Vaelluskengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pauliina
  • Aloitettu Aloitettu
Tarvitsisin vaellukselle pallas-hettaan kesäkuun alkuun tarkoitukseen sopivat vaelluskengät. Reissu siis noin 50km, ja se tehdään 4 päivän aikana. Erityistä tarvetta vaelluskengille ei ole, joten ok näköiset ja kevyehköt saattaisi olla paras vaihtoehto. Keikka on siis työretki, joten popot kyllä verovähennyksiin saa varmastikin. Silti rahat hankintaan on oltava jo nyt.

Putiikista löytyi 50 eurolla Salomon Scrambler kengät, joiden sanotaan olevan waterproof. Niisä tosin on thinsulatea, ja siispä saattavat olla Hettassa nollan seuduilla liikkuvissa lämmöissä jopa liian lämpimät. Näistä popoista on löytynyt tosi vähän tietoa netistä. Onko kokemuksia? Olen ymmärtänyt, että Gore-Tex on oma patenttinsa, ja kaikenlaiset wet-wat, hydroproofit jne ovat toisten merkkien vastaavia, mutta ei välttämättä vedenpitäviä.

Tuolaiset taattutestivoittajat Hanwag Banks GTX:t saisi 150 juurolla, ja jotain Gore-Tex Salomonia (Revo SCS:ää) satasella. Vinkkejä, mielellään nopeita, arvostetaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kannattaa ostaa kunnon kengät satsata kerralla niihin, ja kengät kannattaa ajaa sisään. Eli käyttää ennen tota reissua. Gore texit kannattaa olla, pystyy puronkin ylittämään. Pohjakin kannattaa olla jämäkkä.

itsellä oli ton tyyppiset aikoinaan kun koulun kanssa käytiin karhunkierros kävelemässä (70km). Ei ollut kyllä valittamista. Kestävät ollut, pari talvea oli talvi kenkinäkin. Toi revokin on varmasti hyvä.

Itsepä kävelin viime kesänä tuon Hetta-Pallaksen. Maasto on helppo, syksyllä oli yhdessä ojassa sen verran vettä että oli gore-texistä hyötyä. Kiviä on paljon reitin suosiosta ja maan kulumisesta johtuen. Siksi suosittelisin kyllä tukevien kenkien ostamista. Itsellä on Meindl Walesit ja ajoivat hyvin asian. Pohja ei ole se jäykin mahdollinen, koska itse tykkään kävellä vähän löysemmällä.

Tattis! 55 juuroa tuli menoa, mallina ei-puhdas vaelluskenkä, mutta Gore-Texiä on, ja hyvältä tuntuu jalassa. Adidas Kalama GTX Mid M -malli. Mukava kuulla, että maasto ei ole pahin mahdollinen, todennäköisesti noilla pärjännee hyvin.

Löytyi. Varuste.net - myymälä on Konalassa. Oli muuten kiven takana löytyminen. Nyt alkaa kengän sisäänajo, jotta on käveltävässä kunnossa syyskuussa.

Nyt menee vähän off-topicin puolelle taas, mutta hiostaako gore-tex kengät enemmän kuin normaalit nahkakengät? Nyt on siis kyse ihan tavallisista matalista syys-talvikelin nahkaisista kävelykengistä, joita käytetään myös sisällä koulussa ollessa. Kävin katselemassa eilen tarjontaa ja ainoastaan nuo vaikutti hyviltä. En kuitenkaan uskaltanut vielä ostaa tuon gore-texin takia ja kun hintaakin oli kivat 165e. Ja varmaan jo parin viikon päästä on vähän toisella tapaa tarjolla noita syys-talvikenkiä...

Nyt menee vähän off-topicin puolelle taas, mutta hiostaako gore-tex kengät enemmän kuin normaalit nahkakengät?

Jos kaupasta kysyt, niin ei tietenkään. Maalaisjärjellä ajateltuna jokainen ylimääräinen kalvo hiostaa enemmän kuin pelkkä nahka. Itselläni on Eccon gore kävelykengät, enkä kyllä kauheasti ole niiden kuitenkaan havainnut hiostavan verrattuna muihin nahkakenkiin. Enemmän sukkien materiaalilla ja paksuudella on ollut vaikutusta hikoiluun.

Jep. En paljoa antanut painoarvoa myyjän sanomisille ja silläpä ajattelin kysäistä täältä. Olivat muuten kanssa juuri Eccon kengät. Eccot on jotenkin niin helppo aina ostaa, kun ne käy aina jalkaan. Vanhat oli gorettomat Eccot, mutta ne on varmaan jonkun 7v vanhat jo, niin pohjat rupee olemaan jo lopussa. Ne ei kyllä juuri hiostaneet paitsi silloin kun kylmimmillä keleillä erehtyi laittamaan lämpösukat..

Mulla on ainakin 10 vuotta vanhat Meindlin gorekengät. Mallia en äkkiseltään muistan mutta hinta oli korkeammasta päästä ja en vaihtais mihinkään. Hyvällä hoidolla kestävät ja uskomattoman hyvät jaloille ja toimivat myös tarkoituksessaan.

Mistähän noita Meindl kenkiä löytäisi ja lähinnä noita Army-malleja täältä Helsingin alueelta. Partioaitassa kävin viime viikon loppupuolella eikä siellä ollut kuin yksi pari jotain naismalleja kuten Lassin retkiaitta, missä tarjonta oli mitä oli. Eli hakusessa olisi paikka josta todella löytäisi ja pääsisi kokeilemaan noita vähän rajumpaan käyttöön tarkoitettuja maihari malleja. Löytyykö...?

Mulla on jotkut nahkaiset puolivarrelliset McKinleyt vibrampohjalla. Menivät Kebnellä satakiloisella äijällä hyvin.
Scandinavian Outdoorstoresin sivuilla on ainakin Meindlejä tarjouksessa.

Onko kellään kokemusta Erätukun "vaelluskengistä"? Itse en vaeltamista harrasta mutta keskimäärin kerran kuussa saatan lähteä metsään käppäilemään ja rauhoittumaan luonnon helmaan ja kumisaappailla käveleminen alkaa kyllästyttää. Eli käyttö ei ole kovaa eikä jatkuvaa joten ajattelin että tuollaiset alta satasen kengät varmaan piisaa. Tärkeimmät ominaisuudet mitä haen on vedenpitävyys ja mukavuus jalassa. Puolikorkea varsi varmasti piisaa.
Eli jos joku on noita Erätukun kengiä käyttänyt tai edes kokeillut niin pitääkö ne oikeasti vettä?

Erätukun tuotteet on aikalailla tuurista kiinni, että mitä sattuu itselle kohdalle. Laatu vaihtelee todella paljon saman mallinkin sisällä. Maanantaikappaleita paljon.
Ammattipiireissä (oppaat, metsästäjät yms) on erätukun vaatteet ja jalkineet yleinen vitsi. Ennemmin näkee vähän vaivaa ja etsii alesta toisen merkkiset kengät.

Itsellä sopii jalkaan hyvin Halti, Haix ja Chevalier.
Haltin pohjat ainakin käyttäytyy pakkasessa hyvin. Lähinnä lipsuvat 0- -5 välisessä lämpötilassa lumella. Mutta aina sinne -30 asteeseen liikkuessa pääsee helposti. Jos jää seisoskelemaan tai kävelee paljon asfaltilla niissä lämmöissä, nousee kylmyys pohjasta. Se on ratkaistavissa pohjallisten vaihdolla.

Kestävimpiä kenkiä ovat sellaiset joissa on mahdollisimman vähän saumoja ja ovat tehty nahkasta. Lisää kestävyyttää tuo myös pohja joka nousee korkeammalle kengän sivuille ja kärkeen. Jos pohja on joustava ja kenkä "elää" kävellessä mukana, on se alttiimpi menettämään vedenpitävyytensä. Sen sijaan kovempi pohjainen ei kulu niin paljoa joka askeleella samasta kohtaa ja kestää siis pidempään kalvo välissä.

No tuli ostettua tuolta MP-yhtiön myymälästä nuo Haixin Tapiot, jotka tuntuivat omaan jalkaan todella hyvältä ja muutenkin lupaavan oloiset. Kohta pääsee viikoksi testaamaan maastoon niitä myös pitemmän kävely/marssin muodossa niin sittenpähän näkee onka maksanut liikaa vai onko hintansa väärti.

Itse päädyin Hanwageihin silloin kun samaa asiaa pähkäilin, näköjään 2006 olen aloittanut tämä threadin. Ostin siis ihan perinteiset jäykkäpohjaiset vaelluskengät metsäkäyttöön, luovuin siitä ajatuksesta että sama kenkä sopisi sekä korpeen että kaupunkiin. Ja edelleen olen noihin Hanwageihini tosi tyytyväinen, tuntuu että paranevat vaan käytössä. Vedenpitävyyskään (goretex) ei ole ainakaan vielä pettänyt.

Mutta mulla on vieläkin sama ongelma kuin tämän threadin aloitusaikoihin, eli mistä kunnon kengät talviseen ulkoiluun kaupunkikäyttöön, pitävällä pohjalla. Joka talvi olen ostanut jotkut talvikengät selattuani käyttäjäkokemuksia eri foorumeilla, ja joka kerta ostos on mennyt pieleen. Tai ehkä niitä pitäviä pohjia ei ole edes olemassa :rolleyes:. Täällä etelän talvissa nastoitetut ovat huonot sikäli, että harvoin tie on koko matkalta paksussa jäässä/lumessa ja paljaalla asfaltilla nastat ovat todella ikävät. Ja ilman nastoja ei pitoa tunnu löytyvän tarpeeksi. Icebugit lähtee varmaan täksi talveksi kokeiluun, toivottavasti tuo mainostettu tekniikka toimii, että nastat todella painuvat kovalla alustalla pohjan sisään. Kellään kokemusta Icebugeista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom