Välipala ennen treeniä dieetillä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TilDaa
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä ne sitten tutkimukset eivät päde tässä tapauksessa, ne on tehty kestävyysurheilulla eikä punttijumpalla.
Tai sitten se sun jalkatreeni menee kategoriaan rankka ja hyödyt kumuloituu sen kautta.

En nyt jaksa hakea tuota tutkimusta siitä kirjasta josta sen luin, mutta hyvä, että toimii juomat :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä ne sitten tutkimukset eivät päde tässä tapauksessa, ne on tehty kestävyysurheilulla eikä punttijumpalla.
Tai sitten se sun jalkatreeni menee kategoriaan rankka ja hyödyt kumuloituu sen kautta.

En nyt jaksa hakea tuota tutkimusta siitä kirjasta josta sen luin, mutta hyvä, että toimii juomat :)
Empiirinen tutkimus on ainoa joka merkitsee. Eikä tarvii olla edes kovaa bodailua vaan nuo minun etureidet ottaa itteensä aika helposti, joskus riittää sumovetokin. Sitten jos paiskoo eriksee reisiä niin saa kyllä käyttää jokaisen kikan ja rukoilla päälle. Ärsyttävää penkatakin seuraavan parin päivän sisällä kun alkaa vaan reisissä polttelemaan kesken kaiken :LOL: Muut lihasryhmät ei jostain syystä ota niin ittensä vaikka yrittäisi.

Empiirinen tutkimus on ainoa joka merkitsee. Eikä tarvii olla edes kovaa bodailua vaan nuo minun etureidet ottaa itteensä aika helposti, joskus riittää sumovetokin. Sitten jos paiskoo eriksee reisiä niin saa kyllä käyttää jokaisen kikan ja rukoilla päälle. Ärsyttävää penkatakin seuraavan parin päivän sisällä kun alkaa vaan reisissä polttelemaan kesken kaiken :LOL: Muut lihasryhmät ei jostain syystä ota niin ittensä vaikka yrittäisi.
Toi on sitä N = 1 mallista tutkimusta.

Erikoinen näkemys tosin, että muilla ei olisi merkitystä. Yksi syy miksi noita tehdään on se, ettei tarvitse mennä kantapää tai stetson metodilla vaan saadaan suuntia siitä mitä kannattaisi tehdä.

Toi on sitä N = 1 mallista tutkimusta.

Erikoinen näkemys tosin, että muilla ei olisi merkitystä. Yksi syy miksi noita tehdään on se, ettei tarvitse mennä kantapää tai stetson metodilla vaan saadaan suuntia siitä mitä kannattaisi tehdä.
Jotain kauttahan tuohon hiilariin päädyin, isot pojat varmaan hehkutti. On tutkimuksillakin paikkansa mutta niitä ei näissä sali- ja ravintohommissa pidä ikinä ottaa neuvona tai ehdottomana totuutena. Hyvähän se on silti kontrolloidustikin tutkia vaikka velitieteilijät on monessa asiassa edellä.

Noi hh pitoiset juomat hyödyllisiä erityisen pitkissä tai kovissa treeneissä ja dietillä. Dietillä sen hyöty on lähinnä siinä, että se tuo laadukkaamman treenin. Henk. koht silti jos bodaus mielessä treenaisin, niin söisin mielummin ne hiilarit.

Erään hh juomilla tehdyn tutkimuksen mukaan nälän ja janon tunne vaikuttaa saadun hyödyn määrään siten, että mitä nälkäisemmäksi tunnen itsesi, sitä suurempi saatu hyöty. Kylläisenä saatu hyöty oli jopa olematon, jos jumppa ei ollut erityisen rankka tai pitkä.
Tätä oon ite käyttänyt lähinnä kyykkypäivinä helpottamaan domsseja: https://www.fitnesstukku.fi/highly-...ZHP6GJELAElDPHPcwkBoCEU4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Muut treenit ei välttämättä vaadi ja mieluumin juokin vaan pelkkää vettä. Auttaa ihan plussakaloreillakin mutta miinuksilla vaikutus korostuu. Mitään määrää energiaahan tuossa ei juuri ole eikä se itse treeniin vaikuta kuin korkeintaan tyhjällä vatsalla vaan sen funktio on lähinnä ohjata ravinteita oikeaan paikkaan mikä helpottaa palautumista.
Hiilarilisää vois kokeilla rankimpina treenipäivänä. Oon juonu eaa:n ennen reeniä niin sekottaako se jotenki tuon hiilarin imeytymistä tms, vai onko merkitystä?

Mutta siis jos oikein ymmärsin, pitäs olla hieman nälkäinen tai ei ainakaa maha täynnä et hiilarista reenin aikana olis hyötyä?
Kumpi sit on järkevämpää, vetää klo 14 riisiä vai vetää klo 15-17 treenin aikana hiilaria?🤔

Hiilarilisää vois kokeilla rankimpina treenipäivänä. Oon juonu eaa:n ennen reeniä niin sekottaako se jotenki tuon hiilarin imeytymistä tms, vai onko merkitystä?
En osaa sanoa.
Mutta siis jos oikein ymmärsin, pitäs olla hieman nälkäinen tai ei ainakaa maha täynnä et hiilarista reenin aikana olis hyötyä?
Omasta kokemuksesta vaikutus on parempi tyhjällä vatsalla kun välillä treenasin tyhjällä vatsalla heti aamusta, mutta toimii kyllä milloin vaan. Jos on arka verensokerin heittelylle niin hiilari pitää sen tasaisena, oleellista jos syö ennen treeniä ja kesken treenin verensokeri tipahtaa ja alkaa väsyttää.
Kumpi sit on järkevämpää, vetää klo 14 riisiä vai vetää klo 15-17 treenin aikana hiilaria?
Menisin ihan sen mukaan mistä seuraa tehokkain treeni ja paras palautuminen. Teoriassa kai optimi olisi syödä ennen treeniä ja treenin aikana juoda hiilarilientä, mutta tiedän että omalla kohdalla saman päivän syömisillä ei sen päivän treeniin ole juuri mitään vaikutusta. Mäkkäri korkeintaan tuntus olevan sellanen pumppiruoka että menee suoraan lihakseen. Toiset taas ei tunnu kykenevän mihinkään jos ei syö kunnolla ennen treeniä.

Lyhyt vastaus:
Kokeile kaikkea

Kumpi sit on järkevämpää, vetää klo 14 riisiä vai vetää klo 15-17 treenin aikana hiilaria?🤔
Niin siis kyse oli tutkimuksesta jossa tutkitiin asiaa hh juomat ja niiden vaikutus suorituskykyyn ja siinä todettiin, että vaikutus aivoissa (luulottelu) oli suuremmassa osassa kuin itse hiilari. Jo pelkkä hiilarijuoman purskuttelu suussa ja pois sylkeminen toi positiivisia vaikutuksia suorituskykyyn.

Tuossa tai mahdollisessa toisessa kokeessa testattiin myös siten, että nenästä mahalaukkuun meni letku ja sitä pitkin johdettiin toiselle testiryhmälle hh juomaa ja toiselle vettä jotta tulokseen ei vaikuttanut tietoisuus hh juoman nauttimisesta eikä ko kokeessa löydetty eroavaisuuksia suorituksessa.

Mitä tuolla sitten on oikeasti tekemistä minkään kanssa?? Ei mitään. Jos tunnet saavasi hyötyä niin saat hyötyä siitä, mutta jos tuntuu siltä, ettet saa niin et saa.
Eli kokeilemalla tuo selviää sinulle.

Hyvin voit laittaa EAA:n siihen hh:n sekaan. Se taitaa ollakkin se suositeltu lisämauste siihen intrajuomaan.

Niin siis kyse oli tutkimuksesta jossa tutkitiin asiaa hh juomat ja niiden vaikutus suorituskykyyn ja siinä todettiin, että vaikutus aivoissa (luulottelu) oli suuremmassa osassa kuin itse hiilari.
Tää oli varmaan se kohta mistä mättää. En usko enkä ole huomannut että se hiilari itse treeniin vaikuttaisi vaan palautumiseen, eli siitä kiittää vasta seuraavana päivänä. Stimulanteilla sitten saa höpöä treeniin.

Niin siis kyse oli tutkimuksesta jossa tutkitiin asiaa hh juomat ja niiden vaikutus suorituskykyyn ja siinä todettiin, että vaikutus aivoissa (luulottelu) oli suuremmassa osassa kuin itse hiilari. Jo pelkkä hiilarijuoman purskuttelu suussa ja pois sylkeminen toi positiivisia vaikutuksia suorituskykyyn.

Tuossa tai mahdollisessa toisessa kokeessa testattiin myös siten, että nenästä mahalaukkuun meni letku ja sitä pitkin johdettiin toiselle testiryhmälle hh juomaa ja toiselle vettä jotta tulokseen ei vaikuttanut tietoisuus hh juoman nauttimisesta eikä ko kokeessa löydetty eroavaisuuksia suorituksessa.

Mitä tuolla sitten on oikeasti tekemistä minkään kanssa?? Ei mitään. Jos tunnet saavasi hyötyä niin saat hyötyä siitä, mutta jos tuntuu siltä, ettet saa niin et saa.
Eli kokeilemalla tuo selviää sinulle.

Hyvin voit laittaa EAA:n siihen hh:n sekaan. Se taitaa ollakkin se suositeltu lisämauste siihen intrajuomaan.
Kiinnostava tutkimus. Eaa+hh vois olla kokeilemisen arvoista.
Tää oli varmaan se kohta mistä mättää. En usko enkä ole huomannut että se hiilari itse treeniin vaikuttaisi vaan palautumiseen, eli siitä kiittää vasta seuraavana päivänä. Stimulanteilla sitten saa höpöä treeniin.
Palautuminen ainaki itellä on aika nopeaa, mutta kokeilen silti.

Kerran sotkeuduin aiheeseen niin laitetaan lisää:
Kokeilemaan joo joudut jos optimointia haet, mutta jos olet hiilariruokavaliolla niin suosittelisin syömään ennen ja jälkeen treenin niitä hiilareita, ainakin kokeiluun. Ite en syö hiilareita ja ihan hyvin menee treenit näinkin toisaalta.
Mutta vanhoja sääntöjä: hiilaria ennen treeniä polttoaineeksi, jälkeen palautumiseen/solujen vastaanoton avaamiseen + prodea näissä, vähempi rasvaa[hidastaa imeytymistä]. Illalla vähempi hiilareita enempi rasvaa[juuri sen imeytymisen hidastamiseen = ei tuu katabolia niin aikaseen yöllä](ja prodea taas tietty).
Ei sovi kaikille mutta on hyvä alkuoletus. Itse söisin joka aterialla prodea tarpeeksi, sanoivat että min. 30%g/opkg, ennen sanottiin 30-50/3-4h... Mutta jos jostain tinkisin siinä niin aamulla sitten kone käyntiin hiilareilla ja rasvoilla :) (mitä perinteisesti ei mielellään syötäisi samalla aterialla, mutta jos tätä ei hulluksi vedä niin kyllä niitä kaikkia 3a pää ainetta tulee / ruoka melkein väkisten)

Hiilareilla ja rasvalla? jokaikinen pt ja huippuvalmentaja jiipeestä Tikkaan sanoo että siinähän se vasta tyhmä tempaus on,rasvaa ja hiilaria ja vielä ekana aamulla.
Ei tyhmemmin enää vois tehdä,jos ei tee sitä vielä margariinilla ja sokerilla. Koitatko veijari nyt piruuttas vedättää nuorta kaveria neuvomalla niin päin seiniä kun vain voi ruokailun? Joku "hauska"vitsi vai epäonnistunutta sarkasmia? Et voi olla tosissas että hiilaria ja rasvaa vaan vitusti aamulla? Kannata nyt katsoa tubesta ensin vaikka jiipeen ja savolaisen sekä utin ja wileniuksen viedoita asiasta "rasva ja hiilari kombo" eikä kuunnella mitään veijaria jolla on ruuvit irt.. Ja vaikka se onki chatannnut täällä 17 vuotta,ei se ole näköjään mitään oppinut :D

Juu pekoni on perseestä ja voi ei kannata puurossa :) Kuten sanoin se on ainut kohta missä moista voisi edes teoriassa tehdä JOS ON PAKKO tinkiä siitä että prodea joka safkalla. Tottakai mieluiten kaikkia 3a.
Et voi mitenkään välttää hiilaria ja rasvaa samoilla aterioilla fiksusti(kana+riisi jokakerta ei ole imo "fiksua").
Aina kun sulla on pastaa ja lihaa, kalaa ja riisiä, leipää ja juustoa, maitoa sinäänsä jne. niin ne menee sekaisin :)
Ja joo jos joskus niin just ekana aamulla, ei haittaa niin sitten päivää ja on hormonit sekä energiat laitettu käyntiin. Treenin jälkeen ja illalla kaikkein ehdottomin että sitä prodea tulee jos joka safka ei ole optimoitu ja aamulla johki koulu/duuniin mennessä tärkeintä on ettet koe nälkää.
(sitäpaitsi ap sanoo vetävänsä valkuaisia tässä, tuskin huonontaa ateriaa näitten tekstien perusteella)

Viimeksi muokattu:
Kerran sotkeuduin aiheeseen niin laitetaan lisää:
Kokeilemaan joo joudut jos optimointia haet, mutta jos olet hiilariruokavaliolla niin suosittelisin syömään ennen ja jälkeen treenin niitä hiilareita, ainakin kokeiluun. Ite en syö hiilareita ja ihan hyvin menee treenit näinkin toisaalta.
Mutta vanhoja sääntöjä: hiilaria ennen treeniä polttoaineeksi, jälkeen palautumiseen/solujen vastaanoton avaamiseen + prodea näissä, vähempi rasvaa[hidastaa imeytymistä]. Illalla vähempi hiilareita enempi rasvaa[juuri sen imeytymisen hidastamiseen = ei tuu katabolia niin aikaseen yöllä](ja prodea taas tietty).
Ei sovi kaikille mutta on hyvä alkuoletus. Itse söisin joka aterialla prodea tarpeeksi, sanoivat että min. 30%g/opkg, ennen sanottiin 30-50/3-4h... Mutta jos jostain tinkisin siinä niin aamulla sitten kone käyntiin hiilareilla ja rasvoilla :) (mitä perinteisesti ei mielellään syötäisi samalla aterialla, mutta jos tätä ei hulluksi vedä niin kyllä niitä kaikkia 3a pää ainetta tulee / ruoka melkein väkisten)
Syön siis kyllä hiilareita, mutta nyt dieetillä vähennän ruokia ja helpoin vähentää hiilareista ja hekä hiukan rasvoista jossain vaiheessa. Aamuisin ja lounaalla syön kaikkee kolmea sekasin, mut treeniä ennen ja jälkeen en syö rasvoja ja illalla sit eniten rasvaa.
Hiilareilla ja rasvalla? jokaikinen pt ja huippuvalmentaja jiipeestä Tikkaan sanoo että siinähän se vasta tyhmä tempaus on,rasvaa ja hiilaria ja vielä ekana aamulla.
Ei tyhmemmin enää vois tehdä,jos ei tee sitä vielä margariinilla ja sokerilla. Koitatko veijari nyt piruuttas vedättää nuorta kaveria neuvomalla niin päin seiniä kun vain voi ruokailun? Joku "hauska"vitsi vai epäonnistunutta sarkasmia? Et voi olla tosissas että hiilaria ja rasvaa vaan vitusti aamulla? Kannata nyt katsoa tubesta ensin vaikka jiipeen ja savolaisen sekä utin ja wileniuksen viedoita asiasta "rasva ja hiilari kombo" eikä kuunnella mitään veijaria jolla on ruuvit irt.. Ja vaikka se onki chatannnut täällä 17 vuotta,ei se ole näköjään mitään oppinut :D
Oliko tää nyt raakaa sarkasmia vai tosiasiaa :D siis että aamullakaa ei saisi vetää sekasin rasvoja ja hiilaria? Utin videon rasva ja hiilari kombo oon tainnu joskus kattookki mut pitää kuunnella se uudestaan iltasaduksi.
Juu pekoni on perseestä ja voi ei kannata puurossa :) Kuten sanoin se on ainut kohta missä moista voisi edes teoriassa tehdä JOS ON PAKKO tinkiä siitä että prodea joka safkalla. Tottakai mieluiten kaikkia 3a.
Et voi mitenkään välttää hiilaria ja rasvaa samoilla aterioilla fiksusti(kana+riisi jokakerta ei ole imo "fiksua").
Aina kun sulla on pastaa ja lihaa, kalaa ja riisiä, leipää ja juustoa, maitoa sinäänsä jne. niin ne menee sekaisin :)
Ja joo jos joskus niin just ekana aamulla, ei haittaa niin sitten päivää ja on hormonit sekä energiat laitettu käyntiin. Treenin jälkeen ja illalla kaikkein ehdottomin että sitä prodea tulee jos joka safka ei ole optimoitu ja aamulla johki koulu/duuniin mennessä tärkeintä on ettet koe nälkää.
(sitäpaitsi ap sanoo vetävänsä valkuaisia tässä, tuskin huonontaa ateriaa näitten tekstien perusteella)
...koska just tämä: ei voi välttää vetämästä kaikkee kolmee sekasin tai ainaki se menis jo niin hifistelyksi ettei ainakaa oma kiinnostus riittäisi niiden täydelliseen erotteluun :D
Mä oon ajatellu et kaikista tärekein treenin jälkeen syötävä juttu on hiilari. Treenin jälkeen syön kyllä prodeakin tietysti.

Ketjua lukiessa tulee vääjäämättä mieleen että voiko syömisestä enää tehdä vaikeampaa 🤔 Menee jo niin hifistelyksi että katoaa viimeisinkin punainen lanka aloittelijoilta. Rasvan, hiilareiden ja protskun erottelua eri aterioille en näe mitään pointtia perus kuntoilijoille. Hirveä säätö ruokien kanssa varsinkin jos käy koulua. Unohtaisin supermassojen ja uttien kisabodarien optimointivinkit ja keskittyisin perus ruokavalioon maalaisjärjellä.

Ajat on muuttuneet. Itse arvioisin että tehdään vähän sinnepäin kun ei ole omat eväät koulussakin :)
Ennen oli tarkat ohjelmat, ruokavälit ja jos oli huono päivä niin tehtiin päivän setti raskaamman tuntuisena.
Nyt tehdään mikä tuntuu hyvältä ja rpe:llä fiilistellään ties mitä pätkäpaastoillaan kataboliaa pelkäämättä.
Perus miehenmalli/tavoitekeho kuntoilulla myös on muuttunut suuntaan joka kyllä kertoo siitä että se paras hampaat irvessä asenne on poistunut ja tehdään vähän miltä tuntuu.

Toi on sitten ihan ihan alkeisjuttuja että treenin ympärillä pelkkä hh/prode ja illalla rasva/prode.

Nää asiat on luenteeltaan sellasia että ne voi tehdä tarkasti tai epätarkasti ja se vaatii saman vaivan.
Toisessa on luonnollisesti helpompi säädellä kokonaisuutta kun tietää varmaksi missä menee, toisessa on vähän hankalampi sanoa jos ei oikein tiedä paljonko on tullut syötyä tai mitä on tehty treeneissä.

Toki siihen ei pidä jäädä teoretisoinnin tasolle vaan kaikki tehty on parempaa kuin tekemättömyys.
Kunnolla tekeminen on vain tapa. Siinä missä hutilointi.

Voi biljardissakin vetää joka lyönnin täysillä läpi, onko se sitten parempi kuin opetella perusteet, mene ja tiedä.

Missähän ja mistähän nää alkeisjutut on?
Kokeile internetistä ja ravinnon imeytymisestä.

e: Tää on paha kun ei oo äänensävyjä netissä, mutta siis oletin että tahdoit sanoa epäileväsi ilman perehtymistä.
Jos olin väärässä, voin palata asiaan illalla(tosin laitan vain pari linkkiä jotka silti joudut itse lukemaan), nopeammin sivistät itse itsesi lukemalla: palautumisesta&hiilihydraateista, rasvan vaikutuksesta ja hiilihydraatin vaikutuksesta ravinnon imeytymiseen ja hiilihydraateista + treenistä.

Viimeksi muokattu:
Kokeile internetistä ja ravinnon imeytymisestä.

e: Tää on paha kun ei oo äänensävyjä netissä, mutta siis oletin että tahdoit sanoa epäileväsi ilman perehtymistä.
Jos olin väärässä, voin palata asiaan illalla(tosin laitan vain pari linkkiä jotka silti joudut itse lukemaan), nopeammin sivistät itse itsesi lukemalla: palautumisesta&hiilihydraateista, rasvan vaikutuksesta ja hiilihydraatin vaikutuksesta ravinnon imeytymiseen ja hiilihydraateista + treenistä.
Jonkun verran asiasta ihan lukenutkin kirjoja.

Kaiken lukemani perusteella suosituksia on melkoinen liuta. Sekä siihen iltasyömiseen, että ennen treeniä ja treenin jälkeiseen ravitsemukseen.

Toi on sitten ihan ihan alkeisjuttuja että treenin ympärillä pelkkä hh/prode ja illalla rasva/prode.

Nää asiat on luenteeltaan sellasia että ne voi tehdä tarkasti tai epätarkasti ja se vaatii saman vaivan.
Toisessa on luonnollisesti helpompi säädellä kokonaisuutta kun tietää varmaksi missä menee, toisessa on vähän hankalampi sanoa jos ei oikein tiedä paljonko on tullut syötyä tai mitä on tehty treeneissä.

Toki siihen ei pidä jäädä teoretisoinnin tasolle vaan kaikki tehty on parempaa kuin tekemättömyys.
Kunnolla tekeminen on vain tapa. Siinä missä hutilointi.

Voi biljardissakin vetää joka lyönnin täysillä läpi, onko se sitten parempi kuin opetella perusteet, mene ja tiedä.
Just se, että voi tehä tarkasti tai sinnepäin. Oma luonne on, että tehää niin tarkasti ku pystytään joten siks tää hifistely on kivaa luettavaa ja otan tästä ketjusta saadut tiedot mahollisimman tarkasti käyttöön.😁

Just se, että voi tehä tarkasti tai sinnepäin. Oma luonne on, että tehää niin tarkasti ku pystytään joten siks tää hifistely on kivaa luettavaa ja otan tästä ketjusta saadut tiedot mahollisimman tarkasti käyttöön.😁
Hifistely on elämän suola. Niin kalastuksessa, autoissa, stereoissa kuin saliharrastuksessa :)

Ja kahlaaja on oikeassa että tapoja on monia ja suosittelijoita, itselleen on empiirisesti etsittävä ne sopivimmat jutut.

Itse lähdin ihan siitä periaatteesta noissa 3ssa (ennen/jälkeen salin ja unille safkoissa) että:
-Hiilari avaa soluja vastaanottoon -> treenin jälkeen proteiinit nopeammin paikalleen.
-Rasva taas hidastaa imeytymistä -> illalla, kun yöllä tulee pidempi tauko ruokailuun niin rotenkiinit riittää pidemmälle(levossa se kehitys kuitenkin tapahtuu)
-Ja sitten taas ihan ajatuksesta että hiilihydraateilla ravittuna 1,5-2h kovaa urheilua alkaa olla tyhjentänyt varastot -> sali kestää ton tai alle yleensä = ennen salia näitä ja jotta imeytyvät tehokkasti ei sitä rasvaa.
+Se ettei näitä sotkettaisi tulee suoraan tuolta hiilari avaa solut -> ei rasvaa samalla[tämä on eka mistä ite tingin ja niillä aterioilla jotka eivät ole yöpala/treeniruoat, koska muuten menee herkästi tankki tyhjäksi jos hiilarittomia safkoja vetelee puolet päivän safkoista, mutta on hiilaripoltolla kuitenkin, tosin mikäänhän ei estäisi vetämästä aamulla munia ja pekonia, päivällä tunaa ja silti pottua/riisiä treenin ympärillä, ite oon vaan jokotai :) hiilaria aina tai ei koskaan!].

e: nytkun mietin niin varmaan sanon tätä "perusväittämäksi" kun mun opiskelijavaiheeseen kuului nämä väiteet :) nykyäänhän ei olla niin huolissaan öisestä tai 3h ruokailusta alkavasta kataboliasta eikä esim. treenistä oo pakko juosta syömään, ihan kait on perusteltuja juttuja.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom