Vähäkalorista ruokaa...?

Mitkä perus ruuat nyt on sitten niiitä joita pitää välttää ja mitkä niitä joita pitää suosia, siis mahd. vähä kaloreita... Ei mitää spessu ruokia vaan sellasia mitä voi koko perhe syödä. Sellaasia mitä äiteeeeen :thumbs: voi pistää valmistamaan...

Tarkotus ei oo laihduttaa mitenkään kauheella kiirellä mut ajattelin et vois koko perheen kanssa kokeilla sellaisen yhen kk ajan sellasta vähä rasvaista ja terveellistä ruokavaliota ja kattoo et onko millasia vaikutuksia fyysiseen ja henkiseen puoleen...

Kiitos vastauksista :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässäpä nyt jotain vähäkalorisia ruoka-aineita:

Proteiininlähteet:
-kana
-kala (esim. pakastesei)
-vähärasvainen jauheliha, paistijauheliha (rasvaa 7-10 %)
-porsaan ulkofile

Hiilihydraatit:
-täysjyväriisi
-täysjyvämakarooni
-täysjyväleivät

Hyviä rasvoja:
-pähkinät
-rypsiöljy, oliiviöljy (esim.salaatinkastikkeina)

Tietysti lisäksi vielä runsaasti vihreää (kurkkua, tomaattia, salaattiia jne.)
Toivottavasti oli apua.:thumbs:

Heitän vielä muutaman ehdotuksen.

Välttäkää:
-vaalea leipä
-rasvainen liha
-kovat rasvat yleensäkin
-nopeat hiilihydraatit (sokerit ym)
-kahvileivokset (tottumiskysymys. ennemmin vaikka mandariini)
-limut pois ja lightit tilalle
-ähkyyn syömistä (80% täyteen voisi olla muutenkin järkevä sääntö)

Suosikaa:
-kasviksia paljon
-aamupuuro (kaurahiutaleita, vehnäleseitä)
-maito rasvattomaksi
-rasvaista kalaa mahd usein
-vähärasvaista lihaa (naudan paistij.liha, kana ym)
-välipalana esim hedelmä ja maitorahkaa (ei mitään maustettuja vaan itse maustatte vaikka marjoilla tai mehukeitolla)
-juusto vähärasvaiseksi (itsellä: ARLA Kadett 5 % (500 g) p34 hh1,5 r5)
-namit ja sipsit pois. Tilalle vaikka pähkinä rusina sekoitus ja viinirypäleitä. Dipattavaksi porkkanaa, kukkakaalia ja kurkkua. On hyvvee.
-säännöllisyyttä ja perheen tukea :love:

Ruoan laitosta voisi tehdä muutenkin sellaisen yhteisen tapahtuman välillä. Se kun voisi tehdä esim pääkopalle hyvää monellakin. :thumbs:

Mitkä perus ruuat nyt on sitten niiitä joita pitää välttää ja mitkä niitä joita pitää suosia, siis mahd. vähä kaloreita... Ei mitää spessu ruokia vaan sellasia mitä voi koko perhe syödä. Sellaasia mitä äiteeeeen :thumbs: voi pistää valmistamaan...

Raaka-aineita vaihtamalla voi jo saada kalorimäärissä melkoista tiputusta. Laitappa lihapulliin sika-naudan tilalle paistijauhelihaa tai perunamuusiin sitä rasvatonta maitoa ja margariinia. Keitoissa vaihtaa liemikuutioiden natriumglutamaattisheisse paistinliemen ja yrttimausteiden makuun. Tiesitkö muuten että jossain tutkimuksessa tuo Natriumglutamaatti aiheuttaa lapsissa ylivilkkautta:eek:

Niin ja lautaselle sen viiden lihapullan sijaan ota neljä!

Broilerin paistisuikaleet vaihtaa hivenen kalliimpiin filesuikaleihin. Lohesta filee siitä isoimmasta palasta. Itse suosin näistä tehtyä erilaisia kiusauksia ja paistoksia, helppoa ja hyvää arkikamaa.

Kannattaa muistaa se peruskoulun terkkarin odotustilan ainoa juliste eli ravintoympyrä ja siinä erityisesti kasvisten määrä eli kolmasosa lautasesta pitäisi olla kasviksia, eikä se tässä yhteydessä tarkoita hk blöötä. Printtaa se vaikka jääkaapiin oveen!

Tuohon kasvissosekeittoon voi lisätä vaikkapa raejuustoa ja pinaattikeittoon vastaavasti keitettyä kananmunaa.

Maustetuissa jogurteissa on yllättävän paljon sokeria, joten se purkin kyljessä mainittu "vähärasvaisuus" ei aina kerro koko totuutta. Siispä: osta rahkaa ja mausta se vaikkapa mansikoilla. :thumbs:

Maustetuissa jogurteissa on yllättävän paljon sokeria, joten se purkin kyljessä mainittu "vähärasvaisuus" ei aina kerro koko totuutta. Siispä: osta rahkaa ja mausta se vaikkapa mansikoilla. :thumbs:

Itse en saa rahkaa menemään alas ilman jugurttia. Vähäkalorisin jugu mitä olen löytänyt nin on Valion joku 0,4g rasvaa -purkki. Kaloreita 40 kcal/dl. Siitähän tulee jo 400 kcal jos imaisee purkin päivässä, eikä täytä yhtään. Uuniomenajugu on vaan niin :kuola:

Itse en saa rahkaa menemään alas ilman jugurttia. Vähäkalorisin jugu mitä olen löytänyt nin on Valion joku 0,4g rasvaa -purkki. Kaloreita 40 kcal/dl. Siitähän tulee jo 400 kcal jos imaisee purkin päivässä, eikä täytä yhtään. Uuniomenajugu on vaan niin :kuola:

On se kyllä kumma jos ei Ehrman mene alas kera funlightin! Sehän on herkkua!

On se kyllä kumma jos ei Ehrman mene alas kera funlightin! Sehän on herkkua!

Ehrammi maistuu täysin paskalle (:urjo::david: ), mutta hinta on passeli.
Ingmanni on no. 1

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Syökää 3-4h välein, niin verensokerit eivät pääse laskemaan liian alas. Jos päästää kovan nälän tulemaan, niin sit sitä ihminen automaattisesti vetää herkkuja mahan täyteen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom