Välillä plussalla ja välillä miinuksella

Ikä
39
Onko kukaan kokeillut olla 2 viikkoa plussa kaloreilla ja 2 viikkoa miinuksella ja taas 2 viikkoa plussalla jne...
tai viikko plussalla ja kaksi miinuksella. Siis tarkoituksenahan olisi tiputtaa rasvoja ja lisätä samalla lihasta.

Onko kukaan kokeillut?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo vielä, mutta ensviikosta ois tarkotus alkaa kokeilemaan. Dietti päättyy tistain mittauksiin ja sitten pitäs alkaa kokeileen 2 viikkoo plussalla ja viikko miinuksella syklitystä ja kattoa miten lähtee homma kehittymään.

Itsellä olisi kans tarkoitus aloittaa ensi viikolla viikko plussaa ja kaksi miinuksella tai kaksi plussaa ja kaksi miinusta.

Onko jotain helvetillisen pahaa ja väärää, jos tekisin esim. 5pv. plussalla ja 2pv. miinuksella? Jotain hormonallisia tms. haittoja kenties?

Kun ei tahdo pää kestää pidempiä miinus-, tai plusjaksoja. Lähinnä just nuo plussakaudet kerää naamaan sen verran tavaraa, että alkaa omatunto kolkutella...

Tweeek sanoi:
www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=49532

Voi olla että tuossa on tutkittu lähinnä rajuja paastonomaisia laihdutuskuureja, mutta kuitenkin terveellisintä varmaan olisi pitää kokoajan suunnilleen +/- nolla (lihasten kasvun kulutus laskettuna mukaan).
Mun käsittääkseni tuo tarkottaa näitä, että ensin laihdutetaan -10 kiloa ja sitten palataan takaisin vanhoihin tottumuksiin. Sitte paino nouseekin hetkessä yli 10 kiloa. Jne. jne.

Tweeek sanoi:
www.tiede.fi/uutiset/uutinen.asp?id=49532

Voi olla että tuossa on tutkittu lähinnä rajuja paastonomaisia laihdutuskuureja, mutta kuitenkin terveellisintä varmaan olisi pitää kokoajan suunnilleen +/- nolla (lihasten kasvun kulutus laskettuna mukaan).

Niinpä. Itse olen todennut ainakin sen, että tietoisesti ei noita läskejä kannata hommata. Itse kokeilin himobulkkia parin kuukauden ajan ja nyt ei sitten millään meinaa saada noita kiloja pois. Näyttää haastavinta tässä lihaksen hankkimisessa olevan tuo kultaisen keskitien löytäminen.

Elimistö on sellainen, että kun se on kerran onnistunut kasvattamaan hyvät varaenergiat, se ei mielellään luopuisi niistä, vaan mieluummin vaikka lihaksista, koska ylimääräinen lihasmassa kuluttaa energiaa levossakin, joten se on parempi polttaa pois ensin, siltä varalta että nälkäkausi sattuisi kestämään pitkäänkin.

Tweeek sanoi:
Elimistö on sellainen, että kun se on kerran onnistunut kasvattamaan hyvät varaenergiat, se ei mielellään luopuisi niistä, vaan mieluummin vaikka lihaksista, koska ylimääräinen lihasmassa kuluttaa energiaa levossakin, joten se on parempi polttaa pois ensin, siltä varalta että nälkäkausi sattuisi kestämään pitkäänkin.

Näin! Pari viikkoa kokeilin vetää miinuksilla ja totesin, että tämähän on niinkuin housuihinsa kusisi, sillä erotuksella ettei lämmitä edes aluksi. No päätin jättää tuon miinuksilla olon ja alentaa rasvaprosenttia lihasmassaa lisäämällä ;) .

Aiemmin tänä vuona olin 2vk +500kcal & 1vk -500kcal energiasyklityksellä. Tulokset oli oikein hyviä. Energiaa riitti yllinkyllin treenaamiseen myös dieettiviikon viimeisinä päivinä, puhumattakaan bulkkiviikoista, jolloin treenit kulki aivan perkuleen loistavasti. Tuloksena lihaa tuli jonkin verran ja rasvat pysyi samoissa tai tippui hieman.

Kyllä se mut ainakin sai vakuuttumaan (taino, kyllä tuommoinen energiasyklitys vakuutti mut jo teoriatasolla ennen kuin olin edes testannut käytännössä) moisen syklityksen toimivuudesta.

Nyt viimeset 2-3kk on ollut lähinnä tavallista kiristelyä.. eli miinuksilla jatkuvasti hieman (200-600kcal / vrk).. dieettaamiseen en oikein ole siis osannut mieltää tuon energiasyklityksen käyttämistä, mutta kuhan bulkkailut taas 2-3kk päästä alottelen, niin sitten heti 2vk/1vk syklit käyttöön! :rock:

Siis kannattaako dietti syklittää vai onko parempi olla kokoajan miinuskaloreilla? Ajattelin alkaa diettaamaan parin viikon kuluttua, että pääsisi edes jouluksi kesäkuntoon, mutta haluaisin menettää mahdollisimman vähän lihaksia.

Joillakin syklitys varmasti toimii, kannattaa kai kokeilla, mutta pienillä vaihteluilla (100-500kcal suuntaan/toiseen) koska jos on kokoajan miinuksella, keho saattaa pistää säästöliekin päälle ja vähentää rasvanpolttoa.

Edit: itse tekisin ehkä mutupohjalta suunnilleen näin:
1.vko -500kcal + kestävyyttä + intervalleja tyhjällä mahalla ja reippaasti aerobista
2.vko +300kcal + massaa
3.vko +100kcal + voimaa + kevyttä aerobista tai intervalleja
...jne...

Ja ne kalorit mieluiten pois hiilihydraateista. Noihin lukemiin sitten kertoimet ihan oman ruumiinrakenteen mukaan. :)

Tweeek sanoi:

Eiköhän se elimistö kuitenkin polta mielummin niitä rasvoja, kuin lihasten yms. proteiineja. Kunhan ravintopuoli on kunnossa.

vilho_kanuuna sanoi:
Näin! Pari viikkoa kokeilin vetää miinuksilla ja totesin, että tämähän on niinkuin housuihinsa kusisi, sillä erotuksella ettei lämmitä edes aluksi. No päätin jättää tuon miinuksilla olon ja alentaa rasvaprosenttia lihasmassaa lisäämällä ;) .

Aivan samaan lopputulokseen tulin minäkin. Tuppaa olemaan jumissa nuo ylimääräiset rasvat. Lihasmassaa lisää vaan, kyllä se kroppa sitten pikkuhiljaa kiristyy, edellyttäen ettei läskiä tule lisää :jahas:

Pentele sanoi:
Eiköhän se elimistö kuitenkin polta mielummin niitä rasvoja, kuin lihasten yms. proteiineja. Kunhan ravintopuoli on kunnossa.

Jos lihasta on paljon hengissäselviytymisen kannalta "ylimääräistä", niin siitä lähtee mieluummin.

strike sanoi:
Aiemmin tänä vuona olin 2vk +500kcal & 1vk -500kcal energiasyklityksellä. Tulokset oli oikein hyviä. Energiaa riitti yllinkyllin treenaamiseen myös dieettiviikon viimeisinä päivinä, puhumattakaan bulkkiviikoista, jolloin treenit kulki aivan perkuleen loistavasti. Tuloksena lihaa tuli jonkin verran ja rasvat pysyi samoissa tai tippui hieman.

Kyllä se mut ainakin sai vakuuttumaan (taino, kyllä tuommoinen energiasyklitys vakuutti mut jo teoriatasolla ennen kuin olin edes testannut käytännössä) moisen syklityksen toimivuudesta.

Nyt viimeset 2-3kk on ollut lähinnä tavallista kiristelyä.. eli miinuksilla jatkuvasti hieman (200-600kcal / vrk).. dieettaamiseen en oikein ole siis osannut mieltää tuon energiasyklityksen käyttämistä, mutta kuhan bulkkailut taas 2-3kk päästä alottelen, niin sitten heti 2vk/1vk syklit käyttöön! :rock:

Kuulostaa lupaavalta ja samanlaisessa uskossa olen asiasta itsekin. Mielenkiinnolla ootan miten rupee treenit kulkemaan ja patti kasvamaan. Nyt tästä voi jo jotain tullakkin kun on tietoo tosta ravintopuolesta toisin kuín esim. vuosi sitten.

Suositut

Back
Ylös Bottom