Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onhan tuossa maturiteettia, byrokratiaa, publiikkia jne. Voihan sitä olla vaan ottamatta sitä kunnes näyttää vähän paremmalta. Työntekoahan se ei estä. Edelleen, jos pitäisi nyt etsiä ekaa duunia valmistumisen jälkeen ilman että olisi alan kokemusta plakkarissa, voisi itku päästä.
TKK:n frendi on lähtössä tohtorislinjalle tilanteen takia.
En tarkkaan. Oletan, että opintojen tulee olla edes jonkinlaisella menestyksellä suoritettu että pääsee jatkamaan. Voisi selata vähän opinto-opasta. Eihän tuo huono idea ole jossei töitä oikeasti näy.Satutko tietämään kuinka se jatko-opiskelu sitten käytännössä menee? Eikös siihenkin jonkun rahoituksen tarvi ja tarkoittaako se silloin sitä, että pitäisi päästä laitokselle johonkin tutkimusryhmään? Kyllä mä ainakin ottaisin vaikka oman alan haalarihommia, jos niitä olisi tarjolla, mutta kukapa akateemisesti koulutettua haalarihommiin haluaa, jos siihen on kokeneempiakin tarjolla..
Jyväskylän tilanne on kyllä tosi huono!
Voi olla pikkasen työpaikoissa tunkua kun nokialta lähtee se vajaa 300 pois ja eikös Metsolta saman verran?
Voi olla aika monella alan vaihto edessä. Yllättävän paljon on silti avonaisia työpaikkoja kun netistä ja muualta niitä bongailee!? En nyt sillä, että Jyväskylän aluella, mutta yleensäkkin.

Aika heikkohan toi Jyväskylän alueenkin tilanne on, itse pidin sitä aiemmin itselle ihan potentiaalisena työalueena.
Toki, mutta pointti oli se, että on parempi olla papereiden ottamista valmis ja etsiä töitä, kuin esim. jo 6kk sitten valmistunut mutta töitä ei ole tullut. Olen ihan parin kaverin kohdalla nähnyt miten työttömyyden pidentyminen oikein ruokkii itseään.viime vuonna valmistuneita kavereita lähti heittämällä koeajalta kotiin eikä tarvinnut enää mennä takaisin.
Ainakin jyväskylässä ihan sikahuonolta näyttää. Nokia + metso eli isot työllistäjät ei varmasti ota ketään töihin. Nokia ajetaan alas ja metsoa pienennetään ehkä jopa enemmän kuin eilen julkaistujen lukujen mukaan jatkossa. Lisäksi välillisiä työpaikkoja hävinnyt insinööritoimistoista about koko metson alihankinnan verran eli tosi paljon.
tuo koulun jatkaminen on vähän kaksijakoista. Itse jättäisin ainakin takaportiksi sen, että koulun voisi keskeyttää jos töitä saa... Se työkokemus vaikuttaa jatkossa varmasti enemmän kuin pari kolme pilipali-kurssia koulutodistuksessa.
Sen verran kommentoitava, että minusta Jyväskylää ei ole oikein koskaan voinut sanoa potentiaaliseksi työalueeksi. Ei sitä teollisuutta ja teknologiaa mitenkään erityisen paljon ole (Moventas, Metso, Nokia.. ehkä Suolahden Valtrakin voitais lukea mukaan) ja suuri määrä opiskelijoita hakemassa jokaiseen avoimeen paikkaan. Tämä näkyy luonnollisesti palkkatasossa. Kovin moni opiskelukaveri ei ole sieltä työpaikkaa valmistumisen jälkeen löytäny. Ja harmi juttu, että pitkään hyvin porskuttaneelta Moventakseltakin nyt 4-5 kaveria "saa" vähän ylimääräistä aikaa lomailla..
En muuten tajua miksi tietystä kaupungista valmistunut tyyppi suostuu etsimään töitä vain siitä lähistöltä. Eräskin tuttu oli monta vuotta työttömänä kun ei halunnut poistua opiskelukaupungin lähistöltä. Syynä oli ihqhani-tyttöystävä. Itse en kyllä antaisi minkään kottaraisen sabotoida uraani, vaan etsisin koko maasta ja etenkin Helsingistä.