Vakuutusyhtiöiden kilpailuttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon käyny OP/ Pohjola tarjouksen pyytämässä ja seuraavaks meen Tapiolaan. Sen jälkeen sitten Nordeaan, jossa nyt on pankkiasiat. Onko kokemuksia Nordean vakuutuksista?
OP:ssa tarjosivat asuntolainaan marginaalia 0,3, autolainaan 0,6 ja Pohjolan vakuutukset näyttivät edullisemmilta ainakin nykyisiin verrattuna. OP:ssa on sitten toi bonussysteemi, jolla sitten voi maksaa esim. vakuutuksia. Täytyy katsoa vielä kuka tarjoaa ja mitä..

Mulla on edelleen pankkiasiakkuus Nordeassa ja vakuutukset Tapiolassa. Nordea teki kokonaisuudessaan suurinpiirtein samanhintaisen tarjouksin mitä Tapiola, mutta esim. sairaskuluvakuutusten omavastuut ois nousseet mulla ja vaimolla rajusti. Joten tässä kohtaa ei vaihto mulla kannattanut.

Tapiolan kanssa pitäs vielä pankkiasiat käydä läpin, jotenkin vain epäilen, ettei ne pysty 0,34 marginaalia, ilmasta luottokorttia joka sisältää maktavakuutuksen ja 50 centtiä kk palvelumaksuja paketti alittamaan niin paljon, että mun kannattaisi sinne vaihtaa pankkiasioita.

Eli toistaseksi pankki ja vakuutusyhtiö on mulla eri talot, enkä näe tässä mitään ongelmaakaan.

Tapiolasta saa muuten nykyään 3,5% alennusta jos tekee sen "maksusopimukse", eli että vakuutukset tulee yhdellä laskulla ja maksaa kaikki kerta vuodesssa. El jos ei vakuutusmaksuihin meneviä rahoja pidä missään kasvamassa korkoa, kannattaa vakuutuksen maksaa kerran vuodessa pois.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten porukalla menee noi keskittämisalennukset?

Muutama vuosi sitten, silloisen eukon kanssa, meillä oli 2 autoa.
Kiertelin sitten kilpailuttamassa vakuutusyhtiöitä, keskittämisalennusten toivossa.
Kyselin myös vakuutusturvan täydentämistä, eli ei mistään pienestä paketista ollut kyse.

Lopputulos oli että vakuutukset pysyivät hajallaan. Aivan sama kuinka montaa autoa ja muita vakuutuksia tyrkytti, lisäalennuksia ei tippunut.
Eivät myöskään pystyneet kilpailemaan autoliikkeen kautta otettujen vakuutusten kanssa.

Eli ihan kaikkea ei välttämättä kannata niputtaa samaan pakettiin.
 
Ehkä sitä pääsis halvimmalla jos hajottas vakuutukset eri yhtiöihin. Hitonmoinen laskeminen vain siinä on, jos kattoo että missä on auton vakuutus halvinta ja missä sairaskuslut yms. siis kun pitää ottaa keskittämisaletkin huomioon.
 
Onko kokemuksia Nordean vakuutuksista?

Taisi olla Kuningaskuuttajassa juttu tuosta Nordeasta. Jonkun tyypi kämppä paloi, vakuutus korvasi 50te kun kämppä oli niin paska eikä kannata rakentaa uutta. Sama pankki oli tosin hyväksyi kämpän 150te arvosta vakuudeksi hetkeä aikaisemmin :jahas: Kunkku soitti pankkiin ja kysyi että mistäs moinen, eivät oikein Nordeassa tienneet mitään. Samaan aikaan samalla alueella oli yleinen myyntihinta vastaavasta kämpästä 100te.

Mulla on tili Nordeassa, mutta vakuutukset ei sinne mene. Tapiola on toinen jonka maine on meikän kuuleman mukaan paska.
 
Kodari, jos kaikki mahdolliset huhut kuuntelee, ei voi viedä vakuutuksiaan mihinkään yhtiöön. Kaikkensa ne yrittää, jotta korvauksilta välttyvät, jos joku suurempi vahinko tapahtuu. Kyllä ne muutaman satasen juttuja korvaa jos vakuutusmaksut on tonneja vuodessa. ;)
 
Taisi olla Kuningaskuuttajassa juttu tuosta Nordeasta. Jonkun tyypi kämppä paloi, vakuutus korvasi 50te kun kämppä oli niin paska eikä kannata rakentaa uutta. Sama pankki oli tosin hyväksyi kämpän 150te arvosta vakuudeksi hetkeä aikaisemmin :jahas: Kunkku soitti pankkiin ja kysyi että mistäs moinen, eivät oikein Nordeassa tienneet mitään. Samaan aikaan samalla alueella oli yleinen myyntihinta vastaavasta kämpästä 100te.

Mulla on tili Nordeassa, mutta vakuutukset ei sinne mene. Tapiola on toinen jonka maine on meikän kuuleman mukaan paska.

Kannattaa lukea aina ne vakuutusehdot tarkasti. Ihmiset vertailee yleensä vaan hintaa, eikä suurella osalla ole mitään käsitystä mitä korvataan, ja mitä ei. Onhan tuo vertailu ja tutustuminen työlästä, mutta kannattaa siihenkin panostaa pelkän halvimman hinnan sijasta. Monesti ihmisillä on käsitys, että kun on maksanut vakuutusmaksun, niin korvaus on samantien itsestäänselvyys. Joka vakuutusyhtiössä on esim. ihan normaalikäytäntö, että lasketaan ikävähennyksiä, myös rakennuksista. Vakuusarvo voi hyvin olla korkeampi kuin vakuutusarvo. Viereisten talojen arvo voi hyvin vaihdella suuresti, vaikka olisi miten "samanlaiset kämpät".

Kannattaa siis lukea ja vertailla vakuutusehtoja tarkasti. Ennen kaikkea kannattaa pitää vakuutukset kunnossa, perehtyä niihin ja niiden ehtoihin, pitää dokumentit, kuitit, valokuvat, jne. ajan tasalla ja kunnossa, eikä valehtele/huijaa missään vakuutusta ottaessa. Eli ennen kaikkea pitää huolen siitä, ettei tule mitään epäselvyyksiä vakuutusehtojen kanssa omasta mokasta. Silloin voi syyttää vain itseään. Yleensä ne tappelut vakuutusyhtiöiden kanssa johtuu juuri siitä, että on jotain epäselvyyksiä, vaikka miten on omasta mielestään oikeassa. Ja joskus saattaa ollakkin, virheitä käy puolin ja toisin kuten muuallakin. Monesti näissä "kuulin kaverilta jutuissa" on aina vaan se osatotuus, ja vain oma näkemys asiasta. Sen takia noita riita-asioita ratkotaan hieman puolueettomimmissa piireissä.

ps. Suomessa ei varmasti ole yhtään sellaista pankkia tai vakuutusyhtiötä, joka ei jonkun mielestä olisi paska.
 
kuinka paljon tuolla kilpailuttamisella on mahdollista säästää? ite oon ottanu aina liiton kautta vakuutukset yhtiöstä josta saa liiton alennukset. (plus pääsin hyötymään eräiden lähipiirin henkilöiden pitkästä vakuutushistoriasta tietyssä yhtiössä) ja oon ollut hyvin skeptinen siitä että jossain muualla sais paremman tarjouksen.

liitollakin on vakuutus, mutta ei kauheesti lämmitä kun ei korvata - listalla löytyy voimanosto, voimailulajit, kehonrakennus, kiipeily ym :D
 
Pitää tietenkin lukea vakuutusehdot tarkkaan. Mä en lähde sille linjalle, että jonkun yhtiön takaisin maksuun ei voi luottaa tarvittaessa. Uskon olevani nettomaksaja kuitenkin.
Aiemmin oon havainnut kokemuksesta, että tapaturmavakuutus päivärahalla on hyvä. Joskus murtui jalka eikä silloin ollut sellaista vakuutusta.
Autovakuutuksissa näyttää olevan suuria eroja.
 
kuinka paljon tuolla kilpailuttamisella on mahdollista säästää? ite oon ottanu aina liiton kautta vakuutukset yhtiöstä josta saa liiton alennukset. (plus pääsin hyötymään eräiden lähipiirin henkilöiden pitkästä vakuutushistoriasta tietyssä yhtiössä) ja oon ollut hyvin skeptinen siitä että jossain muualla sais paremman tarjouksen.

liitollakin on vakuutus, mutta ei kauheesti lämmitä kun ei korvata - listalla löytyy voimanosto, voimailulajit, kehonrakennus, kiipeily ym :D

Mulla on ollut liittoetuna IFin vakuutukset tällä hetkellä. Vaikka vakuutusmaksujen perässä näkyy kymmenien prosenttien alennuksia niin silti hinnat näyttää olevan kalliimmat kuin muualla. Erityisesti autovakuutukset on älyttömän kalliit! Hintaero on yli 200 euroa.
 
Mulla on ollut liittoetuna IFin vakuutukset tällä hetkellä. Vaikka vakuutusmaksujen perässä näkyy kymmenien prosenttien alennuksia niin silti hinnat näyttää olevan kalliimmat kuin muualla. Erityisesti autovakuutukset on älyttömän kalliit! Hintaero on yli 200 euroa.

joo kai sitä vois lähetellä tarjouspyyntöjä. varsinkin kun menis iffinkin vakuutus kalliimmaks jos tahtoo kiipeilyn mukaan korvattaviin harrastuksiin.. ja oli muuten ihan hiton vaikeassa paikassa se linkki mistä pääsi tutustumaan vakuutusehtoihin....
 
Onko muuten joku saanut jotain ylimääräisiä alennuksia kun on kilpailuttanut vakuutukset? Mulla on sellainen käsitys, että ne antaa ne keskittämis yms. edut kaikille jotka keskittää ja siitä lopullisesta paketista ei juuri voi joustaa, muutakuin vakuutuksen ehtoja, omavastuita yms. muuttamalla.

Tietty jos on esim. oma yritys ja ottaa sen vakuutukset samasta yhtiöstä, niin saa omista henk. koht. vakuutuksista varmaan hyvät alet.

Mutta sinällään ei taida ihan yhtä aitoa tuo kilpailutus olla mitä on pankkitoiminnan kanssa?
 
Juu, kilpailuttaa kannattaa, mutta sitten pitää myös huomata ettei vakuutusyhtiöt ole aina samanlaisia. Viimeksi kun autovakuutusta etsin, niin törmäsin kaskon ongelmiin. Joku firma mainosti maksavansa 20% enemmän mitä auton vakuutusarvo on. Noh. Kysyin sitten tädiltä että mikäs mun autoni arvo nyt sitten on teidän mielestänne. No sitä ei kuulemma voi nyt sanoa. Kysyin että onko kaikilla firmoilla samat taulukot autoille, ei kuulemma ole. Eli siis ts. Firma A maksaa summan X ja firma B summan Y. Mutta A maksaa 20% enemmän summaan X, joten sen pitäisi olla siis suurempi kuin Y. Ei oikein mene meikän jakeluun. Noiden firmojen kanssa tuntuu siltä, että vakuutuksen taso mitataan vasta sitten kun on paskat housuissa.

Tapiola kunnostautui myös Iltalehden otsikoissa joku vuosi sitten. Mersu pöllittiin joltain jampalta, ja Tapiola ilmoitti ettei korvata kun autossa on semmoiset lukot ettei sitä voi varastaa. Poliisi löysi auton Pietarista tunnetun koplan kynsistä, olivat varastaneet sen Suomesta. Tapiola ilmoitti ettei edelleenkään korvata mitään kun ei sitä voi varastaa. Sitten kun asia tuli lehtien sivuille, alkoi Tapiola tutkimaan asiaa.

Pitäisikin aina uhata jollain Iltiksellä jos ei palvelu ole hyvä...Kaikki muu menee kuuroille korville.
 
Oon menossa tiistaina Tapiolaan ja puhelimessa äijä sanoi tekevänsä uuden tarjouksen, johon huomioidaan mahdollinen pankkiasiakkuus. Tein Tapiolan nettisivujen kautta tarjouspyynnön jo ennen puhelua ja sain postitse vakuutustarjouksen. Puhelimessa mies sanoi että tekee paljon paremman tarjouksen vielä..
Mielenkiinnolla odotan minkälainen tarjous tulee vakuutus / pankkiasioihin.
 
Juu, kilpailuttaa kannattaa, mutta sitten pitää myös huomata ettei vakuutusyhtiöt ole aina samanlaisia. Viimeksi kun autovakuutusta etsin, niin törmäsin kaskon ongelmiin. Joku firma mainosti maksavansa 20% enemmän mitä auton vakuutusarvo on. Noh. Kysyin sitten tädiltä että mikäs mun autoni arvo nyt sitten on teidän mielestänne. No sitä ei kuulemma voi nyt sanoa. Kysyin että onko kaikilla firmoilla samat taulukot autoille, ei kuulemma ole. Eli siis ts. Firma A maksaa summan X ja firma B summan Y. Mutta A maksaa 20% enemmän summaan X, joten sen pitäisi olla siis suurempi kuin Y. Ei oikein mene meikän jakeluun. Noiden firmojen kanssa tuntuu siltä, että vakuutuksen taso mitataan vasta sitten kun on paskat housuissa.

Tapiola kunnostautui myös Iltalehden otsikoissa joku vuosi sitten. Mersu pöllittiin joltain jampalta, ja Tapiola ilmoitti ettei korvata kun autossa on semmoiset lukot ettei sitä voi varastaa. Poliisi löysi auton Pietarista tunnetun koplan kynsistä, olivat varastaneet sen Suomesta. Tapiola ilmoitti ettei edelleenkään korvata mitään kun ei sitä voi varastaa. Sitten kun asia tuli lehtien sivuille, alkoi Tapiola tutkimaan asiaa.

Pitäisikin aina uhata jollain Iltiksellä jos ei palvelu ole hyvä...Kaikki muu menee kuuroille korville.

Noi vastuuasiat on vittumaisia asiakkaan kannalta. Jos autotehdas lupaa/mainostaa/antaa selvityksen vakuutus yhtiölle ettei jotain autoa voi varastaa, niin siinähän sitten tappelee vakuutusyhtiö ja autotehdas keskenään, ja asiakas kärsii..Varmaan tuokin mersun lupaus on näkynyt varkausvakuutuksen edullisessa hinnassa, jos vertaa johonkin mosseen, jonka varastaa ajatuksen voimalla :D

Onhan noita tapauksia ollut ittelläkin. Mulla oli kiinteistön- ja kodinvakuutus eri yhtiössä kuin kunnan vastuuvakuutus. No, kunnan äijät tuli vetää kunnallistekniikan kämppään, liitos petti ja vedet ympäri kämppää, eli vesivahinko. Kun olin itte ostanut yhden osan tuohon liitokseen, niin kunnan vakuutusyhtiö oli sitä mieltä ettei vastuu ole heidän, vaan mun vakuutusyhtiön. Ja mun vakuutusyhtiö taas sitä mieltä että kunnan moka. Siinä sitten aikansa tappelivat pitkään että kumpi korvaa, ja itte pystyi vaan odottelmaan. Laitoin valituksen vetämään vakuutuslautakuntaan (vai mikä se nyt on) ja rupesi tapahtumaan.
 
Mun keskittämisalet on meinanneet sitä, että koti- ja autovakuutus yhdessä antaa pienen alennuksen.
 
Siirrän vakuutukseni Tapiolaan. Uusi Omaetu ohjelma antoi vakuutuksista niin hyvän tarjouksen, että seuraavakin jäi yli 100 euroa vuodessa. En aio siirtää pankkiasioita ainakaan toistaiseksi Tapiolaan, koska pankki ei anna mahdollisuutta saada kahta lainaa asuntoa vastaan. Saadakseni maksimiedun keskittämisestä 17% aloitan sitten pienen rahastosäästämisen Tapiolaan. Kannattaa kysyä tarjousta.
 
Kilpailutin auto-ja liikennevakuutuksen kun IF oli nostanut hintoja.
Sain toiselta firmalta yli 300 euroa halvemmalla vakuutukset. Ehdot on täysin samat.
IF taitaa olla nykyisin ylivoimaisesti kallein.
 
ihan hyvin näköjään pelivaraa iffillä. koiravakuutusta kattelin niin itelle lyötiin noin 250e/v summa nenän eteen uil aleilla. tyttöystävä kysyi samaa (ilman liittoaleja) niin 140e/v tasan sama vakuutus.

e: siis joku mystinen systeemi tyttöystävällä kyllä on noissa aleissa. sellainen harmaa muistikuva kun sen nimissä kaikki vakuutukset meillä em syystä...
 
Meikäläiselle oli yllätys, että pakollisessa liikennevakuutuksessa oli iso ero. Nordeassa 10 vuotta vanha volkkarin perusmaksu oli ~500 euroaja Ifillä ~350 euroa.
 
Back
Ylös Bottom