Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on jo pakko kysyä, kaikella kunnioituksella kuvaajaa kohtaan, mutta mikä tuosta >MiKa<:n karhukuvasta tekee niin erikoisen hyvän? Karhujen asento? Sommittelu? Valo? Ei minusta mikään näistä. Mielestäni aivan normaali karhukuva.

Mielestäni lähes kaikki nämä edellä mainitut asiat. Siksi, koska kauneus on katsojan silmissä. Ja jos puhutaan nykyaikana normaalista karhukuvasta, niin aika pienet niissä on nyanssit, mitkä tekee jostain erityisen hyvän. Tilannekuvia lukuunottamatta karhukuvissa vaan on kaikki mielestäni nähty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt on jo pakko kysyä, kaikella kunnioituksella kuvaajaa kohtaan, mutta mikä tuosta >MiKa<:n karhukuvasta tekee niin erikoisen hyvän? Karhujen asento? Sommittelu? Valo? Ei minusta mikään näistä. Mielestäni aivan normaali karhukuva.
Se, että tossa ei tartte mitään skilliä, vaan pelkästään pitkän putken ja hermoja odottaa. Jokainen pystyy ottamaan vastaavan kuvan, siksi se saisi mielettömän ylistyksen ja karhut ei pätkääkään haittaa. Jos kuvaajat pystyvät skillien tasolla samaistumaan kuvaan, alkaa ne ylistämään. Jos omat skillit jää hevonvitun kauas, alkaa kaamee dissaus. Suomalaiset valokuvaajat ovat 99% pelkkää nillittävää paskasakkia, 1% osaa ja tekee.

Sori Mike, mutta mun mielestä se ei tee kuvasta yhtään sen parempaa vaikka olis kuin hermoja odottaa tai pitkä putki. Toki kuvaajaa osaa arvostaa, jos on viikkokausia kökkinyt yöt jossain metsässä hyttysten keskellä ja vihdoin saa sen peuran kuvattua upeassa aamuvalossa, mutta vastaavassa tilanteessa epäonnistunut suttuinen risukuva peuran perseestä on paska kuva vaikka sitä olis kuin ventattu.

Karhu on kyllä nykyään niin puhkikuvattu aihe, että ihan senkin takia piti kysyä, että mikä tuossa kuvassa niin säväytti. Mun silmiin se on ihan normaali karhukuva, nothing more. Oon kyllä nähnykki niin helvetin upeita karhukuvia sellaisilta tyypeiltä, jotka ovat niitä ikänsä kuvanneet, että niiden jälkeen ns. peruskuva ei tunnu missään. Itse kävin samoilla kopeilla istumassa ku >MiKa<: ja otin reilu 800 kuvaa karhuista, on tappelevia karhuja, istuavia karhuja, makaavia karhuja, on vaikka minkälaisia karhuja kymmenissä eri asennoissa ja sommitelmissa mutta silti yksikään niistä ei säväyttänyt jälkikäteen Lightroomissa niitä tarkastellessa.

Sori Mike, mutta mun mielestä se ei tee kuvasta yhtään sen parempaa vaikka olis kuin hermoja odottaa tai pitkä putki. Toki kuvaajaa osaa arvostaa, jos on viikkokausia kökkinyt yöt jossain metsässä hyttysten keskellä ja vihdoin saa sen peuran kuvattua upeassa aamuvalossa, mutta vastaavassa tilanteessa epäonnistunut suttuinen risukuva peuran perseestä on paska kuva vaikka sitä olis kuin ventattu.
Muutama vuosi takaperin vuoden luontokuvan voitti epätarkka vituiksi mennyt kuva, jossa sudet ajoi karhua takaa. Kuvan ottaja meinasi heivaa sen roskikseen, mutta kaverit pyysi laittamaan ko. kisaan. Se voitti sen. Kertoo jotain suomalaisen kuvauksen tasosta, se on vitun perseestä ja täynnä no-skillejä.

Mäki tungen sanani karhu gateen! :D

Mielestäni tuo Mikan karhukuva vie "voiton", koska sommittelu, valo ja rajaus on hyvää...mutta ennenkaikkea se tilanne. Mikan kuvasta huokuu "perhe" kun taas caedin kuvissa ei tuu sitä fiilistä. Caedin kuvista tykkään tuosta taistelukuvasta ja siinä on mielestäni ok sommittelu ja rajaus (vaikkakin ehkä ihan pikkuriikkisen kuvaa vois rajata enemmän vasemmalle?)...muuten noissa kuvissa ollaan vähän hajallaan ja eikä tuu mitään "erikoista" esille. Viimeisessä kuvassa on liian tiukka rajaus/sommittelu mun makuun.

Enivei nää karhukuvat on musta kivoja vaikkakin näitä tosiaan on paljon niin silti tykkään katella...se luonto :)

Sitte tartutaan Mikeen ja hänen kuviin! :D Minkälaisista kuvista sinä sitten pidät ? Arvostat kovasti teknistä osaamista ja photaamista mutta onko se kaikki? Itse en pidä "taidekuvia" minään tai sitten en vain ymmärrä niiden päälle mutta sitten taas en myös tykkää liian överi photarikuvistakaan mitä joskus olen sinulla nähnyt. VAIKKA tiedän että se vaatii perkeleesti taitoa niin silti tulee aina se fiilis "koneella tehty" kun "aito on taas aitoa". Mutta en lähtis haukkumaan ikinä niitä "överi" kuviakaan koska se on vain oma mieltymykseni. Musta on hienoa kun on erilaisia kuvaajia eikä jumiuduta yhteen tiettyyn turvalliseen juttuun. Suomi on ehkä vähän takapajula näissäkin jutuissa, eikä täälä arvosteta Miken tyylisiä kuvia ja ymmärrän hyvin turhautumisesi.

Tästä "väännöstä" tulikin mieleen että olisi kiva heittää jotain pienimuotoista kisaa/haastetta pystyyn kaikille pakkiksen kuvaajille!? Otettais aihe/teema sekä aikaväli ja porukka kävis koittaa nappaan parhaan räpsynsä ja laittais tänne arvosteltavaksi. Mike vois heittää vipit palkinnoksi tai jotain tälläistä? :) Tähän vain tarvis jonku neutraalin heittämään aiheet, enkä tiedä kuinka arvostelukaan suoritettais, mutta olisko porukalla kiinnostusta lähteä leikkiin ?

Ero on siinä, että mä en koskaan ole haukkumassa muiden kuvia, vaan ymmärrän kuvauksessa olevan eri osa-alueita. Mutta taas ne no-skill tasolla olevat ovat kovia dissaamaan kaikkea, jossa vaaditaan taitoa. Niille on ihan fine kuvata omaa kakaraa olohuoneessa ikuisuuden ja siitä tasosta ei saatana poikkea kukaan ilman meteliä.

Tästä "väännöstä" tulikin mieleen että olisi kiva heittää jotain pienimuotoista kisaa/haastetta pystyyn kaikille pakkiksen kuvaajille!? Otettais aihe/teema sekä aikaväli ja porukka kävis koittaa nappaan parhaan räpsynsä ja laittais tänne arvosteltavaksi. Mike vois heittää vipit palkinnoksi tai jotain tälläistä? :) Tähän vain tarvis jonku neutraalin heittämään aiheet, enkä tiedä kuinka arvostelukaan suoritettais, mutta olisko porukalla kiinnostusta lähteä leikkiin ?

Tää ois ainakin mun mielestä hyvä idea!

Hyvä idea. Olen mukana.

Mitä tulee tuohon yleensäkkään kuvien arvosteluun, niin kritiikkiähän tottakai saa ja pitääkin antaa. On sitten ihan eri asia, että miten sen antaa. Itse olen mielissään kun saan järkevää, perusteltua ja hyvin annettua palautetta kuvistani, huomaan sitä kautta asioita mitä voi tehdä seuraavalla kerralla paremmin. Välillä sitä on turhan sokea omille kuvilleen; ei näe sitä törröttävää risua alareunassa joka pilaa seesteisen maiseman. Paljon on vielä opittavaa, ehkäpä valokuvaus kiehtookin siksi niin paljon.

_MG_4872.jpg

No mikäli no-skill nillittäjätkin saa osallistua niin kuulostaa hyvältä!

Kukaanhan ei ole seppä syntyessään, sen kun aina muistaisi niin koskien itseään kuin muitakin. Eli niitä taitoja voi (ja on pakko) hankkia ja vain tekemällä (ja katsomalla muiden kuvia) oppii. Koskaan ei ole valmis. Oli ala mikä tahansa, aina voi kehittyä. Teot/tuotokset ja ihmiset erikseen. Tietysti meissä on erilaisia lahjoja annettuna, mutta vähemmilläkin lahjoilla voi päästä pitkälle tekemällä helvetisti töitä (koskee varmaan myös duunia salin puolella ;)). Loppujen lopuksi se mikä ratkaisee on sitkeys, motivaatio ja harjoittelu, oli lahjoja enemmän tai vähemmän. Lahjakaskin joutuu sen duunin tekemään. Jokuhan on sanonut, että vasta kun on ottanut ne 10.000 kuvaa, saattaa ehkä osata jotain.

Omassa kuvaamisessa oikeastaan ainoa (no, ei nyt vain se, mutta tärkeä osa) joka kiinnostaa on se, että kehitynkö, mitä opin edellisestä. En siis hajoa siihen ja pidä itseäni ihan paskana, jos esim. kokeilemani valaistus ei vielä toiminut täydellisesti, pääasia että aloin opetella valaistusta ja otin sen kuvan (koska se on kivaa). Homman pitää olla hauskaa eikä niin vakavaa. Muiden kiitoksilla ei voi elää. Muihin vertaaminen on muutenkin aika turhaa (siis jos vertaan että "ääh, tääkin on ihan paska, tolla on paljon parempia kuvia"), koska maailmassa on aina parempia kuvia - ja huonompia. Tietysti terve itsekritiikkiki on hyvinkin tarpeen, jotta kehittyy.

Minä pidän monenlaisista kuvista, niin pitkälle käsitellyistä (ammattilaiset usein tunteja) beauty-kuvista (siis joistain niistä, joissa on jotain ideaa, sisältöä, luovuutta, ja taitavasti tehty retouching, ei vain blurrattu) kuin luonto- ja taidekuvista. Tyylillä ei ole väliä. Jokin vain iskee ja toimii ja muut eivät. Joskus osaa arvostaa tekniikkaa, mutta silti kuva ei iske. Joskus tekniikka on ns. päin persettä, mutta kuva kolahtaa silti, koska sen sisältö, sommittelu, tilanne tms. on upea. Jokaisella makunsa. Samalta kuvaajalta voi tulla upeita kuvia ja sitten taas vähemmän miellyttäviä, tai hieman erityylisiä.

Rakentavan kritiikin antaminen ja vastaanottaminen vaatii sekin opettelua, useimmiten. Positiivista ja rakentavaa kriittistä palautetta Suomessa voisi antaa enemmän. Monesti sekin homma on sosiaalista ja vastavuoroista. Jos ei itse koskaan anna palautetta toisille, aika turha sitä itsekään odottaa, koskee niin kuvayhteisöjä, blogeja ym. Näin ainakin olen huomannut Flickrissä. Se on pitkälle sosiaalinen pelikenttä, ja siellä on tosi paljon loistavia kuvia ilman kommentteja ja keskitason kuvia kymmenillä kommenteilla. Kyse on pitkälti omasta aktiivisuudesta, ja se tietty vie helposti paljon aikaa.

Jos ei itse koskaan anna palautetta toisille, aika turha sitä itsekään odottaa, koskee niin kuvayhteisöjä, blogeja ym.
Mä en koskaan kommentoinut ainuttakaan kuvaa Kameralaukussa, Aukeassa tai Diginetissä. Mutta kaikissa noissa haukuttiin mun kuvat, mut, sekä mallit pystyyn. Aukeassa julkaisin joskus jonkun kuvan, niin kommentit oli tasoa "tota ei ole kyllä kaurapuurolla hommattu". Mitä enemmän olin kuvaan aikaa ja vaivaa nähnyt ja mitä teknisempi se oli, sitä enemmän sitä dissattiin. Samat lärvit sitten kehui kilpaa jotain vitun väsynyttä kuvaa lokista torilla.

Aukeassa julkaisin joskus jonkun kuvan, niin kommentit oli tasoa "tota ei ole kyllä kaurapuurolla hommattu". Mitä enemmän olin kuvaan aikaa ja vaivaa nähnyt ja mitä teknisempi se oli, sitä enemmän sitä dissattiin. Samat lärvit sitten kehui kilpaa jotain vitun väsynyttä kuvaa lokista torilla.

Aukean taso kiteytettynä yhteen lauseeseen. Sieltä ei saa mitään muuta kuin pahan mielen. Aina välillä jonkun ruudun siellä julkaiseena, saan pettyä aina uudestaan ja uudestaan jonkun idiootin takia.

Olen pistänyt merkille että "taitelijoilla", olivat he sitten muusikoita, kirjailijoita tai valokuvaajia, on hirveä tarve dissata omalla alallaan menestyneitä henkilöitä. Kaikenmaailman baari muusikotkin mielellään haukkuu kaupalliseksi paskaksi ja osaamattomaksi rämpytykseksi bändit jotka ovat saaneet yhdenkin biisin radiosoittoon :)

Enivei - onkos kukaan käyny kuvaileen Lahnajärvellä? Tossa pari kertaa pysähtyny siihen ja aika kähee mesta kun "mätänee paikoilleen".

Tos jonku kirjotelmaa siittä: Pysähtynyttä Suomea: Lahnajärvi | Rami Aaltonen

Ei oo itellä ollu kameraa mukana mutta tuolta sais hyvää taustaa kuville kyllä. :)
Harkitsin muinoin, että menisin katsomaan tuonne life after people meininkiä, muttta menin sitten kuitenkin Prypiatiin edullisen Vodkan perässä ;)

prypiat.jpg

Huh mitä paskaa mä suolsin, kun oli tylsää :D

Enivei - onkos kukaan käyny kuvaileen Lahnajärvellä? Tossa pari kertaa pysähtyny siihen ja aika kähee mesta kun "mätänee paikoilleen".

Tos jonku kirjotelmaa siittä: [url=http://ramiaaltonen.fi/2012/05/pysahtynytta-suomea-lahnajarvi/]Pysähtynyttä Suomea: Lahnajärvi | Rami Aaltonen[/url]

Ei oo itellä ollu kameraa mukana mutta tuolta sais hyvää taustaa kuville kyllä. :)[/QUOTE]

Kiitos linkistä! Pitää käydä ajelemassa tuolla jonain kauniina päivänä.

Muutenkin saa vinkata rujoja ja unohdettuja paikkoja, ne kiehtoo kovasti muutenkin, kuin kameran takaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom