Vähälaktoosinen prodepatukka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harze
  • Aloitettu Aloitettu
Proteiinipatukoissa ilmoitellaan aika huonosti laktoosipitoisuutta eikä valmistajien nettisivutkaan valaise asiaa. Itsellä niitä kuitenkin kuluu ja toistaiseksi ainoa patukka, jota tällainen laktoosivammainen uskaltaa vetää on Fastin banaanisuklaa. Sitä onkin syöty, mutta alkaa nyt maistumaan totaalisen puulta.

Kaipaankin siis vinkkejä, mitä muita patukoita voisi kokeilla? Täysin laktoositon ei tarvitse olla, tuollainen gramma laktoosia per patukka ei vielä maailmaa kaada. Vedän noita ateriankorvikkeeksi, jos kiireessä lounas tuppaa jäämään väliin. Eli saa olla hiilarit mukana eikä hyvä makukaan haittaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsekin laktoosivammaisena olen syönyt näitä FASTin patukoita. En ole eri makujen kohdalla huomannut mitään eroa laktoosin suhteen eli tulee kaikkia makuja vedettyä ihan tasapuolisesti. Joten luulisin että pystyt muitakin makuja syömään.

Mansikan makuisessa näyttäs olevan saman verran hiilaria per 100g kuin banaanisuklaassakin (Eikös laktoosi ole maitosokeria eli hiilaria?) joten voisko siitä päätellä, että laktoosia ei oo enempää? Caramel-maussa näyttäs olevan pari g enemmän hiilaria per 100g.

Miten paha laktoosivamma sulla on? Itse pystyn syömään tuommosen vähälaktoosisen ison raejuusto tai rahkapurkin kahdessa osassa ongelmitta päivän mittaan joten kovin pahana vaiva ei minulla ole.

ps. Jossain alan liikkeissä oli myynnissä patukoita joissa ei ole hiilaria käytännössä yhtään. Näissä ei sitten varmaan sitä laktoosiakaan ole. Hinta tosin oli karu.

Mansikan makuisessa näyttäs olevan saman verran hiilaria per 100g kuin banaanisuklaassakin (Eikös laktoosi ole maitosokeria eli hiilaria?) joten voisko siitä päätellä, että laktoosia ei oo enempää?

Mansikkasuklaassa laktoosia on 2,33%, banaanisuklaassa 0,87%. Toinen on maitosuklaata, toinen tummaa. Banaanisuklaan arvo tosin on vanhasta mausta, mutta en usko että uuteen verrattuna on juuri eroa.

Mainittakoon, että banaanisuklaa on ainoa vähälaktoosinen, mitä itse olen löytänyt.

Mä olen tottunut laskemaan laktoosipitoisuudet grammoissa. Yksi gramma tyhjään vatsaan on mulla sellainen raja, jonka yli ei kannata mennä. Ison aterian osana saattaa mennä puolitoista. Näin ateriankorvikkeena pitäytyisin kuitenkin grammassa.

Eli banaanisuklaan laktoosit 0,0087*75 gr = 0,65 gr on ok.
Mansikkasuklaan laktoosit 0,0233*75 gr = 1,75 gr vähän epäilyttää. :(

Laitanpa tähän vielä saamani vastauksen, kun kyselin Fastilta laktoosipitoisuuksia. Kiitettävän nopea vastaus tuli. Laskin sulkuihin laktoosit grammoina.

ProFX 75g patukat sisältävät laktoosia per patukka seuraavasti:
Banaani 1,58 % (1,2 gr)
Mansikka 3,36 % (2,5 gr)
Tuplasuklaa 3,01 % (2,3 gr)
Toffee 3,15 % (2,4 gr)

ja 35g pikkupatukat per patukka:
Suklaa 3,01 % (1,1 gr)
Toffee 3,15 % (1,1 gr)

Leaderin sivut ovat edelleen alhaalla, eivätpä siellä paljoa nettiin panosta.

Varsin mielenkiintoista, että nuo tuoreet arvot poikkeavat noin paljon mun postaamistani - nekin kun olivat peräisin suoraan fastilta. Ja tietääkseni mansikkapatukan koostumus ei ole välissä muuttunut...

Suositut

Back
Ylös Bottom