Vaalituloksen syistä

Voidaan myös olettaa että noin 30% äänestäneistä ihmisistä on äänestänyt koko elämänsä samaa puoluetta, tietämättä mitään politiikasta, taloudesta, tai mistään muusta. Myös osa ihmisistä äänestää "jee kiva numero äänestän tota" ja lisää ihmisiä äänestää syvästi harkiten "ei vittu, panisin tota muijaa". Tottakai osa äänistä menee myös näin: "Hei toi on homo, homot on kivoja, heteromiehet on sikoja!!!!!!" Näin ainakin kun kuuntelin muutaman mutsin puolen sukulaisen keskustelua. Joten enpä nyt tiedä vaikuttaako se ikä siihen oikeastaan mitenkään. Samanlaista paskaa sieltä päästä syntyy iästä riippumatta.

Vaalit on huvittava tapahtuma kun kaiken maailman draamaa esiintyy joka puolella: "MUN ISÄLLÄ ON ISOMPI PEENIS KUIN SUN ISÄLLÄS, MUT HEINÄLUOMALLA ON VIELÄ ISOMPI KUN SIINÄ KASVAA VOITATTI" Mutta tuloksista tappeleminen rupee itkettämään vähän nuorempaakin kynäniskaa.

Olet ihan oikeassa. Toi mun postaus oli enemmän täsmäisku Zounatanin postiin. Toisaalta on hyvä, että ihmiset äänestävät muun kuin mainonnan perusteella, toisaalta se fakkiutuminen äänestämään aina samaa on ihan yhtä huono. Itse asiassa koko nykyinen vaalijärjestelmä on huono, mutta ilmeisesti parempaakaan ei ole (siis se, että imussa pääsee hyvin vähäisellä kannatuksella sisään, puolueen vs. hlön äänestäminen, puoluekuri eduskuntatyössä jne.). Eipä se silti silläkään muutu, ettei äänestä ketään; aika kauan menee ennen kuin äänestysprosentti tippuu alle 50 pelkästään protestoijien äänestämättä jättämisen perusteella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse asiassa koko nykyinen vaalijärjestelmä on huono, mutta ilmeisesti parempaakaan ei ole (siis se, että imussa pääsee hyvin vähäisellä kannatuksella sisään, puolueen vs. hlön äänestäminen, puoluekuri eduskuntatyössä jne.). Eipä se silti silläkään muutu, ettei äänestä ketään; aika kauan menee ennen kuin äänestysprosentti tippuu alle 50 pelkästään protestoijien äänestämättä jättämisen perusteella.

Jees, puoluekuri ja puolueäänestys kusee ja pahasti. Uskoisin ihmisten haluavan äänestävän sitä henkilöä sinne eduskuntaan eikä koko puoluetta. Suurten puolueiden henkilöt pääsevät sisään pienemmillä äänimäärillä kuin pienten, mikä on myös paskaa. Ja mikäli haluaa päästä vaikuttamaan on mentävä suuren puolueen ehdokkaana -> Puoluekuri estää lopulta sen ettei oikeastaan pääse vaikuttamaan asioihin joihin haluaisi puuttua. (vihreät taitaa olla poikkeus, mutta vihreistä olen itse löytänyt 0:aa lähenevän määrän henkilöitä joita äänestäisin)
 
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtoäänivaalitapa onhan niitä muitakin vaalitapoja olemassa. Tiedä sitten mitä tuo tarkoittaisi vaalijärjestelyiden ja ääntenlaskennan kustannuksille. Ja muuttuisiko se lopputulos siitä olennaisesti mihinkään suuntaan.

En sanonutkaan, ettei olisi muita tapoja. Parempi pitäisi olla.

Jees, puoluekuri ja puolueäänestys kusee ja pahasti. Uskoisin ihmisten haluavan äänestävän sitä henkilöä sinne eduskuntaan eikä koko puoluetta. Suurten puolueiden henkilöt pääsevät sisään pienemmillä äänimäärillä kuin pienten, mikä on myös paskaa. Ja mikäli haluaa päästä vaikuttamaan on mentävä suuren puolueen ehdokkaana -> Puoluekuri estää lopulta sen ettei oikeastaan pääse vaikuttamaan asioihin joihin haluaisi puuttua. (vihreät taitaa olla poikkeus, mutta vihreistä olen itse löytänyt 0:aa lähenevän määrän henkilöitä joita äänestäisin)

Fiksu mies! Lisäksi fatalistinen suhtautuminen siihen, että ei kuitenkaan voi mitään vaikuttaa eikä pientä puoluetta kannata äänestää taitaa varsinkin vanhemmalla väellä sanella jonkin verran ehdokkaan valitsemista. Itse kyllä äänestin vihreitä, mm. tuosta mainitsemastasi syystä. Se yksikin riitti, vaikken kaikkien kanssa samaa mieltä olekaan :)

edit. etenkin suorassa henkilövaalissa muodostuisi ongelmia; kenellä on rahaa kampanjoida ja kenellä ei, vaalipiirien rajaaminen yli päänsä (missä suhteessa mikäkin alue tulee olla edustettuna ja niin edelleen). Toisaalta puoluerajat alkavat olla jo niin hämäriä käytännössä, että hoh. Paperillahan voidaan aina taistella kapitalistit vs. kommarit -linjalla, joka ei ole enää kovin realistinen.
 
Back
Ylös Bottom