Valmistuvien työllisyystilanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
Tein lyhyen kartoituksen työpaikoista ja tulin siihen tulokseen, että suomalaisilta työmarkkinoilta puuttuu entry tason tehtävät akateemisille. On joko liian vaatimattomia vai vaativia tehtäviä. Tähän tyssää monen ura kun se ei ikinä pääsekään alkuun.

Ainakin IT-puolella olen tullut itse samaan tulokseen. Nyt tosin "vasta" pari kk työttömänä valmistumisen jälkeen. Tarjolla on sekä "aivotonta" hommaa, jonka oppii läpikotaisin parissa kk tai vaihtoehtoisesti asiantuntijan töitä, joihin ei tällä työkokemuksella ole mitään asiaa... :(
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainakin IT-puolella olen tullut itse samaan tulokseen. Nyt tosin "vasta" pari kk työttömänä valmistumisen jälkeen. Tarjolla on sekä "aivotonta" hommaa, jonka oppii läpikotaisin parissa kk tai vaihtoehtoisesti asiantuntijan töitä, joihin ei tällä työkokemuksella ole mitään asiaa... :(

Itse kartoitin ekonomien työpaikkoja. Kirjanpitäjän hommaa löytyy, mutta niihin vaaditaan tyypillisesti opisto- tai tradenomikoulutus. Kyllähän tuollaista voisi laman yli tehdä monikin, mutta ei noihin hommiin oteta ylikoulutettuja kun tiedetään että ovi käy heti kun löytyy parempi työpaikka.
 
Oma veikkaus on, että JOS käänne tapahtuu niin se tulee aikasintaan loppuvuonna tai ensi vuonna. Nythän "elpyminen" taloudessa on ollut vain pelkän valtioiden ja keskuspankkien rahapolitiikan hätäratkaisujen varassa. Voi olla, että nykyiset elvytystoimet on olleet kuin sunnuntain loventavat eli krapula siirtyy ja muuttuu loivemmaksi kuin kertarysäyksellä olisi käynyt. Nythän firmat tosin saa vähennettyä työvoimaa ihan mukavasti kun eläköityneiden tilalle ei palkata enään uusia (ainakaan 1:1) vaan rekrytöinnit ovat jäissä. Itse joudun näillä näkymin varmaan kärvistelemään parikin vuotta helposti ilman oman alan hommia...
 
Ainakin IT-puolella olen tullut itse samaan tulokseen. Nyt tosin "vasta" pari kk työttömänä valmistumisen jälkeen. Tarjolla on sekä "aivotonta" hommaa, jonka oppii läpikotaisin parissa kk tai vaihtoehtoisesti asiantuntijan töitä, joihin ei tällä työkokemuksella ole mitään asiaa... :(

Toivon mukaan tilanne lähtee tästä paranemaan. IT-puolelle insinööriksi valmistuminen tiedossa vuonna 2012 :jahas: Saa nähdä menikö vituiksi tämäkin ammatinvalintapäätös, kun toiselta alalta tähän on vaihdettu.

Nyt kun saisi edes jotain kesätöitä joskus :rolleyes: Ihme hommaa tuo työnhaku kyllä kaikinpuolin...
 
Tein lyhyen kartoituksen työpaikoista ja tulin siihen tulokseen, että suomalaisilta työmarkkinoilta puuttuu entry tason tehtävät akateemisille. On joko liian vaatimattomia vai vaativia tehtäviä. Tähän tyssää monen ura kun se ei ikinä pääsekään alkuun.

Pitää muuten ihan paikkansa. Itsekin kyttäillyt paikkoja aika tiuhaan, ja on joko opiskelijoille tehtyjä Trainee-paikkoja tai sitten sellaisia missä toivottaisiin ainakin parin vuoden alan kokemus. Esim. isojen jenkkifirmojen Graduate-positionit puuttuu melkein täysin. Yleisesti näyttää siltä, että paikkoja on esillä hieman enemmän, mutta hakijoita aivan tajuton määrä. Pitää olla luova ja keksiä erikoisia ratkaisuja. Tuo suhde-väite on ihan totta myös.
 
Pitää muuten ihan paikkansa. Itsekin kyttäillyt paikkoja aika tiuhaan, ja on joko opiskelijoille tehtyjä Trainee-paikkoja tai sitten sellaisia missä toivottaisiin ainakin parin vuoden alan kokemus. Esim. isojen jenkkifirmojen Graduate-positionit puuttuu melkein täysin. Yleisesti näyttää siltä, että paikkoja on esillä hieman enemmän, mutta hakijoita aivan tajuton määrä. Pitää olla luova ja keksiä erikoisia ratkaisuja. Tuo suhde-väite on ihan totta myös.

Syy tuohon minun mielestä on firmojen koko Suomessa eli muutamia suuria lukuunottamatta firmat/osastot on liian pieniä jotta olisi mahdollisuuksia luoda sisääntulo väyliä kouluttautuneille. Toinen ehkä tärkeämpi syy on Suomen työmarkkina osapuolien jotka ovat luonneet järjestelmän jossa palkkatasot tehtävien sisällä on hyvin samanlaiset. Sama työ - sama palkka iskulausetta hoetaan mutta unohdetaan että samaa työtäkin voi tehdä hyvin eri tehoilla ja taidoilla ja saattaisipa joku jopa haluta harjoittelureitin työhön sisään sitäkautta...
 
Joo o, tässä kanssa yks tekniikanalan työtön inssi..:D Ei kyllä jumankauta kirveelläkään löydä töitä ees täältä PK-seudulta..:curs: KYLLÄ, oli paskin aika valmistua viime kesänä!!:D Määräaikaisuuden uusiminen/vakinaistaminen tyssäs kun alko firmassa YT-neuvottelut..

Noh, onpa tässä käynyt mielessä, että vaihtais kokonaan alaa.. Vaikka niihin "oikeisiin" töihin, joita itse ainakin arvostan... Saapa nähdä mitä kevät tuo tullessaan, vai tuoko mitään..:) ONPAHAN AINAKIN AIKAA TREENAILLA!!:evil:
 
^ tuo on vittumainen tilanne. Itelläkin kävi niin etten voinnut vakinaistaa yhtä inssiä, vaikka huippujätkä. Kun ei ole töitä kaikille tarpeeksi niin ei ole...
 
Onhan tuo ikävää, sitten kun esim. vuoden toimettomana etsinyt töitä niin vaikeutuu entisestään kun on "tuoreita" kandidaattejakin. Kannattaa hakea myös ulkomaille ja ihan kaikkia tehtäviä jotka ovat edes sinnepäin mitä voisi tehdä, hakee sieltä käsin sitten parempaa.
 
Ja ehkä paskin idea ikinä tämä Lauta-Matin seteliväläytys. Siis eihän ongelmana ole työnhakijoiden puute, vaan työn kysynnän puute. Masa saisi nyt suuressa viisaudessaan selittää miten tämä setelin käyttö lisäisi työpaikkojen määrää. Ja valtion kassasta kaivettaisiin rahat tuohonkin. Voi herranjumala sentään. Voisi puuttua rakenteellisiin ongelmiin ja pitää tuollaiset ideat ihan omana tietonaan.
 
Ainakin IT-puolella olen tullut itse samaan tulokseen. Nyt tosin "vasta" pari kk työttömänä valmistumisen jälkeen. Tarjolla on sekä "aivotonta" hommaa, jonka oppii läpikotaisin parissa kk tai vaihtoehtoisesti asiantuntijan töitä, joihin ei tällä työkokemuksella ole mitään asiaa... :(

En tiedä mistä olet hakenut, mutta ainakin täällä Keski-Suomessa IT-alalla kodarille löytynee ihan hyvin töitä. Enkä tiedä mitä "aivottomalla" hommalla tarkoitat, mutta ei sitä työpaikkaa kannata sen hetkisen tehtävän perusteella tuomita. Varsinkin jos on kyse isommasta lafkasta niin kyllä siellä liikkumaan pääsee kunhan on saanut oven raolleen saati ittensä systeemiin sisään. Kannattaa myös samantien unohtaa ekonomiliiton tai tek:n aloituspalkkatilastot ja eikä kannata ruveta niitä palkkoja odottamaan. Ilmaiseksikaan ei kannata tehdä, mutta kyllä näkkäriä vähän syö jotta saa ne ensimmäiset työkokokemukset cv:hen kun istuu himassa. Monet amk:ssa opiskelevista tutuista teki ilmaiseksi työharjoittelua, jotta saa kokemusta. Kaikki ovat "oikeissa" töissä nyt. Mjoo, valmistumisen jälkeinen työnhaku on kyllä perseestä.
 
Itse valmistuin juuri tradenomiksi joulukuussa ja voi pojat, että osuikin hyvään saumaan... Tällä hetkellä haen töitä ja joka päivä laitan hakemuksia 5-10. Parissa haastattelussakin olen käynyt ja nyt odotellaan vastauksia tällä ja ensi viikolla. Aika kuluu työpaikkoja etsiessä ja treenatessa. Työkkärin käynti oli kyllä yksi iso vitsi. Kuvittelevatko ne toiminnallaan työllistävänsä siellä jonkun? "Työnhakusuunnitelma" oli sellainen, että haen yhtä työpaikkaa ja kirjaudun mol.fi sivuston cv-nettiin. Todella onnetonta toimintaa. Jos en olisi näin oma-alotteinen, en koskaan työllistyisi. En ainakaan työkkärin "tuella". Byrokratia tuntuu työllistävän oikein hyvin itsensä...
 
Itse valmistuin juuri tradenomiksi joulukuussa ja voi pojat, että osuikin hyvään saumaan... Tällä hetkellä haen töitä ja joka päivä laitan hakemuksia 5-10. Parissa haastattelussakin olen käynyt ja nyt odotellaan vastauksia tällä ja ensi viikolla. Aika kuluu työpaikkoja etsiessä ja treenatessa. Työkkärin käynti oli kyllä yksi iso vitsi. Kuvittelevatko ne toiminnallaan työllistävänsä siellä jonkun? "Työnhakusuunnitelma" oli sellainen, että haen yhtä työpaikkaa ja kirjaudun mol.fi sivuston cv-nettiin. Todella onnetonta toimintaa. Jos en olisi näin oma-alotteinen, en koskaan työllistyisi. En ainakaan työkkärin "tuella". Byrokratia tuntuu työllistävän oikein hyvin itsensä...

Komppaan tuota työkkärijuttua täysin :D Siis huh, mulle meinas hakua päiväkotiin apulaiseksi. Ei tarvinu hakee, kun kerroin kuinka hyvin mulla on pullat uunissa, että kohta tärppää. Kaverit tosin joutu hakemaa :lol2:
 
Tein lyhyen kartoituksen työpaikoista ja tulin siihen tulokseen, että suomalaisilta työmarkkinoilta puuttuu entry tason tehtävät akateemisille. On joko liian vaatimattomia vai vaativia tehtäviä. Tähän tyssää monen ura kun se ei ikinä pääsekään alkuun.

Onko näitä nyt ikinä ollutkaan? Kyllä se työura pitää useimmissa akateemisissa töissä luoda joihinkin kantimiin jo ennen valmistumista. Harjoittelun/osa-aikaisuuden kautta on muutenkin helvetisti helpompaa ujuttautua sisään firmaan kuin avoimien hakujen.
 
Jos avoimiin hakuisin luottaa niin ei ole hyvät saumat. Itse suosittelisin valitsemaan ensin alan jonka paikoista olisi kiinnostunut ja sitten siisti kohdistettu hakemus ja CV suoraan firman toimitusjohtajalle tai henkilöstöjohtajalle. Itse sain tuota kautta kolmisen haastattelua joista yksi sitten natsasi. Avoimista kävin haastatteluissa mutta ei siinä ollut mitään ideaa kun haastateltavia oli aina vähintään se viitisentoista ja hakijoita yhteensä 50-100.

Ja ilman ennen valmistumista saatua alan kokemusta ei kyllä olisi ollut mitään toivoa.
 
Mä en tajua tätä yhtälöä: samaan aikaan vaaditaan, että suurten ikäluokkien pitää olla duunissa pidempään kuin mitä ovat aikoneet (65 vuotiaiksi tai yli). Toisaalta samaan aikaan nuorisotyöttömyys leviää käsiin eikä vastavalmistuneille löydy töitä. Juu-juu, mutta kohta tulee se kauhia työvoimapula...
 
Tuo vastavalmistuneiden työttömyys on kyllä erittäin paha juttu, kun parhaimmillekkaan hakijoille ei löydy paikkoja. Samalla monissa organisaatioissa eletään YT-neuvotteluja ja henkilöstön kanssa ollaan ihan kipurajalla jaksamisen kanssa. Toisin sanoen vedetään niin pienellä porukalla, kuin vaan hommat jotenkin pyörii.

Tässä tilanteessa valmistumista lähellä olevien kannattaa pitkittää opiskeluja sen verran kuin se järkevästi on mahdollista. Samalla voi yrittää päästä erilaisiin harjoitteluohjelmiin tms. Tuossa tilanteessa kannattaa myös miettiä olisiko mitään rahkeita lähteä yrittäjäksi joko yksin, tai vastaavassa tilanteessa olevien opiskelukavereiden kanssa?

Hanttihommien ja opiskelun yhdistelmä voisi myös olla yksi mahdollisuus. Kärvistelee siinä surkeassakin duunissa ja opiskelee samalla uutta ammattia esim. iltakoulutuksessa. Jos ei muuten niin yläkerran koossa pysymisen takia..
 
Mä en tajua tätä yhtälöä: samaan aikaan vaaditaan, että suurten ikäluokkien pitää olla duunissa pidempään kuin mitä ovat aikoneet (65 vuotiaiksi tai yli). Toisaalta samaan aikaan nuorisotyöttömyys leviää käsiin eikä vastavalmistuneille löydy töitä. Juu-juu, mutta kohta tulee se kauhia työvoimapula...

Tuosta saadaan matemaattinen yhtälö päättäjien exeliin jossa eläkekulut ei räjähdä käsiin ;)
 
Joo nyt on se aika vuodesta kun pitää taas alkaa takoa päätä seinään, ja hakea kaikkea mahdollista työtä, mitä vaan voi olla. Ei vaan vaikuta yhtään hyvältä koko työnhaku nyt. helvetin huonolta itseasiassa.. Pitäisi tässä alkaa pikkuhiljaa pääsemään niihin oikeisiin hommiin, että oisi mitään saumaa koskaan minnekään.. Ei vaan oo mitenkään liikaa noita kunnon duuneja, ja minkäänlaisia suhteita ei oo yhtään mihinkään suuntaan.. Kyselin tänään yhdestä kv-vaihtojärjestöstä, ja kuulemma sinne mitään jakoa, kun ei ole vielä edes kandi. Pitää itsenäisesti hakea ulkomaille, ei ainakaan englannintaidost pitäis jäädä kiinni (opiskellu englanniks, asunut ulkomailla, kirjottanut muutamaa pinnaa vaille L:n aikanaa)

Sinäsä yhden miehen kohtalo ei kansantalouden kannalta ole relevantti asia, tästä työtilanteesta suoraasanottuna olen huolissani, sikäli jos vanhat merkit paikkaansapitää, kestää työttömyyden kanssa vuosia senkin jälkeen kun ollaan saatu aito talouskasvu käyntiin, ja tänhetkinen kasvu taitaa aika pitkälti perustua kuitenkin ihan hillittömään valtion velanottoon. Saapa nähdä mitä sitä kesällä tekee, vähän pakko mennä vaikka puhelinmyyntiin jos ei muuta heru, muttei se kyllä oikein kivalta CV:ssä näytä Oma ongelma on se että vaikka sinäsä koulutustausta on ihan ok-alalta, kielitaito keskimäärästä laajempi (englanti on hyvinkin sujuva, saksa, ruotsi, ranska, venäjä, joista saksa toisiksi paras) niin silti oma CV on aivan sysipaska.. Motivoipa aivan helvetisti hakea töitä kesäksi tässä tilanteessa. Ulkomaille harjotteluun ehdottomasti haluaisin, vaikka sitten siten että suunnilleen kulut korvattaisiin, niin sinnekin taitaa olla aika paljon kokeneempia ja parempia menijöitä. Ja sinnekin lähinnä siksi että haluan valmistumisen jälkeen siirtyä sinne pysyvämmin.
 
Back
Ylös Bottom