Vaimon painonhallinta

Moi!

Vaimo innostui painonhallinnasta vuotuiseen tapaansa. Yrittää saada painoa tiputettua kuntosalitreenillä, ruokavaliomuutoksilla sekä päivittäisen kalorimäärän pienentämisellä.

Mietitiin ettei elimistö saisi mennä säästöliekille. Peruskulutus on noin 1600 kcal ja tällä hetkellä hän syö 1200 - 1300 kcal päivässä.
Homman nimi seuraava: Jos hän syö esimerkiksi tuon 1200 kcal ja liikkuu siitä pois 600 kcal, jää siis energiaa 600 kcal. Meneekö elimistö tällöin säästöliekille? Verrattuna tilanteeseen jos ravintoa söisi 600 kcal ja ei liiku niin elimistö menisi kohtuu äkkiä säästöliekille.

Onko lopputulos siis sama, että elimistö menee säästöliekille näillä luvuilla?

Kiitämme

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeilemalla se selviää. Itse en ole varma koko säästöliekkiteoriasta, koska ei niitä elintoimintoja ole loppujen lopuksi ihan hirveästi varaa hidastaa. Varsinkaan sitä tuskin tapahtuu, jos on varastorasvaa käytettäväksi. Sitä varten ne varastot ovat joskus kertyneet.

Liikunta lisää kulutusta, mutta vähemmän syöminen on ehkä helpoin ja vaivattomin tapa tehdä kalorivajetta. Täytyy pitää mielessä, että 600 kaloria päivässä on jo melko paljon liikkumista naiselle, mikäli tämän verran aikoo päivittäin polttaa treenaamalla. Kävelemällä tuo veisi parisen tuntia, ehkä vähän pidempään. Jonkin ajan kuluttua on vaarana, että motivaatio loppuu tai on muuten liian väsynyt.

Mainitsemillasi ravinto- ja liikuntamäärillä olisi vaimosi n.1000 kalorin päivävajeella, joka on nopeaan painonpudotukseen aika sopiva vaje. Lihasmassaa tuossa tosin lähtee sitä kautta enemmän.

Käytännössä se säästöliekki taitaa olla yleensä kahden asian summa, paino alenee -> kulutus laskee (vrt 60kg -> 54kg = 10% painoa, x% kulutusta pienemmäksi) ja sitten se että miinuskaloreilla oleminen tuppaa laittamaan kehon säästeliääksi, eli käytänössä laiskaksi, aktiivisuus laskee -> helposti 10-20% vähemmän kulutusta kuin "normaalisti". Eli suurimmaksi osaksi kyse on ihan konkreettisista asioista, jos painaa vähemmän niin kuluttaa yleensä vähemmän, jos on vähemmän aktiivinen niin kuluttaa vähemmän.

Mitä enemmän energiavajetta sitä nopeammin paino putoaa, PISTE. Liian suuren energiavajeen ongelmana tosin on se että paino lähtee helposti lihaksina. Jos peruskulutus on naisella 1600kcal, 600kcal polttamiseen ei parin tunnin kävely riitä alkuunkaan, parin tunnin juoksu kohtalaisella sykkeellä voisi olla lähempänä.

Itsekin haluaisin hallita vaimoni painoa, mutta vaikeaa se on, kun koko ajan pitäisi olla vartioimassa jääkaappia tai patistamassa emäntää lenkille :(

1000 kcal energiavaje 1600 kcal peruskulutuksen ihmisellä ei ole painonhallintaa, vaan kitudieetti IMO

Taitaa olla vähän itsetuhoista kommentoida tähän mitään, mutta sanonpa silti. Mulle sanoi personal trainer että välipäivinä kun vaan kävelyä koiran kanssa niin 1200 kcal ja treenipäivinä 1500, kalorilaskuri.fi tosin antaa pienempiä lukuja. Tosin se pt ei tiennyt että koiran kanssa kuluu aika paljon. Niin ja suositteli n 500 miinuskaloria päivässä. Mutta kuluts riippuu tietty painosta kuten joku totesikin. Olen mitannut sykemittarilla että koiran kanssa 10km reipas kävely (2h) vie 800- 900 kaloria. Juoksulenkillä muistaakseni jo 8km vie n 800 kcal. Spinnissä menee vaan jotain 400. Salilla en ole mitannut. Yhtä nälkä siitäkin kyllä tulee. Painan siis 67kg ja 176.5 pitkä. Ja älkää kivittäkö, aivan vilpittömästi vaan laitoin mitä tämä pt sanoi laihduttamisesta. Niin ja nuo kalorit oli muuten vähän isommalla painolla.

Taitaa olla vähän itsetuhoista kommentoida tähän mitään, mutta sanonpa silti. Mulle sanoi personal trainer että välipäivinä kun vaan kävelyä koiran kanssa niin 1200 kcal ja treenipäivinä 1500, kalorilaskuri.fi tosin antaa pienempiä lukuja. Tosin se pt ei tiennyt että koiran kanssa kuluu aika paljon. Niin ja suositteli n 500 miinuskaloria päivässä. Mutta kuluts riippuu tietty painosta kuten joku totesikin. Olen mitannut sykemittarilla että koiran kanssa 10km reipas kävely (2h) vie 800- 900 kaloria. Juoksulenkillä muistaakseni jo 8km vie n 800 kcal. Spinnissä menee vaan jotain 400. Salilla en ole mitannut. Yhtä nälkä siitäkin kyllä tulee. Painan siis 67kg ja 176.5 pitkä. Ja älkää kivittäkö, aivan vilpittömästi vaan laitoin mitä tämä pt sanoi laihduttamisesta. Niin ja nuo kalorit oli muuten vähän isommalla painolla.
No nyt tätä ei voi enää korjata näköjään, mutta oli pakko tarkistaa ne suositukset: se olikin 1500 pelkällä kävelyllä ja 1900 urkkapäivinä. Mutta näähän riippuu mitä liikuntaa ja paljonko painaa jne....ja edelleen, eivät ole mun omasta päästä.

Olen ekan viestin kirjoittamisen jälkeen päässyt puoleenväliin "ysikymppisen" suuressa diettaamistopikissa. Ja sieltä käteen jäi ettei säästöliekkiä ole ja mikäli on niin siihen pääseminen vaatii päivien 200-500 kcal kituuttamista.

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, jos viikossa kuluttaa n. 13000 kcal ja syö 10000 kcal laihtuu n.400 - 500 g. Vai laihtuuko. Mikä merkitys tässä on liikunnalla ja mikä miinuskaloreilla? Eikö ihminen laihdu liikkumattakin jos on vain miinuskaloreilla.
Tietysti terveellisempää liikkua ja antaa myös vapautta ruokavalioon. Taidan tässä hiukan vastailla itselleni, mutta kirjoittaminen ja pohtiminen selventää meidän ajatuksia ja tavoitteita.

"Toivottavasti emäntä ei löydä tätä ketjua sivuhistoriasta... "
Kyllä seuraamme "Pakkista" ihan hyvässä yhteisymmärryksessä...

Joo mäkin olen nyt oppinut ettei säästöliekkiä ole käytännössä olemassa. :)

Auttaisko sua tää mun esimerkki eli mä olen nyt laihtunut viikossa puoli kiloa ja 1-2cm senttiä on lähtenyt joka paikasta. :hyper: Mun kropan kokonaisenergiamäärä päivälle on noin 2700kcal (tähän lukeutuu peruskulutus sekä liikunta, hyötyliikuntaa en ole laskenut tähän) ja mä syön noin 2000kcal päivässä eli energiavajeeni on siinä -700kcal kohdalla joka päivä. Mä olen lukenut aika monesta paikasta että puolen kilon pudotus viikossa on aika optimaalinen jos ei ole mikään kiire ja koska harrastan kunnon salitreeniä cardion/aerobikin lisäksi tiedän ettei lihasta ole hävinny vaan nimenomaan sitä nestettä ja läskiä. :)

Mutta joo kunhan ruoan määrä päivässä on vähemmän kuin kropan kokonaisenergiamäärä niin välttämättäkin laihtuu (grammoissa sitä ei mun mielestä voi kyllä laskea). Ei tietenkään tarvitse liikkua jos ei halua mutta silloin täytyy aika tarkkaan laskea ruoasta saatua energiaa. Liikunta edesauttaa laihtumista mm. saa kasvatettu lihasmassaa joka kiinteyttää kroppaa, aineenvaidunta nopeutuu, rasvaprosentti laskee plus voi syödä niin että tulee kylläiseksi mikä omalla kohdallani on tosi tärkeetä että jaksan tätä laihdutuskuuria. Jatkuvassa nälässä oleminen ei ole hauskaa. Eli jos mä en liikkuis lainkaan mun pitäis päivässä syödä alle 1500kcal (tämä on suurin piirtein mun kulutus ilman liikuntaa) et mä olisin edes kalorivajeella puhumattakaan -700kcal vajeesta, silloinhan mä saisin syödä noin 800kcal päivässä, joka on ihan törkeen vähän. Toivottavasti tää avas tätä asiaa teille edes vähän. :)

Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, jos viikossa kuluttaa n. 13000 kcal ja syö 10000 kcal laihtuu n.400 - 500 g. Vai laihtuuko. Mikä merkitys tässä on liikunnalla ja mikä miinuskaloreilla? Eikö ihminen laihdu liikkumattakin jos on vain miinuskaloreilla.

Laskelmasi on suunnilleen oikein. Kilossa rasvaa on n. 9000 kcal ja kilossa vararengasta noin 80% rasvaa, josta seuraa suunnilleen laskusääntö "yhden kilokalorin vaje joka päivä laihduttaa yhden gramman viikossa". Tarkkaan ei pysty arkielämässä arvioimaan paljonko ottaa makaronilaatikkoa ruokalassa, ei tietää tarkalleen mikä osa ruuan energiasta menee ruuansulatukseen, ei tiedä miten eri liikuntamuodot kuluttavat jne. Siksi on turha loppujakaan asioita tietää ihan täsmälleen.

Olen monelle vastannut, että minun on helpompi sekä liikkua kohtuudella että syödä kohtuudella kuin vain viimeksimainittua. Menee nälänsäätely rikki jos makaa paikallaan. Fysiologisesti toki suoranaisesti laihtuminen johtuu vain kalorivajeesta, jonka syyllä ei ole merkitystä.

Millähän minä saisin vaimon keventämään itseään vähän...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom