Vapaa-ajan järkevä hyödyntäminen

Kyllä sitä tulee laitettua aikansa kaikkeen turhaan.

Olen opetellut, että jos illalla on ylimääräistä aikaa, niin lähden lenkille viereiselle purtsille. Saa nähdä miten talvella käy.

Vielä jos joskus sisäistäisi sen, että kämpän pitäminen tiptop kunnossa on sekin hyödyllistä ja järkevää ajankäyttöä.

Miten opetella pois laiskuudesta:whip::D?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en tiiä, minäkin tahtoisin vastauksen tuohon viimeiseen kysymykseen :)

Vähän sama kuin vapaa-ajan tehokas hyödyntäminen. Jossain lomilla jos on pitempään, niin silloin on ihan järkevää tehdä jotain muuta kuin niitä mitä tekee arkenakin ja olla pois vanhoista kuvioista ja irtaantua arjesta. Miten suunnitella mahdollisimman paljon kaikkea "hyödyllistä" mahdollisimman tiiviisti.

Itse en osaa käyttää järkevästi tai tehokkaasti vapaa-aikaa joten laiskottelen tekemättä oikeastaan mitään. Hyvää vastapainoa työlle ja harrastukselle. Aika usein löydän itseni töllöttämästä koneen ruutua tai sohvalla telkkaria iltasella. Enkä ole sen tyyppinen ihminen joka jaksaa koko ajan olla menossa. Joka päivä pitää olla aikaa olla tekemättä mitään. Ja nyt puhutaan vain muutamista tunneista vain.

Ja mikä on edes järkevää hyödyntämistä? Onko joku yleinen linjaus missä menee mikä on järkevää mikä ei? Mitä tarkoittaa edes järkevä? Hmm..

Kannattaa ottaa siivous yms. hommiin sama itsekuri kuin treeni- ja ruokahommiinkin. Ite oon ainaki opetellu sovetaa samaa kurinalaisuutta kaikessa elämässä. Tähän asti toiminu :)

Harva sitä varmastikaan kuolinvuoteellaan miettii, että olipa hyvä, että tuli tuijotettua niin paljon telkkaa tahdottomana. Kannattaa tosiaan aina siinä telkkarin edessä miettiä, "katsonko tätä ohjelmaa siksi, että se on kiinnostava, vai makaanko vain tässä zombina?"

Kuolinvuoteella ei välttämättä sitä ikkunanpesuakaan juuri arvosta, mutta tietynlaisen perussiisteyden ylläpitäminen lisää kyllä elämänlaatua. Lisäksi siivoamiseen käytetty kokonaiseffort on pienempi, kun järjestelee vähän vähän useammin kuin jos joutuisi tekemään kaiken kerralla.

Pitäisi löytää semmoinen sopiva tasapainon vapaa-ajan mielekkään tekemisen ja rentoutumisen välillä. Sekään ei ole hyvä, että liikaa aikatauluttaa vapaa-aikaansa. Toisaalta, jos taas tuntuu, että töistä toipuminen edellyttää pelkkää ehdotonta sohvalla makaamista -no, silloin ei voida enää juuri elämästä puhua ja kannattanee harkita työpaikan vaihtoa.

Itseäni askarruttaa tällä hetkellä se, millaiseen nousukiitoon urani mahtaisi lähteä, jos käyttäisin työntekoon sen ajan, minkä nykyään surffailen netissä työnantajan ajalla.

Ehkäpä kämpän pitäminen tip top kunnossa on järkevää ja hyödyllistä, mutta ei se ole ehdottoman tarpeellista. Tietty perussiisteys kyllä on. Hyvä neuvo kaaokseen on tehdä joka päivä jotain pientä.

Jos tuntuu, että netti tai tv vie liikaa aikaa, laita ne laitteet kiinni. Ei joka päivä ole pakko surffailla eikä kattoo telkkaria. Katot vaan jonkun leffan, jos se sua oikeesti kiinnostaa (sitäpaitsi voihan sen kattoo dvd:ltä toiste.) Ei joka päivä ole pakko lukee sähköpostejakaan.

Turhaa television katsomista yritänkin rajoittaa. Olisi älyttömän järkevää elää kokonaan ilman televisiota. Saisi paljon enemmän aikaan.

Työssäkäyvänä sitä pakollista hommaa on kotona paljon vähemmän kuin esimerkiksi opiskelijana.

...Jossain lomilla jos on pitempään, niin silloin on ihan järkevää tehdä jotain muuta kuin niitä mitä tekee arkenakin ja olla pois vanhoista kuvioista ja irtaantua arjesta...

Joka päivä pitää olla aikaa olla tekemättä mitään. Ja nyt puhutaan vain muutamista tunneista vain.

Ehdottomasti samaa mieltä tuossa loma tai pitempi vapaa asiassa: silloin kannattaa tehdä ja aina suunnitella jotain edes "pientä". Tietysti jos aikatauluttaa ja suunnittelee liikaa tulee helposti ole ettei ole millään lomalla tai vapaalla...

Itselleni myös tärkeä päivittäin tuo "oma aika", jolloin heittäydyn hetkeksi toimettomaksi. Meillä kotona tuo onnistuu helposti siten että avopuoliso käy usein nukkumaan ennen minua, joten minulla hetki aikaa olla tekemättä mitään... Usein luen, katson televisiota tai istun koneella...

Kannattaa ottaa siivous yms. hommiin sama itsekuri kuin treeni- ja ruokahommiinkin. Ite oon ainaki opetellu sovetaa samaa kurinalaisuutta kaikessa elämässä. Tähän asti toiminu :)

... mutta tietynlaisen perussiisteyden ylläpitäminen lisää kyllä elämänlaatua. Lisäksi siivoamiseen käytetty kokonaiseffort on pienempi, kun järjestelee vähän vähän useammin kuin jos joutuisi tekemään kaiken kerralla.

Siivouksen kohdalta tuossa tuli oleellinen. Järjestely ja siistiminen huomaamatta muun puuhastelun sivussa helpottaa huomattavasti siivousta. Siisteys kuitenkin myös persoonakysymys: itselle siisti koti ja ympäristö on aina ollut yksi hyvinvoinnin edellytys. Nautin jopa siivoamisesta ja järjestämisestä.

Hyvä pointti Puuma!:lol2: Siis tarkoitin sitä, että olisihan se mukavaa istuskella paikallisissa "Kentaurissa" rennon letkeäsi, mutta kun se ei ole minun juttu, niin ei onnistu.

Alastomuuden mainitsin ihan viime sunnuntaisen siivouksen aiheuttaman villiintymisen johdosta. Naturistisiivous on muotia tänä kesänä!:rock:

Työt eivät tule kotiin, mutta tehtävät/raportit/läksyt + tentteihin lukemiset kyllä tulevat.

Niin, no riippuu duunista. Mutta tosiaan varmasti suht tavallista duunia tekevällä ei tule hommat himaan paitsi ehkä henkisenä painolastina. Ehkäpä puuma tarkoitti sitä, tai sitten esimerkiksi yrittäjän arkea...

Pitäisi löytää semmoinen sopiva tasapainon vapaa-ajan mielekkään tekemisen ja rentoutumisen välillä. Sekään ei ole hyvä, että liikaa aikatauluttaa vapaa-aikaansa.
Olin kirjoittaa jo omaa postausta, mutta tyydyn quottaamaan reinhardtia. Ei aina kannata miettiä, mikä on järkevää ja mikä ei, joskus on hyvästä "vain olla". Itse en myöskään jaksa arvottaa näitä asioita, että esimerkiksi kirjojen lukeminen olisi jotenkin järkevämpää kuin esimerkiksi netissä surffaaminen, yhteydenpito kavereihin tsätin välityksellä tai ihan se tv:n katselukin. Se, mitä itse kukin pitää tärkeänä ja arvokkaana, tekee siitä asiasta juuri sille ihmiselle tärkeää. Joku toinen varmasti voisi kritisoida sitäkin aikaa, mitä moni tälläkin palstalla kirjoitteleva laittaa vaikkapa oman kuntonsa ylläpitoon. :rolleyes:

Kuolinvuoteella ei välttämättä sitä ikkunanpesuakaan juuri arvosta, mutta tietynlaisen perussiisteyden ylläpitäminen lisää kyllä elämänlaatua. Lisäksi siivoamiseen käytetty kokonaiseffort on pienempi, kun järjestelee vähän vähän useammin kuin jos joutuisi tekemään kaiken kerralla.
Yksi helpottava tekijä on myös kaiken turhan krääsän hävittäminen. Toki makuja on monia, mutta itselläni on mielikin paljon rauhallisempi kun kämpässä ei ole miljoonaa erilaista koriste-esinettä, vaatepinoja siellä täällä, painovoimaa uhkaavaa tiskivuorta jne. Kun esimerkiksi vie ne mainoslehdet paperinkeräykseen heti luettuaan, ei niistä edes ehdi kertyä sitä pinkkaa jonnekin sohvankulmalle. Eihän se kämppä nyt varsinaisesti ehdi likaantua esimerkiksi jonkun viikon aikana, enemmän se sekasotku on monella tuollaisen yleisen epäjärjestyksen lisääntymistä.

Itseäni askarruttaa tällä hetkellä se, millaiseen nousukiitoon urani mahtaisi lähteä, jos käyttäisin työntekoon sen ajan, minkä nykyään surffailen netissä työnantajan ajalla.
Samaa saattaisin miettiä itsekin, ellen olisi näin ahkera työntekijä, mitä nykyisellään olen. :jahas:

Olen kokolailla mukavuushakuinen ja päivittäinen sohvalla lötköttäminen kuuluu kyllä kiinteästi ohjelmaan. Toisaalta uteliaisuus ja tietynlainen touhukkuus saa kokeilemaan kaiken aikaa jotain uutta. Pitäisi vaan useammin saada se "nyt vois vaikka tehdä..." -ajatus vietyä toimintaan saakka.

Tietotyöläiselle on käsin tekeminen tavattoman palkitsevaa vapaa-ajan aktiviteettia. Suosittelen esim rintamamiestalon hommaamista jos elämästä tuntuu puuttuvan sisältöä. :thumbs:

Ehdottomasti samaa mieltä tuossa loma tai pitempi vapaa asiassa: silloin kannattaa tehdä ja aina suunnitella jotain edes "pientä". Tietysti jos aikatauluttaa ja suunnittelee liikaa tulee helposti ole ettei ole millään lomalla tai vapaalla...

Tuossa on juuri se vaara, että jos lomalla alkaa aikatauluttamaan ohjelmaa itselleen ja koittaa mahdollisimman paljon kiireessä toteuttaa, niin kyllä silloin siitä lomasta menee maku. Pitää tehdä sitä ja tätä ja pitää keretä siellä ja siellä ja perkele kun loppuu vuorokaudesta tunnitkin käydä siellä ja siellä. Eikä voi sitten yhteen juttuun välttämättä keskittyä niin kauan kuin haluaa. Tämä on tosin järjestelykysymys tietenkin. Sitten on toki toinen ääripää, että jos otetaan esimerkiksi loma ulkomailla, niin silloin ei todellakaan ole kannattavaa elää viikko tai kaksi 4 seinän sisällä käymättä missään.
Itselleni myös tärkeä päivittäin tuo "oma aika", jolloin heittäydyn hetkeksi toimettomaksi. Meillä kotona tuo onnistuu helposti siten että avopuoliso käy usein nukkumaan ennen minua, joten minulla hetki aikaa olla tekemättä mitään... Usein luen, katson televisiota tai istun koneella...
Itse en kyllä pidä pahana jos joka arkipäivä otan n. 2-3 h tekemättömäksi ajaksi. Sitäpaitsi jokainen varmaan tietää sen fiiliksen kun tulee rankan tyäpäivän jälken kotiin uupuneena (riippuu missä töissä on) ja kellahtaa vaikkapa sohvalle ja ei yksinkertaisesti tee mitää. Siinä on hyvä fiilis nimittäin.

Työt eivät tule kotiin, mutta tehtävät/raportit/läksyt + tentteihin lukemiset kyllä tulevat.

+ ja jotkut työt seuraavat vapaa-aikanakin kotiin.

Niin, no riippuu duunista. Mutta tosiaan varmasti suht tavallista duunia tekevällä ei tule hommat himaan paitsi ehkä henkisenä painolastina. Ehkäpä puuma tarkoitti sitä, tai sitten esimerkiksi yrittäjän arkea...

Oikeastaan tarkoitin sitä, että kävipä sitä sitten töissä tai koulussa, niin samat kotihommat on kuitenkin tehtävä.

Ei aina kannata miettiä, mikä on järkevää ja mikä ei, joskus on hyvästä "vain olla". Itse en myöskään jaksa arvottaa näitä asioita, että esimerkiksi kirjojen lukeminen olisi jotenkin järkevämpää kuin esimerkiksi netissä surffaaminen, yhteydenpito kavereihin tsätin välityksellä tai ihan se tv:n katselukin.

Ehdottomasti! Mutta jos on huolissaan siitä, että tv:n katselu vie aikaa esim. siivoamiselta ja haluaisi tähän muutosta, niin silloin voi kokeilla telkkarittomia päiviä.

Oikeastaan tarkoitin sitä, että kävipä sitä sitten töissä tai koulussa, niin samat kotihommat on kuitenkin tehtävä.

Lapsettomalla ja lemmikkieläimettömällä ihmisellä pakollisia kotihommia kun ei juuri ole. Viikottaisia ehkä mahdollisesti, mutta päivittäisiä ei millään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom