Vapaa autoetu - Perheauto kolmeksi vuodeksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ixa
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Ixa

Liittynyt
6.3.2003
Viestejä
174
Vanhasta Ranault Lagunasta alkaa aika jättämään ja työpaikan tarjoama vapaa autoetu tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta.

Perhekoko 4 henkilöä. Kaksi aikuista kaksi lasta 3+7v.
Työpaikka ei rajoita auton valintaa, muutenkuin että omien ajojen määrän tulisi pysyä alle 70tkm/3vuotta.
Auton leasing hinta vähennetään kuitenkin omasta palkasta joten olen rajoittanut auton hinnan noin 30kEUR.
Mitä vähemmän sitä parempi.

Vaikka lastenrattaiden aika on ohitse tulee tavaratila tarpeeseen ja siksi pääsääntöisesti olen katsellut vain farmareita.

Nyt listan ensimmäisena on Skoda Octavia 1.4TSI DSG Elegance farmari, noin 28,5kEUR muutamalla lisävarusteella.
Lisäksi katselin Renault Meganen Sport Tourer 1.4 Tce 130, noin 22kEUR.
Eilen autokauppias tarjosi villinkortin Hyundai i40 farmari 1.6 bensa 130hp, noin 29,5kEUR.

Mitä enemmän tarjontaa katselee sitä vaikeammaksi valinta tuntuu menevän.

Olisiko teillä ehdottaa kriteereihin sopivaa hyvä kulkinetta. Scoda taitaa olla varma valinta mutta samalla vähän "harmaa".
Tosin niin taitaa kaikki 4hengen autot tavaratilalla ja max.30kEUR hintalapulla olla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Moi, kerrotko hieman lisää. Onko DSG hajoillut tilastollisesti usein? Autolla ajetaan kuitenkin vain 3vuotta, max. 70tkm.
Vaikka vara-auton saa huoltojen/korjausten ajaksi en toki "varmaa vikaakaan" autoon halua...
Hyvin se kestää, ei todellakaan ole mikään "varma vika".

Joitain noita on hajonnut pienillä kilometreillä, mutta onko se ihmekään kun samalla vaihteistolla myydään uusia autoja vuodessa useita tuhansia ellei kymmeniä tuhansia.
 
Kannattaa olla tarkkana tuon vapaan autoedun kanssa, koska siitä voi tulla ihan järjetön rahareikä jos ei ole täysin perillä verotusarvon laskennasta ym. Esim. meidän firmassa on kokonaispalkka, johon kuuluu rahapalkka ja autoetu kun taas toisissa firmoissa autoetu lasketaan rahapalkan päälle.

Itelläni on Audin Q5 ja se vie 960€:n siivun joka tilistä. Omia ajoja tulee lisäksi vielä niin vähän, että halvemmaksi tulisi ajaa kaikki ajot taksilla, hehe.
 
Autoetu tulee osaksi palkkaa.
Ns. bruttorahapalkasta vähennetään ensin firman maksamat ALVton leasing hinta ja noin 30EUR vakuutusmaksu.
Tähän lisätään verottojan näkemä autoetu josta sitten lasketaan uusi veroprosentti.

Octavian hinnaksi 18tkm/vuosi ajoilla tulee laskelmien mukaan noin 520EUR/kk. Noin 200EUR enemmän mitä 15vuotta vanha rellu maksaa nyt keskimäärin kuukaudessa.
 
Okei, oletkin näköjään hyvin perillä asiasta. Noinhan se menee eli kalliimmaksi tulee mutta toisaalta samalla kaikki murheet ja tuskat häviää huolloista, vioista, naarmuista/lommoista ym. johtuvista kustannuksista, kuten myös polttoaineen hinnasta. Tai no, kyllähän viimeisin vaikuttaa jollain viiveellä verotusarvoon mutta kuitenkin hyvin huoletomia kilometrejä.
 
