Vaihtoehtoiset hyvän rasvan lähteet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalmaaja
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
quiz sanoi:
Aika hurjasti on proteiinia ja sitten 15% hiilaria. :) Kuitua taitaa tulla turhan vähän. Rypsiöljyssä ei myöskään ole EPAa eikä DHA:ta, joten noista kalaöljykapseleistakin olisi varmaan hyötyä. Rautaa saat myös todella vähän. Kasviksia ja vihanneksia on liian vähän.

Kalaöljyä otan aamulla 1 kapselin ja illalla 1 kapselin. Yhteensä noista tulee EPAa 360mg ja DHAta 240mg

Kuituja tulee puurosta, sekä pellavansiemenrouheesta jota äsken ostin pussillisen =)

Kasviksia en ota enempää, koska hiilariraja on jo täynnä. Hiilarit on tarkoituksella matalalla. Lepopäivinä ne on vielä matalampana (Ei palautusjuomaa). Treenin jälkeen syön yhden multivitanapin ja aamuin illoin 500mg C-vitskua.

Jos rautaa tulee liian vähän, niin mistä sitä olisi hyvä ammentaa lisää helposti?

L0b0 sanoi:
Jos rautaa tulee liian vähän, niin mistä sitä olisi hyvä ammentaa lisää helposti?
Itse olen käyttänyt tuollaisia 10mg Hemofer-pillereitä. Noita voi vetää ihan jatkuvasti. Ne 50-100mg pillerit on tarkoitettu kuureihin.

Mä syön portin lihapiirakoita. :D
Joku 15g niissä on rypsiöljyä yhdessä. Olikos se niin, että se rasva muuttuu huonoksi paistettaessa tms?
Töissä syön noita kaksi päivässä, muun ruokailun lisäksi. Pakko saada kaloreita jostain ja noissa on joku 290kcal/kpl.

L0b0 sanoi:
Kyllähän jokainen kylmäpuristettu rypsi/oliiviöljykin sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja ~5g/100g

Mitenkäs tuo tähän liittyi?
g074.gif
g066.gif

quiz sanoi:
Ihan on asiantuntijan minulle kertoma tieto.

Mikäs asiantuntija? Nojoo, sen verran pitää tulla vastaan, että essentielleiksi tyydyttyneitä ei ole nimetty. Kuitenkin tyydyttyneitä voi pitää sillä tavoin "välttämättöminä", että niiden avulla pystytään kohentamaan terveydellistä tilaa vrt. ruokavalio ilman tyydyttyneitä.

Sama asia kasviksissa. Ei ole mitään essentielliksi nimettyä ravintoainetta mitä esiintyisi vain kasvikunnan tuotteissa, vaan kaikki tarvittavat vitamiinit on mahdollista saada eläinkunnan tuotteista. Kannattaako kasviksia silti jättää pois? Ei helvetissä.
c035.gif

Tai esimerkiksi rasvojen osalta. Yksittäistyydyttymättömien sekä EPA:n ja DHA:n nauttiminen on hyvän terveyden kannalta välttämättömiä, vaikkei ravitsemustiede niitä välttämättöminä pidäkään.
f005.gif

Tomi sanoi:
Joo, ei munkaan mielestä. Rasvamäärästä 5-10% saa (jopa tulisi) olla tyydyttynyttä ihan hormonitoiminnankin takia.

Paitsi hormonitoiminnan, niin myös sydämen kannalta näin uskon. Kun sydän kuitenkin vaatii tyydyttynyttä rasvaa, on se mielestäni parempi saada valmiina ravinnosta, kuin että elimistö itse sen valmistaa, vaikkei tuon prosesssin pitäisi mikään hankala ollakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom