Vaatekierrätys (UFF/lähetystori/SPR...?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naene
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
41
Miten jengi kierrättää vaatteensa? Itse en todellakaan aio mennä minnekään myymään vaatteita joita en enää käytä, helpointa on vaan viedä UFFin keräyslaatikkoon joka on kätevästi ihan kotini vieressä.

Ajattelin kuitenkin, että olisi ehkä mukavampaa jos vaatteet menisivät suoraan niitä tarvitseville, eikä välistä vedettäisi kaikenmaailman myyjien palkkoja, vuokria ynnä muita kuluja. Lisäksi, jos vaate on muuten täydellinen mutta siinä on pieni tahra, UFF ei ota vaatetta vastaan. Mielestäni jos kyse on esimerkiksi laadukkaasta, lämpimästä villapaidasta jossa on niskassa pieni tahra, se on vallan sopiva käyttötarkoitukseensa eli pitämään ihmistä lämpimänä. Tuntuu typerältä heittää se roskiin tai lähettää lumpputehtaalle.

Lähetystorille en haluaisi vaatteitani viedä, organisaation mielestäni tulisi olla perustettu jollekin muulle kuin uskonnolle ja mahdolliselle käännytykselle huono-osaisten kustannuksella.

Mulla on sellainen kuva että SPR:lle voi lahjoittaa vaatteita, mutta en ole nähnyt missään mitään tietoa tästä. SPR:n sivuilta löytyy tietoa muista paikoista, mutta ei Helsingistä.

Minneköhän kannattaisi lähettää vaatteet jos haluaisi että vaate menisi suoraan jonkun huono-osaisen hyödyksi, vaatteena?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä vein kans just uff:lle ku laatikko on ihan vieressä. mun mielestä helppo tapa.

Uffille vien ja toivon parasta. En itsekään välitä siitä, että homma perustuu uskonnolliselle vakaumukselle. Mieluiten veisin suoraan jollekin, mutta tarvitsijaa on vaikea itse löytää. Kengätön pultsarikin ottais mieluummin viinaa ku maiharit.

Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskusten, http://www.pkskierke.fi/, hinnat ovat sen verta alhaisia eli voisi sanoa että sieltä menee suoraan tarvitseville. Sinne voi viedä jos ei uskonnollisille järjestöille halua antaa.

Joku fiksu ja tietäväinen voisi laittaa tänne jonkun sellaisen yhdistyksen / ihmisen yhteystiedot, jonka kautta vaatteet menee suoraan esim. naapurimaan katulapsille ja lastenkoteihin.

Näitä tahoja on olemassa useampiakin, jotka keräävät tavaraa ja vievät ne sitten itse rekka-autolla/pakulla perille ja varmistavat myös, että ne menevät heille, ketkä niitä tarvitsevat.

Kodin viereiseen UFF:n laatikkoon menee kerran, pari vuodessa vanhoja vaatteita.

Ajattelin kuitenkin, että olisi ehkä mukavampaa jos vaatteet menisivät suoraan niitä tarvitseville, eikä välistä vedettäisi kaikenmaailman myyjien palkkoja, vuokria ynnä muita kuluja. Lisäksi, jos vaate on muuten täydellinen mutta siinä on pieni tahra, UFF ei ota vaatetta vastaan. Mielestäni jos kyse on esimerkiksi laadukkaasta, lämpimästä villapaidasta jossa on niskassa pieni tahra, se on vallan sopiva käyttötarkoitukseensa eli pitämään ihmistä lämpimänä. Tuntuu typerältä heittää se roskiin tai lähettää lumpputehtaalle.

Mitäs pahaa tossa on että vaatteet myydään hinnalla jolla katetaan toiminnan kulut?

SPR:n konttiin tulee joskus heitettyä käytetyt lumput. Luulis menevän hyvään tarkoitukseen. Toki eipä täällä pohjoisessa paljon muuta vaihtoehtoa taida olla.

Minä vein joskus SPR:n kirpparille suoraan ja annoin myyjälle kassillisen kiertoon lähteviä vaatteita, menivät silläkin tavalla perille.

Amerikan ihmemaassa toimii useitakin järjestöjä, jotka ottavat vastaan siistejä, työkäyttöön sopivia vaatteita, ja auttavat elämän kolhimia naisia saamaan työelämästä kiinni. Vähänkin konservatiivisemmissa hommissa kun pitää olla siististi pukeutunut, eikä raha aina riitä edes kohtuullisen tasoiseen pukeutumiseen.

Siitä tulikin mieleeni tämä: ottaisikohan työttömien yhdistys tai naisten turvakoti siistejä vaatteita vastaan? Asiasta pitäisi varmaan kysyä suoraan paikalliselta yhdistykseltä. Mutta vaatteet menisivät mahdollisesti suoraan käyttöön...( olen optimisti sen suhteen, että yhdelle tarpeeton vaate on toiselle löytö) :)

Amerikan ihmemaassa toimii useitakin järjestöjä, jotka ottavat vastaan siistejä, työkäyttöön sopivia vaatteita, ja auttavat elämän kolhimia naisia saamaan työelämästä kiinni. Vähänkin konservatiivisemmissa hommissa kun pitää olla siististi pukeutunut, eikä raha aina riitä edes kohtuullisen tasoiseen pukeutumiseen.

Siitä tulikin mieleeni tämä: ottaisikohan työttömien yhdistys tai naisten turvakoti siistejä vaatteita vastaan? Asiasta pitäisi varmaan kysyä suoraan paikalliselta yhdistykseltä. Mutta vaatteet menisivät mahdollisesti suoraan käyttöön...( olen optimisti sen suhteen, että yhdelle tarpeeton vaate on toiselle löytö) :)

Tämäpä olisi mahtava idea! Huono-osaisille ulkomailla ei voisi oikein lähetellä mitään kauluspaitoja tai jakkupukuja, taidanpa ottaa selvää! Kiitos ideasta :)
Ehkä ne voisi myös vastaanottaa joitain asiallisia koruja joita ei ole itse aikoihin käyttänyt.

Ainakin täkäläinen työttömien yhdistys ottaa vaatelahjoituksia ja muutakin tavaraa, käsittääkseni jakavat ilmaiseksi työttömille. Joskus oli juttukin lehdessä, miten ovat vaatettaneet monen työhaastatteluun menijän. SPR:n paikallisyhdistykset järjestävät myös keräyksiä, mutta niistä ei varmaan valtakunnallisilta sivuilta tietoa saa, pitänee soittaa suoraan jollekin puuha-aktiiville.

Mitäs pahaa tossa on että vaatteet myydään hinnalla jolla katetaan toiminnan kulut?

UFF:n perustaja on tietääkseni miljonääri, joten ko. laitoksen toiminta tavoittelee voittoa. Ja itse siellä asioineena voin todeta, että jos ei niitä alennuspäiviä laske mukaan niin on aika suolaiset hinnat tuotteilla.

Naene ei myöskään kritisoinut sitä, että halutaan kattaa kulut, vaan haluaa lahjoittaa vanhat vaatteensa muuhun kuin myyntiin (suoraan käyttöön niille, jotka niitä vaatteita todella tarvitsee).

Mutta näinä työttömyyden aikoina voi kuitenkin todeta, että Suomessakin UFF työllistää paljon väkeä, joten ei se mikään turha kohde ole tukea omilla lahjoituksillaan, joista sitten nämä työntekijät saavat jokapäiväisen leipänsä.

UFF:n perustaja on tietääkseni miljonääri, joten ko. laitoksen toiminta tavoittelee voittoa.
Mihinkään muuhun puuttumatta; miksi tämä tarkoittaisi, että yritys tavoittelee tuottoa? Voiko sinun mielestäsi joku random kadulta poimittu perustallaaja perustaa suuren hyväntekeväisyyttä harjoittavan yhtiön?

Mitenköhän onnistuisi ihan pakettiin ja postilla perille kohteeseen? Vaatteiden logistiikka ei ilmaista ole kuitenkaan vaan joku niiden kuskaamisen joutuu maksamaan.

Mihinkään muuhun puuttumatta; miksi tämä tarkoittaisi, että yritys tavoittelee tuottoa? Voiko sinun mielestäsi joku random kadulta poimittu perustallaaja perustaa suuren hyväntekeväisyyttä harjoittavan yhtiön?

Ei nyt pitäisi mitään sanoa, kun en ole varma asiastani, mutta elän siinä käsityksessä, että UFF teki perustajastaan miljonäärin.

Eikä siinä mitään pahaa ole. Mahtava liikeideahan se on ottaa vastaan lahjoitustavaraa ja myydä se pois. Silloinhan kaikki on voittoa. Toki tässä nykysysteemissä on omat kulunsa, kun tosiaan kyseessä on jo iso yhtiö.

Mikään yhtiö tuskin on alkaessaan suuri, joten periaatteessa kyllä kuka tahansa kadun tallaaja voi perustaa suuren hyväntekeväisyysorganisaation. Se vaan tullee ajan kanssa suureksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom