Vanhempi patu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Brisco
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oma voimailu urani vaihtui viinan juontiin ja hauskanpitoon 25-vuotiaana, 35-vuotiaana aloitin voimailun uudelleen. Kohta vuoden verran olen treenannut 1-jakoisella 2-3krt/vko, 3 viikkoa treeniä ja sitten väliviikko. Treenit on tehty kotona, käytössä on levytanko, leuanvetotanko ja gymball, pelkästään isoja perusliikkeitä, veto, leuat, rive, pystäri ja punnerrukset. Aerobiset ovat tulleet hyötyliikuntana, pyöräilyä ja kävelyä. Tavoitteena on ollut voimanhankinta ja tällä hetkellä tulokset on samat kuin parikymppisenä. Kroppa näyttää vuodentakaiseen verrattuna huomattavasti lihaksikkaammalta ja painoakin on tullut n.3kg lisää. Ruokailut 4-5krt päivä, paljon proteiinia, ei valmisruokia. Ravintolisistä käytössä herakonsentraatti, soijaisolaatti, monivitamiini ja omega-3. Tehosekoitin on ollut suuri apu, sillä saa salaatit, kasvikset, hedelmät, pakastevihannekset ja pakastemarjat nopeasti helposti nautittaviksi pirtelöiksi.

Aloittaessani treenit 10v tauon jälkeen uudestaan hieman arvelutti miten kroppa reagoi treeniin, mutta hyvin on mennyt. Töitä tämän eteen on joutunut tekemään mutta hiljaa hyvä tulee. Suuri muutos elintavoissa on tuonut suuren muutoksen fyysiseen ja henkiseenkin olemukseeni. Olen monessa suhteessa erittäin tyytyväinen mies ja koen eläväni elämäni parasta aikaa.

Tsemppiä kaikille, koskaan ei ole liian myöhäistä.

Ei se vittuilua ollut, itsehän olen vuoden vanhempi, ajattelin vain piristää tunnelmaa ja 12 monthsille eikun kovaa treeniä.
No, täytyy vähän alkaa katsomaan kommentointejani, ettei mene sarkasmi vittuilun puolelle, pahoittelut.

Pahoittelut itseltäni, taisi olla vähän jotain miesten vaihdevuosien herkkää fiilistä päällä. :rolleyes:

Onkohan muuten paljon puhuttu neljänkympin villitys sitten ihan totta kun aika moni näyttäisi tuon iän paikkeilla palaavan taas vanhan kuntoiluharrastuksen pariin.

Tänä aamuna sitten tuli ensimmäinen ongelma. Läksin seitsemäksi salille tekemään normisuoritusta, aamiaisena kaksi kuppia kaffea. Toiseksi viimeisen liikkeen jälkeen tuntui siltä, että veri pakenee päästä, sydän alkoi hakata ja oli yleisesti tajun lähdön meininkiä. Olen aina pitänyt itseäni aamuihmisenä, mutta sama ei taida päteä punttisuorituksiin. Verensokeri taisi olla tosiaan pohjalukemissa, illalla kun on laittanut ruokaa nassuun, niin ei ole vastaavaa sattunut.

Muistilappu itselleni: ei mennä sinne salille ilman ravintoa.

Pahoittelut itseltäni, taisi olla vähän jotain miesten vaihdevuosien herkkää fiilistä päällä. :rolleyes:

Onkohan muuten paljon puhuttu neljänkympin villitys sitten ihan totta kun aika moni näyttäisi tuon iän paikkeilla palaavan taas vanhan kuntoiluharrastuksen pariin.

No jos neljänkympin villitys tuolla tavoin esiintyy, niin antaa tullakseen.

12months, suosittelen kyllä syömään vaan riittävän aamupalan ennen salia. Kahvia kun vetää naamaan niin poistuu loputkin yön yli säilyneet nesteet ja sitten salille hikoilemaan niin sehän on henki pois tuollaiselta elämän ehtoopuolen kulkijalta :D ja ihan jokaiselta muultakin. Tsemiä vaan treeneihin, päivittele tänne miten edistyvät!

Voisin tähän lyhyesti kertoa myös omaa salihistoriaani kun kerran täällä näyttää muitakin vanhoja aloittelijoita pyörivän...

Itse aloitin salillakäynnin täysin puhtaalta pöydältä 2v sitten 33-vuotiaana - tätä ennen en siis ollut salilla käynyt kertaakaan, ja viimeisistä vähäisistä liikuntaharrastuksista oli aikaa jo kulunut yli puoli vuosikymmentä.

Keskimäärin olen nyt käynyt noin kaksi kertaa viikossa salilla lähinnä eri yksivaiheisten ohjelmien parissa mitä täältä olen löytänyt (Golden 6, HST jne.). Sarjapainot ovat nousseet jonkin verran, mutta kyllä se kehitys aika hidasta on ollut näihin "junioreihin" verrattuna.

Sarjapainojen kehitystä tässä ajassa: Kyykky 60kg -> 100kg, Penkki 45kg -> 75kg (olen tosiaan kyllä kohtuuttoman huono tässä, todennäköisesti penkin tekniikka kusee), Kulmasoutu 50kg -> 85kg, Leuat 5 -> 8-10 toistoa 100kg elopainolla. Ei siis mitään hurjaa kehitystä, mutta kehitystä kuitenkin.

Voimat tosiaan ei hirveästi ole nousseet (osittain lienee syynä että olen tehnyt suurimmaksi osaksi kohtuullisen pitkiä sarjoja), mutta olemuksessa ja ulkonäössä on kyllä tapahtunut selkeää positiivista kehitystä. Olin aiemmin mallia pitkä tikku - edelleen olen pitkä mutta en enää täysin tikku. Painoa tullut sellaiset 6-7kg lähtötasoon verrattuna.

Mukavaa on ollut, ja tarkoitus on jatkaa hyvää harrastusta niin pitkään kuin virtaa riittää eikä reuma tai kihti vielä vaivaa. Positiivinen yllätys on ollut että olen lähes tyystin säästynyt vielä vammoilta, muutama pieni lihasjumi on tullut muuta nekin parissa päivässä ohi. Suosittelen!

Sinähän olet vasta 35-vuotias, nuori mies. ;) Se voi olla (en tietenkään kaikkien puolesta voi puhua), että useimmat myöhemmällä iällä aloittavat heittävät rautoja pääasiassa ulkonäön takia. Itsellenikin se on toki tärkeää, mutta myös voimaa saa tulla ja tuleehan sitä.
Huomattu on, että yleisellä tasolla tulosta tulee. Kotona aloittelin pikku hiljaa (jo ennen tämän threadin aloittamista) ja laitoin ruokaa remppaan ja jo nyt noin kuukausi aloituksen jälkeen huomaa selkeitä eroja ruhon rakenteessa. Paras kommentti tuli paremmalta puoliskolta: "Käytätsä jotain dopingia kun alkaa näkymään noi lihakset?" :D

Voihan tässä tietenkin tunnustaa senkin, että olen ottanut trendikkäästi "before"-kuvan ja napsin uusia kuvia säännöllisin väliajoin nähdäkseni miten kehitystä tulee ulkonäöllisesti. Itse luotan peiliin enemmän kuin mittanauhaan, toki myös uskoen sarjapainojen kehitykseen. Jossain julkaisen before- ja after-kuvat esim. vuoden harjoittelun ja hyvän syömisen jälkeen. Jos täältä vaikka löytyis sopiva osasto "pulkannarusta kynäniskaksi" :D

Joten parempi treenata prkl.

195cm on mittaa - kun paino oli vielä hieman päälle 90kg ennen saliharrastusta huonolla lihaskunnolla niin kyllä minä itseäni tikkuna pidin :jahas:

Elämää on tässäkin iässä! Sarjapainot nousevat hiljalleen ja tekniikka paranee. Liittynevät osin toisiinsa nuo kaksi asiaa. Syömään en ole vielä oppinut tarpeeksi, liian usein tulee nälkä.

Huolimatta siitä, että Chad Waterbury on kiistanalainen henkilö suuressa internetissä, sekä henkilönä että kehittämiensä ohjelmien puolesta, aloitin BBB-ohjelman. Sitä sitten aion jatkaa ABBH-ohjelmalla ja sen jälkeen tsekkaan tilanteen. Ainakin BBB-alku on ollut hyytävä 8x3-sarjoineen, joka on mulle henk. kohtaisesti uusi kokemus. Mehut on vienyt, mutta se tarkoitus tällä treenaamisella lieneekin ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämmönen heebo kuin Mark Sisson on 56 vuotiaaksi paremmassa kunnossa kuin meikäläinen nyt. Aivan mahottoman timmi äijä. Ajattelee mm. että ravinto on 80% ja treeni 20% kehonkoostumuksesta ja hyvinvoinnista. Pistää perspektiiviin nämä hardcore-bb4life-treeni100%-ravinto100%-lepo100%-do it now -ukot. Punttihommat on vaan niin aikaavieviä ja raskaita, että on hienoa jos sisson pysyy tuossa kondiksessa neppailemalla punnerruksilla, sprinteillä ja yleispätevillä alle puolentunnin epäsäännöllisillä treeneillä.

Antaa inspiraatiota ainakin mulle :)

...Vaikka onhan tuo aika jenkki, eikä mikään varsinainen pioneeri tuossa filosofiassaan, mutta erinomaisen hyvä esimerkki miten tuo huolettomuus tuo aika hyviä tuloksia terveyden kannalta.

Noin kuukausi takana ja lähes kaikki mennyt putkeen. Paino on noussut 3-4 kiloa, tästä kiitos runsaalle ruoalle ja kreatiinille. Pienet painotkaan ei enää ketuta juuri ollenkaan, varsinkin kun niitä saa laittaa koko ajan lisää. Ihme juttu, ettei treeniä seuraavana päivänä ole paikat yhtään kipeänä, paitsi kun on ollut kyykkimispäivä, sen jälkeen tuntuu kuin olisin ollut taksin lattiamattona edellisen yön. Muutenkin tuntuu että kädet ottaneet hirmuista penaltya koko ajan. Treenin jälkeen ovat kuin takkalenkki liian pienessä kuoressa. Mutta seuraavana päivänä tosiaan ihan ok, eikä mitään kipeitä tuntemuksia ole jota kyllä kaipaisin. Treenit teen kyllä täysillä, failurea lähentelee vain viimeisessä toistossa. Selkäliikkeitä tehtäessä en saa kunnolla vihlomaan lihaksissa. Kulmasoutua, alataljaa, ylätaljaa. Mutta jospa se tuska sieltä tulee, pitää tarkkailla tekniikkaa.

Monologi oli tässä tältä erää.

Itse oon saanu kunnon poltteen selkään liikkeen aikana ainoastaan kulmasoudulla toistaseks, tangolla tehden. Jonkun kympin sarjan kun nyppäsee niin itsellä ainakin tuntuu. Tällä hetkellä vedän leukaa, ja polte ei tunnu suorituksen aikana ikinä vaan vasta kun istahdan alas huohottamaan niin alkaa tuska tuntua :) Hyvin on käyntiin lähtenyt näemmä, seurailen innolla kuinka karmaisevaan kondikseen mies pääseekään :D

Kokeiles Brisco leuanvetoa. Ylös mennessä nojaa päätä reilusti taakseppäin, katse kattoon lähes pystysuoraan ylöspäin, lantiota eteen. Vedä tanko rintalastaan reilusti solisluutason alapuolelle, vedä lapaluita yhteen ja olkapäitä alas, stoppi 1-2sek. Keskity selkälihojen jännittämiseen siellä ylhäällä. Rauhallinen suorirustapa ettei mene heilumiseksi.

Välikommentti. Olen aivan älyttömän tyytyväinen kehitykseen, varsinkin ulkonäöllisesti. Motivaatio on edelleen samalla tasolla kuin aiemmin ja salille on aina mukava mennä.

Itsekin voisin sen verran kommentoida että samassa ikähaarukassa aloittajan kanssa ja nyt vajaan vuoden verran painoharjoittelua takana ja into ei ainakaan ole laskenut matkanvarrella. Kyllähän sitä peilistä voi havaita että muutosta on tapahtunut parempaan suuntaan mutta vielä on työtä tehtävänä ja sarkaa kynnettävänä jotta saan vaihdettua nuo loputkin läskit lihaksiksi. Eteenkin ravintopuolella olisi vielä muutettavia asioita sekä lisää pitäisi tehdä aerobista mutta molemmat noista ovat osoittautuneet yllättävän haasteellisiksi.

Onko muuten suuri synti tehdä kyykkyä smithissä näin aluksi, kun en luota kyykkytekniikkaani vielä? Sain ainakin jalkani aivan helvetin kipeäksi. Ja painoa sai laittaa enemmän kuin vapailla painoilla.

Jos meinaat jatkossa tehdä kyykkyä niin eikö sen tekniikka olisi hyvä opetella heti alusta lähtien? Oikean tekniikan oppiminen myöhemmin on huomattavasti hankalampaa jos olet tehnyt pitkään pelkkää smith-kyykkyä, kyseessähän on kuitenkin eri liike. Esimerkiksi keskivartalon lihakset saavat runtua tavallisessa kyykyssä ihan eri tavalla kuin smith-versiossa jossa "pakkaa ei tarvitse pitää kasassa" samalla lailla.

Ilman muuta, olen tehnyt perinteistä kyykkimistä joka jalkatreenissä tähän saakka, paitsi viimeisimmässä tein smithillä. Mun ongelma (heikkojen jalkojen lisäksi) näyttää olevan se, että en pysy riittävän pystyssä asennossa vaan alan nousuvaiheessa kallistua eteenpäin. Eli tekniikka on perseellään joten harjoitellaan. Smithillä kokeilin siksi, että josko sillä saisin nostettua vähän raskaampia kiloja ja nimenomaan jaloille enemmän piiskaa. Se on toki selvä, ettei ole yhtä monipuolinen.
Noh, jatketaan harjoituksia. Jospa se kyykyn ahaa-elämys tulee vielä. Kuten maastavedonkin, sekään ei ota vielä sujuakseen kunnolla. Muuten menee niin iloisesti, selkäänkin olen alkanut saada kunnolla tuntumaa.

Ilman muuta, olen tehnyt perinteistä kyykkimistä joka jalkatreenissä tähän saakka, paitsi viimeisimmässä tein smithillä. Mun ongelma (heikkojen jalkojen lisäksi) näyttää olevan se, että en pysy riittävän pystyssä asennossa vaan alan nousuvaiheessa kallistua eteenpäin. Eli tekniikka on perseellään joten harjoitellaan. Smithillä kokeilin siksi, että josko sillä saisin nostettua vähän raskaampia kiloja ja nimenomaan jaloille enemmän piiskaa. Se on toki selvä, ettei ole yhtä monipuolinen.
Noh, jatketaan harjoituksia. Jospa se kyykyn ahaa-elämys tulee vielä. Kuten maastavedonkin, sekään ei ota vielä sujuakseen kunnolla. Muuten menee niin iloisesti, selkäänkin olen alkanut saada kunnolla tuntumaa.

laita muutaman sentin korkuinen palikka kantapäiden alle kyykätessä, niin selkä pysyy suorassa ja mäkihyppääjäasento jää pois.

ota varovasti maastaostot ja kyykyt. kun kordinaatio on kunnossa ja tyyli hyvä, niin sitten vasta rautaa tankoon enemmin. kyllä ne liikeet oikein suoritettuna menee perille pienemmilläkin painoilla. kuuntele kehoasi ja treenaa sen mukaan. vaihtele myös treenejä tasaisin väliajoin niin lihakset eivät totu vaan joutuvat sopeutumaan uuteen... eli kasvamaan ja voimistumaan. tsemppiä!

Back
Ylös Bottom