Talo nousee sitä mukaan kun mies jaksaa oman työnsä ohessa iltaisin ja viikonloppuisin selkänahastaan repiä... Elokuussa projekti alkoi ja arvioitu valmistuminen on syksy -06. Turha kiirehtiä kun ei yhdestä miehestä voi enempää tehoja repiä, hermot on menneet jo alkumetreillä ja rahat loppuu kuitenkin jossain vaiheessa.
Talo on suunniteltu itse, ja se myös tehdään mahdollisimman pitkälle itse. Jos jätetään aika, vaiva yms. kurjuuden maksimointi pois laskuista, niin lopputuloksena pitäisi olla kohtuuhintainen, "meidän näköinen talo". Mieleistä valmista pohjaa ei oikein löytynyt, ja tontti asettaa omat v..mäiset vaatimuksensa, joten väsättiin sitten itse. Käytännöllisyys sai jossain paikoin väistyä ak:n "esteettisten näkemysten" tieltä, ja tulevaisuus näyttää olisiko kannattanut olla paikoin perinteisempi.
Talo edustaa modernia tyylisuuntaa; korkeaa tilaa, korkeaa ikkunaa, selkeitä linjoja, lasitiiltä, pulpettikattoa jne. Päävärinä on valkoinen, lattioissa tumma pähkinä ja miltei musta laatoitus. Värimaailma on sama halki koko talon. Kaikki on selkeää, linjakasta eli ns. epäkodikasta ja steriiliä; sellaisessa ak:n sielu kuitenkin lepää. Mökkiin ei muutenkaan tule mitään ylimääräistä; ei tilpehööriä, ei koriste-esineitä, ei edes sitä kirjahyllyä johon noita voisi ripotella... (Lastenhuone on kuitenkin asia erikseen, se on sellainen kun asukas haluaa, eikä siellä ole äidin pakkomielteillä ja neurooseilla jalansijaa).
Neliötä tulee reilu 120, eli talosta tulee varsin pieni verrattuna nykymaailman trendeihin. Noilla neliöillä varmistetaan kuitenkin se, ettei meillä lauleta nälkämaanlaulua lainan takaisinmaksun kanssa, eikä ylläpitokustannukset vie vararikkoon. Pieniä ylläreitä, joita ei älynnyt huomioida lainkaan, kun tuli jo alussa esim. vakuutusten muodossa. karkeasti ilmaistuna se summa, joka ennen meni vakuutuksiin vuodessa, menee nyt joka kuukausi. Rakennus piti vakuuttaa ja sen lisäksi otettiin henkivakuutuksia, talkoovakuutus, tehostettiin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksia... Ostettiin "raksapaku", joka sekin vakuutettiin, ostettin peräkärry, ja sillekin pirulle vakuutus. Rahaa on itseasiassa mennyt aivan helvetisti siihen mennessä kun tontilla ei näy vielä juuri mitään. Laitettiin työmaakoppi = ei ilmainen, liittymät (sähkö + vesi), joista meni liittymämaksut + laskuja tipahtelee. Maaperätutkimus maksaa. Maatyöt maksaa; ukko ja kone tuntitaksalla, hiekka, sora, täyttömaa...kallista. Kaikki on kuitenkin vielä jokseenkin budjetissa mutta sisustusvaiheessa koko urakka tulee kusemaan oikein viimesen päälle :D .
Työnjako perheessä on rakennushankkeen ajan hyvin selkeä; se rakentaa joka homman taitaa, ja se toinen hoitaa kaiken muun arkisen myllerryksen. Niinpä, eli käytännössä olen reilun vuoden "yksinhuoltaja" ilman minkäänlaista mahdollisuutta mielenosoitukseen, kiukutteluun, ärtymykseen yms., kun se toinen on jo muutenkin jaksamisensa äärirajoilla... Tässä pitäisi siis reilu vuosi hoitaa oma epäsäännöllinen vuorotyö, uhmaikäinen lapsi ja koti... ENTÄS TREENIT??!! Kisahalu olisi kevääksi -06 kova mutta miten sen saisi tähän hullunmyllyyn sovitettua...
Kaiken yksinkertaisinta ja vähiten tuskallista olisi hankkia talo "avaimet käteen" valmiina; saisi itse suunnitella ja sisustaa ja valmista odotellessa elelisi niin kuin ennenkin. Talonhan saa valmiiksi nopeastikin, ei tarvitse odotella kaikkia neljää vuodenaikaa, ja katsella kypsää äijää sateessa, paahteessa ja 30 asteen pakkasessa nikkaroimassa... Kysymys on pohjimmiltaan vain ja ainoastaan rahasta. Esimerkiksi meillä ei tavallisen keskiluokkaisena perheenä olisi ikinä varaa ostaa tätä nyt rakennettavaa taloa valmiina etuovi.comista. Tee se itse alusta loppuun-kurjimus nyt vain sattuu olemaan ainut tapa toteuttaa tämä "suomalainen unelma".