Relluhan on liisarina hyvä. Ei haittaa vaikka on pajalla korjattavana kun saa sijaisauton (usein paremmankin jopa) ja on halpa + ihan hyvä ajaa.
 
Meillä poistettiin pari vuotta sitten Rellu kokonaan liisarilistalta, kun ne oli koko ajan pajalla korjattavana. Sijaisauton taso riippuu myös firman liisaripolitiikasta. Parhaimmillaan saa piiskata Corsalla tai Moduksella liisarin ollessa pajalla :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitoksia monista vastauksista. Vaihtoehtoja ei vaan ole vielä tullut. Pitääkö se nyt lähteä Skoda kaupoille.
Megane on mukana osittain merkkiuskollisuudesta. Pärjäsi tosin TM 18/2011 vertailussakin Focus, Astraa, Ceed vastaan häviten hitusen Golf:lle.
 
Jos sulta tosiaan lähtee leasing-kk erän verran palkasta, niin noista vaihtoehdoista Skoda. Hyundai on vitusti kalliimpi. Toi hankintahinta ei nimittäin korreloi niin paljon kuin merkki, 22te toinen merkki voi olla yhtä kallis kuin 27t toinen. Esimerkiksi pyysin 27t sitikasta tarjouksen, se oli satasen kalliimpi kuussa kuin 30t skoda. Johtuu siis puhtaasti jäännösarvosta. Toyota ja Skoda on suht halpoja liisata, Citroen, Peugeot, Hyundai, Kia yms. paljon kalliimpia. Citikka ja pösö kalleimpia.


Itse pähkäilen ihan saman asian parissa, tosin tuo n. 30t tulee rajana firman puolesta (meillä on siis leasing-maksussa kattoraja) ja vapaa autoetu tulee palkan päälle. Octavia 1.4 TSI Dsg vahvin vaihtoehto tällä hetkellä. Tosin meillä on neljän vuoden sopparit, ja kilsat sovitaan oman arvion mukaan. Megane on tosi ahdas takatiloiltaan.


Edit. Avensis sekä Hondan Accord voisivat olla sulle hyviä vaihtoehtoja.
 
Siis hetkonen... Tuolla tavalla jossa bruttopalkasta vähennetään liisarimaksu tulee aika paljon takkiin nettona? Ja vielä enemmän jos on edes jotenkin säännöllisesti työajoa josta saa km-korvauksen.

esim. laskelma nykytilanne:

Brutto: 50 000€/vuosi
Työajoa: 6000km/v a 0,45€/km = 2700€ netto
Netto: 31500€ (ka. veroprosennti 33,7 sis. TEL yms.) + 2700€ = 34200€/vuosi

laskelma autoedun kanssa jossa liisrimaksu vaikka 600€/kk ja verotusarvo 700€/vuosi:

Rahapalkka brutto: 42800€/vuosi
Verotettava ansio: 51200€/vuosi
Netto: 23900€/vuosi

Erotus= 10300€ NETTO = 860€/kk NETTO ja vaikka laskennalliset työajot ottaisi pois niin silti n. 8500€/vuosi...

Kolmen vuoden aikana siis aikamoinen läjä rahaa? Onko uusi auto niin itseisarvo, että siitä on valmis maksamaan tämän hinnan?
 
Joo mikäli työajoa, josta saa täyden kilometrikorvauksen, tulee yhtään, ei kyllä kannata autoetua ottaa, ellei se tule palkan päälle.


Sitten jos työajoa ei tule ollenkaan, tai siitä ei tuota 0,45e saa niin tilanne voi olla toinen.
 
Moi, Scodan leasing hinta on noin 440EUR/kk, vakuutusmaksulisä 30EUR/kk. Yhteensä 470EUR/kk. Täysi autoetu ko. autosta 615EUR.
Työajoja viimevuonna 800km. Normaalisti kaikki työmatkat taksilla ja lentokoneella.

Katselin että nykytilanteessa autoiluun menee +300EUR/kk josta polttoaineeseen n.210EUR. Eroa mahdolliseeen autoetuun tulee noin 200EUR/kk.
Vaikka huoltokustannukset ja polttoainekustannukset uuteen autoon vaihtaessa hieman pienentyisivät nousee vastaavasti vakuutus kaskon tullessa mukaan.

200EUR/kk ei oikein riitä mihinkään arvonalennukseen.

Vapaan autoedun ja käyttöedun ero on nykyään 195EUR.
Työpaikan mallilla laskettuna polttoaine maksaa siis minulle 195EUR*veroprosentti =~ 70EUR.
 
Moi, Scodan leasing hinta on noin 440EUR/kk, vakuutusmaksulisä 30EUR/kk. Yhteensä 470EUR/kk. Täysi autoetu ko. autosta 615EUR.
Työajoja viimevuonna 800km. Normaalisti kaikki työmatkat taksilla ja lentokoneella.

Katselin että nykytilanteessa autoiluun menee +300EUR/kk josta polttoaineeseen n.210EUR. Eroa mahdolliseeen autoetuun tulee noin 200EUR/kk.
Vaikka huoltokustannukset ja polttoainekustannukset uuteen autoon vaihtaessa hieman pienentyisivät nousee vastaavasti vakuutus kaskon tullessa mukaan.

200EUR/kk ei oikein riitä mihinkään arvonalennukseen.

Vapaan autoedun ja käyttöedun ero on nykyään 195EUR.
Työpaikan mallilla laskettuna polttoaine maksaa siis minulle 195EUR*veroprosentti =~ 70EUR.
Teillä on vissiin isompi firma ja sillä keskitetty tiettyyn leasing-yhtiöön? Ei leasing-hinta voi muuten noin halpa olla.
 
Teillä on vissiin isompi firma ja sillä keskitetty tiettyyn leasing-yhtiöön? Ei leasing-hinta voi muuten noin halpa olla.

Joo, keskitetty on. Leasing sopimusten määrästa en tiedä.
Työntekijöitä noin muutamia tuhansia joista puolella (ylemmät toimarit) on mahdollisuus ottaa käyttöetu.
Osalla sitten syystä tai toisesta mahdollisuus vapaaseen autoetuun.

Leasing hinta mikä vähennetään palkasta on ALVton hinta. ALV:llinenhan hinta olisi 100EUR enemmän!
 
Zone-sarja -42%
Käytiin istumassa Octavia, koeajollekin oli tarkoitus mennä mutta aikataulu petti.
Vaimo ei oikein innostunut sisätiloista, liian konservatiivisen näköistä kuten oli myös koeistuttu VW Golf.
Yläkerran Opel Astra oli niin sisätiloiltaan kuin ulkomuodoltaan enemmän hänen mieleen.

Käytiin ajamassa myös Megane Sport Tourere 1,4T koneella.
Sisätilat halvemman näköistä mutta hintaisekseen (22kEUR) oikein mukava peli. Varsinkin voimansiirtolinja (moottori+v.laatikko) oli mieleen.

Seuraavana päivänä käytiin koeajamassa Ford Focus. Farmaria ei ollut tarjolla joten ajettiin 5-ovinen malli 1,6bensa Powershift automaattilaatikolla.
Vapaastihengittävä kone ei vetänyt yhtähyvin kuin edellinen Megane pienemmästä väännöstä johtuen.
Vaimo tykkäsi ajamisen helppoudesta automaatilla ja "modernista" muotoilusta niin sisällä kuin ulkona.

Powershift on ilmeisesti DSG-kaltainen kaksoiskytkin vaihdelaatikko. Ärsyttävä ominaisuus autossa oli laatikon satunnainen vaihteen arpominen.
Hidastellessa esimerkiksi liikenneympyrään ja sopivan välin osuessa kohdella ja kaasua polkaistaessa tuli verrattain pitkä viive ilman että moottori alkoi vetämään.
Hetken kuluttuessa laatikko tajuaa laittaa lopulta pienempää sisään ja sitten taas mentiin.
Hinta 27kEUR.

+5kEUR lisähintaa verrattuna Meganeen...
 
Käytiin istumassa Octavia, koeajollekin oli tarkoitus mennä mutta aikataulu petti.
Vaimo ei oikein innostunut sisätiloista, liian konservatiivisen näköistä kuten oli myös koeistuttu VW Golf.
Yläkerran Opel Astra oli niin sisätiloiltaan kuin ulkomuodoltaan enemmän hänen mieleen.

Käytiin ajamassa myös Megane Sport Tourere 1,4T koneella.
Sisätilat halvemman näköistä mutta hintaisekseen (22kEUR) oikein mukava peli. Varsinkin voimansiirtolinja (moottori+v.laatikko) oli mieleen.

Seuraavana päivänä käytiin koeajamassa Ford Focus. Farmaria ei ollut tarjolla joten ajettiin 5-ovinen malli 1,6bensa Powershift automaattilaatikolla.
Vapaastihengittävä kone ei vetänyt yhtähyvin kuin edellinen Megane pienemmästä väännöstä johtuen.
Vaimo tykkäsi ajamisen helppoudesta automaatilla ja "modernista" muotoilusta niin sisällä kuin ulkona.

Powershift on ilmeisesti DSG-kaltainen kaksoiskytkin vaihdelaatikko. Ärsyttävä ominaisuus autossa oli laatikon satunnainen vaihteen arpominen.
Hidastellessa esimerkiksi liikenneympyrään ja sopivan välin osuessa kohdella ja kaasua polkaistaessa tuli verrattain pitkä viive ilman että moottori alkoi vetämään.
Hetken kuluttuessa laatikko tajuaa laittaa lopulta pienempää sisään ja sitten taas mentiin.
Hinta 27kEUR.

+5kEUR lisähintaa verrattuna Meganeen...

Pirkka-audissa kannattaa varautua rengasmeluun, talvella vakiovarusteisiin kuuluu toppahousut ja lämpimät hanskat. Itsellä takana 3 vuotta työsuhde Octavialla ja kyseisestä mallista pysyn jatkossa erossa.

Omia kokemuksia:
+ jalkatilaa riittävästi edessä ja takana
+ iso ja hyvän mallinen tavaratila
+ ajo-ominaisuudet melko ok
+ varustetaso hintaan nähden hyvä (varsinkin nyt tarjolla olevalla +paketilla)

- rengasmelu
- talvella kylmä (vaatii ehdottomasti webaston)
- omassa yksilössä paljon vikoja (pääosin sähköjen kanssa)
- penkki (makuasia, mutta meikäläisen selkä ja Skodan penkki eivät ole yhteensopivia)
- öljynkulutus (työsuhdeautossa ei haittaa, kun ei joudu itse maksamaan)
 
Tein itse vuosi sitten saman vertailun ja päädyin uuteen Opel Astraan. Tuli liisarifirman kautta ja vuokraltaan oli hinta-laatusuhteeseen peilattuna omaan makuun paras. Valkkasin ulkonäön, sisustan, ajettavuuden ja ajomelun mukaan. Vapaa autoetu 160hv Diesel manuaalilla oli hitusen yli 600€/kk muutamilla varusteilla. Varsinkin ne AGR-jakkarat teki kovan vaikutuksen. Samanlaisia säädettäviä istuimia ei olisi saanut kuin BMW:hen ja Audiin. Ajelin 40tkm. Ja pidin kyllä paljon, vaikkakin kirosin parikin kertaa, että sniiduilin automaattivaihteiston suhteen. Jos bensamallit sallitaan niin tuo 1.4 turbo Astra voisi hyvinkin olla yhtenä vaihtoehtona.

Skodassa itsellä bygi vastaan sisusta ja ajomelu, vaikka se DSG vaihteisto olikin erittäin miellyttävän tuntuinen. Ja se oli sitten taas haluamillani varusteilla Astraan verrattuna kalliimpi, vaikka toki myös hieman isompi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom