Eli olisi kiva kuulla kuinka paljon esim +25 vuotiailla on tullut kehitystä (naturaaleilla luonnollisesti). Nuoruusvuosien ( n. 15-20 vee) jälkeenhän lihassolujen määrä ei enää lisäänny vaan niiden jo olemassa olevian solujen kokoon yritetään hypertrofisella reenillä vaikuttaa.
Onko tuo lihassolujen määrän kasvu edes 15-vuotiaaksi saakka todistettua faktaa? Kaikessa asiasta lukemassani sanotaan joko "ei lisäänny" tai "asia on kiistanalainen"?
Minun on mahdoton tietää mitä muut olettavat tapahtuvan, mutta itse ainakin olen yllättynyt. Takana 35v yritystä välttää fyysistä työtä, joka välttäminen viimeiset 15v on onnistunut varsin hyvin. Nyt olen laihduttanut 82->75 kg ja takakyykkään yli oman painoni verran. Kyllä se minulle itselleni on aika hämmentävää.
Olen toki maalta kotoisin eli kävellyt pakostakin lapsena ja täällä kaupungissakin käyn joskus muutaman kilometrin päässä paistamassa makkaraa rinkka (ja paluumatkalla lapsi ) selässä, olen soutanut ja hiihtänyt jne, mutta en koskaan varsinaisesti urheilun vuoksi. Lihasvoimaa on jostain syystä aina ollut sen verran, että olen saanut niukasti kiskottua edes yhden leuan. Mahdollisesti vähäinenkin liikunta on pitänyt voimaa yllä paremmin; tällä palstallahan on kysynyt neuvoa sellainenkin joka ei saa sitä yhtäkään leukaa.
Kun nyt mietin kyykystä nousemista edes armeijan ~25kg varustuksessa, niin ennätykseni 85 kg tuntuu entistä yllättävämmältä.
Ei siis ainakaan minun iässäni vielä elimistö ole niin rikki, etteikö se voisi moninkertaistaa voimansa. Tietenkään en tiedä kuinka pitkälle lihaksia voisi kasvattaa; voihan olla, että olen jo limiitin saavuttanut.