Uusi näytönohjain vuoden vanhaan koneeseen.

Vanha Radeon 9600 XT 128 mb ohjain ei enää pyöritä kunnolla uusia 3d pelejä. Pitäisi ostaa uusi, mutta olen hieman pudonnut kärryiltä että mikä on mitäkin tänä päivänä (menin lopettamaan Mikrobitin tilauksen pari vuotta sitten :curs: ).

Emolevy on MSI K8T Neo, jossa agp 8x eikä pci expressiä. Pitäisi saada siis siihen sopiva kohtuuhintainen (alle 300€), mutta pelikäyttöön soveltuva näytönohjain, jolla pelailisi vielä yhden vuoden. Kumman valmistajan puoleen käännyn, ATIn vai Nvidian? Ja mikä malli?

Kokoonpanoni on seuraavanlainen:

AMD Athlon 3200+ 64
1 Gb DDR 400 MHz
MSI K8T Neo
+äänikortti, dvd asemat, kiintolevyt jne...

Ja voisiko joku samantien heittää minulle linkin jollekin hyvälle testi-/vertailusivulle (voi olla ulkomaalainenkin saitti)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mun mielestä 300 € on liikaa yhdestä näytönohjaimesta, mutta sun rahathan ne on. GeForce 6800 GT pitäisi irrota vähän alle mainitun summan.

Onko tuo 6800 GT nyt sellainen vehje että sillä pärjää vielä ensi vuonnakin? Onko parempi kuin atin vastaavanhintaiset ohjaimet?

Tomppa85 sanoi:
Onko tuo 6800 GT nyt sellainen vehje että sillä pärjää vielä ensi vuonnakin? Onko parempi kuin atin vastaavanhintaiset ohjaimet?

Kyllä tuolla gt:llä pärjää mielestäni vielä ensivuonnakin. Toinen kysymys sitten on että onko mielenkiintoa modausta/kellottelua kohtaan, koska esim. 6800 kortin voi aika varmasti saada gt:n tasolle. Jopa 6800le voi siinä onnistua. Tässä aukeaa sitten mahdollisuus säästää rahaa.

Tuolla on epävirallinen lista nopeusjärjestyksestä.

Eiköhän tolla nyt ainakin pari vuotta pärjää.

Mulla Radeon 9800 Pro ja sillä pyörii vielä oikein hyvin pelit. Se tietysti riippuu, että mitä pitää hyvänä.

Nyt jos pitäisi valita niin ottaisin Nvidian näytönohjaimen. Niissä on parempi yhteensopivuus myöskin vanhempiin DirectX:n versioihin, ATI:n korteissa taas ei löydy kunnollista tukea alaspäin. Lisäksi Nvidian korteille löytyy linux-ajureita tarvittaessa.

Tuo taas riippuu vähän pelistä, esim Doom3 ja Quake 4 pyörii vähän paremmin saman hintaluokan Nvidian korteilla kuin ATI:n. Itsellä ei koskaan ole ollu ATI:n korteilla missään peleissä ongelmia ja hyvänä puolena ATI:sta voi sanoa että ajuripäivitykset tulee kerran kuussa, kun taas Nvidialla harvemmin.

Edit:
Se hyvä puoli sitten Nvidian ohjaimista unohtu sanoa että mikäli kellottelua harrastaa niin kellottuvat paremmin.

Katselin huuto.netistä näytönohjaimia ja ainakin radeoneista on parempi tarjonta kuin nvidian korteista. Ennenhän oli niin että ATIn kortit olivat parempi vaihtoehto keskiluokan korteissa kuin nvidian. Onko se kääntynyt toisinpäin? Jos ostaisin esim. X800 Pro, XT tai XL, 6800:n sijaan, joutuisinko kärsimään?

Tähän mennessä atin kortit ovat kyllä toimineet hyvin...

Mä en juuri koskaan ole nähnyt noissa korttivalmistajissa suurta eroa. Se taitaa enemmänki perustua mielikuviin kuin oikeisiin eroihin.

X800XT = alle 300€
6800GT on kanssa alle 300€
Jos GT:n ostat niin osta se 256Muistilla oleva koska tuollaisella kortilla GDDR3 muisteilla on jo merkitystä 128 ja 256 välillä.

No itseasiassa aioin lahjoittaa sen pikkuveljelle. Siinä vain on sellainen kiusallinen ongelma, että tuuletin pitää melkoista mekkalaa (pitäisi vissiin vaihtaa?). Olen kytkenyt sen irti. Kone on kuitenkin toiminut hyvin vakaasti, eikä mitään ongelmia ole ollut, vaikka kohtalaisen raskaita pelejä olen pyörittänyt (Quake IV, Doom 3). Mutta ainahan siinä riski on, että sulaa, ellei asialle tee jotain. :D

Dietka, 256 Mb versio olisi kiikarissa.

Tomppa85 sanoi:
No itseasiassa aioin lahjoittaa sen pikkuveljelle. Siinä vain on sellainen kiusallinen ongelma, että tuuletin pitää melkoista mekkalaa (pitäisi vissiin vaihtaa?). Olen kytkenyt sen irti. Kone on kuitenkin toiminut hyvin vakaasti, eikä mitään ongelmia ole ollut, vaikka kohtalaisen raskaita pelejä olen pyörittänyt (Quake IV, Doom 3). Mutta ainahan siinä riski on, että sulaa, ellei asialle tee jotain. :D

Dietka, 256 Mb versio olisi kiikarissa.
Selvä homma! Tuulettimesta varmaan laakeroinnit pettänyt ja pitää sen takia mekkalaa.

jyriJKL sanoi:
Selvä homma! Tuulettimesta varmaan laakeroinnit pettänyt ja pitää sen takia mekkalaa.

Niin kai sitten. :D

Pikkuveli saa korjata sen itse sitten, kun kerran sähköpuolella amiksessa on...

Muistaakseni 128 versiossa ei ole GDDR3 muisteja, mutten ole aivan varma. Melkein aina noi vakio coolerit pitää mellakkaa, itse vaihdoin Zalman 700Cu coolerin näyttikselle ja prossulle Zalman 7000B Cu ja poweriksi Nexus 500W Antec P180 koteloon niin johan kone hiljeni. Rahaa vaan menee ihan kipeesti näihin koneisiin jos meinaa mukana pysyä.

Mies847 sanoi:
Se hyvä puoli sitten Nvidian ohjaimista unohtu sanoa että mikäli kellottelua harrastaa niin kellottuvat paremmin.

Millähän perustelet tämän?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom