Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Mikäs on tän hetken kovin paketti tonnin budjetilla? Työkäyttöön tulis kone. 3D-laskentaa, photarointia ja sen semmoista. Ei haittaa vaikka pelitkin pyöris.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen ostamaan käytettynä jonkun nörtin kokoonpanon esim. muropaketin myydään palstalta.. nörtit eivät ole ihme kyllä kovinkaan rakastuneita koneisiinsa vaan päivittäessään sitä uusinta uutta.. se toisiks uusin uus lähtee "romurauta" hinnoin mitä olen seuraillut. Tonnilla irtoo yli parin tonnin osat jotka kasattu 2012 aikana yleistäen.

Mikäs on tän hetken kovin paketti tonnin budjetilla? Työkäyttöön tulis kone. 3D-laskentaa, photarointia ja sen semmoista. Ei haittaa vaikka pelitkin pyöris.

Silentrigin paketeisssa on hyvät osat ja hyvä hintalaatu. Tietty itse kokoamalla ja tilaamalla osat eri paikoista säästää jonkun verran.

Oisko jollain suosituksia hinta-laatusuhteeltaan hyvästä prossu+emolevy-kombosta (vanhasta ruoskasta aattelin mahdollisuuksien mukaan uusiokäyttää kovot, muistit, yms.) uuden koneen selkärangaksi. Käyttö on noin 80% (raskaanpuoleista) kuvankäsittelyä ja 20% videoeditointia. Eli Photoshop cs6, Lightroom, Premiere, Illu ja Indesign ois pyöritettävät softat. AMD vai Intel? 4 vai 6 ydintä? Vai mitä vittua? Selviääkö parilla huntilla vai pitääkö pistää enemmän saturaisia pöytään? Oon suht pihalla tietotekniikasta kun ei oo muutamaan vuoteen ollu mielenkiintoa seurailla et mitä alalla tapahtuu :)

Oisko jollain suosituksia hinta-laatusuhteeltaan hyvästä prossu+emolevy-kombosta (vanhasta ruoskasta aattelin mahdollisuuksien mukaan uusiokäyttää kovot, muistit, yms.) uuden koneen selkärangaksi. Käyttö on noin 80% (raskaanpuoleista) kuvankäsittelyä ja 20% videoeditointia. Eli Photoshop cs6, Lightroom, Premiere, Illu ja Indesign ois pyöritettävät softat. AMD vai Intel? 4 vai 6 ydintä? Vai mitä vittua? Selviääkö parilla huntilla vai pitääkö pistää enemmän saturaisia pöytään? Oon suht pihalla tietotekniikasta kun ei oo muutamaan vuoteen ollu mielenkiintoa seurailla et mitä alalla tapahtuu :)

Ite olin saman ongelman edessä vuodenvaihteessa ku vanhasta koneesta alko tehot jätättää pelikäytössä, joutu aikapaljon käyttämää aikaa et pääs takas kärryille missä mennään tehojen suhteen. Tätä nykyä melkein kaikki emot käyttää jo ddr3-muistia, vanhassa koneessa on luultavasti ddr2-malliset kammat? Kuvankäsittelyyn ja videohommiin ehottomasti 4-ytiminen Intel, viel virta&tehosuhde parempi kuin AMD:n prossuilla. Kannattas melkein ostaa samalla myös ssd-mallin kovalevy joka toimii helvetin paljon nopeemmin kun normaalit sata-kovalevyt.

Kannattaa vilkasta linkin takaa löytyvä listaus, löytyy vuoden 2012 aikana ja ennen julkastujen prossujen suorituskykyvertailu monella ohjelmalla http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2012/benchmarks,140.html

e: Ja hinta-arviota en uskalla sanoa, kaikki riippuu ihan siitä mimmosta suorityskykyä haluat. Mutta jos ite raskaaseen käyttöön konetta uusisin niin melkein se menis jaolla emo 100e, prossu 200e ja siihen päälle sitten muut. Ite otin Asuksen perusemon 8gb ddr1600MHz muisteilla, prossuks Intel i5-3570K (kerroinlukoton) ja näytönohjaimeks AMD HD7950, oheisvermeineen hintaa karvan vajaa 900e. Tuolla jos sen viis vuotta taas pärjäis :D

^
Kiitoksia linkistä. Vanhasta kamppeesta löytyy onneksi suht tuoreet kovot ni ne voi uusiokäyttää.

Taitaa olla että pistän prossuksi Intel e3-1230v2 xeonin, lähinnä koska se on käytännössä sama kivi kuin Core i7-3770K mutta kerroinlukittu ja vähän pienemmät kellot. Ei jaksa ylikellotella ni turha maksella kerroinlukottomista prossuista.

Vanhasta koneesta tulee käyttöön kotelon lisäksi 2 ssd kiekkoa ja teratavun perinteinen kovo.

Nyt vielä emo, 16 (tai 32) gigaa rammia, uus poweri, joku näyttis ja tuuletinta sun muuta pikkukilkettä ni se alkais olla siinä. Ja uus näyttökin ois kiva. Ja näppis. Ja hiiri. Ja piirtopöytä jajajaja...

Tässähän alkaa vanha nörtti ihan innostumaan :D

Maksaa tuo Xeoni vain 215€ Multitronicissa. Kova hinta. Toki joku tuuletin mukaan, mutta eipä se varmaan ilman kelloja mitään ihmeitä vaatine.

^

Taitaa olla että pistän prossuksi Intel e3-1230v2 xeonin, lähinnä koska se on käytännössä sama kivi kuin Core i7-3770K mutta kerroinlukittu ja vähän pienemmät kellot. Ei jaksa ylikellotella ni turha maksella kerroinlukottomista prossuista.

Vanhasta koneesta tulee käyttöön kotelon lisäksi 2 ssd kiekkoa ja teratavun perinteinen kovo.

Nyt vielä emo, 16 (tai 32) gigaa rammia, uus poweri, joku näyttis ja tuuletinta sun muuta pikkukilkettä ni se alkais olla siinä. Ja uus näyttökin ois kiva. Ja näppis. Ja hiiri. Ja piirtopöytä jajajaja...

Tässähän alkaa vanha nörtti ihan innostumaan :D

Nykyisten emojen kellottaminen on helppoa. Ohjeet löytyvät netistä ja kellotus vaatii vain hiirellä klikkailua. Ostaisin siis 3770K:n ja kellottaisin. Lopputuloksena olisi kuitenkin vähintään gigahertsiä suurempi kellotaajus xeoniin verrattuna. Muistia kannattaa ostaa kuvan- ja videonkäsittelyyn niin paljon, kuin lompakko antaa myöten, osta siis 32 gigaa, jos mahdollista.

Tarkotuksena ois tehdä mahdollisimman vakaa, toimintavarma, hiljainen ja vähän virtaa vievä työasema pieneen koteloon. Sen takia tuo kellotus on aika poissuljettu vaihtoehto. Se on turha riski (no ei varmaan mikään iso riski, mut kuitenkin).

Muistia tulee varmaan se 32 gigaa. Näkys olevan nykyään halpaa ku saippua.

32GB asiasta, ajelinpa eilen neljää virtuaalikonetta (2x WinXP ja 2x Win7 = IE6/7/8/9) ja auki perus Photoshop, koodieditori, selaimia kasa, ja olihan muistia varattuna melkein 21GB. No okei, en ole kytkenyt mun Hyper-V koneisiin dynaamista muistia, joten oli 2GB per kone.

tikotiko, ootko pitemmälle miettinyt jo mikä cooleri tulossa prossulle? Millä meinasit tuota ääntä rajoittaa? Et varmaa mitään tykkiä näyttistä hanki, joten passiiviset mahdollisia. Kotelotuulettimiakin julkaistu uusia tässä lähiaikoina, saa ääntä kyllä pois.

OT: Itse yllätyin kyllä kun vaihtu näytönohjain juuri 7970 mallin kuninkaaseen, niin prossun Phanteks PH-TC14PE (joo liian iso pieneen koteloon, mulla normi ATX:ää isompi ja se on massiivinen 1,25kg) ja tuo näyttis yhteistyössä on lähes äänetön. Enpä olisi uskonut, näillä tehoilla.

tikotiko, ootko pitemmälle miettinyt jo mikä cooleri tulossa prossulle? Millä meinasit tuota ääntä rajoittaa? Et varmaa mitään tykkiä näyttistä hanki, joten passiiviset mahdollisia. Kotelotuulettimiakin julkaistu uusia tässä lähiaikoina, saa ääntä kyllä pois.

Aika auki vielä kaikki. Olo on niinku lapsella karkkikaupassa, ku ei oo jokuseen vuoteen tullu puljattua koneiden kanssa ja kaupanhyllyt notkuu kaikkea uutta ja jännittävää :D
Passiivinäyttis on kyl hyvin todennäköinen.

Kovasti tekis mieli ostaa pöytäkone, jolla pyöris hyvin pelit ja hd leffat. Mietityttää vaan, että oisko järkevää ostaa suoraan pakettikone vai valita itse osat koneeseen ja mahdollisesti koota itse? Aikaisempaa kokemusta kokoomisista ei ole, mutta mitä nyt etsin tietoa ja videoita netistä niin saattaisihan tuo onnistua.

Mielellään ottaisin vinkkejä vastaan minkälaisia osia tai paketteja kannattas lähtee nyt alkuun kattelemaan. Budjetti n. tonni.

Kyllähän sitä paljon halvemmalla pääsee kun itse kokoaa. Ja vaikka veisi koneen koottavaksi jollekkin hepulle, ei ne veloita siitä yleensä kuin sen 30-50€. Hyvät ja laadukkaat osat saat tietoosi vaikka tiedustelemalla jostain muro.netistä tai afterdawnilta. Sieltä itse aikoinani kyselin hyviä kokoonpanoja.

Itse kokoamalla saa toki halvimmalla mahd. tehokkaan koneen, mutta esimerkiksi SilentRigistä saatava Tonnin pelikone on hintatehosuhteeltaan aika mainio, etkä häviä oikeastaan mitään ostamalla sen. Säästyy monilta ongelmilta ostamalla valmiin koneen, etenkin jos ei kiinnosta puljata sen koneen kanssa. Mistään markettikoneista ei nyt siis puhuta...

Kiitokset "rex"ille :D!

Tuo silentrigin tonnin pelikone lähtee lähiaikoina tilaukseen :).

+ SR kellotus päälle.

Tässä on konepakettikyselyt vetämässä monessa firmassa.

Mitäs mieltä näistä osista?

https://www.verkkokauppa.com/fi/cart/populate?products[36623]=1&products[41605]=1&products[54974]=1&products[10852]=1&products[46573]=1&products[38863]=1&products[7450]=1&products[22785]=1
Oma ehdotukseni kotelosta: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...Define-R4-Black-Pearl-ATX-kotelo-ilman-virtal
Toisekseen, ehkä vois ottaa Z68 seuraajan eli Z77 emolevyn, sama valmistaja.

Bitumimattoa esiasennettuna, vaimentaa kivasti. Mun edellinen oli tuon linkin mallin edeltäjä, ja nykyinenkin saman firman vastaava mutta XL kokoinen. On hyvä, ja todella kehuttu.

Tässä silent rigillä koottuna mun ehdotus: http://www.silentrig.com/cart/?prod...ts[2497]=1&products[2837]=1&products[1360]=1&

Plus, kun kerta noin HC konetta hankit, se SSD on kova sana.... esim. vain Windowsille ja joillekin tärkeimmille softille: http://www.silentrig.com/product/2842/samsung-ssd-840-pro-128gb-25-sata-6gbs
Silent Rig hinta SSD:llä 20€ enemmän kuin verkkiksen sun setti.

Niin, ja normi kovosta, tossa mun versiossa välimälli eli Caviar Blue, kun taas sulla Green joka on ns. low power / low performance, blue on medium, ja black on high.

Sähän teit noita 3D hommia ja muutenkin hommia koneellas muistaakseni, joten tuo 3770K hyperthreading ihan perusteltu (vs. halvempi 3570K)

Joo tarkotus olis tehdä koneella laskentaa ja photarointia ja muuta mediahommaa. Sillain kuitenkin, että monia ohjelmia pyöritellään samaan aikaan. Ei kuitenkaan 3d:n kanssa mitään muuta ohjelmia samaan aikaan. Hurjia hintaeroja noissa eri kaupoissa. SSD on joo harkinnassa, muttei aivan ehdoton tällä hetkellä. Kuhan saa ns. mahdollisimman halvalla, tuntuu että ku laittaa suht samat osat eri verkkokauppoihin listalle niin voi olla 200 eroa hinnassa. Toi sun tonne silentrigille kokoama ehdotus on kans ok. Jos koko koneen sais suht huokeaan hintaan ilman 2000egen sijoitusta. :D 1200 vielä menee.

Joo tarkotus olis tehdä koneella laskentaa ja photarointia ja muuta mediahommaa. Sillain kuitenkin, että monia ohjelmia pyöritellään samaan aikaan. Ei kuitenkaan 3d:n kanssa mitään muuta ohjelmia samaan aikaan. Hurjia hintaeroja noissa eri kaupoissa. SSD on joo harkinnassa, muttei aivan ehdoton tällä hetkellä. Kuhan saa ns. mahdollisimman halvalla, tuntuu että ku laittaa suht samat osat eri verkkokauppoihin listalle niin voi olla 200 eroa hinnassa. Toi sun tonne silentrigille kokoama ehdotus on kans ok. Jos koko koneen sais suht huokeaan hintaan ilman 2000egen sijoitusta. :D 1200 vielä menee.

Toi sun verkkokaupan kokoonpano näytti mun mielestä hyvältä. Itse päivittelin juuri samaan prossuun ja teen myös aika paljon laskentaa. Tosin jos haluat säästää 100-120e prossussa suosittelisin vaihtamaan i7 Xeoniin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/49139/dhbms/Intel-Xeon-E3-1230-V2-suoritin-LGA1155-kantaan

Erona on lähinnä se, että Xeonissa ei ole grafiikka ohjainta ( ei haittaa, sulla on erillinen näyttis ) ja se on kelloin lukollinen, eli mikäli sulla ei ollut ajatuksissa ottaa prossusta mitään 4,5ghz irti niin toi on todella kova vaihtoehto 3770k:lle. Olisin itse ottanut kyseisen prossun, mutta kun kävin verkkokaupassa niin "osat piti saada nyt ja heti".

Xeonit on muutenkin suunniteltu esim. vaativampaa laskentaa silmällä pitäen. En osaa hatusta heittää mikä se ero siellä tosin on.

SSD taasen on mun mielestä turha. Jos sulla tulee paljon tilaa tarviavia ohjelmistoja ja muutama peli niin tollanen 120gt loppuu todella äkkiä kesken. Onhan se hemmetisti nopeampi. mutta jos joudut silti pyörittämään kaikki muut ohjelmat kuin käyttöjärjestelmän toiselta levyltä kuin ssd niin ainoa mitä voitat on noin 30 sekuntia windowsin käynnistyksessä.

Ja joo, toi sun nykynen asrockin emolevy ainakin tulee Xeonia, jos sellanen kävi kiinnostamaan.

Laitetaan mieleen. Kaveri joka mallintaa sano, että ehdottomasti i7. Ei sanonu perusteluja. Mitä oon tossa googlettanu, niin i5/i7 erona on toi hyperthreading joka ajaa hyötyohjelmia vissiin vähän rajummin vs. pelit. Pelikäytössä ei vissiin mitään suurempaa merkitystä. Ennemminhän mä tässä kerralla ostan hyvän koneen jolla jaksaa mennä jokusen vuoden eteenpäin, ettei tarvi olla vittuunnuksissa vuoden päästä, ettei tehot riitä. Omat kokemukset koneen kasaamisesta on jostain 10 vuoden takaa joten osien yhteensopivuudet on aika uusia itelle.

Photari tarvii mitä tarvii, muistaakseni muutaman gigan + scratch diskin. Itellä on jo 1TB ulkonen usbi joka toimii varastona. On riittäny hyvin ku ei kaikkea hamstraa mitä käsiinsa saa. Ja sitten on vanhoja tietokoneita joissa kovalevyillä on tyhjää tilaa about 600GB tsjp jos varastona haluaa pitää.

Käytännössä ssd:n idea olis jauhaa windowsia vaan ja 3-5 ohjelmaa sieltä levyltä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom