Väsymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vanhanen
  • Aloitettu Aloitettu
Moro !

Vasta pari kuukautta on tullu tahkottua salilla, ja nyt protskujauhojen kanssa viimeset päivät.

Treenien jälkeen vedän 2dl Mass 2 -jauhetta sekoitettuna viiteen desiin vettä. Noin vartti juomisen jälkeen alkaa aivan uskomattoma väsymys. Tuntuu, että voisi mennä yöunille suoraan treenien jälkeen.

Ongelma alkoi vasta kun aloin jauhoja käyttämään, treeni ei ole muuttunut joten siitä se ei voi johtua? Miksi protskujauhot saavat tuntemaan olon väsyneeksi vai kuvittelenko vain? Kellään muulla vastaavia ongelmia? :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
villi veikkaus: voisiko johtua heti salin perään vedetystä palkkarista aiheutuva ruoan sulatus jonka takia alkaa vätystämään kun veri menee vatsaan ja keho muutenkin keskittyy palkkarin pilkkomiseen? tähän sitten vielä salitreenin rasitus..eikö sua sit oo aiemmin väsyttänyt kun olet syönyt salin jälkeen normaalin aterian? eli tarkotan nyt sitä kun vedät palkkarin heti reenin jälkeen ( eli saat ravintoa) niin väsymyskin tulee aikaisemmin..

Insuliinipiikki. Tuossa Mass2:ssa on paljon nopeita hiilareita, jotka nostaa veren sokerin nopeasti ylös ja sitten insuliini nousee perässä. Varsinkin jos löytyy insuliiniresistenssiä, eli insuliinin vaikutus on heikentynyt metabolisen oireyhtymän vuoksi, niin oireena on sitten väsymystä. Voi tulla kyllä muutenkin.

Jos tuo on oikeasti ongelma, niin hanki heraa ja lyö sitä Massin sekaan pitäen kokonaisannoksen saman kokoisena. Näin saat pienennettyä hiilarien määrää palautusjuomassa. Niitä voi syödä sitten aina lisää normaaliruokailun yhteydessä jos sitä massa ollaan hakemassa.

Hape, yleensä vedän sen normaalin aterian tunti pari vasta treenien jälkeen.

Dipin vastaus kuullostaa ihan järkevältä, pitääpi kokeilla tota :)

Insuliinipiikki. Tuossa Mass2:ssa on paljon nopeita hiilareita, jotka nostaa veren sokerin nopeasti ylös ja sitten insuliini nousee perässä. Varsinkin jos löytyy insuliiniresistenssiä, eli insuliinin vaikutus on heikentynyt metabolisen oireyhtymän vuoksi, niin oireena on sitten väsymystä. Voi tulla kyllä muutenkin.

Korjatkaa joku tietävämpi jos olen väärässä mutta eikö tuo väsymys johdu liian alhaisista verensokereista/vuoristoradasta joka seuraa kun vetää nopeaa hiilaria -> insuliinit hyppää kattoon ja ylikompensoi noussutta verensokeria josta seuraa alhainen verensokeri. Tämän takia siis jos vedät palkkarin ja yrität päästä nopeasti kotiin ja syömään lisää kunnon ruokaa, ei väsymystä tule. Tämä ainakin itselläni. Ja jos otat esim pelkkää heraa niin ei sokerit niin kovasti nouse, eikä tule niin kovaa piikkiä insua.

Joo sama homma mulla. Palkkari nostaa insut taivaisiin ja iskee kunnon haukottelut päälle. Mutta seuraavan aterian jälkeen taas ihan normi fiilis.

Se voi johtua tuon mass 2:n proteiini-hiilarisuhteesta, mikä on 36:52.

Palkkarissa on imo parempi, jos suhde on 1:1, tai jopa niin, että protskua on hiilaria enemmän. 50 g pr, 40 g hh voisi olla aika jees...

Kerran kokeilin vetää 30 g protskua ja 80 g maltoa treenin päälle. Tuli julmetun paha, väsynyt olo.

Palkkari tekee saman myös mulle. Johtuu nimenomaan insuliinin kovasta noususta. Kannattaa alkaa nauttimaan palkkaria jo reenin loppuvaiheilla (esim. 10-15 ennen reenin loppumista) ja loput sit reenin jälkeen. Ei tule niin kovaa väsyä! Toimii ainakin mulla.

Johtuu nimenomaan insuliinin kovasta noususta.

Hetkinen. Onko nyt niin, että tuo insuliini itsessään väsyttää? Olen ymmärtänyt, että verensokerin vaihtelut väsyttävät. Ja nimenomaan verensokerin lasku.

Eli hoitelenko virkkeen lopetusmerkkiä, jos väitän että nopeilla hiilareilla insuliinia erittyy paljon ja se lopulta laskee verensokerin alemmas kuin mitä se alunperin oli?

Itseänikin väsyttää, jos olen ennen treeniä syönyt huonosti ja vedän paljon maltoa palkkarissa, enkä saa kunnon sapuskaa tarpeeksi nopeasti perään.

Aloin vain ajattelemaan, että sokerirasituskokeessa verensokerini oli glukoosin jälkeen matalampi kuin paastoverensokeri. Eli olisikohan käynyt juuri kuvailtu ilmiö?

Hetkinen. Onko nyt niin, että tuo insuliini itsessään väsyttää? Olen ymmärtänyt, että verensokerin vaihtelut väsyttävät. Ja nimenomaan verensokerin lasku.

Eli hoitelenko virkkeen lopetusmerkkiä, jos väitän että nopeilla hiilareilla insuliinia erittyy paljon ja se lopulta laskee verensokerin alemmas kuin mitä se alunperin oli?

Itseänikin väsyttää, jos olen ennen treeniä syönyt huonosti ja vedän paljon maltoa palkkarissa, enkä saa kunnon sapuskaa tarpeeksi nopeasti perään.

Aloin vain ajattelemaan, että sokerirasituskokeessa verensokerini oli glukoosin jälkeen matalampi kuin paastoverensokeri. Eli olisikohan käynyt juuri kuvailtu ilmiö?

Joo siis nimenomaan näin, että insuliinin nousu johtaa verensokerin laskuun, joka tuntuu väsymyksenä. Oli vähän yksioikoisesti ilmaistu toi mun aiempi kommentti. :thumbs:

Oli vähän yksioikoisesti ilmaistu toi mun aiempi kommentti. :thumbs:

No joo, ehkäpä omassakin oli pientä viilauksen makua. :jahas:

Eikö tuo väsymys voi johtua palkkarin jälkeen siitä, että verensokeri nousee liian ylös eikä elimistö kerkeä tuottaa heti insuliiniä ja väsymys tulee siitä. Eikä siitä että verensokeri tippuu liian alas insun takia? Tuskin haima saman tien palkkarin jälkeen insua työntää vaan viiveellä sen tekee.

Eikö tuo väsymys voi johtua palkkarin jälkeen siitä, että verensokeri nousee liian ylös eikä elimistö kerkeä tuottaa heti insuliiniä ja väsymys tulee siitä. Eikä siitä että verensokeri tippuu liian alas insun takia? Tuskin haima saman tien palkkarin jälkeen insua työntää vaan viiveellä sen tekee.

Ei. Normaali-ihmisellä ei tietääkseni pitäisi verensokerien nousta niin ylös että pääsisi varsinaisia hyperglykemian oireita tulemaan. Haima alkaa tuottamaan insuliinia heti kun verensokerit nousee. (Muistin väärin :))

"Normaalihenkilöillä ateria saa aikaan ensimmäisen vaiheen insuliininerityksen muutamien minuuttien kuluessa siitä, kun veren glukoosi alkaa kohota aterian jälkeen." -Terveysportti

Ei. Normaali-ihmisellä ei tietääkseni pitäisi verensokerien nousta niin ylös että pääsisi varsinaisia hyperglykemian oireita tulemaan. Haima alkaa tuottamaan insuliinia heti kun verensokerit nousee. (Muistin väärin :))

"Normaalihenkilöillä ateria saa aikaan ensimmäisen vaiheen insuliininerityksen muutamien minuuttien kuluessa siitä, kun veren glukoosi alkaa kohota aterian jälkeen." -Terveysportti

Ei varmasti normaaliaterian jälkeen, mutta runsaan sokeripitoisen juoman jälkeen verensokeri voi nousta aika lailla eikä insu ole samantien sitä laskemassa.

Joo ite olen nukkut huonosti. Olen mennyt nukkumaan ihan normaalisti, mutta kestää saada unen päästä kiinni. Ja herään joskus keskellä yötä tai sitten herään todella aikaisin. En osaa sanoa mistä johtuu.

Joo ite olen nukkut huonosti. Olen mennyt nukkumaan ihan normaalisti, mutta kestää saada unen päästä kiinni. Ja herään joskus keskellä yötä tai sitten herään todella aikaisin. En osaa sanoa mistä johtuu.

Vanhat temput käyttöön:

- ei treeniä n kahta tuntia ennen suunniteltua nukahtamista, keholta kestää jonkin aikaa treenin jälkeen rauhoittua nukahtamiseen

- jos lepopäivä, kenties 30 min kävely ennen nukahtamista tekisi hyvää

- itsellä samoja oireita, pystyn aika hyvin nukahtamaan, mutta pitkän yhtäjatkoisen yöunen saaminen on vaikeaa. Herään tyypillisesti n neljältä aamulla ja stressitilanteesta rippuen voi kestää n tunnin ennenkuin nukahdan uudelleen - tai sitten en nukahda sinä yönä enää lainkaan. Olen joskus luopunut saman tien unen houkuttelemisesta ja siirtynyt seuraavaan huoneeseen lukemaan kirjaa tai tekemään jotain muuta "tylsää" eli ei duunimaileja tai television katselua.

- joskus herääminen mulla johtuu vain nälästä. Syön kevyesti, joten aamulla uudelleennukahtaminen voi tarvita pientä aamuvälipalaa, paria näkkäriä tjsp.

- Ja: unilääkkeitä (Stillnoct etc) en ole käyttänyt, sen sijaan voin varovaisesti suositella uteliaisuutta rauhoittavien luontaistuotteiden suuntaan. Suomessa myydään Tryptofan-tabletteja (aika kalliita tosin), jotka ainakin minulle antavat pehmeämmän unen. Tehokkaampi vaihtoehto on kärsimyskukkauute (muistaakseni ainakin Passiflora Vogelilta). Jenkeissä myyvät melatoniinia, mikä toimii myös. Luontaistuotteiden etuna on vähempi tai ei-ollenkaan pökkyrää herätessä.

- itse kun asun Saksassa, niin noiden unetusrohtojen suhteen eri maissa on hassuja käytäntöjä:

-- kärsimyskukkauutetta myydään kai joka maassa käsikaupassa
-- Suomessa myydään käsikaupassa tryptofaania, Saksassa sitä saa reseptillä ja jenkeissä sitä ei kai tunneta lainkaan
-- melatoniinia myydään taas jenkeissä käsikaupassa, mutta tryptofaani on siellä tuntematon, ainakin minun kysellessäni Drugstoreissa. Go figure.

- Ja loppukevennys: kävin eilen nukkumaan n 0.30-1.00 aikaan, eli aika kiltisti lauantaina. Heräsin n neljältä, söin pari suullista ja muistaakseni nappasin yhden melatoniinitabletin, koska halusin nauttia sunnuntaiaamu-unet kunnolla loppuun asti - seuraavaksi heräsin auringonpaisteen lämmittämästä makuuhuoneesta klo 13.30: säihkähdin ihan pirusti :) en ole nukkunut noin myöhään kai ikinä, joten hyvä replytä tälläiseen "Väsyttää"-threadiin.

Mulla ainakin helvetinmoisia nukkumisvaikeuksia tullu nyt ku kesä alko, ihan pelkästään se valoisuus saa aivot käymään ylikierroksilla vaikka muuten väsyttäis.

Vanhat temput käyttöön:

- ei treeniä n kahta tuntia ennen suunniteltua nukahtamista, keholta kestää jonkin aikaa treenin jälkeen rauhoittua nukahtamiseen

- jos lepopäivä, kenties 30 min kävely ennen nukahtamista tekisi hyvää

- itsellä samoja oireita, pystyn aika hyvin nukahtamaan, mutta pitkän yhtäjatkoisen yöunen saaminen on vaikeaa. Herään tyypillisesti n neljältä aamulla ja stressitilanteesta rippuen voi kestää n tunnin ennenkuin nukahdan uudelleen - tai sitten en nukahda sinä yönä enää lainkaan. Olen joskus luopunut saman tien unen houkuttelemisesta ja siirtynyt seuraavaan huoneeseen lukemaan kirjaa tai tekemään jotain muuta "tylsää" eli ei duunimaileja tai television katselua.

- joskus herääminen mulla johtuu vain nälästä. Syön kevyesti, joten aamulla uudelleennukahtaminen voi tarvita pientä aamuvälipalaa, paria näkkäriä tjsp.

- Ja: unilääkkeitä (Stillnoct etc) en ole käyttänyt, sen sijaan voin varovaisesti suositella uteliaisuutta rauhoittavien luontaistuotteiden suuntaan. Suomessa myydään Tryptofan-tabletteja (aika kalliita tosin), jotka ainakin minulle antavat pehmeämmän unen. Tehokkaampi vaihtoehto on kärsimyskukkauute (muistaakseni ainakin Passiflora Vogelilta). Jenkeissä myyvät melatoniinia, mikä toimii myös. Luontaistuotteiden etuna on vähempi tai ei-ollenkaan pökkyrää herätessä.

- itse kun asun Saksassa, niin noiden unetusrohtojen suhteen eri maissa on hassuja käytäntöjä:

-- kärsimyskukkauutetta myydään kai joka maassa käsikaupassa
-- Suomessa myydään käsikaupassa tryptofaania, Saksassa sitä saa reseptillä ja jenkeissä sitä ei kai tunneta lainkaan
-- melatoniinia myydään taas jenkeissä käsikaupassa, mutta tryptofaani on siellä tuntematon, ainakin minun kysellessäni Drugstoreissa. Go figure.

- Ja loppukevennys: kävin eilen nukkumaan n 0.30-1.00 aikaan, eli aika kiltisti lauantaina. Heräsin n neljältä, söin pari suullista ja muistaakseni nappasin yhden melatoniinitabletin, koska halusin nauttia sunnuntaiaamu-unet kunnolla loppuun asti - seuraavaksi heräsin auringonpaisteen lämmittämästä makuuhuoneesta klo 13.30: säihkähdin ihan pirusti :) en ole nukkunut noin myöhään kai ikinä, joten hyvä replytä tälläiseen "Väsyttää"-threadiin.

Valeriaana on suomessa myös yksi myytävä miedosti sedatiivinen luontaistuote jota myydään myös sekoitettuna tryptofaaniin univalmiutta lisäilemään.
5-htp:ta saa myös jostain etenkin nettikaupoista joka on taas suoraan serotoniinin esiaste eli tryptofaania yksi aste vahvempaa tavaraa :D

Harmin paikka kun melatoniinia ei saa suomesta kun reseptillä, olisi hyvin tehokasta monella.. Esmes jet lagiinhan tota käytetään. Toki reseptin hankkiminenkaan ei vaikeaa ole, itse en esmes suostu varsinaisia nukahtamis tai unilääkkeitä (Esmes benzoja) syömään.
Toki siinä Ingmanin yömaidossa on ko. pimeähormonia pieniä määriä.

Sen olen kyllä huomannut että lenkkiä en viitsi kovin myöhään illalla juosta koska nukun hemmetin huonosti :/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom