Uutta konetta kasaamassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timias
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo SSD kyllä kiinnostaisi kovinkin, varsinkin kun itse tuskailen aina kun kone lataa ja lataa.

Kuinkas tuossa TML:n ehdottamassa paketissa, onko emolevyssä tarpeeksi usb-paikkoja (ainakin 3-4) ja onko ne ns. järkevästi sijoitettu? Tässä läppärissä mitä nyt käytän, on joku insinöörin alku saanut idean laittaa usb-portit aivan vieri viereen. Siten esim. netti tikun vieressä pitää olla portti tyhjänä, samoin hiiren usb-tikun viereinen tulee olla tyhjä. Yhtäkkiä 4 porttia onkin vain 2.

Päätin ainakin, että näytöllä tulee voida katsoa telkkaria. Onko nyt parempi hommata näyttö, jossa on digiviritin vai hommata erikseen tv-kortti/tikku? Edelleenkin korostan, että mulle menee ns. perusnäyttö (tai ehkä hitusen parempi), koska en mitään kuvankäsittelyä tule tekemään.
Tarpeeksi on varmasti, ja huomaa että emolevyssä on USB 3.0 paikkoja pari jotka on aivan eri luokkaa nopeudeltaan jos se USB laite tukee sitä. Sijoitus on emolevyissä lähes identtinen aina, mutta sitten kotelo määrää missä niitä on muualla kuin vain koneen takana. Tuossa paketin koneessa on kolme edessä päällä, joista yksi on vielä USB 3.0.

SSD sen kuin lisää tuohon settiin, ja pitää edelleen tuon 1TB Samsungin (monesti parhaaksi todetty) muulle tavaralle kuin käyttikselle.

Telkkarista, niin erillinen kortti mahdollistaa mitä luultavimmin tallennuksen, en usko että monitorissa olevassa virittimessä mahdollista. Korjatkaa joku jos olen väärässä, mutta näin uskon. Näyttö + kortti voi myös olla jopa halvempi kuin virittimellinen näyttö.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ostin jonkin halvan tv-tikun tähän kannettavaan ja se ei sitten pelittänytkään ollenkaan, joten meni maku koko ajatukseen ihan täysin. Ehkäpä jokin vähän laadukkaampi pitäisi hommata. Tuo tallentaminen olisi kyllä nannaa... Vielä kun tv-tikun mukana tuleva käyttöliittymä ja ohjelmaopas olisi helppokäyttöinen.

Kiitos kaikille vastanneille, tämähän alkaa jo pikku hiljaa hahmottua!

Pöytäkoneisiin saa ihan laitteen sisälle menevän kortin. Antennipiuhaa sitten vain takapaneeliin, ja tallennuksen pitäisi luonnistua ihan suoriltaan.

Kyllähän nuo toki maksaa, eli ~120€ hintaan saa HD korttia jossa mukana ohjelmisto tallennukseen, ja jopa paikka kanavakortille. Joissan myös kauko-ohjain. Toisaalta onko edes paha hinta, jos sitten näytön kanssa yhteensä reilu 300€.

Luotan pakkiksen nörttitiimiin :) ja taidanpa rakennella tuon koneen TML:n ehdottaman paketin pohjalta. Muutama lisäys:

- SSD-levy mukaan, johon käyttis asennetaan. riittääkö 60-80Gt vai imeekö se muuta tilpehööriä huomaamatta? Minkäslaista suosittelette?
- Näyttö todennäköisesti 24". Jokin siro malliltaan, erityisesti reunoilta, olisi pop
- TV-kortti, mieluiten HD mikäli se ei hintaa hirveästi nosta. Kaukosäädin olisi tietenkin lisäplussaa! Ehdotuksia ja kokemuksia?
- Näppis on vielä hakusessa. jimms:iltä löysin miniläppiksiä, joissa on tuo pallo-systeemi eli se siis toimisi kuin hiiri?
- Kajarit on edelleen onkelma, mutta niillä ei toisaalta ole kiire. Edelleen jotkin todella sirot olisi kova sana.
- Saakohan kaiken valkosena :D

Sitten tuo itse kasaus. Toki voisin mennä paikalliseen it-firmaan ja pyytää lista kädessä tuollaista konetta. Vai tuleeko peräti halvemmaksi kasauttaa se jimms:illä ja postittaa keskusyksikkö tänne Pohjois-Savoon?

Jos sinulta joku tuttu löytyy joka osaisi tuon koota niin olisi varmasti paras vaihtoehto. Halvempi ja ennen kaikkea itse en ainakaan uskaltaisi postittaa koottua keskusyksikköä. Eikä tuo kokoaminenkaan mitään vaikeaa ole, vähän kuin legoja kokoaisi, hieman varovaisempi toki saa olla :)

SSD levyksi riittää 64Gt lätty, jos sinne ei laita kuin muutaman tärkeimmän ohjelman. Pelit kannattaa unohtaa, koska vievät nykyään aivan tolkuttomasti tilaa. Muistaakseni SSD-levyjen kanssa pitäisi levyllä tyhjää tilaa olla väh. ~10-15% levyn kokonaistilavuudesta, jotta levy toimisi parhaiten.
TV-kortti kannattaa ottaa PCI-väylään, USB:n kautta toimivista on huonoja kokemuksia.
Kaiuttimiksi varmaan kelpaisi nämä: http://www.jimms.fi/tuote/980-000367
Hiiri kannattaa kyllä hankkia, tuollaisella pallolla ei saa kuin ranteen kipeäksi. Applelta löytyy ainakin valkoisena hiirtä ja näppistä, kalliita toki saattavat olla.

Päätinpä, että budjetti olkoon 1 500€ euroa niin ukolle jää rahaa ooppelin korjaamiseen :D

TV-kortin jätän pois tässä vaiheessa, sen ehtii myöhemminkin hommata. Samoin esim. hiiri kun avokki haluaa sen valinnassa olla tarkemmin mukana.

Oj-:
SSD-levyksi tuo 64Gt kuulostaa ihan hyvältä. Omasta läppäristä vilkaisin, että paljonkos C: asemalla, jossa on käyttis ja ohjelmia, on rojua niin rapiat 85Gt :D Mistä näitä tavuja oikein kertyy?

Nuo kajarit on ihan ok, tosin itse ajattelin jopa jättää subwooferin pois...

Tuli muuten mieleen, että viime kesänä kun hommasin anopille läppärin niin setämies kodinkoneliikkeessä tuumas, että "eipä noiden LED-näyttöjen virransäästö ole oikein minkäänlainen ja kestävyyskin on niin ja näin."

Pitääkö paikkansa? Kumpi kannattaa nyt valita, LCD vai LED?

Omalla C-asemasta on käytettynä 34Gt eli kyllä sinne hyvin pitäisi Windowsin ja muutaman ohjelman sopia. Kaiuttimista kannattaa sitten katsella aktiivista 2.0-settiä vähän paremmilla elementeillä, jos sitä subbaria ei halua. Jää muuten alataajuudet melko ponnettomiksi, mikä leffoissa/peleissä harmittaa. Vaihtoehtoisesti etukaiuttimet ja näille vahvistin, mutta alkaa budjetti karata jo käsistä :) Ja hyvät kaiuttimet ovat oikealla käytöllä käytännössä ikuiset.

Kuluttajahintaiset LED-näytöt ovat itseasiassa LED-LCD -näyttöjä, eli sama LCD-tekniikka, mutta taustavalaisu on hoidettu LEDeilla katodien sijaan. Kestävyydestä yms. en osaa sanoa pahemmin. Oma telkku on LCD ja läppärin näyttö LED-LCD, kummatkin on olleet käytössä noin puolisen vuotta, joten vähän lyhyt aika sanoa kestävyydestä mitään.

Tänään lähden kaupungille pällistelemään näyttöjä, en ole ikinä edes varmaan 24" saatikka 21" littu näyttöjä tuijotellut :D

TML: Tuota näyttöä myös ihailin, mutta tuo jalusta on vähintäänkin arveluttava. Mikä ihmeen lisäke tuossa on? Muuten kyllä perkeleen tyylikäs näyttö, me like it!

Tuosta tv katselusta, meillä tulee tapitettua netistä ohjelmia tällä 17" läppärillä öbaut 3 metrin päästä, joten uskonpa, että 21" riittäisi oikein hyvin.

Ainiin, entäpäs äänikortti? Sitä ei tuossa TML:n pakettissa ollut.. vai onko se integroituna esim emolevyyn?

Viimeksi muokattu:
Se on pieni ruukku. :lol2:

Mukana tulee muovista tehty pieni ruohikko. :D

Jos tuon saisi "normaalilla" jalustalla niin varmaan ostaisin heti sen. Vittu ku tyhmä idea :D

edit. näköjään BenQ:n sivulla on kuva samasta näytöstä ilman tuota lisäkettä, mutta värinä on musta. Itse hieman häiritsee sekin, että näyttö ei ole keskellä jalustaa vaan hieman vasemmalla. :jahas::jahas:

Tässäpä minun ja avokin kompromissi oheislaitteista: https://www.verkkokauppa.com/fi/cart/populate?products[46583]=1&products[46042]=1&products[17930]=1&products[17092]=1

Keskusyksiköksi TML:n ehdottama kone, poikkeuksina:

- 64Gt SSD kovo lisätään pakettiin esim. 98€:lla=> 64GB SSDNow V100, SATA II, 2.5" Tuotekoodi: SV100S2/64G Kingston
- Käyttiksenä käy win 7 home premium. Prolle ei ole tarvetta, jolloin hinta laskee 138€ => 99€

Ilman postituskuluja paketilla hintaa 1 552€

Löytyykö mitään huolenaiheita?

Viimeksi muokattu:
Ois vuoden vanha 32" LG:n full hd töllö ihan käyttämättömänä varastossa ja pitäisi piakkoin ostaa uusi pöytäköne pelikäyttöön ja suffausta varten. Voiko tuollaista 32:sta käyttää hyvin peleissä ja windows käytössä? Meneekö kuva liian suttuiseksi tai pieneksi?
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi 27" tietokonenäyttö ja myydä vanha 32 pois..

Ois vuoden vanha 32" LG:n full hd töllö ihan käyttämättömänä varastossa ja pitäisi piakkoin ostaa uusi pöytäköne pelikäyttöön ja suffausta varten. Voiko tuollaista 32:sta käyttää hyvin peleissä ja windows käytössä? Meneekö kuva liian suttuiseksi tai pieneksi?
Toinen vaihtoehto on ostaa uusi 27" tietokonenäyttö ja myydä vanha 32 pois..

Valitsisin noista vaihtoehdoista jälkimmäisen. Pelatessa menisi varmaan tuo 32 tuumainenkin, mutta normaalissa käytössä se lienee jo kömpelö tuolla resoluutiolla ja mitoituksella. 27" näytössä on kuitenkin relosuultiona 2560x1440, huikea ero verrattuna 1920x1080 tarkkuuteen.

Katselin myös komponentteja tulevaa Battlefieldiä varten. Ollut Mac-mies jo parin vuoden ajan, niin PC-asioihin tutustuminen vie aina tolkuttomasti aikaa :D

Saako mATX:ään (Lian Li tai Fractal Mini) rakennettua pelikoneen, vai muodostuuko tuuletus ongelmaksi tehokkaan koneen kanssa? Itse ajattelin pientä SSD-levyä käyttistä varten ja sitten kakkoslevyksi 1TB Samsungin Spinpoint. Haluan koneeseen kaksi näyttöä ja isoksi ongelmaksi muodosti hyvän ja järkihintaisen IPS:n löytäminen. Dellin U2311H pitäisi olla hyvä ja maksaa alle 300e/kpl ja niihin saa soundbarin niin kaiuttimet eivät vie tilaa. HP:llä oli pari hyvää mattapintaista, mutta olivat tosi rumia.
Itse suosittelisin maksamaan liikkeelle koneen kasaamisesta. Siinä on kuitenkin riski rikkoa jotain, niin jokunen kymppi ei tunnu isolta uhraukselta. Tylsääkin vielä.

Microsoftin ARC on hieno hiiri ja näppis. Macien jälkeen silti vaikea tottua PC:een rumuuteen.

Toivottavasti tutkimuksistani oli hyötyä jollekin.

Omasta koneesta taitaa mennä emolevy vaihtoon. Ilmeisesti tuota H67 ei voi itse kellottaa. P67:ssa taas ei ole näytönohjainta. Z67:ssa taas on molemmat ominaisuudet eikä hinta paha.

Kun mulla pätkii hd videot youtubessa ja myös 720p .mkv tiedostot.. 1080p puhumattakaan, niin mikä on tässä kokoonpanossa pullonkaula, eli mistä kiikastaa. Itse sanoisin että prosessori on huono, mutta muut komponentit riittäisivät videon pyörittämiseen?
Lähinnä haluaisin saada nuo 720p matroska videot pyörimään.

Prossu: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.80GHz
Muisti: 1gb RAM
Emolevy: P4i65G (mPGA478)
Näyttis: 256MB GeForce 7600 GS (MSI)

Ja tosiaan käyttis on Windows xp

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom