Valehtelevan vaa´an vanki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ninnura
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Halo sanoi:
Voisin heittää "hyväksytyistä" painoista vielä yhden esimerkin. Olen 162cm pitkä ja painan tällä hetkellä noin 64kg. Painoindeksini eli BMI (body mass index) on 24,4. 24,9 on indeksi, jota pidetään ylipainorajana. Jos kerään massaa vielä 1,5kg, olen yleisesti hyväksyttävän, lääkärien käyttämän pituus-paino-suhdetaulukon mukaan lievästi ylipainoinen.

Minä olen jo BMI:n mukaan lievästi ylipainoinen, mutta esim. ulkoilupukuni on kokoa S, eikä se edes kiristä mistään... että en sitten tiedä... :jahas: :D

Tuosta painosta ja hyvästä olosta vielä semmoinen pointti, että mielestäni siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida, jos ei pysty elämään ilman vaakaa ts. ajatus siitä, ettei tiedä tarkkaa painoaan, aiheuttaa ahdistusta. Done that, been there, got the scars to prove it. Tällöinhän ei nimittäin ole kyse siitä, että oikeasti viihtyisi olemuksessaan ja tykkäisi itsestään, vaan siitä, että tykkää siitä tietystä vaakalukemasta, ja se lukema määrittää sitten sen, miltä milloinkin tuntuu. Vähän vaikea selittää, mutta jokainen vaa'an orjana ollut varmasti tietää sen kammottavan tunteen, kun vaaka näyttääkin puoli kiloa "liikaa", jonka jälkeen koko loppupäivä onkin sitten pilalla. :(

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meah sanoi:
Halo, en voi kyllä uskoa silmiäni että painat samanverran kuin minä ja olet lyhyempi yli kymmenen senttiä ja silti olet noin hoikka ja kaunisvartaloinen! Hienoa!

Juuri tätä mä tarkoitan. Mua masensi aina nuorempana se, et olin tyttöporukan painavimmasta päästä vaikka olin lyhyt, mutta ulkonäöstä sitä mun painavuutta ei ois voinut päätellä. Jos en ois tienny mitä vaaka näyttää ja oisin vaan nähny sen mitä peilissä ja valokuvissa on, oisin ollu paljon tyytyväisempi. Vertasin painoani kevytrakenteisten kavereideni painoihin, eikä siitä tietenkään mitään tullut, kasvuiässä nyt on muutenkin ihan turha katsella vaakalukemia.

Nyt oon oppinu katsomaan painoa vähän kriittisemmin ja vertaamaan sitä vaan omiin aiempiin lukemiini. Vähän niinkuin Faidrakin aiemmin kertoi, mä painoin kolmisen vuotta sitten saman verran mitä painan nytkin, mutta perse oli latteampi, jenkkakahvat oli isommat ja lihaa ei ollut tätäkään vähää. Nyt olo on kaikin puolin parempi, oon vahvempi ja tyytyväisempi omaan kroppaani. Ihan sama vaikka painaisin sata kiloa, kunhan itse tykkään siitä mitä peilissä nään :D

Halo sanoi:
Juuri tätä mä tarkoitan. Jos en ois tienny mitä vaaka näyttää ja oisin vaan nähny sen mitä peilissä ja valokuvissa on, oisin ollu paljon tyytyväisempi... Nyt olo on kaikin puolin parempi, oon vahvempi ja tyytyväisempi omaan kroppaani. Ihan sama vaikka painaisin sata kiloa, kunhan itse tykkään siitä mitä peilissä nään :D

Just tätä oon itekin yrittänyt "toitottaa". :) Että sillä vaakalukemalla ei oo merkitystä muuta kuin omalle päälle. Jos painoa on vaikka kilo "liikaa", päivä on pilalla. Ei omaa arvoaan ihmisenä tule määritellä painon avulla. Se lukema ei ole tatuoituna sun otsaan, kukaan muu ei sitä tiedä eikä siitä välitä. Paitsi ehkä joku pöhelö terveydenhoitaja ;)

Helga sanoi:
Paitsi ehkä joku pöhelö terveydenhoitaja ;)

Aiemmin yhen työpaikan terveystarkastuksessa, jollon painoin jopa muutaman kilon vähemmän kuin nyt (tais olla jopa 5kg vähemmän), terveydenhoitaja alko "motkottaa" mun painosta ja käski seurata sitä viikottain. Katsoi sillon vaakalukemaa. Sit se katto mua ja toteskin, että no hoikkahan sinä olet.

Teki mieli huutaa sille :curs: mut annoin olla. Ite se oli punkero :D

Vertailun vuoksi:

Mieheni painaa 105 kiloa ja on 181 cm pitkä - samoin isäni. Mieheni ei kuitenkaan näytä pallomahaiselta risukintulta, joka syö välipalaksi makkaraa ja juo tuhansia kaloreita viikonloppuviinan muodossa.

Vaaka ei kerro ihan koko totuutta. :)

Angelica-82 sanoi:
Aiemmin yhen työpaikan terveystarkastuksessa, jollon painoin jopa muutaman kilon vähemmän kuin nyt (tais olla jopa 5kg vähemmän), terveydenhoitaja alko "motkottaa" mun painosta ja käski seurata sitä viikottain. Katsoi sillon vaakalukemaa. Sit se katto mua ja toteskin, että no hoikkahan sinä olet.

Teki mieli huutaa sille :curs: mut annoin olla. Ite se oli punkero :D
Mä kirjoittelin palstalle vastaavasta joskus aiemmin. Eräs terkkaritäti on kovin kiinnostunut mun painosta (mitat 165/n. 60kg) ja jokaisella käynnillä muistaa huomautella (vuosittain siis) "kuinka on taas viime vuodesta paino noussut"... Kehotti jo kolme vuotta sitten minua aloittamaan jonkun liikunnallisen harrastuksen, esim. uimisen, se kiinteyttää, sekä tarkkailemaan ruokailujani. Tuolloin muuten rasva% oli mulla 16. Heh. Ei tiedä itkeäkö vaiko nauraa, jotakin sieltä väliltä. Jotenkin kuitenkin ahdistaa mennä tarkastukseen kun tietää, että taas se sama virsi. Kahdella käyntikerralla yritin kertoa harrastuksestani ja tavoitteistani, mutta jotenkin ei tainnut mennä jakeluun, enää en jaksa. Taidan tyytyä siihen, että itsellä on omassa painossa hyvä olla ja siihen terkkaritädin "hmm, ethän sinä kyllä järin lihavalta näytä, olet varmaan raskasluinen"-kommenttiin. :D

Edit: Kun en edes tajua mikä sillä on pointtina, olenhan vielä sentään normaalipainon rajoissa jne, ilmeisesti se, että painoni nousee tasaisesti, vuosittain joitakin kiloja. Ajattelee ilmeisesti, että kymmenen vuoden kuluttua olen 100 kiloinen. :david:

Loistavia esimerkkejä Missukka, Faidra ja Halo :worship:

On todella vaikeaa kuitenkin entisenä vaakalaihduttajana hylätä painon merkitys. Omakin paino on noussut treenaamisen lisääntyessä, mutta rasvaprossa ei juurikaan, joten kaipa se kertoo lihasmassan lisääntymisestä. Olen yrittänyt unohtaa punnitsemisen ja stressaamisen ja seurata kehitystä vaatekoon ja mittanauhan avulla, ja sitäkin olen pyrkinyt tarkastelemaan mahdollisimman harvoin. Tärkeintä pitäisi olla, että liikkuu ja tuntuu hyvältä.

Mutta tuo terkkatätien höpinä on ihan :eek: :down: . Mitähän ne tädit ajattelee? Kai on ihan selvää, että punttaaja painaa enemmän kuin perus pullamössö, mutta ei kai se näennäinen BMI-"ylipaino" haittaa mitään? En edes tiedä, miten reagoisin vastaavasssa tilanteessa, varmaan huumorintajua pitäisi olla nykyistä enemmän :lol2:

Kieltämättä kyllä se vaaka saa minunkin päivän pilalle ja hyppimään tasajalkaa. Viime joulun tienoilla mun paino oli noin 57-59 kg. Mihin olin tyytyväinen. Sitten vuotta myöhemmin se olikin jo yli 64 kg :hyper: . Samat vaatteet päälle menee. Mutta kyllä se lukema tuolla takaraivossa kolkuttaa. Tosin ihan tyytyväinen olen kroppaani ja haluan treenata kovaa, koska ei musta ole vain heiluttelemaan niitä painoja...:rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt vaaka on näyttänyt väh. pari viikkoa, että painan lähemmäs 70 kg. Siis vielä syksyllä painoin 61kg. Ympärysmitat on ehkä kasvaneet 1cm, navan kohdalta olen ehkä kaventunutkin. Uskon, että fläsää on tullut hieman lisää, mutta en nyt hyvänen aika ole voinut lihastakaan saada kuin pikkuisen, joten mistä nuo kilot tulee? Olenko pöhöttynyt nesteestä?? On tullut silloin tällöin mässäiltyä liikaa kerralla, mutta noita kertoja on ollut hyvin satunnaisesti. Ei siinä muuta, mutta väkisinkin alkaa masentamaan, kun paino tuntuu nousevan suunnilleen kilon viikossa. Olen voimakkaasti lisännyt liikunnan määrää, voisiko johtua siitä? Rasvat mitattiin viimeksi helmikuun alussa ja ne oli 17 %

Ehkä heitän koko vaa`an mäkeen vielä jonain kauniina päivänä.. :rolleyes:

Säde sanoi:
Uskon, että fläsää on tullut hieman lisää, mutta en nyt hyvänen aika ole voinut lihastakaan saada kuin pikkuisen, joten mistä nuo kilot tulee? Olenko pöhöttynyt nesteestä??

Ainakin lihas sitoo huomattavasti enemmän vettä kun rasva, olikohan 4x enempi; eli neste ei välttämättä ole mitään "pöhötystä".

MerZi sanoi:
Mä kirjoittelin palstalle vastaavasta joskus aiemmin. Eräs terkkaritäti on kovin kiinnostunut mun painosta (mitat 165/n. 60kg) ja jokaisella käynnillä muistaa huomautella (vuosittain siis) "kuinka on taas viime vuodesta paino noussut"...

Samoin kauhulla odotan ensi viikon työhöntulotarkastusta ja siihen kuuluvaa lääkärintarkastusta, jonne sain tänään esitäytettävän lomakkeen, jossa kysystään BMI. Joka on mulla 25,3 (170 / 73,5), olen kanssa jo henkisesti valmistaunut siihen tulevaan " saarnaan" terveistä elämäntavoista ja blaablaablaa.
Itse kyllä myös käyn vaa'alla joka aamu ja seuraan myös vaakalukemaa aika tarkasti, mutta BMI- indeksi ei kyllä kiinnosta pätkääkään. Potkunyrkkeilijänä paino näyttelee mulle ihan omaa osaansa ja kyllä taas tänään itketti/nauratti kun huomasin, kilpailevani superraskaassasarjassa :eek:

Tuosta painosta muutenkin, olen joutunut yläasteella kuuntelemaan terveydenhoitajalta kamalan saarnaan kun olin vuoden aikana lihonut 58 kiloisesta 62 kiloiseksi, että ymmärränkö ollenkaan, että kun täytän 18 painan tuolla vauhdilla jo yli 80 kg. Mikä, IMO ei ole 170 cm sekään vielä mikään armoton kuolet läskinä, verisuonet tukossa paino.
No seuraavana vuonna painoin alle 50 kg ja sitten käytiinkin täysin toisenlaiset keskustelut.

Henk.koht musta tuntuu, että joku n. 68 on mulle itselle hyvä omapaino, vaikka BMI jotain muuta näyttääkin, enkä todellakaan osaa enää kuvitella painavani jotain 58 tai edes 62 kg, näyttämättä sairaalta.

En tiedä oliko postissa mitään muuta pointtia, kuin itseä helpottava avautuminen, mutta kyllä kai tuo terveydenhuoltohenkilökuntakin voisi vähän katsoa mitä suustaan päästää ja muistaa myös siellä ettei se vaakalukema ole se kaiken autuaaksi tekevä asia.

Kyllä se vaan niin taitaa olla että terveydenhuoltoala on niin fakkiutunut tuohon BMI:n että... Itse kun kävin syksyllä lääkärintarkastuksessa niin lääkäri kyllä katsoi kieroon ja huomautti kun BMI oli lähes 27!! Pituutta 171 ja painoa silloin n.77kg. Siinä sai sitten selittää että anteeks nyt mutta kun on tullut käytyä salilla ja muutenkin liikuttua enemmän kuin keskivertotallaaja. Sanoi se tohtori kyllä että "et sinä nyt niin lihavalta näyttänytkään mutta kun tuo BMI..." :curs: PRKL!!!

Moni on kyllä yllättynyt kun olen kertonut paljonko painan. "Et sä kyllä niin painavalta=lihavalta näytä." Yritä siinä sitten olla: joo nostelkaa vaan niitä puolen kilon painoja kahden viikon välein kun ette halua isoja lihaksia. :wall:

Nykyään kuulee aika usein sanottavan, ettei vaakaan kannata tuijottaa. Onhan se ihan fiksua ettei vaakalla ramppaa päivittäin, sillä mitä se vaaka lukema lopulta kertoo? Joku fiksu on kehittänyt tuon BMI:n ja toisille se on kuin raamatun teksti. Täytyy kyllä myöntää, että oli se aikoinaan itsellekin. Mitä vähemmän painoin sitä tyytyväisempi olin. Tahdoin kuitenkin lihaksia, mutta en ymmärtänyt, että lihakset painavat enemmän kuin läski. Vasta viime aikoina olen todella oppinut syömään riittävästi kehittyäkseni. Painoa on tietenkin tullut. Aluksi vaaka lukema nousi tosi nopeasti usean kilon. Mutta kun lakkasin panikoimasta huomasin että lukema alkoi tasaantua. Reilu 6 vuotta sitten aloitin kiinteän ja lihaksikkaan vartalon metsästyksen ja painoin n.53-54kg (pituus 169cm), tavoitteena oli vielä vähän pudotta painoa.. Nykyään paino on 60kg ja näytän mielestäni paljon paremmalta kuin silloin.Kuulen yhä kommentteja siitä miten hoikka olen ym...eikä monikaan usko että painaan "niin paljon"

Aikoinaan ajattelin, että en koskaan halua painaa 60kg se kuulosti niin paljolta :) Mutta tässä sitä ollaan ja vielä hyvin tyytyväisenä itseensä. Ja lihasta ei vieläkään ole liikaa :) Eli luultavasti paino tulee vielä nousemaan.Tunnustan kyllä vieläkin käyväni vaakalla pari kertaa viikossa, mutta lukema ei pilaa päivääni kuten ennen.

Zone-sarja -42%
taas puhetta vaa'asta:D
tänään tuli aamulla käytyä vaa'alla ja hui mitä lukemia se näytti:curs: ...mutta otin sen jälkeen mittanauhan käteen eikä ollu mittani yhtään nousseet viime kerrasta:hyper: eli täytyy nyt ihan uskoa ettei vaa'alla tee yhtään mitään

Mulla taitaa olla nyt menossa paha 60kg:n kriisi :( pari viikko sitte vaaka näytti ekaa kertaa elämässä noin(kin) korkeen lukeman ja siitä lähtien ollut kauhea ketutus päällä...vaikka oonkin yrittänyt ajatella että tottakai punttitreeni nostaa painoa. Silti se vaan tuntuu niin isolta lukemalta! :nolo: Mulla on varmaan asenneongelma.....no, mutta saliharrastusta takana kuitenkin 2,5h niin kai siinä edes osa lihastakin on, hope so :)

mä oon ottanut tavaksi käydä salilla aina puntarissa koska se näyttää 5 kg vähemmän ku kotona :D ite pelkään 50kg rajaa, vaikka se ei ole edes paljon ja jos punttireeni jatkuu niin todennäköisesti paino nousee... pitäis heittää vesilintua koko vaa'alla... :)

edit: nyt täytyy kyllä käydä jostain tuolta kurkkimassa mikä on BMI... mistä mä voisin tietää...

heh kävin sitten salin vaa'alla ja se näytti 2,5 kg vähemmän kuin mitä oma vaaka kotona aamulla...no joo mittanauhalla täytyy mittoja tarkastella...muta jos joskus epätoivoa tulee painon suhteen suuntaan salin vaa'alle samoin tein:hyper:

Mun on pakko käydä vaakalla ainakin kerran viikossa...Pidän aika tarkkaa taulukkoa tosta painosta. Tarkotus on saada lihasta, mutta en halua, että paino nousee liian nopeasti. Yleensä tarkastelen kyllä mieluummin noita mittoja. Esim vyötärön ympärys on pysynyt suht samana vuosien varrella. Mutta en tajua välillä noita vaaka lukemia esim viime syksynä paino oli ylimillään 61-62kg ja olin aika kauhuissani. Sitten annoin asian olla. Helmikuussa lukema alko laskea. Nyt alimmillaan 59kg. Mitat on kuitenkin aika samat koko ajan...Ehkä syksyllä oli jotain pöhötystä. Tänään kun kävin näytti taas 60kg. Olen kyllä lisäillyt vähän hiilareita...Kyllä on tyhmä kun parista kilosta tressaa...

Latest posts

Back
Ylös Bottom