Välilevy rikko ja treenaus???

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
43
Onkos täällä kellään hajoillut välilevyjä selästä ja kuinka siitä eteenpäin?Itselläni kolmas leikkaus tulossa tässä kuussa ja treenit kusee ihan täysillä.Oletteko toipuneet vammoista kuinka hyvin ja jos leikattu niin kuinka pitkän treeni tauon olette pitäneet.Itse ajattelin 1½ kuukautta ja sit lähen kyl salille, mut ensin vois hieman uiskennella.

Itselläni selkä hajonnut pariin otteeseen. Uinti on hyvä kuntouttaja hieronnan/venyttelyn lisäksi, itselläni selkä meni ainakin ihan tukkoon pienimmästäkin rasituksesta leikkausten jälkeen. Uintia kehiin heti kun tuntuu että uskaltaa hallille lähteä ja kevyttä painoharjoittelua heti kun hyvältä tuntuu. Tukilihaksiston hyvä kunto on selkävaivaiselle ehdoton asia, eli voimapyörät, salkkunostot, reverse hypersit, jne. kehiin kunhan saat selkäsi kuntoon.

Ensimmäisellä kerralla meni kuukausi ennenkuin puntteihin koskinkaan, toisella kerralla kaksi kuukautta. Kovan treenin pystyin aloittamaan ~3kk:n kuluttua leikkauksista.

välilevy rikki

Rikoin välilevyn kolme vuotta sitten, enkä ole leikkauttanut. Eipä se ole parantunutkaan joten kaiketi tässä on leikkaus edessä. Maastavetoa ei voi tehdä kovaa ja kyykyssä se kiusaa myöskin. Selkää ei ole magneettiikuvattu, mutta urheilulääkäri oli sitä mieltä, että välilevy sieltä on rikki.

Originally posted by aloittelija
Itse ajattelin 1½ kuukautta ja sit lähen kyl salille, mut ensin vois hieman uiskennella.

Kannattaa sitten harkita todella tarkkaan mitä tekee ja miten rankasti. Jos on pahempi välilevyongelma ollut, ei paljoa tarvitse että se menee uudestaan eikä varmasti vaiva siitä ainakaan parane. Kuuntele lääkäriä ja tee harkinnan mukaan.
Noi selkäjutut on sen verran kauaskantoisia,etten itse lähtisi leikkimään niiden kanssa.

miulla oli muutama vuosi sitten ns. "nuorten välilevyn pullistuma" eli välilevy oli pullistunu nikaman sisään ja sitä ei siis voi leikata...

noh siitä tuli vuoden reenikielto, mutta ku ajattelee nyt niin se tuli hyvään aikaan kun oli just alottanu lajin ja tyyli tietysti ihan p**** eli sen jälkeen on joutunu opettelemaan tekemään liikkeet oikein ja puhtaasti

nyt jo tuntuu paremmalta ja pitäisi käydä uusintakuvauksissa ja sillä tavalla mutta sen sanon että selkä kannattaa hoitaa kuntoon jos meinas vanhempanakin kävellä :)

Sen verran olen ottanut selvää, että leikkaus ei aina onnistu täydellisesti. Samassa työpaikassa missä ennen olin leikattiin kolmelta välilevy. Ensimmäinen tapaus oli keihäänheittäjä joka joutui kuntouttamaan selkää pari vuotta leikkauksen jälkeen, että sai sen kuntoon. Toinen oli voimanostaja joka joutuu työssään käyttämään jalkojaan painellen eräänlaisia polkimia. Tämä on ollut leikkauksen jälkeen paljon sairaslomalla ja lääkärin mukaan ei enään pysty tekemään työtä missä käytetään jalkoja. Kolmas tapaus ei ollut minkään lajin urheilija hän taitaa olla nykyään sairaseläkkeellä tämän välilevyhomman takia. Tiedän kyllä muualta tapauksia onnistuneistakin leikkauksista, mutta tämän takia olen odottanut jos oireet hellittäisi ilman leikkausta.

Kaverilla repesi 2 välilevyä viime kesänä, ja kuvausten jälkeen päätettiin ettei leikata, vaan kuntoutusohjelmaa vain kehiin. Ei ole kuulemma miksikään muuttunu se sen selkä, ainakaan vielä. Kaveri käy salilla minun kans, joka toinen kerta kuntoutusohjelmaa (tukilihaksia ja jalkoja) ja joka toinen kerta yläkroppaa.

Lääkäri sanoi minulle, että nopeimmillaan kuudessa kuukaudessa paranee voi mennä paljonkin kauemmin.

Inhottavinta siinä vaivassa on se, että välillä saattaa olla monta kukkautta täysin terve selkä, kunnes se taas alkaa pahentua. Ja edessä on taas piiiitkä kipeä jakso. Vielä en ole löytänyt mitään logiikkaa siihen mikä sen aina kipeyttää uudelleen, mutta vaivahan on kiusannut vasta pari vuotta...

Ittellä tulee keväällä kaksi vuotta välilevyn hajoamisesta (sen verran lievä, ettei kuulemma kannata leikata, hyvä niin). Edelleen vaivaa mutta muutama kokemus ja "fiilis" aiheesta, toivottavasti on jollekin apua:
-ensinnäkin, ihmisellä on vain yksi selkä ja jos se on paskana niin ei paljon naurata, joten jos selkä on särki niin älkää pihtailko kuluissa vaan HETI oikealle lääkärille ja magneettikuvaukseen! minua hyppyytettiin melkein vuosi kaikenmaailman arvauskeskus-idioottien välillä, joiden ohjeilla homma meni vaan huonompaan suuntaan :mad2:
-keskivartalon tukilihakset kuntoon ja keskittyy "pitämään paketin kasassa" joka liikkeessä
-venyttelyä, venyttelyä ja vielä venyttelyä... perse, selkälihakset, takareidet, pohkeet, etureidet, lonkan koukistajat, ...
-ryhti kuntoon, etenkin kun selkä kiristää lihaksiajumiin :mad2:
-reenitekniikat kuntoon (itselläni kyykyn alaosassa selän pyöristyminen oli paha....), lähinnä selän suoruus (liika taivuttaminen toiseen suuntaankin tuntuu olevan pahasta)
-vältä istumista (juu, helppo homma istumatyötä tekevällä :mad2: )

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä täs vähän aika sitten kyselin että mitä pitää tehä; kävin lääkäris (arvauskeskukses) se määräs pillereitä ja lepoo no tää kuuri on just alkanu että saa nähä auttaako. Se sano että välilevyn pitäis olla kunnos, se väänteli jalkaa ja kyseli tunnottomuudesta.

Miks kannattaa välttää istumista, mähän en muuta tee ku istun oon atk- puolella koulus ja ei sitä viittis seisovalteen kirjottaaa..:(

Originally posted by tnemesis
Miks kannattaa välttää istumista, mähän en muuta tee ku istun oon atk- puolella koulus ja ei sitä viittis seisovalteen kirjottaaa..:(

Istuminen on pullistumalle pahinta myrkkyä. (Tai ehkä selällä nostamisen jälkeen). Helposti tulee oltua vähän kumarassa, jolloin välilevy puristuu nikamien väliin. Jos on pakko istua, kannattaa ptää vaikka käsipyyhkeestä tehtyä rullaa selän takana...myös autossa istuessa.

Originally posted by Maza
Kaverilla repesi 2 välilevyä viime kesänä, ja kuvausten jälkeen päätettiin ettei leikata, vaan kuntoutusohjelmaa vain kehiin. Ei ole kuulemma miksikään muuttunu se sen selkä, ainakaan vielä. Kaveri käy salilla minun kans, joka toinen kerta kuntoutusohjelmaa (tukilihaksia ja jalkoja) ja joka toinen kerta yläkroppaa.

Olis mielenkiintoista tietää millaista ohjelmaa kaverisi vääntää. Itse teen ns. kuntosaliammatilaisen tekemää ohjelmaa ja välillä tuntuu ettei se ole kauhean selkäystävällinen...

Originally posted by notko
Olis mielenkiintoista tietää millaista ohjelmaa kaverisi vääntää. Itse teen ns. kuntosaliammatilaisen tekemää ohjelmaa ja välillä tuntuu ettei se ole kauhean selkäystävällinen...

No yritänpä muistella... Vartalonkiertoja kepin kanssa (panee kuulemma välilevynesteitä liikkeelle), vatsalihasliikkeitä, selänojennuksia, jalkaprässiä hyvällä tekniikalla, pakaraliikettä alataljassa, jalanojennuksia ja -koukistuksia. Ei tainnu sen kummempaa olla. Yläkroppapäivänä sitten kaikkea mikä ei käy selkään. Semmoset liikkeet pois missä tuntuu kipua.

Originally posted by notko
Istuminen on pullistumalle pahinta myrkkyä

tnemesis, ota sellainen muoviselkäränka ja taivuta se lysyssäistumisasentoon, ja tarkkaile alaselän nikamien asentoa (tai pyydä koulun terkkaria demonstroimaan). Puristuvat etureunastaan aika lyttyyn, ja jos sieltä välistä on jotain pullistuakseen, niin tuossa asennossa se tapahtuu. Istuminen on kyllä niin perseestä noin kokopäivätyönä tehtynä, vaikka siinä istuskelisi kuinka hyväryhtisenä.

Olispa skanneri tässä lähellä niin skannaisin omat selkäkuvani, siellä näkyy nätisti kun välilevy on vähän lytyssä ja pullistuu selkähermoa vasten. (Oireilee nykyään kyllä tosi vähän kiitos kunnon ergonomiasäätöjen ja hyvän lihaskunnon. Saattaa vihlaista jos salilla hetkeksikin kontrolli karkaa vatsoista ja selästä.)

Niin kun monet tuosta venyttelystä puhuvat niin kai teillä ei hermokivut sit niin pahoja et pystytte.Mul ainakin hermot pisti niin hanttiin et ei onnistu :curs:
mut nyt leikkauksesta 3viikkoa ja pääsis taas yrittämään onnistuuko nyt venyttely.Millon teillä on pahimmillaan ollut nuo kivut kun itellä ainakin aamulla hirmu hyvä ja iltaa kohti pahenee.Sit vällillä jos selkää kiertää jotenkin väärin niin kramppaa tosi pahasti noin 1-5 sekunniksi ja koko ajan kipu aivain mieletön.

Mulla on ihan samoin aamulla parempi ja pahenee iltaa kohti. Joskus kipu tuntuu heti herättyä ennen ylösnousua, ja silloin on jo asiat huonosti.

Tällä hetkellä en käy salilla ollenkaan. Viimeisin paha kipujakso oli tammikuun puoliltavälin helmikuun alkupuolelle, jonka jälkeen en ole enää aloittanut uudestaan. Nyt käyn 3-5krt viikossa juoksulenkillä tai sauvakävelyllä, ja selkä on pysynyt siedettävänä. Joka päivä pitkiä venytyksiä: alaselkä, selän kierto, vatsa, kyljet, etureidet, takareidet, lonkan koukistajat ja pohkeet.
Sen lisäksi vielä 3-4krt viikossa keskivartalon jumppaa kotona.

Hirveästi saa tehdä töitä jotta pysyisi edes suhteellisen normaaliin elämään, mutta vaihtoehtoja ei ole!

Toivottavasti tämän threadin lukee myös terve selkäiset ja polviset ja olkapäiset. 20-30 ikäsillä jätkillä selkä paskana, eikö kannattais ottaa vähän rauhallisemmin. Mitäs iloa on nostaa 300 kiloa, vaikka ei meinaa käveleen päässä.

Olen tuossa maastavetoa ja kyykkyä aloitellut ja tuli mieleen että eikö mavessa saisi tosiaan tuntua mitään kipua alaselässä (viittaan johonkin threadiin jossa kehoitettiin jättämään ns. raskaat liikkeet väliin jos tuntuu kipua)? Tarkoitan siis muutakin kuin tuota lihaksissa tuntuvaa poltetta..

Tekniikkakin pitäisi olla kohdallaan, mutta silti tahtoo yleensä vihlaista alaselästä tuon maven kanssa.. voisiko johtua vielä kehittymättömästä lihaksistosta?

Originally posted by Kime76
Toivottavasti tämän threadin lukee myös terve selkäiset ja polviset ja olkapäiset. 20-30 ikäsillä jätkillä selkä paskana, eikö kannattais ottaa vähän rauhallisemmin. Mitäs iloa on nostaa 300 kiloa, vaikka ei meinaa käveleen päässä.

Pitääpä tuohon mainita, että kun välilevyni paukahti, en ollut koskaan käynyt tosissani salilla. Joskus vain kokeillut ja lopettanut lyhyeen. Joten tuskin olen nostelemalla selkääni pilannut. Mavea ja kyykkyä en ole koskaan edes kokeillut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom