Vakuutusyhtiöiden kilpailuttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla oli kanssa täyskasko ja liikennevakuutus Turvassa n. 550€ ja Fenniassa 800€, niin eipä tarvinnut kauaa miettiä kummasta ottaa. Liikennevakuutuksessa on tosiaan 150€ eroja eri firmoilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Melkoisen turhaa tuntuu olevan tuo kilpailuttaminen ainakin meidän tilanteessa. Mulla ja emännällä on suht vanhat sairaskuluvakuutukset. Mulla esim. tuo maksu on reilun satkun vuodessa ja omavastuu nolla. Emännällä noin 150 euroa ja omavastuu 20 euroa. Noilla ehdoilla ei saa tuota vakuutusta yhtään mistään tänä päivänä!

Eli jos nyt jossain kotivakuutuksessa tai auton kaskossa säästää muutaman kympin, sen häviää sairaskuluvakuutuksissa. Nykyään saa samantien 100 euron omavastun kalliimmalla vuosimaksulla. Mä voisin ottaa noihin sairaskuluvakutuuksiin vaikka 1000 euron omavastuun jos vuosimaksun saisi alas. Mulle nuo on "katastfofivakuutuksia" eikä kiinnosta pätkääkään nussia jotain kympin kuitteja jostain satunnaisesta lääkekuurista.

Vakuutukset on Tapiolassa. Ei taida olla edes vuotta kun tarjouksia kyselin, ei päässy kukaan edes samaan hintaan ja edut ois huonontunu käytännössä kautta linjan...

EDIT: Ja tokihan vakuutukset voisi palastella eri yhtiöihin, mutta sitten menee ne keskittämisalet, jotka on kuitenkin ihan tuntuvia. Eli hyöty tässäkkin käytännössä +-0 ja hirveetä säätöä tuostakin tulis, eli pitäs sitten hyötyä satasissa jo. Meilläkin menee kuitenkin n. 1600 euroa vuodessa vakuutuksiin (auto, koti, sairaskulut yms.)
 
Melkoisen turhaa tuntuu olevan tuo kilpailuttaminen ainakin meidän tilanteessa. Mulla ja emännällä on suht vanhat sairaskuluvakuutukset. Mulla esim. tuo maksu on reilun satkun vuodessa ja omavastuu nolla. Emännällä noin 150 euroa ja omavastuu 20 euroa. Noilla ehdoilla ei saa tuota vakuutusta yhtään mistään tänä päivänä!

Eli jos nyt jossain kotivakuutuksessa tai auton kaskossa säästää muutaman kympin, sen häviää sairaskuluvakuutuksissa. Nykyään saa samantien 100 euron omavastun kalliimmalla vuosimaksulla. Mä voisin ottaa noihin sairaskuluvakutuuksiin vaikka 1000 euron omavastuun jos vuosimaksun saisi alas. Mulle nuo on "katastfofivakuutuksia" eikä kiinnosta pätkääkään nussia jotain kympin kuitteja jostain satunnaisesta lääkekuurista.

Vakuutukset on Tapiolassa. Ei taida olla edes vuotta kun tarjouksia kyselin, ei päässy kukaan edes samaan hintaan ja edut ois huonontunu käytännössä kautta linjan...

EDIT: Ja tokihan vakuutukset voisi palastella eri yhtiöihin, mutta sitten menee ne keskittämisalet, jotka on kuitenkin ihan tuntuvia. Eli hyöty tässäkkin käytännössä +-0 ja hirveetä säätöä tuostakin tulis, eli pitäs sitten hyötyä satasissa jo. Meilläkin menee kuitenkin n. 1600 euroa vuodessa vakuutuksiin (auto, koti, sairaskulut yms.)

Tapiolalta saa kyllä sairaskuluvakuutuksen 1120 euron omavastuullakin, mutta tuote on todennäköisesti hieman eri mitä sun tämänhetkinen sairaskuluvakuutus jos on yli 10 vuotta vanha. Noitten kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä jos terveydentila on heikentynyt niin ei välttämättä enää saa koko vakuutusta, mutta jos oot kunnossa niin ei pitäis olla mikään ongelma ottaa uutta sairaskuluvakuutusta isolla omavastuulla.
 
Tapiolalta saa kyllä sairaskuluvakuutuksen 1120 euron omavastuullakin, mutta tuote on todennäköisesti hieman eri mitä sun tämänhetkinen sairaskuluvakuutus jos on yli 10 vuotta vanha. Noitten kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä jos terveydentila on heikentynyt niin ei välttämättä enää saa koko vakuutusta, mutta jos oot kunnossa niin ei pitäis olla mikään ongelma ottaa uutta sairaskuluvakuutusta isolla omavastuulla.

Pitääpäs tarkistaa tuo, voisi lasten omavastuut pistää isoiksi jos sillä saisi vuosimaksun alas. On nimittäin vanhemmalla 250 euroa ja nuoremmalla 300 euroa vuosi suurinpiirtein. En mä noita pidä sentakia, jos joskus täytyy käydä sairaalasta hakemassa vauhtia mahtaudin takia, vaan juurikin jos tulee joku oikeasti iso remontti.
 
Pitääpäs tarkistaa tuo, voisi lasten omavastuut pistää isoiksi jos sillä saisi vuosimaksun alas. On nimittäin vanhemmalla 250 euroa ja nuoremmalla 300 euroa vuosi suurinpiirtein. En mä noita pidä sentakia, jos joskus täytyy käydä sairaalasta hakemassa vauhtia mahtaudin takia, vaan juurikin jos tulee joku oikeasti iso remontti.

itse en ymmärrä ollenkaan tuota ajattelutapaa. minulla on tapaturma- ja sairaskuluvakuutus, ja olen helvetin tyytyväinen että on se sairaskuluvakuutuskin siinä mukana. ikävä kyllä omavastuu nousi 80 euroon aiemman 50 euron sijasta/sairaus, mutta no big deal. tuo 80 euroa tulee yllättävän nopeasti sairauden kuin sairauden kohdalla, ja sen ylimenevä osuus onkin sitten sen jälkeen ilmaista 17000 euroon asti - kaikkien asiaankuuluvien lääkkeiden ja sairaalakäyntien osalta. per sairaus.

pelkästään tuo sairasvakuutus on maksanut minulle jo n. kymmenen vuoden vakuutusmaksut takaisin, ja onpa siinä sairauksiakin (esim. allergia, refluksi), joiden lääkkeistä minun ei tarvitse maksaa itse enää senttiäkään, koska olen sen 50/80 euroa kerran maksanut. ei paljoa lohduttaisi, jos omavastuu olisi esimerkiksi tuossa refluksissa ollut 1200 euroa, sen 80 euron sijasta. nexiumit maksavat kerrallaan ostaessa noin 200 euroa, eli aika monta kertaa niitä olisi saanut juosta ostamassa ennenkuin tuo 1200 euron omavastuu ylittyisi. nyt voin sen sijaan viedä jokaisen apteekin kuitin vakuutusyhtiöön, ja odotella rahat takaisin tililleni. ja tuo on edelleenkin per sairaus. allergiassa on sama 17000 euron katto, eli siihen asti voin ostella lääkkeitä ilman omia kuluja. ja sama on kaikissa muissa sairauksissa, mitä mahdollisesti tulevaisuudessa tulee.

en tietenkään jaksa jokaisen flunssan poikasen takia yksityiselle mennä, mutta jos on yhtään siihen viittaava sairaus/tapaturma, että se joko vaatii jatkokäyntejä lääkärillä/lääkkeitä, niin samantien yksityiselle, ja laput sisälle vakuutusyhtiöön. tällä turvaan sen, että tulevaisuudessa juuri sen sairauden hoitaminen on minulle ilmaista. tai jos se nyt menee yli sen 17000 euron, niin maksetaan sitten ne ylimenevät osuudet itse.

jos minulla olisi lapsia, en ottaisi heille koskaan tuollaista 1200 euron omavastuuvakuutusta. mieluummin eläisin elämäni huolettomana tietäen, että tuli lapsille mikä vaiva tahansa, niin aina voin painella yksityiselle - ja korkein maksu mitä siitä itselleni voisi tulla, olisi tuo 80 euroa per kerta. eikä tarvitsisi miettiä sitä että tarvitseekohan tämä sairaus jatkohoitoa vai ei - ja että pitääkö sitä nyt miettiä kunnalliselle puolelle menemistä, koska se omavastuu oli niin suuri ettei kannata mennä tämän sairauden takia nyt yksityiselle... tässä on tietysti elintärkeää se, että otetaan lapsille välittömästi se vakuutus, vielä kun he ovat terveitä. sen jälkeen onkin sitten huoletonta olla ja elää. lapsille kun tulee jokatapauksessa kaikenlaisia sairauksia ja sairaalakäyntejä, joista osa vaatii jokatapauksessa jatkohoitoa.

jokainen tekee toki asiat niinkuin itse haluaa, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt tällaisissa asioissa "säästämistä". vuosittaisella tasolla sairaus- ja tapaturmavakuutuksen hinnan ero noilla omavastuiden korotuksilla/laskuilla ei ole minun mielestäni todellakaan niin suuri, että sen takia kannattaisi menettää tuota etua. mutta, jokainen toki tyylillään. itse olen helvetin onnellinen että minulla on tuollainen vakuutus, mutta voihan se olla että minulle vaan sitten sattuu ja tapahtuu enemmän kuin normaalille kanssaeläjälle, ja itse vaan koen tuon vakuutuksen sen takia erittäin tarpeelliseksi.

ainoa asia mikä harmittaa, on se että kun lopulta vaihdoin vakuutusyhtiötä takaisin siihen, jossa alunperin ensimmäisenä olin (juoksin typeränä muutaman vuoden hintojen perässä, enkä tajunnut että palvelu kärsii samalla dramaattisesti), ja kun palasin takaisin, oli ilmoitettava selän ongelmista vakuutusyhtiölle. tuo asia vituttaa aika suuresti, selän särkylääkkeisiin kuluu minulla vuosittain n. 500 euroa (ja lääkärikäynteihin ilman magneetteja n. 200 euroa), ja mielelläni veisin noikin laskut vakuutusyhtiölle. nyt se ei vaan onnistu, kun menin "fiksuna" kikkailemaan eri yhtöiden kanssa ja etsin sitä "halvinta" mahdollista vaihtoehtoa.

opinpahan sen, etten enää terveydelläni leiki rahankiilto silmissä. olihan se vuosittainen "huima" säästö jotain alle satasen niissä halvemmissa vakuutusyhtiöissä kokonaisuudessaan - mutta korvauksia en sitten saanutkaan, kuin vasta kuukausien tappelulla. tuon satasen/vuosi säästön olisin korjannut seitsemäksi vuodeksi pelkästään viemällä nuo selän kuitit nykyiseen vakuutusyhtiööni... puhumattakaan tulevista magneettikuvista. :rolleyes:

:päänseinäänhakkaushymiö:
 
Taicaviitta tiivisti kyllä hyvin! Oon itse samoilla linjoilla ton sairaskuluvakuutuksen kanssa ja siitä on ollut kyllä iso hyöty. Omani on IF:llä ja sieltä on aina mukisematta tullut kaikki takaisin nopeasti, kun on yksityisen palveluja käytetty. Juuri viime viikolla lähetin maanantaina laput ja perjantaina tuli päätös, että rahat on tilillä ensi tiistaitana. Omavastuu mulla on 102e ja esimerkiksi nykyisen sairauden lääkärikäynneistä ja lääkkeistä saan omavastuun jälkeen vielä 400-500e takaisin. Eli kyllä hivenen vituttaisi jos omavastuu olisi siellä tonnin paremmalla puolelle.

Tosin nuo omat vakuutukset ovat vielä vanhempien nimissä hintojen takia. Luulin eläneeni jo pari vuotta ilman vakuutuksia, mutta tuli tuossa vanhempien kanssa puhetta, että vakuutukset on voimassa, kun ne on kuulemma käytännössä ilmaiset muiden vakuutuksien rinnalla. Tosin omat vakuutukset pitäisi tässä pikkuhiljaa hommailla, tuskin nuo meikäläisen vakuutukset saa tuossa vanhempien vakuutusten rinnalla enää kauaa olla, kun tota ikää tulee.

Onko porukalla kokemusta noista nuorisovakuutuksista? Esim. lähivakuutuksella oli joku halpa nuorisovakuutus-paketti, mikä olisi ollut mulle ja avovaimolle yhteensä joku reilu 100e/vuosi. Jotenkin oon aika skeptinen, että tolla rahalla saisi yhtään mitään järkevää, vaikka ne ehdot periaatteessa vaikuttikin ihan mukavilta meidän taloudelle. Tarpeellisina siinä oli kodin irtaimiston, matkailun ja tapaturmien vakuuttamiset. Lisäksi ottaisin kyllä mielelläni vielä ainakin tuon sairaskuluvakuutuksen, sille on meinaan ollut (liiankin) usein käyttöä...

Laitetaan linkki vielä tuohon lähivakuutuksen nuorisopakettiin

Lähden itse surffailemaan tästä noita yhtiöiden sivuja... :)
 
Ottakaa nyt hyvät herrat huomioon se, ettei lapset normaaliss tilanteessa sairasta 10 kertaa vuosi ja ettei sitä jokasen räkätaudin takia tartte edes sinne yksityiselle mennä. Itse en edes viittisi kun tuo oman alueen arvauskeskus on tossa 500 metrin päässä ja yksityiset lääkärit keskustassa.

Eli MINÄ ajattelen asian niin, että vakuutus on sentakia, jos tulee menee vaikka olkapää paskaksi ja se pitää operoida nyt ja heti. Sitten voi painella yksityiselle ja mennä operoitavaksi. Mutta jos sulla tai lapsella on ollut muutaman päivän kuumetta, on ihan sama mikä lääkäri katsoo korvat, kurkun ja kuuntelee keuhkot!

Ei ihme jos vakuutukset maksaa kun ihmiset menee joka aivastuksesta yksityiselle kun ei tartte itse maksaa... tai siis tarttee, korkeiden vakuutusmaksujen muodossa kollektiivisesti.

EDIT: Ja oletetaan nyt kun ei tietoa ole, että tuo lapsen vakuutus maksaa 300 euroa vuodessa 100 euron omavastuulla ja 100 euroa vuodessa 1000 euron omavastuulla. Lapsia on vaikkapa 3 kpl. Saat vakuutusmaksujen säästöillä jo käydä 600 euron edestä yksityisellä vuosittain. Tietty jos se matala omavastuu tuo huolettoma yöunet, niin kannattaahan siitä maksaa, mutta se säästö on itsepetosta ja lapsen voi viedä tapauskohtasesti oikeaan lääkäriin.

En minäkään lakimiestä palkkaa jos työantajan kanssa on riitaa palkasta, käännyn luottamusmiehen puoleen vaikka lakimies varmaan tietäisi asisaan paremmat vastaukset. ;) Eli ei aina tartte ampua tykillä kärpästä.
 
kuten sanoin, jokainen toki tekee miten asian haluaa. veljeni muunmuassa on kironnut itsensä matalimpaan maanrakoon, kun meni edes vaihtamaan vakuutusyhtiötä lapsilleen (piti siis samat sairaus- ja tapaturmavakuutukset heillä silti), ja toisessa vakuutusyhtiössä eivät enää korvanneetkaan sitten sairauksia, jotka olivat jo ilmenneet - ja joihin menee koko ajan tulevaisuudessa rahaa lääkkeisiin.

mutta jos mieluummin otat sairausvakuutuksen (ja korkean omavastuuosuuden) pelkästään sen takia, että tulee joku isompi remppa, niin sehän on ihan täysin ja ainoastaan sinun oma asiasi ja valintasi. tapaturmavakuutukset nyt pääsääntöisesti ovatkin sen takia että niissä yleensä isompi remppa onkin odotettavissa.

ja mieluummin minä ainakin yksityiselle menen kuin kunnalliselle jos asia on sen mukainen (taisin tuossa aiemmassa postissani jo sanoakin, etten joka asiasta mene yksityiselle). maksakoon vakuutukset sitten sen takia enemmän tai ei - oma napa tuossa on lähinnä, kun sen vakuutuksen itselleni otan. ja ottaisin siis lapsillenikin, jos sellaisia olisi. jos muut ajattelevat enemmän muita ihmisiä ja menevät kunnalliselle vaikka voisi mennä vakuutuksen avulla yksityisellekin, niin hieno homma. kaipa niitäkin ihmisiä tarvitaan, jotta vakuutusmaksut eivät nousisi pilviin? yeah, right...

p.s. vissiin nuo veljenlapset (ja samalla kummilapset) on sitten normaalia sairastavampaa sorttia, kun tuntuu olevan hieman useammin noita sairastumisia kuin mitä kuvailit. toisella on myös jo allergiakin, joten vuosien saatossa saattaa tulla lääkkeiden laskujen vieminen vakuutusyhtiölle "hieman" halvemmaksi, kuin maksaa ne itse.
 
No siis ainakin Tapiolalla saa köntätä vuoden ajan kaikki tapaukset yhteen, joten maksimissaan tuon omavastuun verran joutuu maksamaan vuodessa.

Jos taas tuo korkea omavastuu ei tarkoita erittäin halpaa vakuutuksen vuosimaksua, ei tuossa ole mitään järkeäkään.
 
Kannattaa näköjään jo vakuutusten ottamisen yhteydessä ottaa keskinäiset valtakirjat niin helpottaa hommia jatkossakin.

En kyllä edelleenkään tajua kiinteistön täysarvovakuutusta.

Jos omistat jostain Iisalmesta 50v vanhan 40 000€:n omakotitalon niin miksi ihmeessä vakuutusyhtiö rakentaisi paikalle uuden 150 000€:n omakotitalon.
 
Back
Ylös Bottom