Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
^ Tämä. SSD:lle Windows, Photari, ja ehkä jotain muuta.

Itse hankin 240GB SSD:n (nekään ei järin kalliita enää), ja sinne menee jo mun KAIKKI softat ja pelit. Toki peleistä poistan ne mitä en pelaa, mutta silti. Windowsissa kannattaa myös SSD:n kanssa heti asennuksen jälkeen tehdä toimenpiteitä jonka jälkeen katoaa jopa kymmeniä gigoja tavaraa...

Sanoisin että nykyään SSD:n haukkuminen turhaksi on about typerin väitös koskaan. Ennen mahdollisia liekkejä haluan toki sanoa että ymmärrän pointin tilasta, mutta näin teknisellä tasolla SSD on pitkälti paras mahdollinen päivitys koneeseen jos muuten kunnossa. Silti, hopa 120GB kohdalla jos Windowsin vaan konffaa aluksi (helppoa) sinne jää paljon tilaa. Sanomattakin selvää että esim. Documents / Pictures / Videos / Music kirjastot lykätään heti Windowsin move location toiminnolla HDD:lle, sitten SSD kun oon niin nopea niin disabloidaan Hibernate joka poistaa taas hirvittävän tilarohmun levyltä. Tuon lisäksi on paljon muitakin millä Windowsin koko on enää 7-15GB ja kuvakin kaveriksi:

c0523250_afterinstalldishiberandpage.PNG

Tuossa mun aiemman tekstin viimeisesssä linkissä on Silent Rig ostoskori SSD:n kanssa ja hinta alle 1400€. Kotelosta voi karsia, ja varmaan muustakin jo haluaa viilata.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laitetaan harkintaan. Todennäköisesti tän kuun lopussa laitan koneen tilaukseen. Muistan itekki ku oli joku ihme into tallentaa kaikki koneella joilla ei tee hevon helvettiä kuitenkaan.:D Just poistelin vanhaltakin koneelta joku 200 gigaa ihan ihme roinaa Kai ne pelit toimii ihan normi sata3 kovoltakin ookoosti.

Mjoo peleissähän on aika kiisteltyä se hyöty, tokihan saattaa ladata nopeammin jonkin raskaan pelin kartta mutta kun se on ladattu ei se SSD enää käytännössä mitään tee.

Toi maree:n pointti Xeonista oli kyllä hyvä, siitä on muutekin jupissut ympäri nettiä että passeli vaihtoehto. Löytyy kuitenkin se hyper-threading. Ketju aiheesta: http://murobbs.plaza.fi/prosessorit...225-xeon-1230v2-ivy-bridge-pelikoneeseen.html

Oon tässä nyt pari iltaa yrittäny koluta tätä i7-kantojen prossujen suoritinkykyeroa eri mallien välillä. Jotkut kokeet todistaa ettei 2600k, 2700k ja 3770k mallien välillä ole merkittävää eroa ja jos kellottaa niin vanhat mallit ei kuumene niin paljon. Miten on. Onko eroa? Tosta vois nipsasta 3770k mallista hintaa vähän alemmas jos ottaakin 2600k:n.

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-Core-i7-2600K-3-4-GHz-LGA1155-suoritin-boxed

vs.

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-Core-i7-3770K-3-5-GHz-LGA1155-suoritin-boxed

vs.

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...-Core-i7-2700K-3-5-GHz-LGA1155-suoritin-boxed

Mihin käyttöön tulossa? Noin niinkuin ilman taustatietoja sanoisin, että poweri ainakin pienempään. Et tarvitse noin isoa. Jos pelaat, 8gb muistia ja i5 riittää. Jos aiot kellottaa, prosessorista K-versio. Emosta en osaa sanoa mitään. Prossujäähyksi Thermalrightin true spirit, sillä säästää muutaman kympin. Jos koko setin (pl. kotelo, siitä tulee toiset 30€ postituskuluja) tilaat esim. saksasta mindfactorystä, säästää varmaan muutaman satasen.

Jos kelpaa halpa kotelo, suosittelen bitfenixin shinobia. Itse kasasin koneen sellaiseen ja olen ollut tyytyväinen.

Aikalailla samoilla linjoilla. 16GB muisti rankkaan muistia vievään käyttöön, osta sitten vaikka erikseen 8gb lisää jos meinaa loppua kesken. Virtalähteeksi riittää vaikka 550W Floweri, mulla i5 2500k + 760 ja 450W floweri. Toki jos olet muuttamassa SLI, niin sitten tuollanen.

OK, kiitän. Entäs intelin Haswell vs. Ivy Bridge, onko suurempaa merkitystä, että kumpaa kannattaa ottaa? Tarkoitus, ettei tarvitsisi joihinkin vuosiin päivittää konetta paljoa.

Ja mitkä ovat tärkeimmät seikat, minkä perustella kannattaa valita koteloa?

Tämmöstä olis tälläkertaa, toki virtalähteen vaihdan tn. pienempään, kuten neuvoitte.

kone 4.png

Haswell koska hintaero niin pieni.

Kotelosta vaikea sanoa, itse suosin Fractal Design koteloita joista uusin normikokoa oleva taitaa olla R4. Valmiiks vaimennusmattoa sisällä ja muutenkin hyviä on.

Mites tuo SSD, mulle Plextor ei sano mitään SSD maailmassa. Tsekkaa mitä maksaa samaa kokoa oleva Samsung 840 Pro.

Powerista, niin toki 700W "liikaa" yhdelle näytänohjaimelle mutta haittaa siitä ei ole kuin hinta.... 700W powerilla ainakin voi sitten lyödä kii toisen näytönohjaimen myöhemmin ja muutenkin ahtaa tavaraa sisään koneeseen. Kannattaa myös muistaa että ei ole hyötysuhteen tai kestävyyden kannalta järkevää mitoittaa poweri "just riittäväksi". Aika paljon alle max W on se ihannerasitus. Plus kun nuo Super Flower on oikeasti hyviä ja aika halpoja niin sama se pari sataa wattia ostaa ekstraa.

Powerista, niin toki 700W "liikaa" yhdelle näytänohjaimelle mutta haittaa siitä ei ole kuin hinta.... 700W powerilla ainakin voi sitten lyödä kii toisen näytönohjaimen myöhemmin ja muutenkin ahtaa tavaraa sisään koneeseen. Kannattaa myös muistaa että ei ole hyötysuhteen tai kestävyyden kannalta järkevää mitoittaa poweri "just riittäväksi". Aika paljon alle max W on se ihannerasitus. Plus kun nuo Super Flower on oikeasti hyviä ja aika halpoja niin sama se pari sataa wattia ostaa ekstraa.

Samaa mieltä.
Mulla on tämä:
Super Flower Golden Green 800W Power Supply Review

Ei ole hinnalla pilattu ja on varmasti hyvä.

Nyt tarvitsis vähän neuvoja, 5v vanha koottu kone pitäs korvata kokonaan uudella. Jonki verran lueskellu ja päätynyt toistaiseksi seuraaviin tuotteisiin. Prossun ja näyttiksen valinta on melko varma, mutta emolevyistä en oikeestaan tiiä mitään. En ole kellottaja joten mitään über-kellotuslevyä en tarvitse. Kotelo ja prossujäähdytin pitäs vielä tohon lisätä mutta ne voin sitte valita myöhemmin. Budjettina on 1200-1300e (mukana komponenttien ja kotelon lisäksi siis tuo näyttö ja windows 7, DVD-asema vanhasta koneesta)
Vois harkita kyllä isomman powerin hankkimista liittyen ylläoleviin keskusteluihin, eihän niihin joudu montaa kymppiä ekstraa panostaa.
Mielipiteitä kokeneimmilta?

Edit: Tässä olis varmaan laadukkaampi SSD-levy. Kingston HyperX 3K 120GB SSD

hrdjjp.jpg

Eikös dellin IPS-paneelilla olevia saa parin kympin lisäpanostuksella? SSD:n vaihtaisin hyväksi todettuun Samsungin 840:iin, joko normi tai pro. Virtalähteestä enkä emosta osaa sanoa oikein mitään. Tolla näytönohjaimellakin pärjää, mutta oletko verrokiksi katsonut 7970:n ja GTX770 hintoja?

Taidan säästää ja panostaa kunnon 120hz näyttöön.
Kämppiksellä olis myydä käytetty Radeon 7970, vois kyllä poistattaa sen halvalla siltä sen sijaan että ostaa ton tehottomamman gtx 760, ymmärtääkseni arvostelujen perusteella kuitenkin tehokkaampi näytönohjain. Tuo GTX770 on aika kallis... yli 400e sijoitus.

Tästä kohtuu hintaan hyvä näytönohjain. Käytännössä mitään uutta noissa gtx 700-sarjalaisissa ole verrattuna gtx 600-sarjaan ja mainitsemani näytönohjain on samaa tasoa gtx 770 kanssa + saa vielä pelinkin, jonka voi myydä pois, jos ei tule pelailtua. Jimmsillä on ilmaiset postit kaikissa ostoksissa niin ei mikään kynnys lähteä tilaamaan sieltä + varmasti parempi palvelu mahdollisissa takuuasioissa yms.

Niin piti sanoa, että taisi olla jimmsillä gtx 660ti näytönohjain myös alessa 189€:lla? Toihan on sitten gtx 760 ja gtx 660 välistä.

Kannattaa ihmeessä säästää parempaan näyttöön, jos budjetti vaan antaa myöden. Jälkeenpäin tulee vain harmiteltua, jos säästänyt väärissä asioissa eli mieti tarkkaan mihin käyttöön kone tulee. Kannattaa ottaa huomioon, jos 120hz näytön ostamaan menet niin vaatii näyttikseltäkin pikkasen enemmän jerkkua, kuin perus 60hz tn-paneelin paske. Toisin sanoen kannattaa sitten ostaa samalla vähintään toi linkittämäni gtx 680, että saat kaiken hyödyn näytöstä/ peleistä.

Tuli tuossa itsekin vähän päiviteltyä konetta jokunen aika sitten ja loppuviimein totesin etten tee yhtään mitään lisätehoilla omassa käytössäni paitsi SSD-lätty oli ihan peruskäytön kannalta mukava lisä ja sen eron huomaa. Ainoo järkevä satsaus mulla on ollut oikeastaan juurikin tuohon SSD-levyyn ja käyttömukavuuteen hiiret, näppäimistöt. työpöydät yms

Asus Z87-A Intel Z87 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1150 ATX

Intel Core I7-4770K 3,5GHz Socket 1150 Boxed

Kingston HyperX 3K 120GB SSD R:555/W:510 2.5" SATA-3 OEM

KINGSTON HyperX 8GB RAMKit 2x4GB DDR3

Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB 3.5" SATA-3

Radeon HD7970

Windows 7 64bit

Tuo setti tulee maksamaan 883 euroa. Siihen vielä kotelo, prossutuuletin ja poweri, ni pyörii hinta 1100 paikkeilla. Ajattelin että parempi ny ostaa pois toi i7-4770K jos vaikka kellottaminen alkaa kiinnostaa tai jos näyttis menee myöhemmin vaihtoon.

Pelien kannalta ei taida olla juurikaan merkitystä, onko käytössä i5 vai i7. Näin oli ainakin sandy bridge -sukupolven kohdalla, kun itse konetta kasailin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom