Valokuvaus-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
Upea kuva Mike! Tuli heti mieleen Kalevala ja tämä...tosin nyt taitaa olla kuvissa Lemminkäisen äireen hottis tytär! :D

lemminkainens_mother.jpg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu, sain joululahjaksi lahjakortin yhdeksi yöksi karhukoppiin, nyt sitte käytin sen. Paikka oli Kainuussa semmonen kun Martinselkosen eräkeskus, joka vuokraa noita karhukojuja. Mökkejäkin niillä oli ja toinen yö oltiin kaverin kans mökillä ja parannettiin maailmaa.

Tuo on otettu D600+300mm/f4 Nikkorilla. Mulla oli 1,7 jatkekkin mukana mutta sitä en oikestaan olis edes tarvinu, käytin kuitenki välillä kun valoa riitti enemmän. Tämä kyseinen kuva on keskellä yötä otettu. Oli aika jännä fiilis kun karhut pyöri siinä parhaimmillaan muutaman metrin päässä kojuista, puhumattakaan siitä kun aamulla puoli tuntia ennen lähtöä yks pentue lähti kulkeen samaa polkua mettään mihin ite kohta lähdettiin perään.

Meetkö mille kojulle? Jos menet sinne mettäkoppiin niin voin kertoa että tuuria ei tarvita siihen että karhuja näkee, olivat saaneet kuvata koko yön. Suolla, missä me oltiin, niin karhuja vähemmän, mutta silti tarpeeksi. Joku kymmenen eri karhua nähtiin ja osa moneen kertaan. Alkuiltana ei mitään, mutta yöllä alko tapahtuun. Suolla mun mielestä paremmat taustat kun siellä metässä, tosin suollakin sai metsäkuvia, kun ne kojut oli metsän laidassa Sitten siellä oli vielä joku lampi mikä ois varmasti kaikkein siistein paikka kuvata, mutta siellä ei ilmeisesti läheskään joka kerta näe yhtään nallea.

Meetkö mille kojulle? Jos menet sinne mettäkoppiin niin voin kertoa että tuuria ei tarvita siihen että karhuja näkee, olivat saaneet kuvata koko yön. Suolla, missä me oltiin, niin karhuja vähemmän, mutta silti tarpeeksi. Joku kymmenen eri karhua nähtiin ja osa moneen kertaan. Alkuiltana ei mitään, mutta yöllä alko tapahtuun. Suolla mun mielestä paremmat taustat kun siellä metässä, tosin suollakin sai metsäkuvia, kun ne kojut oli metsän laidassa Sitten siellä oli vielä joku lampi mikä ois varmasti kaikkein siistein paikka kuvata, mutta siellä ei ilmeisesti läheskään joka kerta näe yhtään nallea.

Suokoppiin mennään. Mietittiin just että todennäköisimmin tärppää suokopista, kun mullakin on eka kerta karhukojulla. Kaveri oli viime kesänä lampikojulla ja oli saanu perhana uintikuviakin, mutta kävi myös tuloksetta siellä muistaakseni parikin kertaa

Sattu vielä hyvä mäihä, kun saan kaverilta pitemmän putken lainaksi ja sen kaveri vielä tarjos mulle 300mm f2.8 lasia nii johan kelpaa kuvalla otsoja.

Hienosti kyllä sattunut kelit kohdalleen ja toi on matkoilla täysin tuuria kun siellä ei voi jäädä venaamaan taivasta oikeaan asentoon päiväkausiksi. Muistan joku dokkarifirma kävi Pohjois-Navalla kuvaan jotain jääkarhupentutta, venttasko ne vajaan vuoden, että saivat halutun matskun. Ja ne siis venas sitä kun ne tulee ulos sieltä pesästä ekaa kertaa. Siinä ei lähdet kuselle tosta vain, koska homma voi olla ohitte kun tuut takas. Melkoista hommaa ollut.

Karheen pähee nallekuva. :)

djsfh:lta hieno kuva. Tulee semmonen fiilis ku sitä kattoo, että se kuva on ihan vinossa kun tuo rakennus on tuon muotoinen. Hieno on.

Ite väkersin maa-artisokka keiton - otimmpa räpsäsyn siittä:

_small.jpg

Olihan siellä karhuja. Eka karhu tuli noin tunnin odotuksen jälkeen ja siitä eteenpäin niitä kävi aika tasasesti. Yöllä oli muutaman tunnin hiljainen hetki mutta sen jälkeen karhuja olikin kuin lehmiä laitumella. Harmi kun eivät aamuvalossa viitsineet piipahtaa.

_MG_5603.jpg

_MG_5773.jpg

_MG_6031.jpg

No perkele, mites tämä koko valokuvausketju on mennyt miulta ohi kaikki nämä vuodet? Tuo Miken edellisen sivun kuva, joka kieltämättä toi Gallen-Kallelan mieleen, oli älyttömän hieno! Mainittakoon Gallen-Kallelastakin sivulauseessa sen verran, että minun mielestäni maailmasta ei hienompia maalauksia löydy! Sitten niin kulunut kun tuo karhuaihe onkin, nimenomaan näiden kaupallisten haaskojen vuoksi, niin >MiKa< on kyllä onnistunut ottamaan todella hyvän karhukuvan! Pitkästä aikaa piristävä kuva. Ei nuo huonoja ole nuo Caedinkaan kuvat. Itseäni ei kyllä kaupallisille haaskoille saisi kuvaamaan, johtuneeko siitä, että olen tavannut karhun/karhuja metässä jotain 20-30 kertaa. Oikeassa, spontaanissa tilanteessa kyllä haluaisin nallukoita kuvata, mutta kun ne on aina niin yllättäviä ja menee nopeasti ohi, ettei ennätä tai en ainakaan itse ole ennättänyt. Joskus vielä. Mutta hyviä kuvia on nuo^.

Asiaan. Viime päivinä miulla on ollut aiheena havukat ja pöllöt. Peruspasteerauksethan on helppoja, mutta hyökkäävää on vittumainen kuvata.

Kohtituleva just onnistuu:

IMG_8432_zpsed296065.jpg

Yksi huumoriräpsy viirupöllöstä. Ilman asiallisia varusteita en suosittele kokeilemaan kotona:

IMG_8406_zps68ffbfe6.jpg

Lapinpöllöä eilisillalta:

IMG_9368_zps8b044a02.jpg

IMG_9360_zps113a0c1e.jpg

Tolla saa ihan jäätävät pisteet missä tahansa luontoaiheisessa mediassa.

tst;4192073! sanoi:
Sitten niin kulunut kun tuo karhuaihe onkin, nimenomaan näiden kaupallisten haaskojen vuoksi, niin >MiKa< on kyllä onnistunut ottamaan todella hyvän karhukuvan! Pitkästä aikaa piristävä kuva.

Nyt on jo pakko kysyä, kaikella kunnioituksella kuvaajaa kohtaan, mutta mikä tuosta >MiKa<:n karhukuvasta tekee niin erikoisen hyvän? Karhujen asento? Sommittelu? Valo? Ei minusta mikään näistä. Mielestäni aivan normaali karhukuva.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom