Pitääpäs tarkistaa tuo, voisi lasten omavastuut pistää isoiksi jos sillä saisi vuosimaksun alas. On nimittäin vanhemmalla 250 euroa ja nuoremmalla 300 euroa vuosi suurinpiirtein. En mä noita pidä sentakia, jos joskus täytyy käydä sairaalasta hakemassa vauhtia mahtaudin takia, vaan juurikin jos tulee joku oikeasti iso remontti.
itse en ymmärrä ollenkaan tuota ajattelutapaa. minulla on tapaturma- ja sairaskuluvakuutus, ja olen helvetin tyytyväinen että on se sairaskuluvakuutuskin siinä mukana. ikävä kyllä omavastuu nousi 80 euroon aiemman 50 euron sijasta/sairaus, mutta no big deal. tuo 80 euroa tulee yllättävän nopeasti sairauden kuin sairauden kohdalla, ja sen ylimenevä osuus onkin sitten sen jälkeen ilmaista 17000 euroon asti - kaikkien asiaankuuluvien lääkkeiden ja sairaalakäyntien osalta. per sairaus.
pelkästään tuo sairasvakuutus on maksanut minulle jo n. kymmenen vuoden vakuutusmaksut takaisin, ja onpa siinä sairauksiakin (esim. allergia, refluksi), joiden lääkkeistä minun ei tarvitse maksaa itse enää senttiäkään, koska olen sen 50/80 euroa kerran maksanut. ei paljoa lohduttaisi, jos omavastuu olisi esimerkiksi tuossa refluksissa ollut 1200 euroa, sen 80 euron sijasta. nexiumit maksavat kerrallaan ostaessa noin 200 euroa, eli aika monta kertaa niitä olisi saanut juosta ostamassa ennenkuin tuo 1200 euron omavastuu ylittyisi. nyt voin sen sijaan viedä jokaisen apteekin kuitin vakuutusyhtiöön, ja odotella rahat takaisin tililleni. ja tuo on edelleenkin per sairaus. allergiassa on sama 17000 euron katto, eli siihen asti voin ostella lääkkeitä ilman omia kuluja. ja sama on kaikissa muissa sairauksissa, mitä mahdollisesti tulevaisuudessa tulee.
en tietenkään jaksa jokaisen flunssan poikasen takia yksityiselle mennä, mutta jos on yhtään siihen viittaava sairaus/tapaturma, että se joko vaatii jatkokäyntejä lääkärillä/lääkkeitä, niin samantien yksityiselle, ja laput sisälle vakuutusyhtiöön. tällä turvaan sen, että tulevaisuudessa juuri sen sairauden hoitaminen on minulle ilmaista. tai jos se nyt menee yli sen 17000 euron, niin maksetaan sitten ne ylimenevät osuudet itse.
jos minulla olisi lapsia, en ottaisi heille koskaan tuollaista 1200 euron omavastuuvakuutusta. mieluummin eläisin elämäni huolettomana tietäen, että tuli lapsille mikä vaiva tahansa, niin aina voin painella yksityiselle - ja korkein maksu mitä siitä itselleni voisi tulla, olisi tuo 80 euroa per kerta. eikä tarvitsisi miettiä sitä että tarvitseekohan tämä sairaus jatkohoitoa vai ei - ja että pitääkö sitä nyt miettiä kunnalliselle puolelle menemistä, koska se omavastuu oli niin suuri ettei kannata mennä tämän sairauden takia nyt yksityiselle... tässä on tietysti elintärkeää se, että otetaan lapsille välittömästi se vakuutus, vielä kun he ovat terveitä. sen jälkeen onkin sitten huoletonta olla ja elää. lapsille kun tulee jokatapauksessa kaikenlaisia sairauksia ja sairaalakäyntejä, joista osa vaatii jokatapauksessa jatkohoitoa.
jokainen tekee toki asiat niinkuin itse haluaa, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt tällaisissa asioissa "säästämistä". vuosittaisella tasolla sairaus- ja tapaturmavakuutuksen hinnan ero noilla omavastuiden korotuksilla/laskuilla ei ole
minun mielestäni todellakaan niin suuri, että sen takia kannattaisi menettää tuota etua. mutta, jokainen toki tyylillään. itse olen helvetin onnellinen että minulla on tuollainen vakuutus, mutta voihan se olla että minulle vaan sitten sattuu ja tapahtuu enemmän kuin normaalille kanssaeläjälle, ja itse vaan koen tuon vakuutuksen sen takia erittäin tarpeelliseksi.
ainoa asia mikä harmittaa, on se että kun lopulta vaihdoin vakuutusyhtiötä takaisin siihen, jossa alunperin ensimmäisenä olin (juoksin typeränä muutaman vuoden hintojen perässä, enkä tajunnut että palvelu kärsii samalla dramaattisesti), ja kun palasin takaisin, oli ilmoitettava selän ongelmista vakuutusyhtiölle. tuo asia vituttaa aika suuresti, selän särkylääkkeisiin kuluu minulla vuosittain n. 500 euroa (ja lääkärikäynteihin ilman magneetteja n. 200 euroa), ja mielelläni veisin noikin laskut vakuutusyhtiölle. nyt se ei vaan onnistu, kun menin "fiksuna" kikkailemaan eri yhtöiden kanssa ja etsin sitä "halvinta" mahdollista vaihtoehtoa.
opinpahan sen, etten enää terveydelläni leiki rahankiilto silmissä. olihan se vuosittainen "huima" säästö jotain alle satasen niissä halvemmissa vakuutusyhtiöissä kokonaisuudessaan - mutta korvauksia en sitten saanutkaan, kuin vasta kuukausien tappelulla. tuon satasen/vuosi säästön olisin korjannut seitsemäksi vuodeksi pelkästään viemällä nuo selän kuitit nykyiseen vakuutusyhtiööni... puhumattakaan tulevista magneettikuvista.
:päänseinäänhakkaushymiö: