Vaihtoehtoiset hyvän rasvan lähteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalmaaja
  • Aloitettu Aloitettu
Moi,

Voisitteko listailla vaihtoehtoisia hyvän rasvan lähteitä tähän. Olen nyt kokeilemassa tässä pienimuotoista kiristelyä ja erittäin 'lowcarbilla' mennään. Tämän hetken ruokavalioni rasvaosuus koostuu lähes täysin kerta-, ja monityydyttymättömistä rasvoista ja ne nautitaan rypsiöljystä. Öljyä tulee per päivä yksistään n. 120g ja se tuntuu aikamoiselta määrältä tinailla.

Toki mukana on kalaöljykapselit, joita otan aamuin illoin

Voiko E-vitamiinia saada yliannostuksen? Pelottaa tuo e-vitskun määrä =) Ja mieluusti ottais osan rasvoista jostain muusta lähteestä, ei vain tule mieleen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pellavarouhe hyvä vaihtoehto jo kuitujenkin puolesta.

rouhe.jpg

rasvat.gif

kuidut.gif

RiQ tänks!

Noita varmaan löytyy ihan elintarvike kaupoista? Ammennatko jyviä suoraan suuhun, vai missä muodossa noita syötte?

RiQ sanoi:
Pellavarouhe hyvä vaihtoehto jo kuitujenkin puolesta.

Amen!

Kannattaa kuitenkin huomioida että päiväannoksen ei pitäisi ylittää 25g(n. 2rkl purkin kyljen mukaan), pellavansiemeniin maaperästä varastoituneen kadmiumin vuoksi.

Lähde esim. http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm

Pellavansiemenrouhetta löytyy normaaleista ruokakaupoista, ainakin isommista(luontaistuote- yms. puolelta yleensä). Itse pistelen sitä napaan aamupuuroon sekoitettuna: ei edes maista eikä huomaa, muuten kuin pieninä ruskeina pisteinä aamupuuron joukossa :lol2: . Suosittelen!

Tuo pellavarouhe varmaan sopisi hyvin iltarahkaan rypsiöljyn sijasta? Voisi ihan jo vaihtelunkin vuoksi ostaa ja varsinkin dieetillä tuo kuitu olisi tosi hyvä juttu, kun kaurahiutaleiden määrä ajetaan alas ja leivät on käytönnössä kokonaan poissa ruokavaliosta.

L0b0 sanoi:
Noita varmaan löytyy ihan elintarvike kaupoista? Ammennatko jyviä suoraan suuhun, vai missä muodossa noita syötte?

Joo, normikaupasta löytyy, joidenkin valmisteissa on sitten huomattavasti enemmän hh:ta, mitä tossa kuvan purkissa, mitä ite aina ostan. Maksaa alle 3 euroo 500g.

Itellä menee aamupuuron joukkoon 10g , välipala- ja iltaprotskun joukkoon epämääräinen loraus ja maha voi hyvin.

Rasvoista käytössä:

1. kalaöljykapselit
2. kylmäpuristettu oliiviöljy
3. pellavaöljy

Viimeisen kaksi viikkoa dieetistä olen ottanut käytännössä pelkästään kalaöljykapseleita 6-8 kpl päivässä (Tri-Omega) ja oliiviöljyä olen ottanut ehkä kerran tai kaksi.

Tomi sanoi:
Rasvoista käytössä:

1. kalaöljykapselit
2. kylmäpuristettu oliiviöljy
3. pellavaöljy

Viimeisen kaksi viikkoa dieetistä olen ottanut käytännössä pelkästään kalaöljykapseleita 6-8 kpl päivässä (Tri-Omega) ja oliiviöljyä olen ottanut ehkä kerran tai kaksi.

Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä että miksi nimenomaan EI kp rypsiöljy?Aiempien dieettien kokemuksella?

Tomi sanoi:
...3. pellavaöljy

hmmm...pellavaöljyä :kuola: Tomi mistä ostat pellavaöljyä? Myydäänkö tuotakin ihan öljykaupoissa :D Itse en ole sattunut huomaamaan öljyosaston ohi kävellessäni.

ex-tavis:) sanoi:
Ihan mielenkiinnosta pitää kysyä että miksi nimenomaan EI kp rypsiöljy?Aiempien dieettien kokemuksella?
Kala- ja pellavaöljyssä runsaasti omega-3-rasvahappoja. Oliiviöljyssä reilusti hormonitoiminnan hyvinvointia edistävää kertatyydyttymätöntä rasvaa. Kylmäpuristetun rypsiöljyn mukana tulee aina iso satsi omega-6-rasvahappoja, ja yritän pitää omega-3/omega-6 suhteen mahdollisimman omega-3-painoitteisena, kuten suositus olisi.

L0b0 sanoi:
hmmm...pellavaöljyä :kuola: Tomi mistä ostat pellavaöljyä? Myydäänkö tuotakin ihan öljykaupoissa :D Itse en ole sattunut huomaamaan öljyosaston ohi kävellessäni.
S-marketista ostin. Maistuu kyllä vähän siltä, että säilytysolosuhteet on ollut vähän niin ja näin. Ei siis kovin hyvältä, mutta kyllähän sitä nielee vaikka ruokalusikallisen kusta, jos se vaan tekee elimistölle hyvää. :D

L0b0 sanoi:

ainaki prismasta saa 0,25 purkeis vähän rypsäreist ylävasempaan =)

Itellä käytössä tri-omegan kalaöljyt, pellavansiemenrouhe/öljy, kylmäpuristettu oliiviöljy ja satunnaisesti rasvoja kalasta/avokadosta. Toi pellasiemenrouhe on mun mielestä törkeen hyvän makusta ja heitän sitä aina vaihtoehtoisesti joko salaatin päälle oliiviöljyn kanssa tai sekoittelen protskujauhon/veden sekaan. Hetken imettyään nestettä se antaa kivan täyteläisen rakenteen.

Omega3 rasvojakin on sitten erilaisia. EPA-laatuinen on sitä, jota pitäisi nauttia paljon. DHA puolestaan sitä, jota ei ilmeisesti kannata vetää liikaa. Itse otan pari E-EPA-merkkistä kapselia ja yhden Triomega-kapselin päivässä. Jos vetäisi pelkkiä noita Triomega-kapseleita, niin DHA:ta tulisi liikaa. E-EPA on puhdasta EPAa 500-650mg per kapseli. Triomegassa 175 mg EPA ja 122,5 mg DHA. Omega6-rasvoja ei välttämättä kannata hirveästi lisätä ruokavalioon ellei lisää myös omega3:ta, koska omega6:ta tulee muuten suhteessa liikaa. Keskivertoihminen saa aivan liikaa omega6:ta 3:een verrattuna.

Eli mitä ihan tarkasti ottaen tarkoitat hyvillä rasvoilla? Jos 120 grammaa rasvaa tulee lähes täysin kerta- ja monityydyttymättömistä rasvahapoista (varsinkin monityydyttymättömistä...), niin ei tuo nyt välttämättä kuulosta kovin hyvältä. Tuohon voisi ihan helposti lisätä ihan rasvaista lihaa, kanamunia jne.

Tahvo Tohveli sanoi:
Eli mitä ihan tarkasti ottaen tarkoitat hyvillä rasvoilla? Jos 120 grammaa rasvaa tulee lähes täysin kerta- ja monityydyttymättömistä rasvahapoista (varsinkin monityydyttymättömistä...), niin ei tuo nyt välttämättä kuulosta kovin hyvältä. Tuohon voisi ihan helposti lisätä ihan rasvaista lihaa, kanamunia jne.
Miten niin ei? Tyydyttynyttä rasvaa ei tarvitse grammaakaan. Tosin voi tuossakin olla nuo omega-suhteet väärin.

L0b0 sanoi:
No tuossa on safkat tällähetkellä

http://personal.inet.fi/private/l0b0/Diettisafkat.jpg

Nyt rupeen korvaamaan pari rypsiöljydrinkkiä pellavasiemenöljyllä ja oliiviöljyllä.
Aika hurjasti on proteiinia ja sitten 15% hiilaria. :) Kuitua taitaa tulla turhan vähän. Rypsiöljyssä ei myöskään ole EPAa eikä DHA:ta, joten noista kalaöljykapseleistakin olisi varmaan hyötyä. Rautaa saat myös todella vähän. Kasviksia ja vihanneksia on liian vähän.

Tomi sanoi:
S-marketista ostin. Maistuu kyllä vähän siltä, että säilytysolosuhteet on ollut vähän niin ja näin. Ei siis kovin hyvältä, mutta kyllähän sitä nielee vaikka ruokalusikallisen kusta, jos se vaan tekee elimistölle hyvää. :D

Oikein säilytetty pellavansiemenöljy maistuu miedolle ja pähkinäiselle. Se on niin hyvää, että sitä mielellään sekoittaa salaattiinkin. Lämpimässä se kuitenkin alkaa helposti menemään pahaksi ja saa kitkerän maun. En muuten enää koskaan ostaisi pellavansiemenöljyä kaupasta, jossa sitä on säilytetty lämpimässä. Luontaistuotekaupoissa öljyt säilytetään kylmässä ja sieltä sitä kannattaa ostaakin.

Niin, sen alfalinoleenihapon terveysvaikutuskin on aika kyseenalainen, jos se on päässyt hapettumaan.

L0b0 sanoi:
Moi,
Voiko E-vitamiinia saada yliannostuksen? Pelottaa tuo e-vitskun määrä =) Ja mieluusti ottais osan rasvoista jostain muusta lähteestä, ei vain tule mieleen

E - vitamiini on rasva liukoinen , eli yliannostuksen voi saada

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom