillakin) koneilla tehtävää treeniä. Jos kaikki kovat treenit tehdään koko kroppaa rasittamalla, valitettava tosiasia on se, että harvalla on tuki niin hyvässä kunnossa, että se pitää kovimmankin treenin väsymättä liikaa.

Olipas sekavaa tekstiä...

Noista olkapääkoneista sen verran, että yhtään hyvää sellaista ei ole vastaani vielä tullut. Voi siis olla, että sellaisiakin on, mutta käsipainoilla tai tangolla pystyy hakemaan mm.pystypunnerrukseen tavoitteenmukaiset nivelkulmat ja asennot. Kaikki olkapääkoneet mitä olen käyttänyt noudattaa liikerataa jossa kyynärvarsien asento suhteessa hartioihin on huono. Itse tykkään kohdistaa rasitusta sen ainaisen etuolan sijasta sivudeltseihin joka onnistuu käsiä sivuille levittämällä, tähän perustuu myös niskantakaapunnerruksen hyöty mielestäni vaikka en kyseistä liikettä teekään. Olkapääkoneissa nosto tapahtuu aina jotenkin hassusti liian edestä ja etudeltseille kaatuen.

Lähtökohtaisestihan homma menee niin, että se mitä ei tangolla ja/tai käsipainoilla saa tehtyä, sitä ei tarvikkaan tehdä. Pätee niin voimailuun, potailuun kuin kaiken karvaiseen oheisharjoitteluun lajista ja treenitaustasta riippumatta.

Mutta jos nyt joku näkee tarpeelliseksi vaihtelun, erilaisen tuntuman tai vaikka ihan vain motivaation ylläpitämiseksi täydentää harjoitusohjelmaansa koneilla ja laitteilla, niin ei sekään itsessään pahasta ole. Jos taas harjoitusohjelma rakentuu vain ja ainostaan erinäköisten vermeleiden varaan, mennään mun makuun vastusharjoittelussa metsään ja pahasti.

Kyllähän sen nyt pitäisi lapsenkin tietää että vapailla painoilla tehtävät liikkeet ovat jokaisen treeniohjelman perusta. Esim. 1-jakoisessa ei muunlaisia liikkeitä tarvitakaan kuin raskaita perusliikkeitä vapailla painoilla. Isojakoisissa taas koneet ovat hyvä lisä treenin viimeistelyyn. Yritäpä vaikka vetää 4-jakoisen jalkapäivä kyykkäämällä joku 8-10 sarjaa. Eli siinä vaiheessa kun isoista liikkeistä on lypsetty kaikki teho ja treeni pitäisi viedä kovalla volyymillä loppuun asti, on ihan perusteltua siirtyä prässiin, ojennuksiin ja koukistuksiin sen sijaan että jatkaa kyykkäämistä paskala tekniikalla tai joutuu keventämään sarjapainoja kohtuuttomasti.

Koneilla kannattaa tehdä sillon jos jostain syystä vapailla painoilla tekeminen tuntuu ongelmalliselta, sit kun myöhemmin palaa takaisin vapaisiin painoihin niin voi olla jotain kehitystä huomattavissa.

Back
Ylös Bottom