Mankind sanoi:
siis eikö viljatuotteista saadut proteiinit ole muka jotenkin kelvollisia? itte kun vetelen joka päivä mm. lautasellisen elovena kaurajyviä ja saan niistä joku 30g proteiinia. jossain tossa ekoilla sivuilla vaan jotkut puhu että viljatuotteista saatuja proteiineja ei lasketa.
Itse olen tämän asian päätellyt, niin, että jos lihas koostuu vaikka esim. (Itse keksitty luku tähän nyt, joka varmaan on varmaan aika lähellä totuutta, koska BCAA:n (valiini, isoleusiini,lesusiini) osuus lihaksesta on 19%, jhulmin gradusta olen kait tämän luvun bongannut) 60% ei-välttämättömistä aminohapoista ja 40% välttämättömistä aminohapoista. Ja jos ei söisi eläinkunnan tuotteita (lihat, kananmuna, maito tuotteet) niin tarjoaisit lihaksille vain 60% mahdollisista rakennusaineista. (Oletetaan, että syö optimaalisen paljon niitä kasvikunnan tuotteita, ja ei soija papuja, jossa on muista kasvikunnan tuotteista poiketen välttämättömiä aminohappoja). Tähän vielä tarkennus eli: eläinkunnan tuotteet sisältävät myös välttämättömät aminohapot. Tajusikohan kukaan nyt mitään tästä
Itse lasken, että päivässä tulee syötyä vähintään 2g per painokilo eläinkunnan proteiineja. Ja pyrin syömään joka aterialla eläinkunnan tuotteita joka aterialla väh. 30g ja mielenrauha säilyy :thumbs:
Tähän vielä lista noista aminoista.
Välttämättömät aminohapot
· leusiini
· isoleusiini
· valiini
· lysiini
· fenylalaniini
· metioniini
· treoniini
· tryptofaani
· histidiini
· arginiini
· tyrosiini, kysteiini
Ei-välttämättömät aminohapot
· alaniini
· arginiini
· glutamaatti
· asparagiini
· aspartaatti
· tauriini
· tyrosiini
· kysteiini
· glysiini
· seriini
· proliini
· glutamiini
edit- Suosittelisin, siis ottamaan myös niitä eläinkunnan tuotteita samalle aterialle, niiden viljatuotteiden kanssa, että olis maksimaalinen hyöty lihasten kasvulle. :piis: