Vaeltaminen

Ikä
38
Olen pari kertaa käynyt rantalomalla löhöämässä eikä se ole ollut mun juttu. Itseä on alkanut kiinnostamaan ns. vaeltaminen eli yksin tai pienellä porukalla esim. Lapissa käppäillä luonnossa mukana makuupussi, ruokaa ja teltta. Ei mitään HC-vaellan-päivässä-100km-syön-matoja-ruoaksi, mutta sellaista, että se käy kunnon päälle ja pyritään elämään luonnossa eikä käydä mäccärissä syömässä.

ONko kukaan toteuttanut tällaista? Toki monet on lähtenyt kiertämään eri maita ja maanosia reppu selässä, mistä olisi myös mukava keskustella.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä siihen kummia tarvii, makuupussiakaan ei kesällä. Mulla on kuukauden reissu suunnitteilla, sitä ennen 9pväksi ropitunturille ens MA.

Itse pyrin tekemään minimissään ainakin kahden viikon reissuja jos ei mettästysreissuja lasketa mukaan. En osaa pukea sanoiksi sitä tunnetta mikä tulee kun astuu sinne erämaahan missä ei välttämättä koko reissulla törmää yhteenkään ihmiseen (pyrin välttämään autiotupia kuin ruttoa yleensä), jokin siihen maailmaan vaan vetää ja se on kokoajan taka-ajatuksissa. Jotkut kait sitä sanoopi lapin hulluueksi. Mutta jos asuisin eteläsuomessa niin hulluksi tulisin kirjaimellisesti varmasti. Eihän sielä ole vesikään puhdasta.

Reissua kannattaa suunnitella ainakin varusteiden, muonan sekä reitin osalta.

Varusteita sen verran että eipä sitä ihmeellistä kampetta tarvii sielä mettässä, ite olen kohta 10v. kulkenu samoissa vanhoissa sarkahousuissa ja nahkasaappaissa. Ei mulla ole mitään tarvetta uusille keinokuitu ym. ryysyille, sitäpaitti nehän kahiseekin, kaikkoaa linnukki puista monen kilometrin säteellä, niihin palaa helposti reikiä, jne.. Luonnonmateriaalit on IMO parhaita, ne on märkinäkin lämpimiä. Rinkka on tietenkin hyvä olla suht iso ja kestävä pitkillä reissuilla, sekä mukava kantaa selässä.

Ns. "aloittelevan vaeltajan" kannattaa varmaan suunnistaa johonkin merkitylle reitille, esim. kevo tai pallas-hetta ovat maisemallisesti mukavia vaikka omaa sielunmaisemaa, synkkää korpikuusikkoa noista ei löydykään kunnolla. Mutta reitit on merkittyjä ja suht helppoja kulkea, ja ainakin kevon kanjoni pitäisi jokaisen suomalaisen nähdä kerran elämässään. Miinuksena tulee sitten se ihmispaljous, etenkin ruska-aikaan. Eikä heti ensimmäiselle reissulle välttämättä kannata lähteä yksin, vaikka eihän sitäkään estä mikään.

Ruokaahan ei koskaan ole mukana liikaa, tosin puurolla, voilla ja suolalla pärjää jo melko pitkälle jos on alueella missä kalaa on entisaikojen malliin.

Aiheesta voisi ja on varmasti kirjotettukin mahdoton määrä kirjoja, mutta kannattaa hypätä jonkun matkaan joka on tottunu kulkemaan tuollasia reissuja, siitä on sitten hyvä kokemuksen kartuttua lähteä yksin reissailemaan.

Ns. "aloittelevan vaeltajan" kannattaa varmaan suunnistaa johonkin merkitylle reitille, esim. kevo tai pallas-hetta ovat maisemallisesti mukavia vaikka omaa sielunmaisemaa, synkkää korpikuusikkoa noista ei löydykään kunnolla. Mutta reitit on merkittyjä ja suht helppoja kulkea, ja ainakin kevon kanjoni pitäisi jokaisen suomalaisen nähdä kerran elämässään. Miinuksena tulee sitten se ihmispaljous, etenkin ruska-aikaan. Eikä heti ensimmäiselle reissulle välttämättä kannata lähteä yksin, vaikka eihän sitäkään estä mikään.

Suosittelen kanssa Kevoa ensikertalaiselle. Pituudeltaan sopiva (60-80km riippuen miten menee) ja maisemat näkemisen arvoiset. Kuitenkin hyvin merkitty ja suht helppokulkuinen. Kesäaikaan tuolla ei itseasiassa mitään mahdotonta väenpaljoutta ollut, 1-4 retkikuntaa saattoi tulla päivän aikana vastaan. Autiotuvilla tosin oli aina yöpyjiä, mutta tilaa kyllä olisi riittänyt yöpymiseen. Itse suosin kuitenkin omaa telttaa.

Varusteina itsellä ollut rinkka, teltta, makuupussi ja trangia, sekä tietenkin vaatteita, ruokaa ja hygieniatarpeet. Ensiapupakkaus toki hyvä olla varuilta mukana. Vaatetuksen osalta pärjää hyvin normaali vaatetuksella, mutta itse suosin kyllä goretex tms. vedenpitävää asustusta matkaan. Mikään ei ole tympeämpää kuin olla kylmissään ja märissään. Toki perinteinen sadetakki/-viitta ajaa asian, mutta siinä liikkuessa on hyvin pikaisesti taas hiestä märkänä.

Ruokaa kannattaa varata reilusti matkaan. Puuroa, kahvia, voita, kestomakkaraa, yms. Kuivatuotteet on hyviä, turha kantaa ylimääräisiä nesteitä selässään. Oma suosikki on kuivattu jauheliha, 400g jauhelihaa taitaa kuivattuna ~100g ja helppo annostella minigrip pussista suoraan pastan yms. joukkoon.

Joo siis ihan siitä me lähetään, että "urheilu on kivaa." 20-25km on passeli päivävauhti, kun pysähtelee ihannoinaan maisemia ja tekemään jotain jännää.

Ukk -puistossa on kanssa mahtavat tunturimaastot helposti saavutettavissa ja kämppien välillä aika selkeä polkuverkosto.

Vaeltaminen on todella hienoa ja vieläpä melko halpaa...

Suurimmalla osalla lukijoista lienee tähän hommaan vain inttipohja. Hommaa enemmän harrastaneet voisivatkin laatia muistilistan tjms. kiinnostuneita varten.

-Mitä mukaan
-Mitä ei mukaan
-Mitä on hyvä tietää etukäteen
-Miltä alueelta on hyvä aloitella
-Mitä tehdä, kun juoksee karhua pakoon pelkät sukat jalassa :rolleyes:
-ja tätä rataa..

Suurimmalla osalla lukijoista lienee tähän hommaan vain inttipohja. Hommaa enemmän harrastaneet voisivatkin laatia muistilistan tjms. kiinnostuneita varten.

-Mitä mukaan
-Mitä ei mukaan
-Mitä on hyvä tietää etukäteen
-Miltä alueelta on hyvä aloitella
-Mitä tehdä, kun juoksee karhua pakoon pelkät sukat jalassa :rolleyes:
-ja tätä rataa..

Hmm, tähän vois kyllä kirjotella paremmalla ajalla vaikka mitä, mutta heitätään äkkiä muistin perukoilta jotakin. Netistä löytyy kyllä tosi paljon aihetta sivuavia juttuja.

-Älä roskaa. Kanna kaikki palamaton takaisin. Itse en jätä edes eräkämpille omia roskia.
-Riippuu reitistä ja pituudesta, mitä mukaan. Vaihtovaatteita fiksusti (sää voi olla oikukas/vaihteleva)
-Ilmoita jollekin suunniteltu reittiohjelma
-Kännykkä ei aina toimi
-Karhunkierros iha jees paikka aloitella (tai muut edellämainitut merkatut reitit)
-Kompassi/kartta/1hyvä suunnistaja mukaan (Itseasiassa suunnistaminen vaeltamisen pelimestoilla on helppoa, paljon maamerkkejä. Ei kannata pelätä, vaikka etsyitkin intissä sinne tiheään kuusimetsään.)

Ens kesän lopulla käsivarteen noin 5 päiväksi samoileen ja kalasteleen. Pulmankijärven etelä/luonais-pääty (Kaldoaivi) tuli viime kesänä tarkastettua, ihan mukava paikka, mutta kalasaalis jäi huonoksi. Ehkä kuuma kesä verotti. Päälaki on nyt hetkeksi koluttu läpi (4 reissua), joten lähdetään etsimään onnea käsivarresta. Olisko ehdotuksia? Raudun/taimenen/harrin perässä mennään :)

Ja uusille vaeltajille tiedoksi. Ostat kuitenkin hyvät Gore-kamat (mikä on mielestäni viksu ratkaisu), mutta älä ihmettele, jos joku sattuu katsomaan vähän kieroon. Saattaa joskus tulla vastaan näitä elämäntapa-intiaaneja, joiden mielestä papan vanha sarkapuku on se ainoa oikea vaate ja kaikki muu on turhaa. Ja haukkuu sun Haltin rinkan (ja Haltin muutenki) ihan maanrakoon. Pääasia, että itsellä on mukavaa.

Vaeltaminen on kyllä paras tapa saada työ- ja koulujutut pois mielestä. Mieli lepää, kun saa olla hiljaa erämaassa.

http://www.asentopaikka.fi/varusteet.html Tuolla ihan pätevää juttua.

Haltin haukkuminen nyt onkin ihan perusteltua. Niiden tekstiilit kun ei meinaa kestää edes normaalia sunnuntaikävelyä. Itelläni hajos Haltin housut muutaman patikkapäivän jälkeen, kaverilla sama homma.
Jatkossa kun lompakko antaa myöten, hommaan Haglöfsin tms. kamoja.

Mutta tosiaan varusteisiin kannattaa satsata ihan aloittelijankin, onhan se nyt mukavempi kulkea kunnon välineiden kanssa, jotka pitää vettä, ei hiosta ja istuu hyvin päälle.

UKK on hyvä paikka, samoin käsivarren ja Haltin seutu. Löytyy paljon tupia, jos niissä haluaa yöpyä, samoin vaihtelevaa maastoa ja hienoa maisemia.

Tämä aihe kiinnostaa itseänikin mutta epäilen että kunto ei riitä hirveän pitkään vaellukseen. Tai en tiedä, alaselkä oikuttelee helposti isommissa rasituksissa. Tour du mont blanc vaikuttaa mahtavalta vaikka omakin Suomi pitäisi käydä katsastamassa. Ehkä tuo menee siihen bucket listalle.

Muutama yksinkertainen kysymys;

-Avotulenteko, nuotio tms., sallittua vai ei ?
-Otetaanko vesi pääasiassa maastosta ja keitetään ennen käyttöä?
-Rinkka on melko kallis sijoitus, jos käykin niin, että reissaaminen ei enää kerran tai parin jälkeen kiinnostakkaan. Vuokraako joku taho niitä tai onko niitä saatavilla käytettyinä. Kannattaako käytettyä rinkkaa ostaa?

Muutama yksinkertainen kysymys;

-Avotulenteko, nuotio tms., sallittua vai ei ?
-Otetaanko vesi pääasiassa maastosta ja keitetään ennen käyttöä?
-Rinkka on melko kallis sijoitus, jos käykin niin, että reissaaminen ei enää kerran tai parin jälkeen kiinnostakkaan. Vuokraako joku taho niitä tai onko niitä saatavilla käytettyinä. Kannattaako käytettyä rinkkaa ostaa?

-Monissa turisti-reiteillä on "vakkaripaikat" nuotioille. Erämaassa sitten omaa järkeä käyttäen nuotion teko.
-Riippuu missä päin. Silmämääräisesti kattoo onko juotavaa, virtaavasta paikasta (ei pakko).
-Kaupungeilla/kunnilla on yleensä rinkkoja/telttoja/jne. vuokrattavissa. Ei tartte heti ite ostaa kaikkia kamppeita.

Napapiirin pohjoispuolella käytännössä kaikki virtaava vesi on juomakelpoista ilman keittämistä.
Tämän takia sinne ei kannata varata 2l juomaa rinkkaan, vaan sellainen puolipäiväannos.

Vaatteissa itse suosin Fjällräveniä, muutaman core-core umpipussin ja jokusen vuoden kokemuksen perusteella.
G1000 on erinomainen materiaali liikkuvalle ja onhan tuossa se kipinätakuukin. Sadeviitta, tai ao. lueteltu taukotakki sitten sadepäiville.

Vaatteiksi riittää puhtaat alusvaatteet ja niitäkin vaikka 3-4 päivän varat +pesupulveri. Vaihtokerrasto, ettei aamulla tarvi sitä illalla päällä ollutta niskaan vetää, riippuen tietenkin vuodenajasta(itsellä yleensä syksy). Haju, no sitä on jokatpauksessa ja ei sitä omassa nokassa huomaa, ennen vaelluksen jälkeistä peseytymistä =)
Kun kävelemään lähtee, niin sopiva pukeutumismäärä on se, että lähtiessä on kylmä, ei vilu vaan oikeasti kylmä. Ennemmin sitten taukotakki rinkan päälle ja se voi ihan hyvin olla se tex-tex malli, jota voi sitten sadepäivänä pitää kokoajan.

Ruokana kannattaa pitää energiapitoisia ruokia, eli kuivattu jauheliha, pastat yms. kuivamuonat joita on helppo tehdä trangiassa tai autiotupien kaminan päällä yms. Lisäksi energiapatukat on ihan hyviä siinä kulkiessa popsittavaksi, jotain Hy-Pro:tako mulla viimeksi oli matkassa. +100kg ei kulje ilmaiseksi ja siksi energian tulo saa olla tasaista.
Juomana kannattaa pitää urheilujuomia, esim. hartsport tmv. Niitä pusseja vaan matkaan, niin saa suolot palauteltua matkan aikana. Muutoinkin sen kulutus on vähäisempää, kuin jonkun limsan tmv. mistä vaan kasvaa jano.

Lapissa kannattaa olla kartta, kompassi ja nykypäivän kapistuksena GPS+ parit varaparistot. Voit pistää reittipisteiksi autiotupia yms ja saat sitten ilmoiteltua sijaintisi, mikäli jotain käy. Lisäksi vaikka tänään näkyy kiintopisteet, niin huomenna näkyvyys voi olla 20m. Eli niiden kiintopisteden näkyvissäoloon ei kannata luottaa. Tee väljä aikataulu, että voit pitää välipäivän, mikäli tällaisia kelejä esiintyy, tai ohjaudu karttapohjaisella GPS:llä seuraavaan suunniteltuu kohteeseen. Kännykkä matkaan turvavälineeksi, aina yleensä hätäkanava löytyy joltain operaattorilta. Tietenkin on paikkoja missä ei kuulu mitään, mutta se on sitten vaan ryömittävä paikkaan missä kuuluu, jos on jalka poikki. Narua, mutama nippuside yms. suojan/lastan tekoon soveltuva väline on hyvä olla matkassa ensiapupakkauksen kera. Puukko ja pieni kirves, esim. Fiskarsin 'pikkumusta' ja sillä teet miltei missä vaan tarvittaessa suojaa/tulta, jos vaan puta on olemassa. Sytytyspalat on hyviä, helpottaa sitä nuotion tekemistä varsinkin tihkupäivinä. Yleensä löytyy kyllä tuohta ja keloa sen verran, että tulet saa. Etelämmässä sitten tervaskantoja, joita särpimällä saa tulet yhdellä tulitikulla ilman muita sytykkeitä.

Rinkkavaeltajalle rinkan paino ei todellakaan sais lähtiessä olla paljoa yli 20% omasta painosta. Hyviä rinkkoja löytyy pilvin pimein, itsellä on Fjälrävenin Kajka, jota on mukava kuljettaa hivenen raskaampanakin. Vaelluskengät ja säärystimet toimii vaivaiskoivikkoisilla alueilla hienosti ja niiden kanssa pystyy tekemään joenylityksetkin kastelematta jalkojaan. Kenkiä on monenlaisia ja ne kannattaa ajaa sisään ennen lähtöä useammal kävelyreissulla. Itselle sopi Meindln Taigat ihan suoraan, ne oli kuin ois olleet valmiiksi sisään ajetut. Ensiapupakkaukseen kuitenkin rakkolaastareita juuri näitä ongelmia varten.

Eläimet siellä on vaelluksen suola, ne on niitä viimeisiä mitä tarvii mitenkään pelätä. Kyllä ne karhut ja sushukkaset väistää ihmistä ja ole tyytyväinen, että sellaisen luonnossa näet, jos näet. Rykimäaikana poro on huomattavasti vaarallisempi, kuin yksikään peto.

Ei muuta kuin menoksi ja kuten muutkin on toitottanut, aluksi niille merkityille reiteille jos kokemus on +-0. Siitä on hyvä lähteä.

Itse vaella metsästysvaellusta, eli koira on matkassa ja sen muonat kannossa yms. On hivenen eriluontoista toimintaa. Autiotuvissahan on sellainen sääntö, että se joka ensin on tullut myös lähtee ensin, jos tilaa ei löydy. Meidän porukassa sellainen sääntö, että se joka ei sovi, lähetee :D
Ei ole vielä kertaakaan kukaan valittanut esim. sisällä nukkuvista koirista. Ensi syksynä taas muutama yö autiotuvissa, mukavuustaso voittaa telttailun, mutta voihan siinä samalla kierroksella hivenen telttaillakin. Mulle se on se, että Erämessuille on lähettävä ostamaan kevyt teltta. Makuupussi ja alunen on jo riittävän laadukkaat. Autiotupiin sitten kesäpussi matkaan, -5 pussi on käytännössä peitto siellä, mutta +3 pussilla pärjäät hienosti vaikkette jaksaisi kipinää pitääkkään.

Hyvä nyrkkisääntö vaeltaessa on että kerran tunnissa pitää käydä kusella, silloin on nestetasapaino kunnossa. Itse kannan rinkan päällä 1,5l:n juomapussia josta tulee letku klipsillä rinkan toiseen viillekkeeseen kiinni. Näin voi helposti tasaisesti juoda pieniä määriä vauhdista ja oikeasti sitten tulee juotuakin kun ei tarvitse alkaa laskemaan rinkkaa alas selästä että pääsee vesipulloon käsiksi. Vesipulloa voi tietysti kantaa vaikka vyöllä tms. paikassa mutta se heiluu siinä sitten ikävästi tiellä koko ajan. Mulla on käytössä Platypus-merkkinen juomapussi jolla on ikuinen takuu: Platypus Platy Bottle, 2.0L Juomana pohjoisessa ollut aina joki/purovesi, sitä on jokapaikassa saatavilla niin kauheasti ei kannata vettä mukana raahata. Kannattaa kuitenkin katsoa ettei mitään raatoja makaa juomapaikan lähistöllä vedessä. Pikkueväänä matkan aikana mulla menee cashewpähkinöitä tai poron/hirven kuivalihaa.

Aluskerrasto ehdottomasti hengittävää mallia, samoin väliasu. Muuten tulee vaeltaessa äkkiä melko märkä ja kylmä olo. Puuvillaiset asusteet on sitten leirielämään hyviä ja lämpimiä, jos ei tarvitse hikoilla paljoa. Mulla oli viimeksi viikon reissulla ainoastaan kolme kerrastoa mukana, päällä ollut kerrasto aina pesun kautta kuivumaan ja rinkkaan niin on sitten puhdasta vaatetta koko ajan tarjolla. Mulla on aina jalassa vedenpitävät housut joiden alla hengittävät kalsarit. Yläkerrassa hengittävä aluspaita, fleecepaita ja fleecetakki. Jos keli vaatii niin siihen päälle sitten vedenpitävä kevyt goretakki. Näillä tarkenee jo aika kylmässäkin. Tuosta on helppo vähennellä kerroksia kelin mukaan, lämpimällä ilmalla kävelee hyvin pelkällä väliasun paidalla. Sukkiakaan ei tarvitse älyttömiä määriä, kolme paria riittää viikoksi vallan hyvin kunhan muistaa aina pestä niitä kun jalasta pois ottaa, eikä missään nimessä mitään paskoja keinokuitusukkia mukaan vaan kunnon vaellussukat. Pidemmillä reissuilla jalkahygieniaa ei voi tarpeeksi painottaa, luin kerran jonkun käsivarren vaeltajan jutun missä kaverilla tulehtui kantapää ja sitten ei kauheasti liikuttu mihinkään ennen kuin tulehdus parani. Onneksi kaverilla oli sattunut oikeat lääkkeet mukaan...

Kynsikkäät. Ilman niitä en lähde mihinkään, yleensä pidän kahta paria mukana. Maailman kätevimmät kapineet erähommissa, pitää sääsket käsistä poissa ja ne kädessä on helppo tehdä vaikka mitä. Lisäksi mulla on sitten jotkut hiihtohanskat aina mukana myös. Hyttysmyrkyistä mun mielestä paras on OFFin punkki-mäkäräsuoja. Toimii kaikille öttiäisille. Monesti olen kuullut vittuilua sääskihupusta joka mulla on päässä, vittuilkoot vain, on se vain mukava kapistus räkkä-aikaan lapissa. :) Sääskihuppu kannattaa olla musta, näkee paljon paremmin aurinkoisella kelillä. Valkoista ei missään tapauksessa.
Kesäkelillä päähineeksi joustava buff-huivi ja päälle lippis jos tuntuu siltä. Tuo buff-huivi on mukava päähine teltassa nukkuessa mikäli on kylmä yö. Pipo päässä on mun mielestä ikävä nukkua kun se kuitenkin on aika paksu ja saattaa painaa ikävästi. Makuaalustana mulla on Exped-merkkinen puhallettava alusta, menee pieneen tilaan ja on puhallettuna melkein uimapatjaa vastaava. Suosittelen!

Hyväksi havaittu viilennyskeino vaelluksen aikana: Vetoketju vaan kylmästi auki ja nivusille ilmaa! Meikä vetää lämpimällä kelillä rissat aina auki niin ei jorma tukehdu housuun. Gore-housut voi olla aika tukalat lämpimällä kelillä, vetskari auki pöksyt tuulettuu hyvin ja on mukava kävellä. Kunhan muistaa sitten vetaista vetskarin kiinni jos tulee vastaantulijoita.:D

Netissä on ihan suomalainen armeijatavaraa myyvä liike (en tiedä saako täälä mainostaa?), josta itse ostin berghausin 110L rinkan jonka yli voi ajella vaikka tankilla. 49euroa maksoin ja pieksee kaikki haltit ym. kestävyydellään, ja mie olen kantanu selässä jos jonkinmoista kantolaitetta elämän aikana. tietysti hifistelijällä pitää olla se savotan 906 vai mitä ne nyt onkaan. Mutta ettivä löytää, ja kokeilemalla selviää parhaat varusteet. Parin vkon reissulla pärjää hyvin 50-60litrasella.

Majotuksesta en osaa paljoa sanoa, mutta loue on omaan mieleen paras. Sääsket ei ole haitannu kun vetasee takin naamanpäälle kun pistää huovan alle nukkumaan. Talvella sitten makuupussi tietenkin ettei tarvihe rakotulia alkaa kyhäilemään. Telttaa en ole käyttäny kun kerran festareilla ja on se vain kauhea viritys IMHO. Kostea umpio. On siihenkin tietysti konstinsa että sielä voisi viihtyä, mutta loue painaa sen 10 kertaa vähemmän, sen pystyttää alle minuutissa, sieltä voi ihailla tähtitaivasta/revontulia/elukoita tuli nokan edessä.. do the math :)

Ja sellasta kahvin väristä rimpivettäkin olen juonut monesti, mutta eipä siitäkään kipiäksi tule. Ketä se puhas lika haittaa. Ja mielummin sitä juopi kun kuolee sinne jängälle :) Tietysti tottumiskysymys, mutta niinkuin tuossa sanottiin niin on ne veet täälä niin puhtaita että huoletta sanoisin että niitä voi joka lirusta juoda. Sole kun kuppi kouraan ja suoraan siittä mistä se tulee.

Varusteet muotoutuu varmaan jokaselle henkilökohtasesti kun kokemusta tulee, mutta hyvinkin hepposella varustuksella pärjää jo melkein olosuhteissa kun olosuhteissa. Kunhan tulet osaa tehdä, ruokaa riittää ja suunnistaminen on hallussa niin eipä sitä juuri muuta tarvitte osata oli keli ja vuodenaika minkälaiset tahansa. Suurin kynnys monelle on se yksin lähteminen, jollain ei kestä pää niitä touhuja, ja sitten mennään paniikkiin jos alkaa vähänkin tuntumaan siltä että olisi eksymisen mahdollisuus. Eli kaverin kanssa/porukassa ensin, ja sitten rupiaa punnittemaan niitä omia rajojaan jos tekee mieli lähteä yksin.

Hyvä kartta on tietysti etuna esim. jossain vätsärin alueella, kun se on sellasta järvien, jokien, lampien, ja rakkakivikoiden muodostamaa sokkeloa. Ei sinne kannata lähteä satatonnisen kartan kanssa jossei alue ole ennestään tuttua - jos sillonkaan. Mutta esim mielestäni kemihaaran, sompion ja ukk -puiston osalta pärjää satatonnisella ihan hyvin, niinkuin lemmenjoella, muotkalla, sekä käsivarressa. Kaldoaivi, pulju ja kessi/vätsäri voisi olla niitä 50tonnisten karttojen aluetta kun näistä pohjosen alueista puhutaan, missä ilman ei kannata vaellella.

Kumpparit jalkaan, puukko vyölle ja limppua reppuun, ei se kummempaa hommaa ole. Eipä ole tarvinnu miettiä kastepisteitä, gprs:ien toimivuuksia, sun muita "turhuuksia" kun olen jättäny ne suosiolla muille. Kelloakin voi käyttää kompassina, jota ilmankin tosin pärjää tiettyyn pisteeseen asti kunhan karttaa ossaa lukea.

Ja huom! Nämä ovat sitten omia mielipiteitä ja perustuvat omakohtasiin kokemuksiin, eikä mittään universaaleja faktoja. Retkuilijoita on erilaisia niin monta kun on retkuilijaakin..

Ja uusille vaeltajille tiedoksi. Ostat kuitenkin hyvät Gore-kamat (mikä on mielestäni viksu ratkaisu), mutta älä ihmettele, jos joku sattuu katsomaan vähän kieroon. Saattaa joskus tulla vastaan näitä elämäntapa-intiaaneja, joiden mielestä papan vanha sarkapuku on se ainoa oikea vaate ja kaikki muu on turhaa. Ja haukkuu sun Haltin rinkan (ja Haltin muutenki) ihan maanrakoon. Pääasia, että itsellä on mukavaa.

Mahtaa intiaanejakin olla erilaisia. Kyllä näihin kairoihin kaikki mahtuu, olkoonkin ne varusteet minkälaisia tahansa. Mie en ole koskaan ymmärtäny sitä minkätakia jollain etes riittää motivaatio lähteä arvostelevalla sävyllä kommentoimaan muien varusteita. Samalla tavalla ne ihmiset pärjää, ei se loppupeleissä varsinkaan sulan maan aikana ole varusteista niin kauheasti kiinni. Tykkään ite yksinkertaisesta, askeettisesta touhusta, eli kaipa sitä lukeutuu niihin elämäntapa-intiaaneihin, mutta kulkekoot muut missä varusteissa haluavat, ja mitkä ovat parhaiksi todenneet itellensä mitä väliä sillä muille on, kunhan itse viihtyy ryysyissään. Tietysti kokemus tuo sitä tietoa ja taitoa näissäkin asioissa, mutta kyllä mie ainakin avaan suuni yleensä vastakun jotain kysytään. Ja samaa ohjenuoraa suurin osa kulkijaa taitaa noudattaa. Varusteista huolimatta, tai niiden takia. Ja jos joku keittää vetensä niin keittäkööt, eihän se minun ajasta ole poisa. Niitäkin on nähnyt, ja kyllä sitä mielessään saattaa hymähtää, mutta tuskimpa tuo nyt kovin vaarallista on kuitenkaan.

Jotkut vannovat goren ja vaelluskenkien nimeen, jotkut farkkujen ja kumisaappaiden, ja molemmat sielä pärjää aivan hyvin. Kyse on vaan siitä mihin on tottunu, ja millä vermeillä sitä tuntee pärjäävänsä parhaiten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom