Uusia merkintöjä maanteille.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
22.6.2002
Viestejä
4 748
On tulossa nyt jotain uusia kokeiluja ja ei laiteta maalilla viivoja vaan tienpinta rikotaan keskikaistalla, jos se auttaisi onnettomuuksia vastaan.
Eniten jutussa kuitenkin hämmästytti kustannukset. Joku haastateltava sanoi kaikkein tehokkaimmaksi verkkoaitaa kaistojen väliin ja että 90% onnettomuuksista voitaisiin välttää sillä.
Hinnaksi tälle sanottiin noin 2milj euroa per kilometri. Siis miten hitossa voi muka maksaa 2 MILJOONAA euroa yhden kilometrin täyttäminen verkkoaidalla.
Mikä siinä muka maksaa noin paljon? 2000euroa metriltä.
Ei se nyt ilmaista ole, mutta taitaa joku ottaa aika mojovat lounasrahat itselleen.
Tai sitten on aika tarkistaa taas korvat, mutta mielestäni se tuollainen summa oli.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raven sanoi:
Joku haastateltava sanoi kaikkein tehokkaimmaksi verkkoaitaa kaistojen väliin ja että 90% onnettomuuksista voitaisiin välttää sillä.

Eniten tämä tässä pelottaa moottoripyöräilijänä, pieni ajovirhe/heilahdus moottoritiellä ja syntyy samanlaista jälkeä kuin kananmunalle kananmunaleikkurissa. Olikos tuo Ruotsissa tai jossain, missä kaistat oli erotettu teräsvaijerilla (autolla siihen törmätessä se joustaa ja pehmentää törmäystä), muutama jalka jo sinne tienvarteen jäi onnettomilta pyöräilijöiltä.
 
Voihan tuo maksaakin, jos moottorie maksaa esim. 5.
 
Raven sanoi:
On tulossa nyt jotain uusia kokeiluja ja ei laiteta maalilla viivoja vaan tienpinta rikotaan keskikaistalla, jos se auttaisi onnettomuuksia vastaan.
Eniten jutussa kuitenkin hämmästytti kustannukset. Joku haastateltava sanoi kaikkein tehokkaimmaksi verkkoaitaa kaistojen väliin ja että 90% onnettomuuksista voitaisiin välttää sillä.
Hinnaksi tälle sanottiin noin 2milj euroa per kilometri. Siis miten hitossa voi muka maksaa 2 MILJOONAA euroa yhden kilometrin täyttäminen verkkoaidalla.
Mikä siinä muka maksaa noin paljon? 2000euroa metriltä.
Ei se nyt ilmaista ole, mutta taitaa joku ottaa aika mojovat lounasrahat itselleen.
Tai sitten on aika tarkistaa taas korvat, mutta mielestäni se tuollainen summa oli.

Ei kai mistään verkkoaidoista ole ollut puhetta, vaan kaistojen erottamisesta keskikaiteella? Eli suomeksi: levennetään tietä ensin molemmin puolin, sitten kaivetaan uraa kaiteelle ja lopuksi tehdään kaide perustuksineen. Aika hurja ratkaisu olisi iskeä joku hutera verkkoaita keskelle vilkasta ja kapeaa maantietä.

Aiheeseen: nuo tärinäviivat toivottavasti merkitään aika helvetin hyvin liikennemerkein/varoituksin, sillä itse en ainakaan halua törmätä pyörällä jossain nopeassa & loivassa kaarteessa yllättäin mihinkään perunapeltoon. Ohitustilanteessakaan tuskin auttaa fillarin suuntavakavuutta tuollaisiin tupakkiaskin syvyisiin rantuihin ajaminen.
 
IronMind sanoi:
Ei kai mistään verkkoaidoista ole ollut puhetta, vaan kaistojen erottamisesta keskikaiteella? Eli suomeksi: levennetään tietä ensin molemmin puolin, sitten kaivetaan uraa kaiteelle ja lopuksi tehdään kaide perustuksineen. Aika hurja ratkaisu olisi iskeä joku hutera verkkoaita keskelle vilkasta ja kapeaa maantietä.

Mielestäni puhui verkkoaidasta, mutta voi olla sivukorvalla kuultu taas väärin.. On se joka tapauksessa pirun kallista. Olen muuten tuollaisen verkkoaita kyhäelmän muutaman kerran nähnytkin, joka erotti kaksi kaistaa. Alueella rajoitus 80 ja sitä oli jonkin matkaa.
 
IronMind sanoi:
Aiheeseen: nuo tärinäviivat toivottavasti merkitään aika helvetin hyvin liikennemerkein/varoituksin, sillä itse en ainakaan halua törmätä pyörällä jossain nopeassa & loivassa kaarteessa yllättäin mihinkään perunapeltoon. Ohitustilanteessakaan tuskin auttaa fillarin suuntavakavuutta tuollaisiin tupakkiaskin syvyisiin rantuihin ajaminen.

On tosiaan fillarin kanssa liikkeellä olevalle todella vaarallinen. Siinä jos kurvin ottaa vähän liian jyrkästi, niin eipä välttämättä ole kaukana kunnon lennot.
 
Ihan tuli vaan mieleen, että olisiko tarkoitus rakentaa tuollaista aitaa sitten koko matkalle vai sellaisiin paikkoihin, jossa ei voi ohituksia tehdä (eli pahimpiin riskipaikkoihin). Ilmeisesti kuitenkin kyse on maantiestä? Jos rakennetaan koko matkalle, ohituspaikkoja ei sitten hirveästi ole. Eli ajellaan kolmeakymppiä ajavan traktorin perässä seuraavat kymmenen kilometriä. Tai jos aitaa rakennetaan vain sinne tänne, saattaa käydä sellainen pikku yllätys, että lähdetään ohitukseen ja kun ollaan palailemassa omalle kaistalle, huomataan, että kaistojen välissähän on aita. Siinä vaiheessa saattaisi tulla pikkuisen hätä.
 
Koko homma vaikuttaa aivan älyttömältä puuhastelulta. Rahaa menee niin paljon että samalla summalla voisi laittaa kerralla teiden pinnat kuntoon ja enemmän leveyttä vilkkaasti liikennöidyille tieosuuksille.
 
Kanadassa kaikki keltaisen viivan kohdat oli "heijastinpatteja" täynnä, samoin kuin tien reunaviivat.
Aita on täysin hullu kapistus, koska se kerää elukoita tielle ja estää esim. perävaunun luisun oikaisun. Jossain taajamien kohdallahan noita aitoja on rakennettu ettei porukka oi-o (miten kirjoitetaan sana oio?) yli tien. Noi patit on jees ku niissä on heijastimet. Varsinkin syksyllä.
 
Se 2 miljoona/km keskiaita ei kyllä ole mikään verkkoaita, vaan oikeen kunnollinen teräskaide, jonkalaisia moottoriteillä on. Mitään verkkoaitaa ei olla taidettu suunnitellakaan, vaan kyseessä oli Ruotsin mallin mukainen biker-killer, jossa on kaksi kireälle jännitettyä vaijeria tolppien välissä. :curs:
 
TA2 sanoi:
Se 2 miljoona/km keskiaita ei kyllä ole mikään verkkoaita, vaan oikeen kunnollinen teräskaide, jonkalaisia moottoriteillä on. Mitään verkkoaitaa ei olla taidettu suunnitellakaan, vaan kyseessä oli Ruotsin mallin mukainen biker-killer, jossa on kaksi kireälle jännitettyä vaijeria tolppien välissä. :curs:

Erotetaanko tossa kaistat toisistaan, vai levennetään tietä ja vedetään tolpat asfalttiin?
 
ironchef sanoi:
Erotetaanko tossa kaistat toisistaan, vai levennetään tietä ja vedetään tolpat asfalttiin?

Kumpaa nyt tarkoitat? Ei kai sillä 2 milj./km vielä tietä levennetä, tiedä sitten... Kyllähän useimmilla teillä on pientareen puolella tilaa, johon kaistojen reunamaalauksia voi leventää. Käsittääkseni nuo olisivat sellaiset tuplakaiteet (kahdet paalut tien leveyssuunnassa), mutta eivät nekään paljoa yli puolta metriä enempää vie tien leveydestä. Biker-killerit ovat vain yksi tolpparivistö, joiden väliin jännitetty kaksi vaijeria.
 
Mike sanoi:
:offtopic:

Olen jostain saanut käsityksen että motarit olisivat turvallisimpia teitä Suomessa, pitääkö paikkansa?

Jep, maanteillä ja taajama-alueilla rytisee enemmän.
 
TA2 sanoi:
Kumpaa nyt tarkoitat? Ei kai sillä 2 milj./km vielä tietä levennetä, tiedä sitten... .

Siis ku pistetään noi vaijerit, niin pistetäänkö tolpat entisen keskiviivan paikalle ja levennetään vaan tietä penkoille, jos sitäkään? Toi on ihan hullu idea jos toi on noin. Ehkä leveäkaistaisella ton vois ymmärtää.
ja miten vitussa sä ohitat jos siinä on vaijeri tiellä ja yks kaista?
 
ironchef sanoi:
Siis ku pistetään noi vaijerit, niin pistetäänkö tolpat entisen keskiviivan paikalle ja levennetään vaan tietä penkoille, jos sitäkään? Toi on ihan hullu idea jos toi on noin. Ehkä leveäkaistaisella ton vois ymmärtää.
ja miten vitussa sä ohitat jos siinä on vaijeri tiellä ja yks kaista?

Niinpä... Kyllä varmaan niissä kohdissa laitetaan kaksi kaistaa (tai eihän sitä koskaan tiedä :)) Ja onhan nykyään monilla yksikaistaisilla tieosuuksilla ohituskaistoja, eli sitten ei ohiteltais muuta kuin niillä kohdilla. Toivon vaan, ettei noihin vaijereihin ikinä päädytä!
 
Mike sanoi:
:offtopic:

Olen jostain saanut käsityksen että motarit olisivat turvallisimpia teitä Suomessa, pitääkö paikkansa?

Eiköhän se paikkansa pidä. Harvemmin siellä on nokkakolareita ja yleensäkin ne onnettomuuden on kylkikosketuksia. Tosin saattaahan sielläkin pahasti käydä, en ota siihen tässä kantaa.

eccu sanoi:
Ihan tuli vaan mieleen, että olisiko tarkoitus rakentaa tuollaista aitaa sitten koko matkalle vai sellaisiin paikkoihin, jossa ei voi ohituksia tehdä (eli pahimpiin riskipaikkoihin). Ilmeisesti kuitenkin kyse on maantiestä? Jos rakennetaan koko matkalle, ohituspaikkoja ei sitten hirveästi ole. Eli ajellaan kolmeakymppiä ajavan traktorin perässä seuraavat kymmenen kilometriä. Tai jos aitaa rakennetaan vain sinne tänne, saattaa käydä sellainen pikku yllätys, että lähdetään ohitukseen ja kun ollaan palailemassa omalle kaistalle, huomataan, että kaistojen välissähän on aita. Siinä vaiheessa saattaisi tulla pikkuisen hätä.

Tuli muuten ihan sama mieleen. Ja jos niitä rakennetaan, niin ainut mieleen tuleva järkevä vaihtoehto on tehdä niiden yhteyteen ohituskaistoja. Tälleen on tehty Jkl-Jämsä välisellä, vai oliko Jämsä-Orivesi välillä, ja ihan järkevältä ne aidat siinä vaikuttaa. Niiden yhteydessä on lähes aina jommalla kummalla ohituskaista, tai sitten ne on muuten merkitty mun mielestä ihan jees ja ei oo mitään kummallisia juttuja näkynyt.

Mutta varmasti tulee hintaa jos rupeaa kaistoja leventämään, tai peräti rakentamaan ohituskaistoja. Ehkä niitä rahoja ois kuitenkin syytä suunnata teiden kunnossapitoon yleisesti kuten Protsku jo mainitsi, jos on ylimäärästä niin sitten vois kikkailla muutakin. Moottoriteitä vaan lisää!
 
NYHETER-01s11-vajerracke1-18_368.jpg


27855.jpg


Skarm_pa_vajer.JPG


0010vajerracke.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom