Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähti näköjään pois tällä kikalla:
1. Linssi pois
2. Runkosuoja päälle
3. Manuaalinen sensorin puhdistus
4. Venaa 30sek-1min
5. Virrat pois
Samalla tavalla sain 5d mkii:sta pilkut pois.Lähti näköjään pois tällä kikalla:
1. Linssi pois
2. Runkosuoja päälle
3. Manuaalinen sensorin puhdistus
4. Venaa 30sek-1min
5. Virrat pois
Mikäs on kun en saa hyviä "urheilu"kuvia sisätiloissa, eli käytännössä haluaisin riehuvia lapsia kuvata. Aloittelija olen ja ostin äskettäin canon eos 600d kameran, kittilinssillä. Sisätiloissa on normaali kattovalaistus. Yritän valita 1/500 nopeuden, mutta kuva on melkein musta. Edes ISO 3200 asetuksella en saa järkevän valoista kuvaa. Aukko on isoimmillaan.
Yhdessä valokuvauskirjassa suositeltiin 1/500 nopeutta, isointa aukkoa, ja ISO 200 asetusta. Itse en kyllä noihin asetuksiin yllä. Mikä avuksi?
Ensin kannattaa pidentää valotusaikaa. Nostat niin kauan, että kuvat ovat riittävän valoisia. Liike ei välttämättä enää pysähdy, mutta se selviää kokeilemalla. Toinen konsti on hankkia valovoimaisempaa optiikkaa. Kittilinssin suurin aukko on tyypillisesti 3,5-5,6 ja varsinkin tuo 5,6 on jo vähänlaisesti sisätiloissa. Hinta tosin nousee optiikalla äkkiä valovoiman kasvaessa. Helpoimmalla pääset käyttämällä salamaa. Kameran omalla salamalla pääsee alkuun, mutta erillinen salama on ehdottomasti parempi vaihtoehto, sekä tehon, että valon suunnattavuuden puolesta.
Äh, mitä teen väärin... Kamerana Canon 600d, ja kävin sitten ostamassa paljon kehutun Canonin 50mm 1.8 linssin. Hieman parempia kuvia tulee kyllä, ja varsinkin ulkona otetut portrettikuvat ovat kyllä hienoja. Ostin kuitenkin linssin paremman valovoimaisuuden takia verrattuna kittilinssiin, koska sisätiloissa kuvat ilman salamaa ovat aika kehnoja. Normaalilla kattovalaistuksella, ISO pukkaa kuitenkin ilman salamaa sinne 800 -lukemiin (jonka olen laittanut maksimiksi). Ilman maksimia se haluaa ISO 3200 luvun. Ymmärrän jos hämärässä ISO nousee korkeaksi, mutta sisätiloissa kattovalaistuksella... really? Tuntuu että kuvat ovat peruspokkarilaatusia sisätiloissa. Aukko on säädetty maksimiin. Mitä oikein teen väärin? Jopa statiivilla ISO nousee korkeaksi. Ulkona auringonvalossa ISO on odotetusti 100.