Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Antzu sanoi:
Edit: Tätä on muuten varmaan kysytty aiemminkin, mutta mistä Photarissa saa noi mustat kehykset, mitä esim. Mike käyttää?
Jos et halua muuttaa kuvan kokoa niin valitsen koko alueen ja käytät sitten Stroke... komentoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Art2 sanoi:
Mikäs tuo raw-kuvamuoto on?
RAW kuvamuoto on suoraan kennolta tullut data jota kamera ei ole käsitellyt. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että jälkikäsittelyssä kuvalle voi tehdä huomattavasti enemmän laadusta tinkimättä. Tavallinen sunnuntaikuvaajalle tästä tuskin on kovin paljon hyötyä (lähinnä haittaa kun noi pitää kehittää). Itse en kuvaa mitään muuta kun RAW:ta, koskaan. Syy tähän on se, että jos sitten saakin sen kuvan nii sit %¤ttaa jos on joku jpg päällä ja kamera on pakannut sitä liikaa eikä just niillä asetuksilla millä halusin. Kuvan pitää kuitenkin olla kuvaajasta, ei kamerasta, kiinni.. :rock:

Laitetaan nyt vielä pari räpsyä tänne :david::
http://www.kolumbus.fi/antti.kupila/20050412/1.jpg
http://www.kolumbus.fi/antti.kupila/20050412/2.jpg

Piti ostaa Eos 350D kun kerran toi kuume iski tosissaan... Huh, kirpaisihan tuo ainakin minun tuloillani mutta ei nyt aleta laskemaan harrastuksille hintaa.

Jos koittaisi itselle perustella että laajennettavuus on niin hyvä. Ja on kai se oikeastikin.

No pitää vain alkaa opiskelemaan ja räpsimään.

Itse ostan kanssa 350D:n tai ehkä 20D:n, kunhan saan rahat kasaan. Tohon vielä joku 10-20mm laajakuva tms niin jo passaa kuvata :rock: Laita vaan mielellään kommentteja jos on jotain sanottavaa :)

Saako eossissa mitenkään niin että pystyisi ottamaan kuvan myös ldc näytöstä katsoen. Eihän normaalisti tarvi mutta itselaukaisimen kanssa olisi kätevä?

On kai se ohjekirjoissa mutta...

TheSami sanoi:
Saako eossissa mitenkään niin että pystyisi ottamaan kuvan myös ldc näytöstä katsoen. Eihän normaalisti tarvi mutta itselaukaisimen kanssa olisi kätevä?

Fysikaalisesti mahdotonta. Toisin kuin pokkarissa, on järkkäreissä peili/prisma joka heilahtaa auki ja kiinni kuvan oton yhteydessä. Tämä on ainoa hetki, kun kenno saa "dataa". Muulloin "data" menee optiselle tähtäimelle. Tästä samaisesta syystä järkkäreissä ei ole mitään videokuvauksia yms.

Pokkarin näytön kautta kuvaaminen on yleensä huono idea. Kun pidät kameraa naamasi edessä, kädet pääsevät heilumaan. Tähtäimen kautta kuvattaessa saat tuettua kameran otsaasi vasten ja tärinä vähenee. Samoin kuvan sommittelu on IMHO helpompaa kun turhat näkymät jäävät pois. On kuitenkin olemassa yksi tilanne missä näyttöä voi käyttää: kääntyvällä näytöllä (esim. G-sarjan Canonit) pystyy näppärästi kuvaamaan väkijoukkojen yli.

ak8400 sanoi:
Itse ostan kanssa 350D:n tai ehkä 20D:n, kunhan saan rahat kasaan. Tohon vielä joku 10-20mm laajakuva tms niin jo passaa kuvata :rock: Laita vaan mielellään kommentteja jos on jotain sanottavaa :)

10mm laajakuva? Säästä vaan sitä rahaa ;) Tässä olisi yksi vaihtoehto. 20mm on hieman halvempi. Tai oikeastaan hintahan halpenee kun polttoväli kasvaa. Käsittääkseni laajakulmat ovat hankalia valmistaa, ja siksi hinta tahtoo lähteä helposti nousemaan. Halvemmissa tulee kaikenlaisia vääristymiä ym.

Huomaa myös, että 300D/350D/10D/20D malleissa on 1.6x kerroin polttovälille. Eli 10mm lasi on 16mm digin nokalla. ja 20 mm on vastaavasti 32mm.

Mä olen alkanut himoitsemaan tätä. Saisi sisäkuvauksen onnistumaan paremmin, eikä tarvitsisi pelleillä salaman kanssa. Ei ole pahan hintainenkaan.

kodari76 sanoi:
10mm laajakuva? Säästä vaan sitä rahaa ;) Tässä olisi yksi vaihtoehto. 20mm on hieman halvempi. Tai oikeastaan hintahan halpenee kun polttoväli kasvaa.
Halpeneeko?Ei ainakaan nikonilla: :hyper:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=300488&is=USA

kodari76 sanoi:
Mä olen alkanut himoitsemaan tätä. Saisi sisäkuvauksen onnistumaan paremmin, eikä tarvitsisi pelleillä salaman kanssa. Ei ole pahan hintainenkaan.
En kyllä sisäkuvaukseen tuota ottaisi. Vastaa digissä n. 50 millistä normaalia ja silläpä ei siällä liiemmin juhlita, on melko ahdas nimittäin.. Ennemmin vaikka 20mm 1.8 tai se sigman uutuus 30mm 1.4.

kodari76 sanoi:
Pokkarin näytön kautta kuvaaminen on yleensä huono idea. Kun pidät kameraa naamasi edessä, kädet pääsevät heilumaan. Tähtäimen kautta kuvattaessa saat tuettua kameran otsaasi vasten ja tärinä vähenee. Samoin kuvan sommittelu on IMHO helpompaa kun turhat näkymät jäävät pois. On kuitenkin olemassa yksi tilanne missä näyttöä voi käyttää: kääntyvällä näytöllä (esim. G-sarjan Canonit) pystyy näppärästi kuvaamaan väkijoukkojen yli.
Pokkareissa juuri pitää käyttää näyttöä eikä etsintä, koska näytöstä näkee suunnilleen koko kuva-alan ja etsin on pelkkä reikä kamerassa.

TheSami sanoi:

On kai se ohjekirjoissa mutta...
Pokkareissakin on mekaaninen suljin. Monessa kamerassa sulkimen toiminnan pystyy jopa näkemään objektiiviin kurkkimalla. Mekaaninen suljin mahdollistaa mm. "kohinanpoiston", jossa suljin auki otetusta kuvasta vähennetään suljin kiinni otettu, yhtä pitkä valotus. Suljin myös suojaa kennoa kameran ollessa pois päältä.

Valotusaikojen säätö voidaan tehdä joko mekaanisella tai sähköisellä sulkimella. Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa ja molempia menetelmiä käytetään rinnakkain sekä pokkareissa että järkkäreissä. Mm. Nikon saa järkkäreihinsä aikaiseksi nopeat salamasynkka-ajat sähköisen suljintoiminnon avulla ja taitaapa Canonillakin olla pari sähköistä suljinta hyödyntävää järkkäriä. Sähköinen suljin ei ilmeisesti riitä yksinään, mikä ilmenee mm. värivääristyminä tai raitoina kuvattaessa voimakkaita valonlähteitä sähköistä suljinta käytettäessä (nopeat suljinajat tai pokkarien livekuva, joka tuotetaan pelkästään sähköisen sulkimen avulla, mekaanisen pysyessä jatkuvasti auki).

Etsinkuvan saaminen näytölle edellyttää kolmea asiaa:

1. Kennossa pitää olla elektroninen suljintoiminto. Ei "livekuvaa" voi tuottaa räpsyttämällä kuvia mekaanista suljinta käyttäen 15-30 Hz taajuudella.

2. Mekaanisen sulkimen pitää pysyä auki ja järkkäreissä peilin ylhäällä livekuvan aikaansaamiseksi. Järkkäreissähän käytetään vielä pitkälti filmikameroista lainattuja koneistoja ja näissä taitaa olla sellainen vika, että sulkimen pitäminen auki haukkaa mukavasti virtaa.

3. Kennossa pitäisi mielellään olla mahdollisuus matalan resoluution ja korkean virkistystaajuuden käyttöön. Pokkarien kennoista pystyy lukemaan esim. vain joka kahdeksannen pikseliriivin, jolloin resoluutio riittää vielä loistavasti esikatselukuvaan ja virkistystaajuuskin nousee muutamasta kuvasta sekunnissa kymmeniin kuviin.

Sähköinen suljintoiminto löytyy monista järkkäreistä käytettävistä kennoista, vaikkei sitä mitenkään hyödynnettäisikään. Livekuvan tuottaminen kiikastaa lähinnä kohdista 2 ja 3. Markkinoilla on kuitenkin pari kameraa, jotka temppuun pystyvät (tosin virkistystaajuudesta eli kohdasta 3 minulla ei ole tietoa).

kodari76 sanoi:
Eipä kuule onnistu sisäkuvaus kotona tuollakaan ilman salamaa taikka jalustaa.

teemupii sanoi:
Eipä kuule onnistu sisäkuvaus kotona tuollakaan ilman salamaa taikka jalustaa.

:confused: Miksei? Nykyinen pääobjektiivi mulla on 300D:n kittilinssi, joka on f/3,5 ja sillä suljinajat menee yleensä jonnekin 1/10 kohdalle. f/2 luulisi päätyvän paljon paremmalle alueelle. Plus sillä saa paremman taustanhäivytyksen.

kodari76 sanoi:
:confused: Miksei? Nykyinen pääobjektiivi mulla on 300D:n kittilinssi, joka on f/3,5 ja sillä suljinajat menee yleensä jonnekin 1/10 kohdalle. f/2 luulisi päätyvän paljon paremmalle alueelle. Plus sillä saa paremman taustanhäivytyksen.
Sulla on sitten paljon enemmän valoa kotona kuin mulla. 2:n 3,5:n välillä on noin 1.5 aukkoa, joten pääset 1/30 aikoihin, ja 35mm:n tarvitsisi 1.6 cropilla noin 1/60.

kyllä se on raaka totuus, että jos sisällä meinaa kuvata niin salama pitää olla. Tai sitten, jos rahaa riittää, niin ostaa esim. 14/2.8 , laajakulmapää kun ei niin valtavasti sitä valoa tarvi..

Lisää kysymyksiä pukkaa... Tyhmiä sellaisia joten kärsivällisyyttä.

Kun suht pimeällä otan kuvia siinä "ilman salamaa" asennossa, tuntuu välillä että suljin on kiinni ikuisuuden.

Eos 350D kamera. Sisällä eri, pikanaksaus ja se on siinä. Mistä johtuu

TheSami sanoi:
Lisää kysymyksiä pukkaa... Tyhmiä sellaisia joten kärsivällisyyttä.

Kun suht pimeällä otan kuvia siinä "ilman salamaa" asennossa, tuntuu välillä että suljin on kiinni ikuisuuden.

Eos 350D kamera. Sisällä eri, pikanaksaus ja se on siinä. Mistä johtuu
Siis auki se on ellen nyt ihan vitun pihalla ole. Kamera säätää valotusaikaa niin pitkäksi että kuvassa näkyisi jotain. ISO arvoa muuttamalla saat suljinaikaa lyhennettyä.

Mike sanoi:
Siis auki se on ellen nyt ihan vitun pihalla ole. Kamera säätää valotusaikaa niin pitkäksi että kuvassa näkyisi jotain. ISO arvoa muuttamalla saat suljinaikaa lyhennettyä.

Niin just, auki tarkoitin. Ok pitää säädellä. Missä asennossa pyörritettävän mutikan pitää olla kun säätelee. Jos johonkin niistä "oletuksista" säätelee niin tallentuuko se sitten siihen. Vai voiko edes niiden kohdalla säätää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom