Vanhin ruoka mitä olet syönyt

Yök, yök, yök.
Täytyyhän tähän oma panos laittaa eli homeisia voileipiä tuli tuossa syksyllä syötyä. Haju oli ok ja sipaisin levitteet päälle, söin noin puolet, kunnes katsoin leivän alapuolta ja siellä oli jo home(juusto) valmiina. Yök.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Isovanhempani asuivat maalla ja söivät aina erittäin kyseenalaisessa kunnossa olevia ruokia. Joskus he sitten kävivät jossain hotellissa tällaisessa vanhusten virkistystoimikunnan järjestämässä tapaamisessa. Sattui niin, että siellä oli jotain pilaantunutta ruokaa tarjolla ja joka ikinen ihminen henkilökuntaa myöten sairastui erittäin pahaan vatsatautiin, tietysti isovanhempiani lukuunottamatta :D (ja kyllä he sitä ruokaa söivät siinä missä muutkin)
.

Tähän vielä lisätäkseni, appivanhemmat ovat tätä sakkia. Esim. leipäkin syödään loppuun, vaikka hometta olisi. Mitään ei heitetä hukkaan. On vanhuksilla ihan eri bakteerikanta kuin muilla – eikä vaivaa mahatauti koskaan.

Tähän vielä lisätäkseni, appivanhemmat ovat tätä sakkia. Esim. leipäkin syödään loppuun, vaikka hometta olisi. Mitään ei heitetä hukkaan. On vanhuksilla ihan eri bakteerikanta kuin muilla – eikä vaivaa mahatauti koskaan.
Tai sitten niillä on pakki jo muutenkin sekaisin koko ajan niin pikkujuttuja ei huomaa.

Noi päiväykset vaikuttaa meihin vain ja ainoastaan henkisesti. Eihän sitä muutama kymmenen/sata vuotta sitten paljon välitetty onko se liha kuinka vanhaa, suolaa vain jotta paha maku lähtee ja eikun kohti ääntä. Kyllähän ihmisen ruho sen kestää, IHAN VARMASTI! Muttakun se henkinen osa vaan on se joka pettää... Ja just kuten yläpuolella puhuttiin, niin eihän nuo vaikuta semmoisiin ketkä ovat tottuneet jo vanhaks menneeseen, pilaantuneeseen, ruokaan.

[E] Ja en nyt tarkoita ruokaa joka on matoja täynnä (proteeinia?) ja 5 vuotta vanhaa lihaa, vaan semmoista, joka on vielä syötävän näköistä...

Mausteethan ei kuivatavarana mee vielä moneen vuoteen päiväyksen jälkeen pilalle, mutta niiden maku saattaa laimentua ja jopa hävitä lähes kokonaan. Eli mitä vanhempi kuivamauste, sitä enemmän sitä kannattaa laittaa.

No, 1000-vuotista munaa on tullut syötyä, ei mitään ihan kauheata:)
http://en.wikipedia.org/wiki/Century_egg

Joskus löysin pakastimesta 1.5 vuotta vanhan lättypizzan, muistaakseni oli hieman pahempaa kuin perus roiskeläppäpizza. Muuten pakastimessa on jatkuvasti jotain päiväysvanhoja ruokia. Mamma on entinen kauppias joten totuin jo tuolloin. Ulkomaanreissulla ei ole vatsataudit pahemmin vaivannut.

Paitsi että noin "100- tai 1000-vuotis" munat eivät oikeasti ole 100 tai 1000 vuotta vanhoja, vaan valmistus tapahtunee nopeutuneena modernina prosessina.

:rolleyes:

Tämä ei ole edes paha mutta söin tänään vahingossa viikon vanhan ehrmannin. Ihmettelin rahkan outoa rakennetta, mutta ei mikään outo maku oikeastaan funlightin läpi tunkenut ;/. No, vielä ollaan ihan kunnossa enkä huomaa mitään outoa :).

Vanhempani suhtautuvat ruokaan niin, että jos on hometta, se raaputetaan pois ja pakastimessa kaikki säilyy ikuisuuden. Mummullani taas oli tapana syöttää pilaantunutta ruokaa ihmisille joista hän ei pitänyt. Sama ihminen laittoi myös vanhaa ruokaa uuden ruuan pakettiin ettei kukaan huomaisi. Hassua sinänsä, etten ole saanut kuin kerran elämässäni mahataudin pilaantuneen ruuan takia (ja kerran vedestä) Ilmeisesti olen riittävän hyvin oppinut siihen, että haistelen ja maistelen aika tarkkaan jos ruoka on epäilyttävää.

En minä tosin päiväyksistä juurikaan välitä. Kuivatuotteiden päiväyksiä en ole tainnut ikinä edes katsoa. Mies heittää aina kaikki vähänkin päiväykseltään vanhat ruuat pois, ja minä ihmettelen :D Joskus makeannälässäni söin kämppiksen useita vuosia pakastimessa olleen jäätelöpaketin puolikkaan. Rakenne oli mennyt jääpuikkomaiseksi, mutta oli se ihan syötävää. Purkkisäilykehedelmät joiden päiväys oli mennyt joskus vuosi aiemmin, oli ihan hyviä.

Joskus kersana löysin kavereitten kanssa isovanhempien kellarista sodanaikasta mansikkahilloa purkissa. Kaveri sitten sano, että en muka uskalla maistaa. Paskat minä mikään nössö ole ja huitasin ison lusikallisen naamariin sitä. Haju oli kuvottava ja koko hillo ihan mustaa. Ei ollu hyvää...:rolleyes:

aina mehua tarjolla ja kerran olin juonut jo yli puoli purkkia mehua.. Huomasin yhtäkkiä että mehu maistuu hieman oudolta mutta jatkoin silti sen juomista. Viimeisen kerran kun kaadoin mukiin mehua niin purkista tuli sellaista viilimäistä mehua. mehu oli menny jo ajat sitten vanhaksi. Kyseessä oli juissi-mehu, josta tykkäsin tosi paljon. En enää sen päivän jälkeen :urjo:

Sama on käynyt täällä :)

Viikko sitten keittelin kahvit cappucino-jauheesta, kun suodatinkahvi oli loppu. Puolisoni olisi myös halunnut, mutta olin ottanut kaiken. Onneksi kaapin perältä löytyi yksi annospussi, jonka juotuaan puolisoni huomasi sen menneen vanhaksi 2005. Katsoinpa sitten cappucino-purkkia, ja se oli mennyt jo 2003.. Ei oireita.:D

Eilen söin jogurtin, jonka parasta ennen päiväys oli 22.12. Tiedostin asian kyllä jo enneku aloin ees syömää, kattelin vaa et ei oo mtn paakkui tai muuta ja hyvää oli.

Muutama vuosi sitten jääkappiin jäin etelän reissun ajaksi avattu perunasalaattipakkaus. Kahden viikon matkan jälkeen tutkin paketin ja vähän se oli nesteistä mutta ei haissut pahalle eikä ollut vihertynyt. Vedin salaatin huiviin ja seuraavana päivänä olikin 38 asteen kuume ja vatsa aika sekaisin...

[tekstiä] ... Ei toi saatanan lohi tiedä paljonko kello on, että heti kun kello lyö 12 niin menee huonoksi.

Sitä paitsi olen vakuuttunut, että moniin ruokiin laitetaan se päiväys vain koska on pakko. Todellisuudessa aine saattaa kestää pidempäänkin aiheuttamatta vahinkoa, mutta väri tai koostumus voi muuttua. Ehkä mulla on siksi niin hyvä vastustuskyky kun olen ikäni vedellyt naamariin vähän mitä sattuu.

Tässä on hyvä pointti. Lohi eikä raejuustokaan tiedä paljon kello on. Mustakin tuntuu, että tuotteeseen laitetaan se päiväys varman päälle. Päiväys valitaan siten että tuote ei varmasti ole mennyt pilalle oikeissa olosuhteissa säilytettynä. Muutenhan noita palautuksia roppakaupalla jatkuvasti.

Pari- kolme päivää vanhaa maitoakin tulee juotua, jos on tulee normaalisti ulos purkista. Raa'at lihatuotteet onkin asia erikseen.

Enpä muista vanhinta syötyä tuotetta, mutta viikottain kaikenlaista kivaa tulee syötyä.

Ultimecia, oot oikeessa, noin vältetään vaan paljon lakijuttuja.

ei tuu muuta mieleen ku pari viikkoa vanha maito mitä vetelin joku 7dl ennenku kaveri huomautti et on pikkasen vanhempaa hikeä purkissa :)

Yks toveri kerran veti 2-3v vanhaa suolasillilientä. Oli tosin sammunut ja juotettiin sitä sille ku nukku selällään mut anyway.

kananmunia tulee vedettyä useampi kuukausi päiväyksen jälkeen. Tosin ainoastaan paistettuna , ensin mehulasiin ja nuuhkaisu, jos ei haise niin pannulle vaan. Haisee muuten aika hirveelle, jos on pilaantumaan päässyt :D.

Pari- kolme päivää vanhaa maitoakin tulee juotua, jos on tulee normaalisti ulos purkista.

Jossain vaiheessa maitotölkkien kyljessä oli ihan kampanja, jossa kerrottiin maidon olevan täysin käyttökelpoista 2-3 päivää päiväyksen jälkeenkin, kunhan se oli säilytetty oikein. Ja kyllä maidosta haistaa ja maistaa koska ei ole enää hyvää...

Ja täytyy muista ero "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä"- merkintöjen välillä.

Tätä kyseistä tuotetta en onneksi syönyt, mutta olin siis lähdössä intin ampumaleirille vuonna 2004 ja kasarmille mennessä kävin hakemassa nopeasti sika-nauta purkin evääksi paikallisesta pienestä elintarvikekioskista, joka näytti kieltämättä hieman epäilyttävältä ja vanhalta paikalta. Leirille lähtiessä ihmettelin, että näyttääpä purkki jotenkin vanhanaikaiselta ja kun vilkaisin parasta ennen päiväystä niin parhaimmillaan tuote olisi ollut vuonna -88!! :)

Mitehän nuitten jauhojen päivämäärien kans. Olis kaapissa kreatiinia joka on 6/06 ollu parraimmillaan. Vieläkö uskaltaa vetää?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom