Väite: musiikin kuuntelu lenkillä haitallista

Joopa joo

Palataanpa tällaiseen aiheeseen: Ennemmin itse väittäisin, että siitä on enemmänkin apua. Jos on keskittyneenä johonkin muuhunkin kuin juoksuun, saattaa kyetä parempaan suorituskykyyn. Tai siis ettei ajatukset harhaile sillä puolella, että "ei tästä tuu mitään, en jaksa" ym. Ainoa haitta varmaankin on sitten, jos siihen musiikkiin keskittyy liikaa, eli alkaa käyttää aikaa kappaleiden vaihteluun ja kuulokkeiden räpläilyyn :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä ilman musiikkia on helpompi löytää hyvä juoksurytmi. Musiikki on toki ihan kiva, mutta huomattuani eron jätin sen poies. Tai no oikeastaan sen takia että niskasankakuulokkeet ei toimi nykyisten juoksuvaatteiden kanssa, kun se sanka hinkkaa takin niskassa olevaan muoviseen kauluksen kiristimeen niin siitä lähtee ääntä joka tulee sitten korviin.. Se rytmityskysymys on kyllä ihan huomattu juttu, esim. iphonelle tais olla sellanen ohjelma, joka kattoo kappaleista niittin biittinopeuden ja sitten voi sillä tavoin valkata itelleen soittolistaa lenkille.. Itekin olen huomannut että joku hardcore tekno sopii kohtuu hyvin lenkille, kun siinä biittinopeus on luokkaa 150+ bpm. Eikä ole silleen liian vaihtelevaa musiikkia. Jos nyt muuten jaksaa kuunnella sitä... :P

En voi uskoa että siitä olisi minkäänlaista haittaa juuri juoksun kannalta. Nämä kuulon heikkenemiset yms. ovatkin sitten eri asioita.
Sitä paitsi VOIKO KUKAAN VÄITTÄÄ että kun soi joku kunnon improvisaatiobiisi kuten Eye Of The Tiger:rolleyes: että siitä olisi MITÄÄN haittaa? :D
Kyllä sitä vielä muutaman kilometrin jaksaa.:puntti:

Mulla musiikki auttaa jaksamaan kaikessa kuntoilussa, kunhan vaan valitsee musiikin oikein. Tosin tänään lenkillä olin kävellä auton alle napit korvissa, siinä mielessä tietty haitallista..

Self-paced vs metronomic gait:
Askeleen pituus ei riipu ainoastaan edellisen pituudesta vaan useamman edeltäneen askeleen pituudesta.
Tietty jos päättää ettei juokse musan tahtiin niin voi keskittyä enemmän omaan rytmiin mut jos keskittyminen herpaantuu niin musa voi häiritä rytmiä, joka ei oo tasainen muutenkaan. Tulee aina välillä kiusaus korjata tasapainoa polkaisemalla kovempaa sillon kun musa on synkassa. Ei siinä ettenkö usein kuuntelis itsekin musaa. Jos siinä on niin kova tempo ettei sen tahtiin ehdi sykkiä mitenkään niin se häiritsee vähemmän.

Vaikea jotenkin ymmärtää miten musiikin kuuntelu lenkillä voisi olla haitallista... Tai no, ainakin sellaisessa ympäristössä jossa ei tarvitse kiinnittää huomiota muuhun liikenteeseen.

Kuuntelen aina juostessa musiikkia, ilmankin menee mutta aina parempi musiikin kera. Hyvä kappale kun sattuu kohdalle, kummasti alkaa juoksu kulkemaan ja huomaamattakin lenkki pitenee! Pitäisikin taas käydä etsimässä uutta musiikkia soittimeen... Mutta jokaisen oma asia mistä tykkää, ihmiset on erilaisia. :)

En kuuntele musiikkia lenkkeilyn aikana, koska se näyttää niin trendikkäältä. Melkein vituttaa jos joku tulee mehupullo kädessä laput korvilla vastaan. Psyyke saa parempaa harjoitetta kun saa kuunnella omaa hengitystään ja nollata kupolia. Muuten tulee kuunneltua taasen musiikkia hyvinkin paljon.

Makuasioita. Itselleni on erittäin tärkeä treenikaveri musiikki, koska olen erittäin musikaalinen ihminen, soittanut bändeissä koko ikäni ja näin. Saan musiikista muutenkin kovimmat fiilarit elämässä urheilun ohella, onhan se luonnollista että yhdistän ne. Mutta ei musa kaikille ole tärkeää, tai mitenkään inspiroivaa.

Musan pitää olla oikeanlaista, menevää rockia tai metallia (minulle). Mitä kellekin.

Mutta onhan siinä vaaransa, ensinäkin jos juoksee kaupunkialueella, eikä kuule liikennettä. Pitää sillon pitää silmänsä erityisen hyvin auki ja katsella sivuille risteyksissä. Toinen on se, että liikenteen melu on yllättävän kova ja jos käännät mp3-soittimen volaa niin paljon että se peittää sen, kuulovamma voi olla tosiasia pitkällä tähtäimellä. Kyllä se mulle antaa boostia reeniin perkeleesti, oikean tyyppinen nopea ja melodinen metalli esimerkiksi. Tulee semmonen sankarifiilis :D Viitta vaan puuttuu. Esim. Iron Maiden - Loneliness of the Long Distance Runner. Tai Soilworkin biisi en muista mikä, missä lauletaan toistuvasti (öristään) että Gimme your best shot.. Is that all you've got? Ehkä tulee vaiheltua askeltempoa biisin ja kohdan mukaan, esim. lempikohdissa vetää kovempaa, mutta mitäs väliä sillä on. Kovaahan se on tarkotuskin mennä ja intervalleissa paikotellen ei ole mitään vikaa.

Mut en mä mihkään esim. Cooperin testiin ottais, missä yritetään ennätystä. Siinä kaikki keskittyminen menee oikeisiin kierroisaikoihin, ja lopussa ei paljoo musiikit vois kiinnostaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom