Väärin treenaaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen vähentänyt sarjapainoja esim. hauiskäännössä scotissa, ennen tein sen ihan päin persettä ja laskin tangon puoleen väliin liikerataa, nykyään lasken melkein alas ja teen liikkeen muutenkin rauhallisemmin. Ei tuu enää mietittyä painoja niin paljon, paitsi tietysti mavessa, penassa ja kyykyssä. :kippis1:

Originally posted by Hannibal
Säilyy tuntuma isompiin painoihin ja taitavat noilla ihan jotkin bodarit ja voimanostajatkin toisinaan maustaa treeniään. Tietysti joka salilta löytyy myös treenaajia, jotka tekevät aina pelkästään puoli- tai varttikyykkyä ilman mitään järkevää syytä.

No kumpaahan treenaajaryhmää luulit minun tarkoittavan: Niitä joilla on järkevä syy vai niitä joilla ei ole järkevää syytä. :) niinpä niin..pitikö taas mennä äärimmäisyyksiin?

Originally posted by taisto
Kulmasoututangolla on yleisesti käytetty epäkäsliikkeenä. Laitetaan egopainot kiinni ja sitten pientä liikettä lähes pystyssä. Minulla (tm) ainakin toimii paremmin kun laittaa pienempää painoa, menee lähes vaakaan ja sitten laskee painot niin alas että myös lavat irtoavat. Ja sitten ylhäällä pieni pysäytys. Jos joku tietää mikä vaara tuossa piilee niin kertokoon (oikeesti alkanut arveluttamaan koska toi on tyylinä aika harvinainen).

Kulmasoutu oli vielä syksyllä ehdoton suosikkiliikkeeni vaikkakin selkäydintä järsi ikävä pelko väärästä tekniikasta. Nyt olen tässä sitten yrittänyt opetella tekemään kulmasoutua suorassa kulmassa ja ei tule mitään. Puoli vuotta mennyt itkiessä kun ei nouse ja ei se edes tunnu missään ja vanha suosikkiliike onkin nyt elämän huonojen asioiden top3:ssa. Pitää palata takaisin vanhaan kunnon 45-60 asteen kulmaan. Mielestäni ehdottomasti parempi.

Hmm.. usein kyllä sanotaan että nk. normaali kulmasoutu ihan 30 - 40asteen kulmasta tehtäis, suht pystyssä?

Mä menetän hermoni joka kerta kun kulmasoutua teen, liike on varmasti hyvä ja vaikuttaa mukavalta mutten saa sitä suoritettua ikinä täydellisesti. Pari ekaa toistoa menee tuurilla rasitus oikeaan paikkaan ja sitten alkaa alaselkä väsymään, hartiat ja takaolkapäät huutaa leipää ja selkä on kuin ei mitään painoa oiskaan. Jos meen lähelle 90 asteen kulmaa niin koko liike menee niin päin v*ttua että rupeaa itteäkin naurattamaan, melkein pystyssä ei alaselkä väsy mutta hartiat väsyy... Niinpä niin, ja siinä vaiheessa on jo raivopäissään vaihdettu seuraavaan liikkeeseen. :)

Tuosta tuli mieleen, kulmasoutu käsipainolla - miten päin oikeaoppisesti ranne on, käsipaino poikittain vaiko pitkittäin kehon suuntaisesti?

Aika usein näkee hauista tehtävän liian suurilla painoilla, jolloin muita lihasryhmiä tulee apuun ja kunnolla kohdistettu hauistreeni on vain haave.

Originally posted by turre101

Tuosta tuli mieleen, kulmasoutu käsipainolla - miten päin oikeaoppisesti ranne on, käsipaino poikittain vaiko pitkittäin kehon suuntaisesti?

Pitkittäin, eli peukku osoittaa eteenpäin.

Havaintojeni mukaan isot ja vahvat harjoittelijat tekevät liikkeet keskimäärin puhtaammin ja tehokkaammin kuin pienemmät ja heikommat. Naiset tekevät liikeradat paljon esimerkillisemmin kuin miehet. Joskus on tullut salilla mieleen, että tulisikohan monenkin pyrkiä aluksi kehittämään itsetuntoaan ja vasta sitten lihaksiaan.

Yleisesti ottaen suoritustyylit saleilla ovat melkoisen karmaisevia. Kehonrakennukseen ehkä parhaiten soveltuvia keskimäärin 4 sekunnin kontrolloituja laskuja ja 2 sekunnin tasapainoisia nostoja täydellä liikeradalla ei paljoakaan näe. Penkissä pakarat nousevat, painot tiputetaan rinnalle ja pompautetaan ylös toinen käsi perässä laahaten. Avustaja pystysoutaa painoja ylös kaikin voimin ja auttaa hermotuksen liikakuormittamisessa. Ylätaljassa moni riuhtaisee itsensä lähes vaakatasoon istuimeen nähden ja painot nostavat miehen takaisin ylös. Jonkin ajan kuluttua onkin saavutettu se perinteinen small talkin aihe puhuhuoneeseen: "Perkele kun olkapäähän/selkään/polveen sattuu". Harvemmin olen kuullut kyseisten henkilöiden spekuloineen suoritustyyleillään. Räjähtävälläkin harjoittelulla on painoharjoittelussa sijansa, mutta räjähtävä ja holtiton eivät ole sama asia.

toi perse irti penkistä nostaminen on kyllä niin syvältä, kolme tyyppii olen meidänkin salilta näyhny tekevän tota, sitten ollaan suu messinkillä ja toitotetaan kovaan ääneen kuinka nousi niin ja niin paljon rautaa. sitten jos koitetaan pitää se perse penkis niin tulokset tippuu kymmeniä kiloja. itsensä huijaamista sanon minä!!

Muutaman kerran oon nahny vanhemman aloittelijan reenavan ylataljaa vastaavaa vipuvarsi konetta etta loppuosa liikeesta menee jo ojentajilla.

Ja kulmasoutu selka kuplavolkkarilla on myos tuttu naky.:(

myönnän että itselläni menee välillä juuri hauis ja penkki tekniikat välillä ihan vituralleen, mutta tajuan sen.

en viitsi lopettaa hauissarjaa kesken, pakko ne on loppuun asti vetää vaikka millaisella heijarilla. penkillä jos ensimmäisten 3 toiston jälkeen kädet rupee täriseen ja heikottaan niin sitten kauhee silta, perse kattoon ja raudoille kyytiä.

lupaan parantaa tapani :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by vitvall
penkillä jos ensimmäisten 3 toiston jälkeen kädet rupee täriseen ja heikottaan niin sitten kauhee silta, perse kattoon ja raudoille kyytiä.

Kesken sarjan ei kannata rueta asentoa pahemmin muuttelemaan.

Originally posted by Samppo

mutta päällimmäisenä mielessä eräs Arto meiän salilta joka on jo toista kymmentä vuotta treenannut ja pukkaa fuskaten penkiltä 170 koogeetä. Hän sitten osallistui reilu vuosi takaperin seuran sisäisiin kisoihin jossa teki hyväksytysti 140 ja 3-0 hylättiin kaks yritystä 150:llä. Onneks hänet saatiin ylipuhuttua aloittamaan 140:stä kun oli ekat varsinaiset kisat äijällä, olisi muuten jäänyt poloinen ilman tulosta.

Tuttu juttu. Kisoissa joskus näkee miten ensimmäisiä kertoja mukana olevat lataavat aloitukseen oman ennätyksen -5 kiloa, joka on nostettu ties millä tyylillä. Ensimmäisellä nostolla tanko nousee ylös samaa vauhtia perseen kanssa ja punaista tulee. Seuraavassa nostossa on sitten perse koko ajan penkillä mutta tanko tulee rintaan jäädäkseen. Kolmas yritys on sitten lähinnä epätoivoinen ja tuloksena 0/3 nostoa.

Paras mitä olen nähnyt on kun kaveri laittaa jalat penkille ja siitä työntää piliä kattoa kohti. Painijan silta+penkkipunnerrus ei voi olla kovin hyvä yhdistelmä pidemmän päälle. Joku paikka siinä tulee kärsimään vaikka valtaisat treenipainot egoa hiveleekin.

..niin mutta! Meikä ainakin tekee niin että joskus tavallista isommat romut tankoon ja huijausta peliin, syynä on se että lihas sais tavallista kovempaa ärsykettä. Varsinkin kun alas lasku vaiheessa vastustaa ja tekee viimmesen päälle hitaasti. Harrastan myös vinopenkin osalta perse ylös penkistä tekniikkaa. syynä ei ole se ettenkö osaisi tehdä oikein, rauta vaan liikkuu paremmin. Niin kauan kuin suoritustekniikka ei aiheuta vammautumisriskiä ja oikea lihas saa treeniä niin mitä väliä. sarjoista ehkä kolmasosa on puritaanien mielestä huijaus sarjoja tai väärin treenattu. Kaikki todella väärin tekeminen ja turha rempominen on sitten erikseen.

Originally posted by Punnus
Paras mitä olen nähnyt on kun kaveri laittaa jalat penkille ja siitä työntää piliä kattoa kohti. Painijan silta+penkkipunnerrus ei voi olla kovin hyvä yhdistelmä pidemmän päälle. Joku paikka siinä tulee kärsimään vaikka valtaisat treenipainot egoa hiveleekin.

Joo, mä olen nähnyt kans vastaavan suorituksen, ja kamalalta näytti. Ei tullut muuta mieleen kuin että tuon on pakko tehdä kipeää selässä.

Mikä ihmeen versio tää oikein on? Voiko olla mitään järkevää syytä tehdä penkkiä tuolla tavalla, ja tehdäänkö siinä silloin penkkiä vai hartiasiltaa lisäpainoilla vai mitä?

HEP! oon pongannu kans tommosia, kaikein huvittavinta oli kun tälläinen tapaus kerran penkkas jotain >120kg, sen jälkeen se toitotti sielä salilla kovaan ääneen treenikaverilleen että, "tuo penkkipunnerrus on niin tekniikka laji että ´säkin nostaisit tekniikala paljon enemmän" <----puhuu sälli joka nosti edellä mainitulla tyylillä. kyllä teki mieli mennä vähä arvosteleen sällin tekniikkaa, mutta treenatkoon miten haluavat, ei ole mun asiani.

Originally posted by Punnus

Ex-työkaveri teki penkkiä just tuollalailla. 140 kg tankoon ja menoksi, valitteli kun olkapäät ei kestä. Varusteina vyö ja polviside, joka oli viritelty tuohon kipeään olkapäähän sillai kainalon/niskan/hartian ympäri pyöriteltynä. :eek:

Muistaakseni Tomi tässä jossain topicissa mainitsikin, että aina oppii jotain uutta, vaikka ois kuin vuosia treenannu. Itsekin opin tanko-kulmasoudun vasta vähän aikaan sit tekemään siten, että se todella ottaa selkään eikä takaolkapäihin, vaikka oon sitä hinkannu ties kuinka kauan... Ja kulmasoudussa ei todellakaan tartte olla missään suorakulma-asennossa. 45 astetta on vallan mainio. Ja kannattaa muistaa, että tankoa ei pidetä ilmassa vaan vedetään sitä koko ajan reisiä pitkin. Mulle riittää 2 kovaa sarjaa vallan mainiosti.

Mut jos ei harrasta mitään kilpa-voimannostoa tms., missä suoritustekniikka ratkaisee, niin kannattaa mun mielestä hakea vain liikkeet ja liikeradat itselleen sopiviksi Tietenni perusasiat kuntoon, ettei hajota paikkoja, mut tyylejä on kuitenki niin monta kuin on treenajiakin. Mulle pääasia on, että liike mitä teen, ottaa juuri siihen lihakseen mihin haluan kohdistuksen ja muut lihakset saa mahdollisimman vähän rasitusta. Painoista viis.

Originally posted by RikHard
Ex-työkaveri teki penkkiä just tuollalailla. 140 kg tankoon ja menoksi, valitteli kun olkapäät ei kestä. Varusteina vyö ja polviside, joka oli viritelty tuohon kipeään olkapäähän sillai kainalon/niskan/hartian ympäri pyöriteltynä. :eek:

Povisteet kayttoon:lol2:

joillakin näyttää tuo ojentajat taljassa menevän enemmän selkä- ja hartiatreenin puolelle kyynerpäiden noustessa suunnilleen pään korkeudelle... minä en ainakaan tolla tavalla saa kunnon tuntumaa ojentajiin

Oli pakko nostaa tää topicci ylös. Siis onko se box kyykky, se liike jossa mennään helvetinmoisella vauhdilla alas penkin päälle, ja siitä pompautetaan sitten painot ylös. Siis ei kai se oikea box kyykky näin mee? Jotkut jätkät kun treenaa kyykyn aina tällä tavalla, ekoiluako?

Suositut

Back
Ylös Bottom