Vanhempi patu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brisco
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei mitään hätää iän puolesta reenailulle. Omalla salilla monta yli 40-kymppistä jotka edelleen nostelee kovia rautoja (osa tietenkin kilpailijoita). Ikä tuo onneksi monelle järkeä lisää ja myös malttia. Kunhan muistaa vain tehokkaammaan lihashuollon sekä palauttelun.
Tsemppiä patureeneihin! :puntti:

Itselläni oli viimeisen vuoden tulokset kovemmat kuin edellisen kymmenen! (Tosin syy tähän taitaa löytyä päivittäisestä mega annoksesta D-vitamiinia ja uudesta, aika paljon nuoremmasta tyttöystävästä (näin meidän kesken suosittelen samaa.. ;-)

Hmm... se uusi tyttökaveri vois tehdäkin terää, mutta mitähän tuo vaimo siihen sanoo. :D "Mullois tässä tämmöinen, otetaanko mukaan?" Voipi olla että parempi puolisko keksis uusia käyttötapoja mutkatangolle...

Itselläni oli viimeisen vuoden tulokset kovemmat kuin edellisen kymmenen! (Tosin syy tähän taitaa löytyä päivittäisestä mega annoksesta D-vitamiinia ja uudesta, aika paljon nuoremmasta tyttöystävästä (näin meidän kesken suosittelen samaa.. ;-)

Kyllä ampasee oma hormonituotanto nousuun, kun päivittää muidunsa välillä tuoreempaan. Mut ainakin treenikaveriksi sellanen kiva kirittäjä pitää löytää, ehdottomasti!

Nummiston ilkka aloitti oman voimailu-uransa muistaakseni 36- vuotiaana. Toki pohja oli kova melonnan myötä. Kuitenkin saavutti paljon voimailijanakin.

Täälläkin yks kolmekymppinen aloittelemassa salitreeniä... 174cm pitkä ja painoa +-75,tämä heittelee aikalailla... tarkoitus olis painossa päästä 80kg puolelle muttei hirveästi tietenkää läskiä halua... eli pikkuhiljaa lihakset kasvuun!

Nyt tuntuu vähän siltä, että loppuu olkapäistä puhti. Eli on pienen levon vuoro, tai pikemminkin kevyen harjoittelun ja syönnin aika. Siltäkin vähän tuntuu, ettei ojentajia tarvi juurikaan erikseen treenailla. Vaikka tekee jalanojennusta tai käy kusella, niin tuntuu että ojentajat liekehtii.

Noh, laitetaan statseja kehiin myös tämän pienen räpiköimisen jälkeen:
Paino: +3 kg
Rinta: +5 cm
Käsivarret: +2,5 cm
Vyötärö: -3 cm
Forkut: +1,5 cm
Reidet: + 3 cm (blaah)
Hartiat: +4 cm

Tyytyväinen voi olla, peilistä ne erot näkee. Sieltä katselee paljon paremman näköinen mies. Osansa on toki lihaksissa olevat nesteetkin, mutta en ala valittamaan. Nyt on hyvä fiilis jatkaa.

Täällä kans 34v treenaaja, 5kk treeniä takana:
Paino +5kg (mitat nyt 178/75)
hauis +4cm
rinta +6cm
vyötärö -1cm

Peilissä on täälläkin tosiaan eri näköinen ukko kuin keväällä. Ja kohta taas salille!

Millä ihmeellä ootte saanu noin paljon esim olkavarsiin lisää lihaa?
Oon ite mielestäni reenannu ihan pirun kovaa nyt 6kk joista 4kk menny bulkilla (1kk dieetillä ja toinen tulehtuneen olkapään takia sivussa) ja siltikin olkavarteen tullu vaan noin +1,5cm lisää ympärysmittaa. Ruokapuolen pitäis olla kunnossa sillä painoa on bulkin aikana tullut noin 2kg/kk ja proteiinia on taatusti napsittu tarpeeksi.
En pidä itseäni mitenkään lihavana tai edes pullukkana vaikka rasvat on jotain 22-24%, joten ei lihan pitäisi kovin pahasti olla fläsän alla piilossakaan (vatsaa lukuunottamatta).
Mitat 183cm/91kg ja 31 on ikää mittarissa.

Onko oma kehitykseni mittanauhalla katsottuna keskitasoa hitaampaa vai kohtuu normaalia?

Voimapuolella olen hyvinkin tyytyväinen kehitykseen, mutta peilissä sais näkyä hiukan enemmän jo.

Millä ihmeellä ootte saanu noin paljon esim olkavarsiin lisää lihaa?
Oon ite mielestäni reenannu ihan pirun kovaa nyt 6kk joista 4kk menny bulkilla (1kk dieetillä ja toinen tulehtuneen olkapään takia sivussa) ja siltikin olkavarteen tullu vaan noin +1,5cm lisää ympärysmittaa. Ruokapuolen pitäis olla kunnossa sillä painoa on bulkin aikana tullut noin 2kg/kk ja proteiinia on taatusti napsittu tarpeeksi.
En pidä itseäni mitenkään lihavana tai edes pullukkana vaikka rasvat on jotain 22-24%, joten ei lihan pitäisi kovin pahasti olla fläsän alla piilossakaan (vatsaa lukuunottamatta).
Mitat 183cm/91kg ja 31 on ikää mittarissa.

Onko oma kehitykseni mittanauhalla katsottuna keskitasoa hitaampaa vai kohtuu normaalia?

Voimapuolella olen hyvinkin tyytyväinen kehitykseen, mutta peilissä sais näkyä hiukan enemmän jo.

Niin kuin sanoinkin, nestettä on ruhossa myös -> ei ole kaikki lihaa, mitä on tullut.

En todellakaan ole asiantuntija, mutta valmistelin aika huolella tätä uutta harrastusta perehtymällä teoriapuoleen hyvin. Omasta mielestäni tulosta on tullut seuraavat seikat huomioon ottaen:
- Runsas ja monipuolinen proteiinirikas ravinto riittävän usein. Tämähän on tunnetusti se kovin juttu.
- Lisäravinteista käytetään niitä, joista on todistetusti hyötyä
• Palkkari (Hera + malto + kreatiini)
• BCAA
• D-vitamiini (+ monivitamiini)
• Kalaöljy
- Treenataan pirun kovaa, muttei liian usein. Aiemmat kerrat epäonnistuneet sen takia, että uskoi kasvavansa Captain American mittoihin treenaamalla joka päivä 2 kertaa päivässä. Määrän sijasta panostetaan laatuun. Henk. kohtaisesti ainakin tämä tarkoittaa sitä, että salille kun mennään, niin siihen keskitytään viimeisen päälle ja jokaisen liikkeen jokainen toisto tehdään kuin se olisi elämän viimeinen, eli pyritään tekemään kaikki niin puhtaasti ja niin voimakkaasti kuin mahdollista. Kyse on muutamasta tunnista viikossa, joten sen verran täytyy kuria löytyä. Ja käytetään mahdollisimman paljon vapaita painoja ja vältellään kaasujousilutkuttimia :D
- Koska treenaaminen ei ole koko elämä, pitää hauskaakin olla. Kunnon kebabit (onko Oulun Troijan kebabit vielä hyviä?) silloin tällöin pitää mielen virkeänä ja seuraavan päivän treenin kunnossa. :D Kyllähän se niin on, että kun harrastuksesta tulee työ, siitä katoaa jossain määrin hauskuus. Näin kävi omassa työtyössänikin :D
- Pitää uskoa siihen, että kehitystä tapahtuu joka päivä. Ja näin tapahtuu.
- Pitää olla tavoitteita. Rollaattorista pois pysyminen on tavoite sekin, mutta selkeät numeraaliset ja visuaaliset tavoitteet antavat motivaatiota. Ilman tavoitteita treenaaminen on... sekavaa ja niin kovin...pointless.
- Luetaan Pakkotoistoa.

Tosi aloittelija olen ja nämä ovat omia käsityksiäni siitä, miten tulosta voi saada aikaan. En totisesti luota "tietoihini" niin paljon, että toisia alkaisin neuvomaan. Nämä ovat vain juttuja, jotka minulle ovat toimineet ja varmasti toimivat muillakin. Perusjuttuja. Anteeksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisin tähän lyhyesti kertoa myös omaa salihistoriaani kun kerran täällä näyttää muitakin vanhoja aloittelijoita pyörivän...

Itse aloitin salillakäynnin täysin puhtaalta pöydältä 2v sitten 33-vuotiaana - tätä ennen en siis ollut salilla käynyt kertaakaan, ja viimeisistä vähäisistä liikuntaharrastuksista oli aikaa jo kulunut yli puoli vuosikymmentä.

Keskimäärin olen nyt käynyt noin kaksi kertaa viikossa salilla lähinnä eri yksivaiheisten ohjelmien parissa mitä täältä olen löytänyt (Golden 6, HST jne.). Sarjapainot ovat nousseet jonkin verran, mutta kyllä se kehitys aika hidasta on ollut näihin "junioreihin" verrattuna.

Sarjapainojen kehitystä tässä ajassa: Kyykky 60kg -> 100kg, Penkki 45kg -> 75kg (olen tosiaan kyllä kohtuuttoman huono tässä, todennäköisesti penkin tekniikka kusee), Kulmasoutu 50kg -> 85kg, Leuat 5 -> 8-10 toistoa 100kg elopainolla. Ei siis mitään hurjaa kehitystä, mutta kehitystä kuitenkin.

Voimat tosiaan ei hirveästi ole nousseet (osittain lienee syynä että olen tehnyt suurimmaksi osaksi kohtuullisen pitkiä sarjoja), mutta olemuksessa ja ulkonäössä on kyllä tapahtunut selkeää positiivista kehitystä. Olin aiemmin mallia pitkä tikku - edelleen olen pitkä mutta en enää täysin tikku. Painoa tullut sellaiset 6-7kg lähtötasoon verrattuna.

Mukavaa on ollut, ja tarkoitus on jatkaa hyvää harrastusta niin pitkään kuin virtaa riittää eikä reuma tai kihti vielä vaivaa. Positiivinen yllätys on ollut että olen lähes tyystin säästynyt vielä vammoilta, muutama pieni lihasjumi on tullut muuta nekin parissa päivässä ohi. Suosittelen!

parempi noin päin että kulmasoutu vahvempi kuin penkki. jalat suhteessa heikohkot. ilmeisesti massaaon vielä sielä selässä sitten enempi.

Jos täällä on/on ollut samantapaisen tilanteen edessä muita vanhempia harrastajia, niin olisiko mitään vinkkejä harjoitteluun? Tai sitten voi halutessaan puhua mulle järkeä, että "älä hyvä mies enää, vaan katso Tuttu Jutun uusintoja mieluummin" :D

Liitynpä minäkin kuoroon rohkaistakseni mahdollisia muita kuntoilua aloittavia:

Olen nyt 35-vuotiaana paremmassa kunnossa kuin koskaan aiemmin elämässäni. Tarkoitan tätä kirjaimellisesti. Intissä alokaskauden lopun kunto oli myös varmaan kohtalainen, mutta nykyinen on parempi (vaikka ei absoluuttisella asteikolla kova). Tulin tähän kuntoon alkuaan vahingossa soutelun ilosta, ja sitten diabetes-diagnoosin myötä kuntoilumielessäkin liikkuen. Aikaa tähän on mennyt nelisen kuukautta. Salilla olen käynyt pari viikkoa, eikä tietysti sinä aikana lihaksisto kasva, mutta huomaan selvän "tätäkin voisi tehdä" -fiiliksen ja lihasten jotenkin tottuvan käyttöön.

Tämän kokemuksen perusteella elimistö näyttää kasvattavan kuntoa yllättävänkin hyvin, vaikka viimeiset viisitoista vuotta olisi liikkunut niukasti. Jos tätä lukee joku samassa tilanteessa oleva, niin ehkäpä punttisalia kannattaa silti harkita vähän myöhemmin, kun ensin vaikka kävelylenkein saa itsensä jonkinlaiseen kuntoon.

Holy old thread!

Perskeles. Pääsin jo todella napakkaan kuntoon, mutta sitten alkoi vituttamaan paikkakunnan punttisali. Pieni, ruuhkainen, vajavaisesti varusteltu köppänä joka maksoi laatuunsa nähden liikaa. Samaten työkiireet kasvoi aivan älyttömiksi joten puntti sai jäädä.

Nyt taas aloitetaan aikalailla alusta ja vielä vähän vanhempana. Onneksi tällä välin ei ole perussäännöt muuttuneet. :D

Noi pidemmät tauot on myrkkyä varsinkin iäkkäämmälle treenaajalle. Yritä käydä edes kerran viikossa salilla vaikka olis työ- tai muita kiireitä ja treenaa koko kroppa kerralla.

Itse olen 52v ja mulle ainakaan noi tauot ei sovi.

Jees, ihan iisisti tässä on aloiteltu ja kohtuullisen hyvin pyyhkii. Tuska tekee hyvää.

Nykyään osaa aloittaa rauhassa reenailut, toisin kuin nuorempana. 1-jakoisella starting-strenght tyyppisellä ohjelmalla (toistomäärää vaihdellen) pääsee ok kuntoon parissa kuukaudessa, kummallisen nopeasti. Voimat toisaalta taas häviää reenitauon aikana järkyttävän alas. Vajaan vuoden reenitauon aikana katoaa kolmannes sarjapainoista. Toisin sanoen tauon jälkeen menee hikinen ykkönen sillä painolla, jolla meni 25-30 toistoa ennen taukoa. Tämä trendi jos jatkuu niin 50-vuotiaana vuoden reenitauko tiputtaa voimista puolet ja takas "maksimi"kuntoon päästään kuukaudessa.

Back
Ylös Bottom