"vapaaotteluista"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sl|nky
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vastaavanlainen tapaushan sattui muistaakseni joku vuosi aiemmin Wasafightissa.. Anssi Ainalia kuristettiin ja taju lähti, eikä tuomari mennyt väliin. kulmasta sitten ryntäsi mies keskeyttämään kuristuksen. Ainalille tuli jonkin sortin sydänvika, eikä ole vapaaotellut sen jälkeen.. Siis muistaakseni näin..

Pera85 sanoi:
Tuossa Rupposen tapauksessa ei nyt ainakaan voi tuomaria syyttää, koska Rujo ei taputtanut on vaikea nähdä milloin on taju pois ja milloin vain lepuutetaan. Ei kukaan, edes Stiebling, tiennyt tajunnan menosta ennen gongia, jolloin Stiebling nousi ja Mikko ei..

Okei, se "kuoleman vaarasta" höpöttäminen oli mun tietämättömyyttä, koska olin siinä käsityksessä, että eri kuristustyyleissä on jonkinlaisia "eroja" suhteessa siihen, että mitä aivoille tapahtuu tajunnanmenetyksen jälkeen. Eli täysin mun tietämättömyyttä ja kommentointia asiaan, mihin ei olisi pitänyt kommentoida.

Jos tuo quote on totta, niin en kyllä ymmärrä:

a) Milloin tuomari siis menee väliin, jos on vaikea nähdä milloin taju menee pois ja milloin on päätetty "lepuuttaa rentouttamalla jalat hervottomiksi triangelikuristuksessa"?

b) Onko ValeTudo/UFC/Pride tuomaroinnissa ihan käytäntö tällainen, että jos kuristettava ei taputa, niin oletetaan hänen olevan tajuissaan?

c) Mihin perustuu lause "Stiebling ei tiennyt tajunnanmenetyksestä". Jos sä otat treeneissä kaverille triangelin, niin onko sulle todellakin ihan mysteeriä koko ajan, että onko se tajuissaan/tajuton vai "lepuuttaako" se?

Olen edelleenkin sitä mieltä että Rupposen matsi ei mennyt niinkuin sen olisi pitänyt mennä. Olin vain muutaman metrin päässä kun kalman kalpea mies rupes tulemaan tajuihinsa ja samassa antamaan rajusti ylen. Jos joku väittää että se on normaalia niin puhuu p*skaa.
Mutta tästä väitteleminen täällä forumissa ei asiaa muuta suuntaan eikä toiseen. Toivotaan että Mikko tässä uusintaottelussa 20.3. voittaa Stieblingin, joka on muuten useampiakin otteluja voittanut tolla samalla taktiikalla: anna kaverin piestä pari erää ja sitten kuin ihmeen kaupalla vedä triangeli repusta juuri kuin kaikki pitävät ottelua selvänä...

Aika helposti jää itseltä huomaamatta että on kuristanut kaverilta tajun pois. Toki sen huomaa hetken päästä muttei välttämättä sillä samalla sekunnilla tai edes muutaman sekunnin sisällä. Ulkopuolisen on huomattavasti helpompi nähdä mitä tapahtuu kun ei ole asenteella vääntämässä mukana eikä myöskään liian lähellä niin ettei näe vastustajaa koko pituudelta.

ringside sanoi:
a) Milloin tuomari siis menee väliin, jos on vaikea nähdä milloin taju menee pois ja milloin on päätetty "lepuuttaa rentouttamalla jalat hervottomiksi triangelikuristuksessa"?

b) Onko ValeTudo/UFC/Pride tuomaroinnissa ihan käytäntö tällainen, että jos kuristettava ei taputa, niin oletetaan hänen olevan tajuissaan?

c) Mihin perustuu lause "Stiebling ei tiennyt tajunnanmenetyksestä". Jos sä otat treeneissä kaverille triangelin, niin onko sulle todellakin ihan mysteeriä koko ajan, että onko se tajuissaan/tajuton vai "lepuuttaako" se?

A) Tuomari menee väliin yleensä silloin kun tilanne käy oikeasti vaaralliseksi. Tässä tilanteesa tuomari ( Mikael Ekberg, joka on aika lailla judonnut, joten tietänee jotain kuristuksista.) oletti Mikon selviävän erän loppuun. Olisihan sekin ollut hölmön näköistä kun tuomari hyökkää panikoiden väliin, purkaa kuristuksen ja nostaa täysin kunnossa olevan Rupposen pystyyn julistaen tämän hävinneeksi.

B) On. Ei kukaan muu kuin ottelija itse pysty sanomaan milloin lukko tai kuristus alkaa tuntua. Eri asia on sitten nämä ukrainalaiset ottelijat, joille ei ole treeneissä opetettu taputusta. Siinä vaiheessa kun käsi on 90 astetta väärässä suunnassa, voi tuomarikin jo päätellä ottelun olevan ohi. ( Mistä em. ottelijat yleensä protestoivat kovaan ääneen... kättään roikottaen.) Tämä Rupposen sisuilu kyllä mielestäni kertoo enemmänkin periksiantamattomuudesta kuin typeryydestä, niin lähellä se oli.

C) Kun pidät vastustajaa triangelissa, et tosiaankaan näe mitään selkeää hetkeä milloin kaverilta taju lähtee. Pyristelyt heikkenevät hiljalleen, minkä jälkeen yleensä taputetaan.

Tässä Stieblingin tapauksessa väitteeni perustuu tähän: Kellon lyödessä Stiebling purki triangelin, nousi ylös ja lähti kävelemään kohti omaa kulmaansa. Puolessa välissä hän katsoi olkansa yli ja näki tajuttoman Rupposen, jonka jälkeen hän alkoi varovasti tuulettaa voittoansa.

P.S Näin yleisesti, tuo minulta huomaamatta jäänyt Proxin kommentti on täynnä asiaa.

Joo, kyllä mä olin väärässä tässä asiassa. No, kohta päästään diggailemaan FF Kymppiä. Kyllä on nastaa asua 20 minsan päässä kisahallilta.

Näitä Fight Festari 8 tapahtumia on ruodittu tuoreeltaan NHB Finland saitilla. En ota kantaa tilanteen vaarallisuuteen koska en ole lääkäri, mutta järjestäjien toiminta klikkasi. Tuomarin homma on havaita kyseiset tilanteet. Hän voi mennä vaikka kysymään kuristettavalta onko kaikki kotona. Nyt tuomari oli eniten unessa kaikista paikalla olijoista. Toiseksi eniten oli lääkäri. Hänen herättelyyn meni enemmän aikaa kuin Rupposen.

Tap-outin puuttumista ei kannata ihmetellä. Rupponen oli kokoajan jyvällä paljonko on aikaa kongiin ja kaverin kipukynnys on kova. Sen takia tuomarin osa on tärkeä vapaaotteluissa koska ei otteljat sinne ole tulleet luovuttamaan.

Paljon paremmat järjestelyt nähtiin Festareiden jälkeisessä Shooto illassa. Siellä oli lääkärit hereillä ja tuomarit jopa keskeyttivät yhden ottelun ennen kuin keltää hakattiin järkeä pois.

Ainalin Anssi on härski äijä mies omaa painijan korvat sekä kuulon :hyper:
mutta nostanut penkiltä päälle 200kg ja kilpaillut voimanostossa.
Mutta ehkä vapaaottelu ura ei ole sujunut niinkään hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
flamm sanoi:
Vastaavanlainen tapaushan sattui muistaakseni joku vuosi aiemmin Wasafightissa.. Anssi Ainalia kuristettiin ja taju lähti, eikä tuomari mennyt väliin. kulmasta sitten ryntäsi mies keskeyttämään kuristuksen. Ainalille tuli jonkin sortin sydänvika, eikä ole vapaaotellut sen jälkeen.. Siis muistaakseni näin..

Tais olla ihan joku järvenpään otteluilta. Shootti matsi oli.

Mma-matseissa tuomarin osa ei ole kyllä kadehdittava. Jos liian aikasin meet keskeyttään matsin niin saat sekä kilpailijoiden, että yleisön vihat päällesi ja jos meet liian myöhään niin sitten voi olla jo hengenlähtö lähellä.

Yksi tuomari joka mielestäni nousee kyllä ylitse muiden on John Mcarthy UFC:stä. Monesti on tullut ihmeteltyä, miten hän edes uskaltaa mennä väliin kun siellä kehässä on Tank Abbotin kokoisia miehiä pieksämässä toisiaan. Muutamia mokia toki hänellekin on sattunut, mutta yleensä ottelut ovat loppuneet juuri ajoissa eikä mitään vakavia loukkaantumisia ole sattunut. Johnille :worship:

Löytyykö palstalta lääkisläistä, joka osaisi ihan faktana kertoa, että miten kauan sitä kuristusta voi jatkaa tajunnanmenetyksen jälkeen turvallisesti? Joku tuolla väitti, että aivot voivat olla 3-5 minuuttia ilman happea, niin tarkoittaako tämä sitten sitä, että Rupponen olisi voinnut olla turvallisesti Sieblingin triangelissa vielä pari minuuttia tajuttomana? Lääkärin kommentit kehiin ja heti!

Maallikon ajatuksia aiheesta: joka vuosi pelastuu hukkuneita, jotka ovat olleet jo minuutteja veden alla hengittämättä. Eihän tämä olisi mahdollista, jos aivot ei kestäisi minuutteja ilman happea.

Joo, noissa on usein kait myöskin kyse siitä, että on oltu kylmässä vedessä ja elintoiminnot on hidastunut. Minun maalikon aivoni ajattelivat sen jotenkin niin, että jos esim. suuni ja nenäni suljetaan jeesusteipillä, niin tämän jälkeen menee se 3-5 minuuttia, kun aivot vielä saavat happea siitä hapesta, mitä oli ennen sulkemista keuhkoissani ja veressäni. Kun tämä happi on loppu, alkaa tila, jossa aivot ovat kokonaan ilman happea. Tämä tietenkin on se piste, johon joudutaan hyvin pian kuristamisen jälkeen. Muutenhan sitä taju lähtisi vasta sen noin 2-5 minuutin kohdalla. Eli mun on jotenkin hirveän vaikea tajuta tätä "aivot voivat olla 3-5 minuuttia ILMAN happea" slogania (hölmö kynäniska kun olen). Ymmärrän ihan täysin, että se varmaankin on noin, mutta olisi se silti hauska saada jonkun lekurin mielipide. Tuntuu vain niin absurdilta ajatella, että sitä voisi olla tajuttomana Stieblingin triangelissa pari kolme minsaa suht vaarattomasti...

Wintikka sanoi:
Maallikon ajatuksia aiheesta: joka vuosi pelastuu hukkuneita, jotka ovat olleet jo minuutteja veden alla hengittämättä. Eihän tämä olisi mahdollista, jos aivot ei kestäisi minuutteja ilman happea.

Hukkumisessa on melkoisesti merkitystä veden lämpötilalla. Kesällä hukkumiskuolema tulee monta kertaa nopeammin kuin talvella.

Aivot kestävät 1 -2 minuuttia maksimissaan. Sen jälkeen alkaa aivokudosta kuolla melkoista vauhtia.

Dragon sanoi:
Aivot kestävät 1 -2 minuuttia maksimissaan. Sen jälkeen alkaa aivokudosta kuolla melkoista vauhtia.

Vapaasukeltajat (free diving) harrastavat tuota hengenpidätystä veden alla, suomenennätys on 7 min 34 sekunttia. Noiden pitää olla vielä tolkuissaan kun nousevat vedestä. Tuossa on kylläkin treenillä iso vaikutus, keho ei kuluta rentona happea ja keuhkot ovat tottuneet käyttämään hapen tehokkaasti hyväkseen.

taisto sanoi:
Vapaasukeltajat (free diving) harrastavat tuota hengenpidätystä veden alla, suomenennätys on 7 min 34 sekunttia. Noiden pitää olla vielä tolkuissaan kun nousevat vedestä. Tuossa on kylläkin treenillä iso vaikutus, keho ei kuluta rentona happea ja keuhkot ovat tottuneet käyttämään hapen tehokkaasti hyväkseen.

Dragon puhui täysin eri asiasta. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mä olen edelleen siinä käsityksessä, että tuossa 7min34sek ei ole montaakaan sekuntia siten, että aivot ovat 100 prosenttisesti ilman happea.

Hengityksen pidättäminen ja aivojen hapeton tila eivät ole sama asia. Vai ovatko, olenko minä niin vitun spede, että en ymmärrä mistään mitään..

Tässä on taas ajauduttu hieman sivuraiteelle. Kuten aiemmin sanoin, ei nuo kuristukset ota valtimoihin (=veri sisään) vaan laskimoihin (=veri ulos). Eli tajun lähtö ei johdu hapen puuttesta, vaan se on aivojen oma suojamekanismi liian kovaa verenpainetta vastaan.

Ihme jankkausta täällä. Luulisi sen olevan päivänselvää kaikille, että mikään normaalista poikkeava ei ole terveellistä, varsinkaan pitkään totetuessaan. Eri asia on sitten se, että kuinka vaarallista mikäkin on.

Siinä on iso ero.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom