v-muoto ja hartiat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja habe
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Originally posted by JJJ
Siinä ei ole tarkoitus heijata sitä alkua kovalla vauhdilla ja painot on sellaiset, että saadaan se loppusupistus aikaiseksi ainakin 8 ekalla toistolla. Eli liike tehdään alotuskohdasta hitaasti ja hallitusti laajalla liikeradalla. Eli latsit toimivat koko piuudeltaan ja on alaselälle hyvää jumppaa samalla.

Ymmärrän kyllä, että alussa ei heijata painoja kovalla vauhdilla mukaan. Tästä huolimatta en itse saa kunnollista tuntumaa selkään alataljasoudussa muuta kuin pitämällä alaselän suht. paikallaan ja antamalla latsien liikkua. Suurin osa ihmisistä näyttää tekevän alataljaa kuitenkin nimenomaan 'soutamalla' eli alaselkä vipuvartena nykäistään se 150 kg:ta mukaan. Mulla tuo ei toimi.

Originally posted by JJJ
Niin ja tehkää miten tette, mutta tolla saa selkään leveyttä. Kulmasoutu tangolla on sitten siihen keskiselän nypytykseen parempi liike. no onnsituuhan se alataljassakin jotenkin.

Jeah! Kyllä alatalja tosiaan tekee sitä leveyttä. Ottaa juuri sinne mistä selän leveys alkaa ja vähän ylemmäs!

Ja toi kulmasoutu juttu on kanssa ihan totta. Ottaa juuri sinne selän keskiosaan missä ne putket, jotka tekevät selän paksuuden sijaitsevat.

Originally posted by tommih
Ottaa juuri sinne selän keskiosaan missä ne putket, jotka tekevät selän paksuuden sijaitsevat.

Miten taas alkaa tuntua, että ihmiset sekoilevat ajatuksissa ja sanoissa, kun puhutaan selästä. Kannattaa ymmärtää, että selän ojentajat (erector spinae) ja leveät selkälihakset (latissimus dorsi) ovat kaksi aivan eri asiaa. Sekä alataljasoutu että kulmasoutu tangolla ottavat molempiin, ehkä vähän eri tavalla. Jos puhutaan selän paksuntamisesta, ei kyseessä voi olla muu kuin joko "putkien" eli selän ojentajien kasvaminen tai latsien massan lisääntyminen. Latsien massa ei kuitenkaan oikein voi lisääntyä ilman, että niiden leveys lisääntyisi. Eihän se hauiskaan voi kasvaa korkeutta ilman, että se paksuuntuisi myös leveyssuunnassa ja joka kohdastaan, kuten aikaisemmin on usein todettu. Joillakin varmasti soutujen tekeminen onnistuu niin, että se kasvattaa enemmän selän ojentajia kuin latseja. Mutta jos soudut ylipäänsä kasvattavat latseja, ne kasvattavat myös leveyttä. Ylätaljat ja leuanvedot taas ottavat latseihin, mutta eivät selän ojentajiin. Siinä mielessä paksuntava vaikutus voi jäädä vähäisemmäksi. Kuitenkin jos ne leventävät selkää, ne myös paksuntavat sitä, koska lisäleveys on massan lisäystä.

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni - aikanaan kun Tom Platz oli olympiassa ja miehet näytettiin rivissä takaapäin anatomisessa asennossa, yksi erottui selvästi joukosta kolmesta syystä: 1)muita lyhyempi, 2) muita paksummat jalat, 3) muita pyöreämmät olkapäät. Tompalla oli luonnostaan kapeat hartiat, mutta isot olkalihakset saivat ne näyttämään leveämmiltä. Luulisin, että hän oli panostanut niihin tarkoituksella.

Originally posted by Arvo Paperi
Miten taas alkaa tuntua, että ihmiset sekoilevat ajatuksissa ja sanoissa, kun puhutaan selästä.

Ei kannata puuttua näihin asioihin, mäkin yritän kovasti olla puuttumatta. Ärsyttää kyllä jos ihmisen anatomiasta tietämättömät selittää jotain urbaanilegendaa, kuten että alatalja paksuntaa selkää ja ylätalja leventää. Harvalle kuitenkaan menee perille ns. uusi tieto, ja vastaukseksi saa haistatteluita tms.

Originally posted by Powerhousu
Harvalle kuitenkaan menee perille ns. uusi tieto, ja vastaukseksi saa haistatteluita tms.

Ei kai sentään, jos kirjoittaa ja perustelee asiallisest? Pidemmän päälle itseä ärsyttäisi enemmän se, että väärä käsitykseni jätettäisiin korjaamatta ja toimisin sen takia väärin vuosia, kuin että joku sanoisi heti suoraan, että olen väärässä. Eikös tämän koko foorumin tarkoitus ole levittää oikeaa tietoa ja vähentää urbaanilegendoja?

Vaikka tottapa on, että esim. HST:stä puhuessa viisaatkin miehet heittävät täysin perusteetonta mielipidettä, kun ovat luutuneet vanhoihin asenteisiinsa.

Originally posted by Arvo Paperi
Ei kai sentään, jos kirjoittaa ja perustelee asiallisest? Pidemmän päälle itseä ärsyttäisi enemmän se, että väärä käsitykseni jätettäisiin korjaamatta ja toimisin sen takia väärin vuosia, kuin että joku sanoisi heti suoraan, että olen väärässä. Eikös tämän koko foorumin tarkoitus ole levittää oikeaa tietoa ja vähentää urbaanilegendoja?

Vaikka tottapa on, että esim. HST:stä puhuessa viisaatkin miehet heittävät täysin perusteetonta mielipidettä, kun ovat luutuneet vanhoihin asenteisiinsa.

Kyllä minäkin haluan oikaisun jos oon heittänyt jotain ihan legendaa, täältä on tullut paljon hyvää oppia ja nyt pystyy jo jotain jakamaan muillekkin!!

Ja nää selkäaiheet on mulle ainakin opettanee eniten, en vielä puol vuotta sitten osannu reenata selkää yhtään vaikka silloin oli jo yli kaks vuotta säännöllistä takana plus ne jotkut epäsäännölliset, nyt on muutmassa kuukaudessa saanut enemmän aikaseks selän kanssa mitä parissa vuodessa...ja siitä kiitos kuuluu vain ja ainoastaan pakkiksen selkäthreadeille!!

Vielä tuosta selkätreenistä.. Tosiaan aika monilla on ongelmana selän treenaamisessa se että käyttää liian isoja painoja ja liikeradat kärsii ja liikettä ei tehdä oikeilla lihaksilla. Selän treenissa kannattaa suosiolla ottaa vähän vähemmän painoa että se liike saadaan tosiaan tehtyä selällä eikä käsillä kuten monet tekee.

Originally posted by cube
Vielä tuosta selkätreenistä.. Tosiaan aika monilla on ongelmana selän treenaamisessa se että käyttää liian isoja painoja ja liikeradat kärsii ja liikettä ei tehdä oikeilla lihaksilla. Selän treenissa kannattaa suosiolla ottaa vähän vähemmän painoa että se liike saadaan tosiaan tehtyä selällä eikä käsillä kuten monet tekee.

Joo ja voihan sitä vetää yhen sarjan joka liikkeessä vähän kovemmilla romuilla, esim. niin että 6 toistoo menee puhtaasti ja sitten joutuu jo vähän repimään!!

Ite oon huomannu, että saan kyllä tosi hyvän tuntuman latseihin, vaikka teen kulmasoutua vähän huonommalla tekniikalla (=eli menee aika pystyssä asennossa, muttei kuitenkaan mikään pystysoutu :joulu8: ). Toisaalta tuntuma karkaa tuosta selän keskialueelta, mutta kuten sanoin latseissa tuntuu. Sitten tykkään tiputtaa painoo ja leventää reilusti otetta, niin johan alkaa tuntumaan keskiselässä. :whip:

Mulla ainakin on vielä paljon opittavaa selkätreeneistä. Eilen vetelin leukoja pitkällä liikeradalla 2 sarjaa. Sitten oli paukut jo niin lopussa, et kokeilin Miken vinkkejä ja tein leukoja liikeradalla, jossa käsiä ei läheskään päästetty suoriksi. Sai heti latseihin paljon paremman poltteen.. Vastaote leuoista oli siis kysymys. Leuat on vaan alkanut oikeen vituttamaan kunnolla. Stressaaminen alkaa yleensä jo aikaisemmin päivällä tai edellisenä iltana sängyssä. :joulu1:

Takaolkapäitä!

Mun mielestä monet treenaa liikaa etuolkapäitä, rintaa ja hauista. Se saa miehen kuin miehen näyttämään huonoryhtiseltä ja "kapealta". Mun mielestä pitäisi olkapää reenissä keskittyy enemmän takaolkapäihin. Etuolkapäät kun tuppaa saamaan oman osansa vähän joka reenistä. Lisäksi hartialihasten venyttely on todella tärkeetä (yleensäkin venyttely), ryhdikäs mies näyttää hyvältä ja leveämmältä kuin huono ryhtinen.

RINTA ULOS JA VATSA SISÄÄN!

:whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom