Valmistalot/Rakentaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fear
  • Aloitettu Aloitettu
Älvsbytaloa kävin tänään katsomassa, ensimmäistä ja samalla viimeistä kertaa. Aivan kauheata paskaa. Aivan kuin olisi mennyt jonnekin 80-luvulla rempattuun rintamamestaloon.
Kaikki oli paskaa. Ovet, ikkunat, lattiat notkuivat (lastulevyä), muovimatot, karmea keittiö. Aivan kauheaa paskaa. En ottaisi kuin ilmatteeksi.

Halpa hintakin selittyi samalla, paskaa saa halvalla, vaikka itsekin rakentamalla, ei siihen Älvsbyn katteita tarvita.

Pelkkää paskaa. Työn jälki myös aivan karmeaa laatua, tapetit pistetty "limittäin" eikä puskusaumaan. Ikkunalaudat tulevat aivan karseina viritelminä vakiona, komeroiden takaa/alta ei tapetoida/päällystetä lattiaa jne.

Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Talossa ei ole mitään hyvää.

Meidän -70 luvun rivarikämppäkin on siistimpi, rempattu joskus 90 luvulla.

Onhan elvari melko kallis parakkitaloksi. Silti jos vaihtoehtona on elvari tai ruveta tekmään itse miettisin elvaria.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
elvarihan kannattaa ottaa säänsuojaan-urakkana, elikkö runko ja katto päälle. Tekee sitten mielusat sisätilat siihe ite... Hitaampihan tuo on ku kappaletavarasta nykyään, meillä virmassa meni aikalailla 4kk tommoset kakskerroksisen ok-talon tekoon koko porukalla (4miestä)..

Miettikääpä millasta olisi omistaa rakennusliike ja omata rak.inssin paperit kun alkaa rakentamaan itselleen taloa.
-Saa suunnitella talon itse
-Toimia vast. mestarina itse
-Kokemusta töistä joten asiat sujuu mallikkaasti
-Omistaa kaikki rakentamiseen tarvittavat työkalut jo entuudestaan
-Maksattaa kaikki työt mitä itse ei saa tehdä(esim. sähkö) firmalla
-Upottaa tarvike kustannuksia firmalle
-Ottaa omat työtekijät rakentamaan taloa, firma maksaa tietty palkat ja itse et mitään.
-Vaikka mitä muuta pientä kivaa.

Miettikääpä millasta olisi omistaa rakennusliike ja omata rak.inssin paperit kun alkaa rakentamaan itselleen taloa.
-Saa suunnitella talon itse
-Toimia vast. mestarina itse
-Kokemusta töistä joten asiat sujuu mallikkaasti
-Omistaa kaikki rakentamiseen tarvittavat työkalut jo entuudestaan
-Maksattaa kaikki työt mitä itse ei saa tehdä(esim. sähkö) firmalla
-Upottaa tarvike kustannuksia firmalle
-Ottaa omat työtekijät rakentamaan taloa, firma maksaa tietty palkat ja itse et mitään.
-Vaikka mitä muuta pientä kivaa.

Verotarkastus: Priceless ;)

Tässä hyvä päiväkirja Älvsbytalosta ja sen rakentamisesta:
http://www.tervala.fi/

Kyllä kun kuvia katselee niin tulee mieleen lähinnä joku alkuperäiskuntoinen 80-luvun rivari. Pari esimerkkiä:

Moderni vuoden 2009 kylppäri tuolla taustalla:
HPIM8016.JPG

(huomaa suihku)

Keittiö:
HPIM7227.JPG

Tähän on upgreidattu mm. välitilan laatoitus (oletus on paperitapetti) ja lienee myös vakiomallia paremmat/hienommat ovet!
Pöytätaso on myös vaihdettu jälkikäteen paremmaksi.
:wtf:

Uudet kuvat yläkerran rakentamisesta ovat ihan kivoja. Tosin tuo taas sotii hieman "valmistalo"-aatetta vastaan ;)
HPIM2386.JPG

Aika hurja itäblokkikylppäri kyllä. Taitaa noista valmishalpiksista Kastellin Economyt viedä voiton. Ne ei sentään ihan noin neuvostotyylisiä ole.

Tuli Hupen jutuista mieleen, että saako talopaketteihin kellaria? (Rahnallakaan)

Tuollainen oleskelutilakellari on omissakin unelmissa, mutta myös talopaketti olisi jees.

Riippuu siitä tarkoitatko jotain elementti-precut tai vast pakettia, vai tilaelementeistä tehtyä valmistaloa. Jälkimmäisiin hankalahkosti, tosin ei kai se ihan mahdotontakaan ole.

Älvsbyn laatu

Voiko tämä olla totta? Ei varmaan voi yleistää, mutta ihmetyttää.
Tutulta näyttää. Nuohan ovat kuitenkin välittömästi pystytyksen jälkeen otettuja kuvia ja suuren osan noista voi "piilotella" näkymättömiin. Samoihin asioihin kuitenkin kiinnitin itse myös huomiota kun kävin tutustumassa.

Elvarissa muuten noita kaapistojen taustoja/alapuolia ei päällystetä tapetilla/lattialla. Eli jos kaapiston tahtoo joskus siirtää toiselle seinälle niin pitää tehdä seinät/lattiatkin uusiksi.

Tutulta näyttää. Nuohan ovat kuitenkin välittömästi pystytyksen jälkeen otettuja kuvia ja suuren osan noista voi "piilotella" näkymättömiin. Samoihin asioihin kuitenkin kiinnitin itse myös huomiota kun kävin tutustumassa.

Elvarissa muuten noita kaapistojen taustoja/alapuolia ei päällystetä tapetilla/lattialla. Eli jos kaapiston tahtoo joskus siirtää toiselle seinälle niin pitää tehdä seinät/lattiatkin uusiksi.

tuo on nyt ihan yleinen käytäntö ettei kaappien taustoja maalata läheskään aina, siis jos on esmes. syvennys jossa on kaappeja....

Kun noita Älvärin kuvia, niin voi todeta itsensä melko hyväksi remonttimieheksi. Jos hommat IT-alalla loppuu, niin voi uudelleenkouluttautua rakennusmieheksi tai putkimieheksi. :D

Sinänsä osa noista virheistä on ihan ymmärrettäviä. Voinut ilmestyä jopa asennuksen jälkeen, kuten nuo jotkin ulkolaudoitusten halkeamat.

Toisaalta tuosta pienen lämpöpatterin putkien vuodosta. Meilläkin putkimies varoitteli patterinvaihdon jälkeen, että kun lämmöt pistää päälle, niin saattaa alkaa tihuttamaan vettä tiivisteistä. Eipä siinä mitään. Niinhän se alkoi, mutta kun kiristi jakoavaimella vähän, niin johan loppui.

Kyllähän noissa Älvsby paketin kuvissa osa virheistä on enemmänkin asennuksen virheitä, mutta toisaalta kun kyse on avaimet käteen projektista (kai?) niin kyllähän se asennuksen laatu on osa koko paketin laatua.. Tuskin ne siellä talotehtaalla on valmiiks tehny reikiä laminaattiin patterin putkille:rolleyes: Kyllä niitä huonosti rakennettuja asuntoja Suomestakin löytyy ihan viime vuosiltakin.. siis missä on tollasia samantyyppisiä asennusmokia.

Nuo kuvat taas osoitti miksei ikinä kannata alkaa tehdä mitään rakennushommia yksityiselle... ok mukana oli kuljetusvaurioita ja ihan rujoa työnjälkeä ja vituttaahan se jos on uudessa talossa kaikenmoista korjattavaa mistä pitää alkaa reklamoida. Mutta semmoista se raksahommissa on, ei varmaan yksikään talo ole valmistunut ilman että jotain työvaiheita pitää korjailla. Joissain noista asiakas ei selvästi vain tajua ja ihan kaikista noista ei edes ymmärrä mikä niissä muka on vikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom