Vallankaappaus Thaimaassa!

Mitenkäs valta kaapataan noin niinkuin juridisesti ajatellen?
Vallankaappaajat kertoivat hajottaneensa hallituksen, parlamentin ja yhden korkeimmista tuomioistuimista. Myös perustuslaki kumottiin.

Sitä voi vissiin mennä ja sanoa että kumosin perustuslain, ja jos kukaan ei tohdi tulla sanomaan päin naamaa että et muuten kumonnut, niin se on sitten kumottu, vai?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO

Sitä voi vissiin mennä ja sanoa että kumosin perustuslain, ja jos kukaan ei tohdi tulla sanomaan päin naamaa että et muuten kumonnut, niin se on sitten kumottu, vai?

Itse funtsin kanssa tuota, että kentsu puhuu että valta palautetaan kansalle ja demokratia käyntin tässä ihan kohta, mutta ensi töiksen se teki Bushit ja kumosi perustuslain.
Kait sitä nyt ois vähän vähemmälläkin voinut kumoilla.

Helppo homma. Hanki itsellesi tukijoukko, vaikkapa armeija. Sitten ilmoitat että nyt tehdään niin kuin sinä sanot tai tulee tukkaan. Jos sinua totellaan, on valta sinulla ja voit itse sanella sen juridisen puolen. Jos ei totella, niin sen juridiikan hoitaa joku muu puolestasi. Pahimmassa tapauksessa juridiikka on sitä että olet pian päätä lyhempi :D

Saa nähdä tuleeko tuosta vielä rähinä jos armeija on jakaantunut pääministeri tukijoihin ja vallankaappauksen puolesta. Toivottavasti tilanne pysyy rauhallisena.

Olin eilen kaverin tykönä iltaa viettämässä. Sen luo oli juurikin tullut sen ns. "siskopuoli" (ei verisukua mutta thaikut pitää niitä sisaruksina) Thaimaasta. Viikko sitten tuli Suomeen. siinä sitten illalla tulkkailtiin tytölle että mitä teksti-tv sanoo kotimaan tilasta. Aika kova paikka kun lähdet kuukaudeksi lomalle ja ekan viikon jälkeen kotimaassa valta vaihtuu.

Se ei ainakaan olisi halunnut valtaan kumpaakaan, pääministeriä eikä kenraalia. Ja sitä kuninkaan poikaa se vihaa. Ei itse oikein osannut edes sanoa kuka olisi hyvä hallitsija kuninkaan kuoltua. Sitä se kyllä rakasti kovin. Ja paljon soitteli kavereilleen ja pisti tekstaria, ne kun ei tiennyt siellä paikan päällä hölkäsen pöläystä mitä on tapahtunut, vaikka täällä kyllä reaaliajassa tiedetään.

Aika vaikeahan noihin on samaistua tai itse ajatella millä puolella YK:n tulisi seistä, mutta toivottavasti tilanne nyt raukeaa ja saataisiin joku kohtuu fiksu hallitsija sinne. Muutenhan maalla menee ihan hyvin ja olisi taloudellista kasvuakin näkyvissä.

Mitenkään asiaa syvällisemmin tuntematta, luulisin että kuningasvallan maissa on helpompi tehdä tollaisa radikaaleja muutoksia kuin tasavalloissa. Armeija on varmaankin aina kuninkaan armeija, ja sitä käyttäen voidaan tavallaan tehdä melkein mitä vaan, ellei sitten itse kuningasta syöksetä vallasta. Tällälailla näyttää nytkin käyneen, se armeija ja poliittinen oppositio joka on kuninkaan puolella saa määrätä kuka käskee.

Tasavallassa taas tuo valta ei ole niin yksiselitteisesti jakautunut, kun meilläkin on se vallan kolmijako. Suomessa ei armeija vissiinkään edusta yksiselitteisesti mitään noista kolmijaon osapuolista, paitsi että presidentti on armeijan ylipäällikkö.

Luultavasti sillä ei loppujen lopuksi ole kovin suurta merkitystä, onko kyseessä tasavalta vai jokin muu valtiomuoto. Mikäli joku saa taakseen riittävät resurssit (esim. armeijan, oli se alunperin minkä/ kenen tahansa käskyvallan alainen), niin vallan anastaminen on mahdollista. Symbolisesti tosin on luultavasti helpompaa korvata kuningas tms. yksittäinen, henkilöitynyt auktoriteetti.
Mitä tulee vallan kolmijakoon, niin siinähän on kyse vallan eri lajeista (vai muodoista?), joten hallitus/ hallitsemisvalta on kuitenkin yhdellä taholla, jonka korvaamisen en uskoisi olevan sen vaikeampaa tasavallassa tai monarkiassa.

Olipa tämänaamuinen luento sitten peruttu. Kun olin herännyt jo aikaiseen, niin ajattelin että pitäähän sitä tässä jotain tehdä - menin parturiin. Sen jälkeen sitten vähän lisää puuroa nasuun, tykki olalle ja matka kohti downtownin rajamaille vievää sukkulakärryä.

Matkalla kohti ilmajunaa näkyi taas samat 6 tankkia, joista nyt sain ehkä aavistuksen parempia kuvia. Keskustassa pyörin ja hyörin aikani, mutta saldoksi jäi 1 (yksi) bongattu sotilas radiopuhelimen kanssa.

edit:
Nyt puhuin palturia, bongasin nimittäin 2 muutakin, joihin lähes kirjaimellisesti törmäsin kun tulivat kulmantakaa sitten suoraan eteen. Heillä AK-47 tai mikä ikinä, minulla 20D ja L-sarjan telelinssi. Minä ammuin ensin.

Olin jo aikeissa poistua, kunnes kaverini soitti ja kerrottuani että olen keskustassa kysyi miksen ollut mennyt sinne hallintoalueelle. Päätin puraista luotia ja lähdin sitten - tuktukilla että olisi vähän lisää jännitystä - paikkaa katsastamaan.

Olin kyllä kuullut jotain huhuja siitä, mitä siellä voisi olla odotettavissa, mutta todellisuus iski kyllä päin näköä ja rajusti...

...to be continued...

Onkohan missään tehty vielä arvioita valankumouksen vaikutuksista Thaimaan talouteen? Bahtin kurssi ei ainakaan vielä näytä juuri heilahtaneen. Vaikka operaatio verettömästi ja rauhallisesti sujuikin, niin tuskin sotilasvallankaappaus koskaan lisää ulkomaisten sijoittajien luottamusta maahan ja sen hallintoon.

Turisteille mukava juttu, jos talous notkahtaisi, paikallisille vähän vähemmän :)

Kaveri tekstiviestitteli Pattayalta ettei monia paikallisia kiinnosta koko episodi vähääkään. Erikoista porukkaa noi thaimaalaiset :D

Itse olen ymmäränyt, että suurin osa halusi pääministerin eroa

Kaupunkialueella joo. Maaseudulla on käsittääkseni Thaksinin kannatus ollut sitten voimakkainta, sen jälkeen kun sai uudistuksillaan juuri köyhimmillä alueilla tulot nousemaan 40%, ja nuo miljoonan bahtin "kylätuet" ym. - perustuen sitten täysin sakemannien kertomaan, en ole itse asiaa seurannut :D

Kaupunkialueella joo. Maaseudulla on käsittääkseni Thaksinin kannatus ollut sitten voimakkainta, sen jälkeen kun sai uudistuksillaan juuri köyhimmillä alueilla tulot nousemaan 40%, ja nuo miljoonan bahtin "kylätuet" ym. - perustuen sitten täysin sakemannien kertomaan, en ole itse asiaa seurannut :D

Joku voisi ajatella, että nämä miljoonien "tuet" köyhille = Ostetaan kouluttamattomilta maalaisilta ääniä, kun eihän jotkut riisipelloilla 2e/päiväpalkalla työskentelevät välttämättä oikein ymmärrä politiikasta hölkäsen pöläystä. Helpompihan se köyhille on esim. suuria parannuksia luvata. Tulee ehkä hieman halvemmaksi. Bisnesmies tuo Thaksin. Hieman jopa ihailen äijän kyvykkyyttä.

Niin ja nyt aikoo jatkaa uraansa hyväntekijänä. :)

Joo siis sehän täällä on ongelmana, että puolueet eivät tule kansan keskuudesta, vaan bisnesmiehet pistää moiset pystyyn ja ostaa sitten äänet. Sitten menee taas vähän aikaa, kaikki on kivasti ja hienosti ja taas alkaa paukkumaan korruptiosyytteet ja mekkaloidaan. The Nation ennusti että viimeistään 10v päästä sama homma, jos tästä nyt selvitään kunnialla.

Joku voisi ajatella, että nämä miljoonien "tuet" köyhille = Ostetaan kouluttamattomilta maalaisilta ääniä, kun eihän jotkut riisipelloilla 2e/päiväpalkalla työskentelevät välttämättä oikein ymmärrä politiikasta hölkäsen pöläystä. Helpompihan se köyhille on esim. suuria parannuksia luvata. Tulee ehkä hieman halvemmaksi. Bisnesmies tuo Thaksin. Hieman jopa ihailen äijän kyvykkyyttä.

Niin ja nyt aikoo jatkaa uraansa hyväntekijänä. :)

Onkohan se ihan noin simppeliä. Maaseutua ei kaiketi oltu tuettu juuri mitenkään ennen Thaksinin kautta, joten näille kehitysalueille tarjotut edulliset lainat saattoivat olla ihan paikallaan. Thaimaa on kuitenkin nauttinut tasaisesta talouskasvusta, jossa Thaksinilla on ilmeisesti ollut oma merkityksensä. Millainen rooli maaseudun tukemisella on siinä kasvussa ollut en tiedä.

Ei ole myöskään mitenkään sanottua, että Thaksinin tilalle tulisi yhtään vähemmän korruptoitunut tai vähemmän populistisesti ääniä kalasteleva pääministeri. Korruptio on juurtunut syvälle siihen yhteiskuntaan. On myös täysin mahdollista, että uusi pääministeri on talousmiehenä kyvyttömämpi kuin Thaksin.

Jos olisin thai, niin en välttämättä hyppisi onnesta. Asiat kun on harvoin mustavalkoisia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom