Vain 1 kg lihasta vuodessa: Treeni uusiksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aika arveluttavaa mielestäni, jos vuoden treenin jälkeen mennään kehonkoostumusmittaukseen tarkistamaan, että onko treeni mennyt hyvin vai huonosti. Kyllähän sitä jatkuvasti pitää seurata kehitystä muiden mittarien avulla. Esim. peili, vaaka, sarjapainojen kehitys ja ylipäätään kropan kuunteleminen pitäisi laittaa hälytyskellot soimaan, jos jotain pielessä on noinkin pitkällä aikavälillä.

Mitä arveluttavaa siinä on, että haluaa saada objektiivisen vertailupisteen? Se minkä takia mainitsen tuon tuloksen tässä ketjussa, johtuu siitä, että mun olis aika vaikea lähteä kuvailemaan että miten se jannu siellä peilissä on nyt vuodessa muuttunut. Tässä tapauksessa tuo vielä onnistuu kerran vuodessa ilmaiseksi.

Ja vaikka voimataso ei olekaan huima, niin silti kehitystä on mielestäni tapahtunut, kun penkkisarjat menee nyt 80 kg:llä syyskuisen 70 kg sijaan.

Jos oot 2½ vuotta siellä salilla rehkiny, kyykännyt et ole ollenkaan ja penkistä menee 80kg:lla 3x10 ? vai mitä sillä menee? Sanoisin silti, että voimatasot ainakin hieman pienet esimerkiksi tuossa penkissä reenimäärään nähden. Tosin ihmiset on erilaisia.

Ja jos oot pari vuotta tuolla 2-jakoisella reenannut, niin ei mikään ihme että sitä lihasta ei kerry. Kyykky ja mave loistaa poissaolollaan, ei noilla pelkillä nylkyttelyliikkeillä mitään ihmemassoja kyllä hankita.

Miten perustelet, että 1-jakoisessa voimatasot laskee? Koitappas nyt tuota SS:ää niin huomaat, että tulee käymään ihan päinvastoin.

Hieno homma, TheDude.

Tärkeää on, että syöt niin, että paino nousee koko ajan (kuten olet tehnyt) ja lisäät rautaa joka treeniin. Aloituspainoiksi sellaiset, että hieman hidastuu toistot vikoissa sarjoissa. Siitä se lähtee!

Miten perustelet, että 1-jakoisessa voimatasot laskee? Koitappas nyt tuota SS:ää niin huomaat, että tulee käymään ihan päinvastoin.

Se on vain fiilis, mikä siitä on jäänyt kun olen kokeillut paluuta 1-jakoiseen. Senpä takia täältä tulinkin kysymään neuvoa ja tukea "huonolta" tuntuvaan ohjelmaan siirtymiselle.

Hieno homma, TheDude.

Tärkeää on, että syöt niin, että paino nousee koko ajan (kuten olet tehnyt) ja lisäät rautaa joka treeniin. Aloituspainoiksi sellaiset, että hieman hidastuu toistot vikoissa sarjoissa. Siitä se lähtee!

Jees, katsotaanpa nyt sitten mitä tuo saa aikaan. Mulla on nyt ne mittaustulokset, kuvan vois vielä ottaa. Sitten tammikuun puolella verrataan vähän, että miten on ukon käynyt.

EDIT: Saiko tuon ohjelman lisäksi tehdä vatsoja ollenkaan? Milloin noita "lisäliikkeitä" kannattaisi ruveta harkitsemaan? En kuitenkaan ole ihan samalla lähtötasolla kuin joku 17-vuotias hintelä teinipoika. Ainakaan iän osalta :D

Usko tai älä, mutta kyykky, maastanosto ja pystypunnerrus iskee vatsalihaksiin ihan tarpeeksi. Jos nyt välttämättä haluat, niin vaikka viikon vikassa treenissä voit tehdä vatsoja (jotain järkevää, kuten raskaita istumaannousuja max 10 toiston sarjoissa).

Älä lisää mitään nyt ainakaan jouluun mennessä. Eivät ole olennaisia.

Itse diggailen eniten tästä versiosta (jossa paljon leukoja=hernepyssyt kasvaa)

Monday
3x5 Squat
3x5 Bench press / Press (Alternating)
Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Wednesday
3x5 Squat
3x5 Press / Bench Press (Alternating)
1x5 Deadlift

Friday
3x5 Squat
3x5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Noita permutaatioita on useampia. Lue täältä:

http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength

Muutenkin kannattaa tutustua tuohon wiki-sivustoon.

P.S. Ne sun mittaustulokset.. Ne laitteet voi näyttää kyllä melkein mitä tahansa, jos ei ole tarkasti kontrolloitu eri muuttujia (pihtimittaus on muuten aivan hyvä menetelmä kokeneen mittaajan käsissä)

Jos oot 2½ vuotta siellä salilla rehkiny, kyykännyt et ole ollenkaan ja penkistä menee 80kg:lla 3x10 ? vai mitä sillä menee? Sanoisin silti, että voimatasot ainakin hieman pienet esimerkiksi tuossa penkissä reenimäärään nähden. Tosin ihmiset on erilaisia.

toi nyt on täyttä paskaa että 3x10x80kg ois pieni tulos 2,5 vuoden treenillä. jos jätkä on vaikka alottanut siitä, että saa 50 kiloa ylös niin toihan on tosi hyvä tulos.

Ja Predah opettelee lukemaan:

Tuo väsymys tulee kun olet kokeillut yksijakoista niin siinä ei kannata vetää toistoja niin loppuun asti kuin harvempi jakoisissa(tullut itsekin useasti vedettyä ohjelman vaihdon yhteydessä). Tuo treenimäärä muutenkin mitä olet ottanut viikossa on omaan silmään aivan liikaa. Itse koitin pitkään takoa 4-5kertaa viikossa salia mutta kokemuksen pohjalta tuli usein todettua että 3kertaa riittää aivan hyvin ja parhaan kehityksen sain silloin. Tuon SS ohjelman otin itsekin kokeiluun kun tuntu tökkivän välillä ja aloitin todella helpoilla sarjoilla, pikkuhiljaa kivuten ylöspäin ja tämä toimi kyllä niinku junan vessa.

Jaa että vatsaa ei tarvitse reenata erikseen? Mitähän se jto:kin aina huutelee _joka_ikisen_ ohjelman kohdalla :P Ja miksi nuo viiden toiston sarjat nyt olisivat jotenkin kannattavia... outoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pena o muutenki monelle se heikoin vaik muut kulkiskin (kyykky,mave) Itse aiheeseen niin suosittelen 2jakoista jossa raskaat liikkeet kunniaan, ei mitään laitteita. ruokaa vitusti

Jaa että vatsaa ei tarvitse reenata erikseen? Mitähän se jto:kin aina huutelee _joka_ikisen_ ohjelman kohdalla :P Ja miksi nuo viiden toiston sarjat nyt olisivat jotenkin kannattavia... outoa.

mun mielestä vatsaakin on ihan hyvä eriksee treenata raskailla painoilla suhkot lyhyttä sarjaa eikä mitn +20 toistoi, miksei olis kannattavia 5 toiston sarjat, vaihtelu hyvä tietenki mut on noilla 5toiston sarjoillakin paikkansa

Kyllä niille vatsoille on ihan hyvä olla omatkin liikkeet, ovat kuitenkin aika isossa osassa jokaista liikettä. Itse ainakin käytän vatsalihaksia tukemaan asentoa aivan jokaisessa vapailla painoilla tehtävässä liikkeessä.

toi nyt on täyttä paskaa että 3x10x80kg ois pieni tulos 2,5 vuoden treenillä. jos jätkä on vaikka alottanut siitä, että saa 50 kiloa ylös niin toihan on tosi hyvä tulos.

50 kg tosiaan teki todella tiukkaa aloittaessani. Ruumiinrakenne on mallia kenialainen kestävyysjuoksija, joten lähtökohdat oli vähän erilaiset kuin muilla täällä. Ranteen ympärysmitta on 15 cm joten luonnolliset rajat tulevat jossakin vaiheessa vastaan.

Mihin toi ranteen ympärysmitta vaikuttaa...? Piti itekkin ihan mitata oma ranne kun noin maagiselta saat sen kuulostamaan, ja tulos oli 15.5cm. Tarkoittaako tämä, että nyt kannattaa lopettaa salillakäynti koska yli 80kg ei voi ikinä penkissä mennä?

Mihin toi ranteen ympärysmitta vaikuttaa...? Piti itekkin ihan mitata oma ranne kun noin maagiselta saat sen kuulostamaan, ja tulos oli 15.5cm. Tarkoittaako tämä, että nyt kannattaa lopettaa salillakäynti koska yli 80kg ei voi ikinä penkissä mennä?

Ok, sitten minulla on vain muuten heikot ranteet, jotka rutisee ja vihloo. Punttiharrastusta tuo ei tietenkään estä, mutta minun ranteeni eivät edes penkissä tunnu pysyvän perässä, saatika sitten liikkeissä joissa ranteen pitää kääntyä. Mutta kokeillaan!

Ok, sitten minulla on vain muuten heikot ranteet, jotka rutisee ja vihloo. Punttiharrastusta tuo ei tietenkään estä, mutta minun ranteeni eivät edes penkissä tunnu pysyvän perässä, saatika sitten liikkeissä joissa ranteen pitää kääntyä. Mutta kokeillaan!

Kannattaa tarkistaa tekniikka ainakin ranteiden osalta. Penkissä ranteiden ei tule kääntyä vaan ovat suorassa !!!

edit: oho.. en huomannu sanaa saatikka :) ... no anyway jos liikkeet käy ranteelle voi asento olla väärä

Tuskin se itse ranne on kellään kauheasti tuota isompi. Arnold Schwarzeneggerilläkään. Käsivarret sitten on ihan toinen juttu, ja ne kasvavat treenillä.

Pakkiksella on oma "rannemitta" ketjukin. Eikä siellä ole turhaan sanottu että pakkiksella lyjyää kaikki risuranteet. Tervetuloa siis joukkoon! :hyper:

Back
Ylös Bottom