Välinpitämättömyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jakob
  • Aloitettu Aloitettu
N.O.Kummonen sanoi:
Olin aikoinaan mukana aktiivisesti VPK toiminnassa. Kerran olimme isolla porukalla talkoo hommissa, kun todistimme polkupyörä onnettomuuden. Ukko kaatui pahasti jyrkässä alamäessä fillarilla. Osa porukasta lähti luonnollisesti auttamaan pyöräilijää. Rytäkässä pyöräilijä sai runsaasti vuotavia avohaavoja ja löi päänsä joten katsottiin, että on parasta kutsua ambulanssi paikalle. Ambulanssi tuli korjaamaan uhrin kyytiin ja tarkasti luonnollisesti uhrin henkilöllisyyden. Kävi ilmi, että uhrilla oli HIV ja kenelläkään auttajista ei ollut ollut kumihanskoja auttaessaan. "Kiitos avusta ja tervetuloa jonkun ajan päästä testeihin..." Vaikka tarinalla onkin onnellinen loppu eli kukaan auttajista ei saanut tartuntaa, muutti se täysin käsitykseni auttamisesta.

Nykyään en mene automaattisesti auttamaan tuntemattomia vuotavia ihmisiä, mikäli saatavilla ei ole asianmukaista varustusta. Aina kannattaa miettiä ensin. Olen pahoillani. :itku:

HIV ei tartu tosta noin vaan. HIV-positiivisen verta (tai muuta eritettä) pitää päästä sun elimistöön jotta saisit tartunnan. OK, käsissä voi olla haavoja mut ellei ne ole vuotavia haavoja, ei HI-virus pääse niistä elimistöön. Hysterian voisi unohtaa, harrastatko sinä suojaamatonta seksiä tuntemattoman kumppanin kanssa? Riski saada HIV-tartunta on siinä huomattavasti suurempi.

Toki on jokaisen oma valinta auttaako vai ei.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
J.Jake sanoi:
Kävelin tossa eräänäpäivänä kotia kohti ja joku mimmi ohitti mut fillarilla puhuen samalla kännykkään. Jäin sitten katselemaan sen persettä kun yht'äkkiä,eturengas poikittain ja mimmi naama edellä asfalttiin. Kaatui vielä sen känny käden puolelle joten ei saannu mitään eteen! ( Eihän nyt puhelua lopeteta...)
Olin aika äkkiä paikalla ja mimmi jo vääntäytyi pystyyn. Yritin sitten auttaa kun oli jaltkin siellä pyöränalla jne... -" Joo hei,mä vaan kaaduin pyörällä!" Olin et,okei ja yritin alkaa nostaa sitä fillaria pystyyn -"Hei,ei tarvi,tajuutsä!" Jep. No siinä oli jo muutakin jengiä joten päätin suksia vittuun. Kai sillä oli lievä shokki tai jotain mutta joo,en kyllä osannut moista odottaa? Pahan näköisesti se kyllä kaatu...

Lievä shokki on varmaan ollut päällä. Siinä ei oikein järki kulje normaalisti.
Itse kun mopoaikoina ajoin pyöräilijän kanssa kolarin ja pyöräilijältä meni polvi, niin en tajunnut että minulla oli itsellä kännykkä taskussa jolla voin soittaa ambulanssin vaan rupesin huutelemaan 50 metrin päähän ihmisille, että soittakaa ambulanssi täällä sattu onnettomuus. Iteltä murtui peukalokin ja käsivarressa oli aikamoinen haava, mutta en huomannut aluksi kumpaakaan vammaa. Shokkitilan lähtiessä pois lähti näkö pois ja rupesi huippaamaan sikana about 30 sekunnin ajaksi.

Muay sanoi:
Joo, häpeä on pitkälti kytköksissä itsevarmuuteen.
Loksahti jokin aivoissa just paikoilleen.

Ryhmä näkee jokun tapahtuman johon pitäisi reagoida. Mitä isompi ryhmä, sitä pienempi todennäköisyys että yksilö uskaltaa ottaa vastuuuta, reagoida tapahtumaan. Vaaditaan isommassa ryhmässä itsevarmempi henkilö olla se eka joka tekee jotain, ryhmän johtaja.

Oisko siis häpeä jokin mikä pitää heikommat yksilöt paikallaan? Siis ne jotka eivät tunne olevansa tarpeeksi kovia johtamaan sen-ja-sen kokoista ryhmää tuntevat häpeää sen valinnan edessä, eivätkä uskalla toimia kun on niin noloa.

Jakob on siis alfa-uros, lauman johtaja :worship: :thumbs:

HIV ei tartu tosta noin vaan. HIV-positiivisen verta (tai muuta eritettä) pitää päästä sun elimistöön jotta saisit tartunnan. OK, käsissä voi olla haavoja mut ellei ne ole vuotavia haavoja, ei HI-virus pääse niistä elimistöön.

Tiedossa on miten HIV tarttuu. Sen haavan voi saada lukemattomilla tavoilla auttamistilanteessa. Paskan säkän mahtia ei pidä aliarvioida.

Hysterian voisi unohtaa, harrastatko sinä suojaamatonta seksiä tuntemattoman kumppanin kanssa? Riski saada HIV-tartunta on siinä huomattavasti suurempi.

Pidätkö sinä minua tyhmänä? Entäs itse? :kuvia:

Etkö pidä kuvaamani tilannetta riskitilanteena lainkaan? Ambulanssien henkilökunta käyttää aina suojakäsineitä ja siihen on hyvä syy. Kannattaa varustautua, jos kykenee auttamaan. Tauti voi tietysti olla mikä tahansa muukin kuin HIV.

Oikeassa olet, enkä pidä sinua tyhmänä. Tekstistäsi sain vaan sen vaikutelman ettei HIV-positiiviseen jolla on haava jossain päin ruumista voi koskea kun heti tulee tartunta. Sori vaan, nyt on maanantai ja ilmeisesti ärhäkkä päivä ;)

Mut nyt me kaikki voidaan kuljettaa kaikissa tilanteissa mukana kumihanskoja, jospa niitä tilattaisiin vaikka Pakkiksen kautta porukalla niin saatais halvemmalla :D

Jakob sanoi:
Juu, mummo tuli tajuihinsa ja lanssimiehet oli hetkessä paikalla. Sen aikaa siinä olin, että mummo pakattiin ambulanssiin. Siinä sivukorvalla kuuntelin ambulanssi ukkojen puhetta ja tulin siihen tulokseen, että mummo oli juuri ottanut nitron joka ilmeisesti vaikuttaa verenpaineeseen. Tuosta koko tapahtuma saattoi johtua.

Oli muuten todella ihailtavaa toimintaa ambulassin henkilökunnalta. Selvällä äänellä toistetut kysymykset loogisessa järjestyksessä. Varmasti suoraan oppikirjasta :thumbs:. Ammattitaitoa.

Nitrohan laajentaa verisuonia, joten jos se otetaan pystyasennossa, niin veri menee jalkoihin, ja alkaa huimaamaan, joten mummo olisi pitänyt laittaa istumaan tai makuulle jalat kohoasennossa. Näitä on muuten sitten järkyttävän helppoa ruotia jälkikäteen, mutta jos joku tilanne kohdalle osuu, niin harva ihminen pystyy järkevästi toimimaan, mutta pääsääntöisesti voisi sanoa, että ainakin hätänumeroon pitää soittaa, eikä ketään saisi jättää yksin. Tuo asia mistä mm Tiinuli mainitsi on todella vaikea kysymys, ja vaikka Suomessa on yleinen auttamisvelvollisuus, niin ketään ei tarvitse oman terveyden vaarantamisen uhalla auttaa, esim jos epäilet, että jollain elottoman tuntuisella puistokemistilla tmv:lla on tuberkuloosi, hepatiitti tai HIV, niin sitä ei ole pakko alkaa elvyttämään, mutta avun kutsuminen on maksutonta ja helppoa ja suositeltavaa toimintaa.

farmiankka sanoi:
Nitrohan laajentaa verisuonia, joten jos se otetaan pystyasennossa, niin veri menee jalkoihin, ja alkaa huimaamaan, joten mummo olisi pitänyt laittaa istumaan tai makuulle jalat kohoasennossa. Näitä on muuten sitten järkyttävän helppoa ruotia jälkikäteen, mutta jos joku tilanne kohdalle osuu, niin harva ihminen pystyy järkevästi toimimaan, mutta pääsääntöisesti voisi sanoa, että ainakin hätänumeroon pitää soittaa, eikä ketään saisi jättää yksin.

No niin, eihän mulla ollut hajua siitä mitä mummo on ottanut ja vaikka olisin tiennyt, että nitroja hän on syötyt niin en siitä tiedosta olisi mitään koostunut. Mä en ole lääkäri.

Ringsiden tekstiin puuttuisin sen verran, että ei mulla mitään sen suurempaa murhetta tästä mummosta ollut. Välipitämättömyyttä tuokin on, mutta ei se nyt vaan ole keneltäkään pois jos hiukan menee jeesaamaan apua tarvitsevaa. Hätänumeroon soitin ja sieltä sain sitten toimintaohjeet. Siinä sen aikaa odottelin, että ambulanssi saapui paikalle, jonka jälkeen menin kauppaan sen kummemmin mummon tulevaisuutta miettimättä. Ihmetykseni koski vaan sitä, että miksi kukaan ei tehnyt mitään? Ei tuollaisessa tilanteessa nyt tartte hysteerisesti ruveta tuntematonta ihmistä suremaan vaan toimia sen mukaan mitä osaa ja näin saada hyvä mieli ja puhdas omatunto. Eli aika itsekeskeisiä ajatuksia loppujenlopuksi.

Jakob sanoi:
Ei tuollaisessa tilanteessa nyt tartte hysteerisesti ruveta tuntematonta ihmistä suremaan vaan toimia sen mukaan mitä osaa ja näin saada hyvä mieli ja puhdas omatunto. Eli aika itsekeskeisiä ajatuksia loppujenlopuksi.

Monikohan sitten jättää menemättä tilanteeseen epävarmuuttaan ja epäonnistumista peläten? Ehkä on helpompaa olla tekemättä mitään, ja lohduttautua ettei mitään olisi kuitenkaan osannut tehdä.

Tarkoitus ei ollut sulle Jakob esittää kritiikkiä, luulin vain että olisit ollut asiasta kiinnostunut, kun mainitsit lanssi-miesten puheista, ja kun mainitsit nitroista, niin luulin sinun kysyneen mummoa kantaneilta ihmisiltä, että onko hän ottanut jotain lääkettä, viinaa, huumeita jne, mikä yleensä noissa tapauksissa on aiheellista. Toimit mielestäni esimerkillisesti kun osaamisesi puitteissa asiaan puutuit ja apua tarjosit, ei keneltäkään voi enempää vaatiakaan . :5:

Muay sanoi:
Monikohan sitten jättää menemättä tilanteeseen epävarmuuttaan ja epäonnistumista peläten? Ehkä on helpompaa olla tekemättä mitään, ja lohduttautua ettei mitään olisi kuitenkaan osannut tehdä.

No ilmeisen moni.. Tässä kohtaa ollaan varmaan tosiaan asian ytimessä. Se, että nappaa mummon kantoon ja laittaa istumaan, soittaa apua, jne ei vaadi kyllä minkään tason koulutusta. Mä en käsitä mitä tuossa voi tehdä väärin? Kyllä jokaisen nyt perkele sen verran pitää tajuta, että ei noihin toimenpiteisiin lääkärin titteliä tarvita ja sen, että ei kukaan voi ruveta sulta sellaisia asioita vaatimaan mitä et osaa.

Kyllä ne siellä puhelimessa sitten neuvoo tarvittaessa, tuskimpa sieltäkään kehoitetaan mitään leikkauksia tekemään :D

Jakob sanoi:
No ilmeisen moni.. Tässä kohtaa ollaan varmaan tosiaan asian ytimessä. Se, että nappaa mummon kantoon ja laittaa istumaan, soittaa apua, jne ei vaadi kyllä minkään tason koulutusta. Mä en käsitä mitä tuossa voi tehdä väärin? Kyllä jokaisen nyt perkele sen verran pitää tajuta, että ei noihin toimenpiteisiin lääkärin titteliä tarvita ja sen, että ei kukaan voi ruveta sulta sellaisia asioita vaatimaan mitä et osaa.

Kyllä ne siellä puhelimessa sitten neuvoo tarvittaessa, tuskimpa sieltäkään kehoitetaan mitään leikkauksia tekemään :D

Näinpä oon itsekin tehnyt mitä on kohdalle sattunut. Aina varmistanut vähintään että amppari on tilattu ja oottanut sen paikalletulon jos oon itse soittanut. Jostain syystä kaikki vaan ei osaa ottaa tuollaistakaan hoitaakseen.

Mua ihmetyttää poliisien asenne, kun heille soittaa henkilöstä joka makaa maassa tiedottamassa tilassa.Kerran jouduin odottaa vajaan tunnin poliisin paikalle tuloa (onneks oli kaunis kesäpäivä) Tunsin velvollisuudekseni odottaa ku hyö tulee paikalle ja vähän tarkkailla elintoimintoja. Sit ku ne tuli,ni katto mua vitun äkäsesti ja kirjaimellisesti heitti sen hemmon paksiin.Sanovat vaa mulle et voit lähtee menee.
Kyllähän sen toisaalta ymmärtää et kyl heitäkin varmaa vituttaa kuskailla juoppoja sun muita, mut ihmisiä nekin on ja itepähän ovat ammatin valinneet ja varmasti tiesivät et se vaa on osa heidän työtä.

ryökäle sanoi:
Mua ihmetyttää poliisien asenne, kun heille soittaa henkilöstä joka makaa maassa tiedottamassa tilassa.Kerran jouduin odottaa vajaan tunnin poliisin paikalle tuloa (onneks oli kaunis kesäpäivä) Tunsin velvollisuudekseni odottaa ku hyö tulee paikalle ja vähän tarkkailla elintoimintoja. Sit ku ne tuli,ni katto mua vitun äkäsesti ja kirjaimellisesti heitti sen hemmon paksiin.Sanovat vaa mulle et voit lähtee menee.
Kyllähän sen toisaalta ymmärtää et kyl heitäkin varmaa vituttaa kuskailla juoppoja sun muita, mut ihmisiä nekin on ja itepähän ovat ammatin valinneet ja varmasti tiesivät et se vaa on osa heidän työtä.

Onhan tuo varsin ikävää käytöstä auttajaa kohtaan, mutta tiedätköhän miten suuri osa tuosta poliisin työstä kuluu juuri tämän kaltaiseen turhaan juoppokuskailuun. Monin paikoin on miehistönvajausta ja työssä etusijalla ei ole katujen siivoaminen. En ole poliisi mutta olen rauhan merkeissä monen kanssa tekemisissä ja laukovat kyllä hyvin suoraa tekstiä katustaroista.
Itse pyrin selvittämään ensin onko kyseessä sairaskohtaus (joka monesti selviää jo hajusta) ja sitten vasta hutkitaan

Suositut

Back
Ylös Bottom