vähäkulutteista diesel autoa hintaluokassa 10 000e ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jalat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
13.5.2004
Viestejä
1 090
Ikä
45
Tilanne on se että oma uskollinen 2.0l bensa pösö tulee liian kalliiksi pitää kun ajokilometreja tulee vuodessa se 23 000km. Varsinkin kun kokoajan bensanhinta nousee.

Pikainen laskutoimitus excelissä kertoi että jos ostaisi järki-diiselin jonka keskikulutus olisi 5l/100km ja jos käytettäisiin sama raha mitä bensa pösöön meni vuodessa, niin siitä diiselvero vähennettynä silti ajaisin 28 500km. Eli 5500km enemmän.

Ja noin 17 000km oli se raja missä silloin tulisi diiseli kannattavammaksi.
Oma ajo on 80% maantieajoa tasavauhdilla, joten diiseli olisi kyllä ehkä kannattavampi.

Ajattelinkin jos sitä innostuisi vaihtamaan. Sikäli harmittaisi vaihtaa että tuo nykyinen 307 on hyvässä kunnossa ja hyvännäköinen. Mutta budjetin mukaan on mentävä. Autoihin ei passaa rakastua :(

Arvioisin että pösöstä voisi saada 10-11 000e.
Nyt vaihtoehtoja otetaankin vastaan tuolla hintahaarukalla olevista DIISEL-autoista joiden keskikulutus on siellä 4.5-5.5l tienoilla. Ei yli 5.5l keskikulutteisia kannata edes vihjata.

Varusteet jotka pakko löytyä:
- ilmastointi (ei väliä onko manuaali vai automaagi)
- vakionopeudensäädin (maantieajossa ehdoton)
- ajotietokone (kulutuksia on kiva kytätä)
- ajettu noin 150 - 180 000km
- sedani tai farkku. Ettei tarttis ihan heti vaihdella jos perheenlisäystä tulee.

Pistäkäähän vaihtoehtoja ja kokemuksia omista diiselautoista joissa on pieni kulutus.
Thanks!!!
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Onpas taas valinnan vapautta, eiköhän näistä pitäisi löytyä :)
- VW konsernin tuotteet, THE TDI
- PSA konsernin tuotteet, HDI:t toimivia koneita ja jos ei kerta pösö pelota
- Voortit, diiselitekniikka vähän edellisiä jäljessä
 
Osta Skoda, ei syö paljoa ja kestää. Vihreään hanskaankin kuulemma tottuu.
 
Voortit saa unohtaa samantien. Jäi paha maku kun 2.5 vuoden sisään vanhaa focusta vietiin viidettä kertaa korjattavaksi takuusta ovien ruosteiden takia. Ellei sitten jossian monreeoissa oo jo eroa?

Aikaisemmin omistin tdi passatin 2002 vuosimallia ja se oli kyllä luxus. Mutta sen hinta 1.5 vuotta sitten oli yli 20 000e. Tuskin nyt saa 10ke hintaan sellasia alle 200 000km ajettuja :)

kattelin just tankkaus.comista että sen automaatti passatin 96kw keskikulutus pyöri kyllä 7l yläpuollella. No thanks.
 
Mulla o tommonen s80 2.5tdi nii kyllä on sitte hyvä ajettava auto ja kyllä sillä tankilla aina 1000km ajaa.
Osta semmonen tuo 2.5 volkkarin tiisselihän on nii vanhaa tekniikkaa että ei enää lasten taudit paina. Huolella päästää sinne 800tkm mittariin
 
no kyllä milä tahansa autolla ajaa 1000km tankilla jos tankki on vaikka 100-150l :)
Nyt oikeasti kartoitetaan halvalla kulkevia taloudellisia autoja. Volvo ei ole huoltojenkaan puolesta varmaan ihan halvimmasta päästä.

Ja 2.5l tdi kiisselistä on niin paljon pahaa sanottavaa netissä että se voi tulla todella kalliiksi jos laukeaa. Eli jos volski, niin se on 1.9tdi. Volski ja pösön hdi on aika kärjessä. Noihin skodiin pitää tutustua, mutta mahtaako 10ke hintaan saada skodaa joka ei ole ihan laatikko.
 
Vanhan malliseen skodaan joutuu 10ke tyytymään :(
 
Vanhan malliseen skodaan joutuu 10ke tyytymään :(

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1794332

kyllä 10ke saa hyvän boran. Kannata mitään skoodaa laittaa. Onko tuolla niin väliä vaikka oliski ajettu 200tkm. Kilsoja on vielä se vähintään 300tkm jäljellä.

edit. ko. mallissa ei ilmastointia mutta 10ke saa kyllä ilmastoinnilla ja comfortline paketilla. Ajettavuus ja kulutus (myös lastutettuna) on omaa luokkaansa.

edit2 http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1907000
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vagin 1.9 tdi taitaa olla ihan ykkösvaihtoehto jos tahtoo bensapihin vehkeen.

kannattaa tosin ottaa huomioon että kiisselin ja bensan hintaero saattaa pienentyä tulevaisuudessa... ...tai sit ei. Keskisuomalaisessa oli juttu että halvin 95 vs kallein diesel oli hintaeroltaan bout 12snt
 
Vagin 1.9 tdi taitaa olla ihan ykkösvaihtoehto jos tahtoo bensapihin vehkeen.

kannattaa tosin ottaa huomioon että kiisselin ja bensan hintaero saattaa pienentyä tulevaisuudessa... ...tai sit ei. Keskisuomalaisessa oli juttu että halvin 95 vs kallein diesel oli hintaeroltaan bout 12snt

On siinä silti eroa jos bensa vie helposti sen 8-10ltr/100km ja nokikoneella pääsee alle 5l/100km. Erona myös se että 1.9tdi ei vie paljoa sen enempää vaikka antaa kenkää. Bensassa kulutus nousee yleensä aika jyrkästi. Kaupunkiajoista jne puhumattakaan.
 
no kyllä milä tahansa autolla ajaa 1000km tankilla jos tankki on vaikka 100-150l :)
Nyt oikeasti kartoitetaan halvalla kulkevia taloudellisia autoja. Volvo ei ole huoltojenkaan puolesta varmaan ihan halvimmasta päästä.

Ja 2.5l tdi kiisselistä on niin paljon pahaa sanottavaa netissä että se voi tulla todella kalliiksi jos laukeaa. Eli jos volski, niin se on 1.9tdi. Volski ja pösön hdi on aika kärjessä. Noihin skodiin pitää tutustua, mutta mahtaako 10ke hintaan saada skodaa joka ei ole ihan laatikko.

oiskohan tosa volvossa joku 80litran tankki. keskikulutus jotain 7l/100km. Mikähän siinä on nii kallista huoltaa?? Pannu ku poksahtaa nii 2te veres tilalle. jakopään vaihtaa 100tkm välein nii hyvin purskutetaan. Et sä sillä 1.9tdi aja samoja kilsoja ku tuolla 2,5.

Edit. litraa pienempi syöntinenhän se volvon oma motti on mutta nitä ei sitten enään 10te saahakkaan
 
On siinä silti eroa jos bensa vie helposti sen 8-10ltr/100km ja nokikoneella pääsee alle 5l/100km. Erona myös se että 1.9tdi ei vie paljoa sen enempää vaikka antaa kenkää. Bensassa kulutus nousee yleensä aika jyrkästi. Kaupunkiajoista jne puhumattakaan.
Totta.

pointti oli vaan siinä että myös hintaeron pieneneminen on mahdollista keskieuroopan tyyliin jos dieselin suosio vielä kasvaa joten laskelmiin kannattaa jättää väljää hyötyjä laskettaessa. Mutta tässä tapauksessa ylivoimaisesti kiisseli. Hyöty saattaa pienentyä mutta pysyy isommillakin hinnanvaihteluilla plussan puolella.
 
En käsitä aina tuota että ihmiset laskee että pitää ajaa 30000km vuodessa jotta diisseli on kannattavaa... diisselihän on kannattavaa aina! Jälleenmyyntiarvo on parempi, kestää enempi kilsoja jne.

Jos bensa maksaa vaikkapa 1.5e/L ja diisseli 1.2e/L. Bensaa kuluu 10L/100km ja diisseliä vaikkapa 5L/100km ja jos ajetaan 10000km vuodessa niin bensaa tankataan 10*1.5*100=1500 eskon verran, diisseliä taasen 600 eskolla. Diisselivero on 500eskoo vuodessa joten diisselin pitäminen tulee 400 eskoo halvemmaksi vuositasolla vaikka kilsat ovat vain 10000km. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Zone-sarja -42%
Volvo olisi varmasti tosi jees. En mä sitä kiellä. Mutta pitkällä tähtäimellä haluan kuitenkin sellaisen auton joka vie sen 4.5-5.5l keskikulutuksena. Ja kun tosiaan maantieajoa on suurin osa, niin diiseli pääsee näyttämään pihiytensä. Volvolla varmaan ajelee sen 600-700tkm mutta en mä kuitenkaan niin pitkään sitä autoa meinaa pitää :) Kyllä se on auto viimeistään 100tkm välein vaihdettava.

Onko volkkareissa muuten borassa, golffissa ja passatissa samat pannut käytössä?
Jos bora lupaa 4.5l maantiekulutusta, niin meneekö golffi tai pashatti samalla koneella saman kulutukseen suurinpiirtein?
 
Mulla oli Fabia 1,9tdi:llä. Rauhallisella ajolla kulutus oli vähän päälle 4l/100km. 1,4 tdi:n saa kympillä ja kulutus on oikeesti alle neljä maantienopeuksilla.
 
Onko volkkareissa muuten borassa, golffissa ja passatissa samat pannut käytössä?
On, samoin kuin skoodissa, audeissa, seateissa ja mitänäitänyton. Näitä tarkoitin tuolla vw konsernilla.

Bora vs. vanhakoppainen octavia, mitä eroa? Ihan identtisiä purkkeja. Tai no skooda vähän nätimpi sentään.

huppe sanoi:
Bensaa kuluu 10L/100km ja diisseliä vaikkapa 5L/100km
Hyvät vertailukohdat sulla. :) Bensagolffi esim menee keskimäärin 7 litralla. Realistisemmillakin (1.2 vs 1.4) hinnoilla menee kyllä diiselin kanssa tasoihin silti pian kymppitonnin jälkeen.
Ja jos myyntihinta on diiselissä kovempi, niin on ostohintakin.
 
En käsitä aina tuota että ihmiset laskee että pitää ajaa 30000km vuodessa jotta diisseli on kannattavaa... diisselihän on kannattavaa aina! Jälleenmyyntiarvo on parempi, kestää enempi kilsoja jne.

Jos bensa maksaa vaikkapa 1.5e/L ja diisseli 1.2e/L. Bensaa kuluu 10L/100km ja diisseliä vaikkapa 5L/100km ja jos ajetaan 10000km vuodessa niin bensaa tankataan 10*1.5*100=1500 eskon verran, diisseliä taasen 600 eskolla. Diisselivero on 500eskoo vuodessa joten diisselin pitäminen tulee 400 eskoo halvemmaksi vuositasolla vaikka kilsat ovat vain 10000km. Vai olenko ymmärtänyt väärin?

Mutta kannatatako auton vaihto kalliimpaan? Lisäksi hintasuhde on pielessä, eli diesel on noin 1.3 ja bensa 1.45 euroa/litra. Ja samanlaisila autoilla ei tuo kulutussuhde usein päde. Monien autojen ajotietokoneen kulutusarvio ei ota huomioon kunnolla käynnistystä ja kylmänä ajoa. On dieselillä ajo edullisempaa tietenkin. Joskus se auton vaihto on kyllä ihan autokuumeesta kiinni enemmänkin. Polttoaineenkulutus on tavalliselle tallajaalle aika pieni kustannus. Niin kuin huomasit 1500 euroa bensakustannus. Kannattaako vaihtaa autoa? :D Ja ymmärsin, että nyt oli alta 10 tonnin biileistä kyse.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom