Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei tolla muijalla ala tulee tuloja noilla kuvilla niin ihme.

Ite inhoan lapsikuvia - tai kiltimmin sanottuna ei kuulu omaan suosikkikuvajoukkoon. Mutta mutta. Noi maatilakuvat oli kyl aivan upeita.

Kuvasin perjantai-iltana ilveksen jälet tuosta rannasta ihan näteissä yön valoissa.

_big.jpg

Se on suolta kuvattu teerien soitimen keskeltä. Metsästän, niin tiedän suurinpiirtein teeren sointipaikat täälläpäin.

Keväällä sitten kävin parina aamuna ennen auringonnousua koiran kanssa lenkkeilemässä ja kuuntelemassa missä soi. Tuo sointihan kuuluu tyynellä monta kilometriä. Sitten paikansin yhdet äänet ja kävelin suon laitaan kattelemaan tarkan paikan. Teeret on aika paikkauskollisia soitimen suhteen joten päivällä sitten prismasta kympin teltta ja vein sen tuonne suolle keskelle soidinpaikkaa jonka päättelin lähempänä höyhenten määrästä. Yöllä sitten vaan sinne odottelemaan aamua, teeret ei pelkää tuota telttaa vaikka olis minkä värinen ja vaikka olis keskellä sotatannerta, mullakin oli ihan keskellä ja linnut pyöri joka puolella lähimmillään alle metrin päässä. Sointi alkaa vähän ennen auringonnousua.

Ei kai siinä muuta. D600 ja 300/4 putki. Croppirunko ja joku 70-200 olis ollu paras, nyt jäi ihan lähimmät kuvaamatta kun ei viittiny kesken kaiken alkaa putkea vaihtaan. Tänä keväänä hommaan varmaan croppirungon kaveriksi ja laitan siihen tuon mun 80-200 zoomin kiinni plus tietenki tuo sama setti mikä viimeksikin mukaan. Sitte eri puolille teltaa vaan viilto ja putket sojottamaan valmiiksi ulos.

Meillä kun roikkuu tämmösiä oksilla

Ohhoh, eikä ollu edes tarhassa otettu. Miten?
No piti sitä vähän auttaa. Mutta oli tilanne, joka ei ole edes hirveän vaikea, mutta josta harvat on ottanut hyviä kuvia, ja mie sentään etes vähän onnistuin. Aika pitkään sitä piti vartoa ja yrittää, vaan viimein joulukuun alla onnistui. Viime viikolla sama porukka pötkötteli uudestaan puussa. Siis koiratilanne, ainut vaan, jotta ammuin pelkästään kameralla. Miulla on muutamia hyviä ideoita ilveksen kuvaukseen luonnossa olemassa, ja olen vähän treenaillutkin, mutta vielä odotuttaa. Likellä on kyllä ollut onnistuminen. Sitten kun se tilanne tulee eteen, niin sen pitäisi vielä onnistua teknisesti. Tuolla miun kuvasivulla on muutamia kuvia kolmen vuoden takaa yhdestä tilanteesta, jossa ilves pötkötteli maassa, ja on muuten yksi kiven sisälläkin. Joskus aina natsaa, kun vitusti yrittää.

Sain vihdoin luettua tämän puun alusta loppuun asti. Löysin jotenkin koko tämän valokuvausketjun googlen kuvahaun kautta, kun siellä oli upeita kuvia, mihin törmäsin. Täytyy sanoa, että oli todella inspiroivaa lukea puu läpi, kun en ollut ikinä kuullutkaan Mike Sirenistä ja pystyi seuraamaan alusta asti kunnianhimoisen nousun upeaksi valokuvaajaksi. Monesti sitä itsekin pysähtyy miettimään, mitä valokuvaus on ja miksi kuvia otetaan? Mike saanut paljon ilmeisesti eripuraa töistänsä, koska on paljon käytetty photoshoppia ja lihaksikkaita ihmisiä :D Toivon mukaan ei tule haukkuna, mutta mun mielestä Miken kuvat on taidetta parhaimmillaan. Olen juuri vasta aloittanut valokuvausta harrastamaan, yhdessä projektini kanssa, missä satsaan kerrankin vahvasti itseeni ja olen kehittänyt elämänlaatuani, yhtenä alueena uudet harrastukset, mitkä tosin aika pitkälti tukevat toisiaan ja vuodenaikavaihtelua.

Noloa heittää omia surkeita kuvia halvoilla paskoilla, mutta heitän kuitenkin, tykkäätte tai ette. Mulle kuvat on pääosin hienojen muistojen uudelleen elämistä, mutta toisaalta valokuva on sellainen, mitä haluaa jakaa muiden kanssa ja saada muidenkin tunteita pintaan. Yleensä kuitenkin omissa kuvissa on omia tunnesiteitä, jotka ei muissa herää, eli tunteet pitäisi saada aikaiseksi hienon kuvaustekniikan ja/tai paikan kanssa. Tässä on paljon työtä ja haastetta, mutta eiköhän tässä muutaman vuoden kuluessa kehitytä :) Koska täällä on ollut hautuumaateemaa, laitetaan sitä.

Tässä wanha kuva, jonka olen ottanut juuri kamerani ostettuani ja huomasin, että lähes pilalla olleesta kuvasta sai ihan kivan kuvankäsittelyn jälkeen:
KummitusJaumlrviMV.jpg

Harmi, että tuosta wanhasta jo hylätystä goottikirkosta en oikein onnistunut kunnon kuvia saamaan, on tässä yksi räpsäisy siitä:
GoottiKirkko.jpg

Täytyy mennä tuohon kohteeseen joskus uudestaan kuvailemaan. Sijaitsee vaan melkein keskellä Atlanttia ja ei tuolla tule joka päivä pörräiltyä.

Osaako kukaa sanoo et voiko vika olla kamerassa, kun kuvaan niin kaikki kuvat tulee samalle puolelle ihan pikkaisen kallelleen? Kyseessä siis canon 1100d. Olen kyllä aloitteleva kuvaaja mutta tuntuu että vaikka kuinka keskittyy siihen että kuva on vaakasuorassa, niin silti kameran ruudulla ne on vinkkelissä. Kamera on kerran tipahtanut lattialle. Vai heittääkö mulla sitten silmät :D

Mulla on vähän samantyyppistä ongelmaa, tosin kuvasta vaan rajautuu toisesta reunasta suiro pois. Testailin asiaa, ja mielestäni vika on zoom-objektiivissa. Onkohan iso (=kallis) homma huoltaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom