Netissä on ihan suomalainen armeijatavaraa myyvä liike (en tiedä saako täälä mainostaa?), josta itse ostin berghausin 110L rinkan jonka yli voi ajella vaikka tankilla. 49euroa maksoin ja pieksee kaikki haltit ym. kestävyydellään, ja mie olen kantanu selässä jos jonkinmoista kantolaitetta elämän aikana. tietysti hifistelijällä pitää olla se savotan 906 vai mitä ne nyt onkaan. Mutta ettivä löytää, ja kokeilemalla selviää parhaat varusteet. Parin vkon reissulla pärjää hyvin 50-60litrasella.
Majotuksesta en osaa paljoa sanoa, mutta loue on omaan mieleen paras. Sääsket ei ole haitannu kun vetasee takin naamanpäälle kun pistää huovan alle nukkumaan. Talvella sitten makuupussi tietenkin ettei tarvihe rakotulia alkaa kyhäilemään. Telttaa en ole käyttäny kun kerran festareilla ja on se vain kauhea viritys IMHO. Kostea umpio. On siihenkin tietysti konstinsa että sielä voisi viihtyä, mutta loue painaa sen 10 kertaa vähemmän, sen pystyttää alle minuutissa, sieltä voi ihailla tähtitaivasta/revontulia/elukoita tuli nokan edessä.. do the math
Ja sellasta kahvin väristä rimpivettäkin olen juonut monesti, mutta eipä siitäkään kipiäksi tule. Ketä se puhas lika haittaa. Ja mielummin sitä juopi kun kuolee sinne jängälle
Tietysti tottumiskysymys, mutta niinkuin tuossa sanottiin niin on ne veet täälä niin puhtaita että huoletta sanoisin että niitä voi joka lirusta juoda. Sole kun kuppi kouraan ja suoraan siittä mistä se tulee.
Varusteet muotoutuu varmaan jokaselle henkilökohtasesti kun kokemusta tulee, mutta hyvinkin hepposella varustuksella pärjää jo melkein olosuhteissa kun olosuhteissa. Kunhan tulet osaa tehdä, ruokaa riittää ja suunnistaminen on hallussa niin eipä sitä juuri muuta tarvitte osata oli keli ja vuodenaika minkälaiset tahansa. Suurin kynnys monelle on se yksin lähteminen, jollain ei kestä pää niitä touhuja, ja sitten mennään paniikkiin jos alkaa vähänkin tuntumaan siltä että olisi eksymisen mahdollisuus. Eli kaverin kanssa/porukassa ensin, ja sitten rupiaa punnittemaan niitä omia rajojaan jos tekee mieli lähteä yksin.
Hyvä kartta on tietysti etuna esim. jossain vätsärin alueella, kun se on sellasta järvien, jokien, lampien, ja rakkakivikoiden muodostamaa sokkeloa. Ei sinne kannata lähteä satatonnisen kartan kanssa jossei alue ole ennestään tuttua - jos sillonkaan. Mutta esim mielestäni kemihaaran, sompion ja ukk -puiston osalta pärjää satatonnisella ihan hyvin, niinkuin lemmenjoella, muotkalla, sekä käsivarressa. Kaldoaivi, pulju ja kessi/vätsäri voisi olla niitä 50tonnisten karttojen aluetta kun näistä pohjosen alueista puhutaan, missä ilman ei kannata vaellella.
Kumpparit jalkaan, puukko vyölle ja limppua reppuun, ei se kummempaa hommaa ole. Eipä ole tarvinnu miettiä kastepisteitä, gprs:ien toimivuuksia, sun muita "turhuuksia" kun olen jättäny ne suosiolla muille. Kelloakin voi käyttää kompassina, jota ilmankin tosin pärjää tiettyyn pisteeseen asti kunhan karttaa ossaa lukea.
Ja huom! Nämä ovat sitten omia mielipiteitä ja perustuvat omakohtasiin kokemuksiin, eikä mittään universaaleja faktoja. Retkuilijoita on erilaisia niin monta kun on retkuilijaakin..