Uusi alkoholilaki?

Oon tässä miettinyt että rupean lestinheittäjäksi kohta. Kunhan siirtävät keskioluet alkoon niin minäpoika otan lainaa isoa pakua varten ja rupean viikottain hakemaan kaljaa tallinnasta. Ilmoitan sitten salakavalasti naapurustoon että vaikka lähisiwassa ei kaljaa ole niin minulta saa tavaraa. Ja tiedän laitonta on mutta kyllähän tolla ehtii tienata mukavasti rahaa ennen kuin vähennetyt poliisivoimat ehtivät minua tutkimaan. Niillä on kiire muualla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onneksi täällä Saksassa halpa olut virtaa! Suomalaiset ottavat kyllä joka vuosi vain isompaa ja isompaa astaloa takapuoleensa siihen tottuen ja pian taas suurennetaan :) #provo #ylimielinenhåmå

Tässä yritetään korjata jotain, mikä ei ole rikki. Kulutus ja haitat on jo laskussa.

katso liitettä 125004
Kummasti on 90-luvun alussa laman aikana lähtenyt alkoholin tilastoitu kulutus laskuun mutta vastaavasti alkoholisairastavuus on lähtenyt nousuun. Silloinhan kotivalmisteiset alkoholijuomat olivat kovassa suosissa, omat vanhempanikin niitä valmistelivat. Väkivaltarikoksetkin lievässä laskussa eli ilmeisesti yleisesti ottaen juominen on siirtynyt hieman kotioloihin baareista.

Eiköhän kotivalmisteiset alkoholijuomat ole taas lähitulevaisuudessa muoti-ilmiö (elleivät ole jo) koska eihän tällaista holhousta kestä kukaan. Toisaalta, nykyään on rinnakkaisvaihtoehtoina juomien hakeminen Virosta tai tilaaminen netin kautta toisesta EU-maasta.
 
Kummasti on 90-luvun alussa laman aikana lähtenyt alkoholin tilastoitu kulutus laskuun mutta vastaavasti alkoholisairastavuus on lähtenyt nousuun. Silloinhan kotivalmisteiset alkoholijuomat olivat kovassa suosissa, omat vanhempanikin niitä valmistelivat. Väkivaltarikoksetkin lievässä laskussa eli ilmeisesti yleisesti ottaen juominen on siirtynyt hieman kotioloihin baareista.

Eiköhän kotivalmisteiset alkoholijuomat ole taas lähitulevaisuudessa muoti-ilmiö (elleivät ole jo) koska eihän tällaista holhousta kestä kukaan. Toisaalta, nykyään on rinnakkaisvaihtoehtoina juomien hakeminen Virosta tai tilaaminen netin kautta toisesta EU-maasta.

Mikä olisikin erittäin hyvä asia. Milläs muulla täällä voi vaikuttaa kun äänestämällä joko lompakollaan tai jaloillaan.

Joskus tuli aina tehtyä (ja tulevaisuudessa tulee varmasti) omatekoisia oluita. Uutteista valmistaminen ei ole edes järin vaikeaa ja maksaa alle euron litra. Volttejakin tulee enemmän kuin kaupan oluesta.
Maltaista mäskäämällä en ole koskaan tehnyt, mutta siihenkin löytää ohjeita hyvin netistä.

Ihan harrastusmielessä mukavaa hommaa kuitenkin. Ja jos tekee aussi cooper's uutteesta tuloskaan ei ole yhtään hullumpi. Kotiviinejä en ole tehnyt mutta siideriä oon. Siitä tuli hyvää, kaupan siideripakkaus ja pari omenaa ja päärynää paloina kellumaan ja makua antamaan. Eikä maksanut paljoa.
 
Oon tässä miettinyt että rupean lestinheittäjäksi kohta. Kunhan siirtävät keskioluet alkoon niin minäpoika otan lainaa isoa pakua varten ja rupean viikottain hakemaan kaljaa tallinnasta. Ilmoitan sitten salakavalasti naapurustoon että vaikka lähisiwassa ei kaljaa ole niin minulta saa tavaraa. Ja tiedän laitonta on mutta kyllähän tolla ehtii tienata mukavasti rahaa ennen kuin vähennetyt poliisivoimat ehtivät minua tutkimaan. Niillä on kiire muualla.

Sä olisit niitä helpoimpia töitä poliisille, koska isoja viinalasteja on hankala kätkeä ja eiköhän joku naapureista vinkin poliisille anna, jolloin porstua on pian täynnä tuimakatseisia, pistoolikoteloa kourivia toimintasankareita. Kyllä niitä resursseja löytyy helppoihin keisseihin, joissa tulos on varma, mikäli siis jos vinkki pitää paikkansa. Ja sitten kun käry käy niin oikeudessa menee lävitse lähes mikä tahansa syyttäjän keksimä mielikuvitusluku homman tuotoista. Tuotto pitäisi olla niin suuri, että ei harmittaisi tuollaiset oikeudenkäynnit, eikä pienet saunareissut. Ei jatkoon.
 
Täällä suunnalla viron pojat (ja on siellä varmaan suomalaisiakin joukossa) toimivat siten, että kun tullaan satsin kanssa virosta niin valtaosa kaljoista/viinoista on jo myyty. Eli ajetaan kaupunki läpi (tai sovitaan, että alkomahoolit haetaan/toimitetaan asap).Hävitetään valtaosa juomista heti. Vaikkei sillä, kyllä suomessa saa huoneistonsa alkoholijuomilla sisustaa. Laatikoista muodostuu ihan kivat pöydät ja tuolit:D. Myynti on kielletty.

Varmaan nykyään seuraavat rekkareita/matkustajaluetteloita, joten kyllä virannomaiset peräänsä saa, vähintään selivittämään mihin se kaikki alkoholi on menossa.
 
Enpä voisi enempää eri mieltä olla perusteluista mutta lopputulemasta oon samaa mieltä;)

1 mulle on aivan sama juoko naapurin rane itsensä hautaan vai ei.
2. Onpahan vähän vähemmän kilpailua tässä elämän suuressa kilpajuoksussa kun heikot sortuu elon tiellä ja osa jää saapumatta lähtöviivalle vaan jää jumiin ekaan keskikaljabaariin.
3. Alkoholiongelmat on jokaisen ihan henkilökohtainen voivoi. Turha holhota enemmistöä kun muutama vässykkä vetää viinalla itsensä ennenaikaiseen hautaan.
4. Päin vastoin viinat kauppoihin, vapaassa maassa saa ryssiä elämänsä jos haluaa. Ihan henkilökohtainen voivoi..
5. Itsehän join ennen aivan liikaa ja nykyisin erittäin paljon vähemmän. Vietän 4 kk vuodesta täysraittiina ja juon muuten max 5 annosta kerrallaan. En kannata holhousta kuitenkaan, koska se on ihan itsestä kiinni onko juoppo vai ei.

Periaatteessa olen samaa mieltä tuosta, että henkilökohtaisesti mullekin on aika sama juoko juoppo itseänsä hengiltä vai ei. Ei ihmistä voi - pitäisi voida - loputtomiin, yhteiskunnan resursseilla, suojella itseltänsä. Monesti kun kuuntelen esim. puolisoni tarinoita alkoholistipotilaiden ihmeellisistä elämistä kysyn ääneen miksi heidän ei anneta juoda itseään hengiltä ihan rauhassa, jos sitä niin kovasti haluavat. Alkoholistien painolasti terveydenhuollon työllistäjänä, rahareikänä ja riesana on aika tajuton, plus sitten muut seuraamukset ja kulut. Joojoo, alkoholismi on sairaus, mutta siitä parantuu ihan puhtaasti omilla toimilla, toisin kuin esim. pahalaatuisesta syövästä.
 
Huvittaa myös kun ilmeisesti se kuuluisa 'Eurooppalaisten juomatapojen opettelu' on nyt heitetty romukoppaan, riittää kun tehdään asiat vittumaisiksi ja hankaliksi niin maailma pelastuu :D

Luonnollisesti se tehokkain tapa ehkäistä terveyshaittoja olisi vaikuttaa siihen 10% kärkeen joka on suurimmassa riskiryhmässä alkoholinkäytön suhteen. Eihän siinä ole mitään järkeä että tiedetään että meillä on 10%:lla ongelma ja sitten tehdään toimenpiteitä jotka kohdistuvat tasaisesti 90% käyttäjistä.

Valitettavasti vaan se vaatisi uusien toimintamallien miettimistä, ehkä jopa pitäisi käyttää muitakin keinoja kuin veronkiristyksiä. Siinä mielessä tuo politikkojen toimintakin on perse edellä puuhun menemistä - joku Keskusta kirjaa puolueohjelmaan että 'keskiolut Alkoihin' ja sitten haaveillaan että noni nyt tilanne jotenkin automaattisesti parani. Olisi ollut paljon helpompi laittaa siihenkin paperiin että "mietitään keinoja vähentää alkoholisairauksia ja niistä johtuvia kuolemia", sitten olisi voitu rauhassa kartoittaa tilanne ja pohtia lähestymistapoja.

Toinen kysymys on että miten meillä voi edes syntyä uusia, parempia keinoja puuttua asiaan, jos mitään ei ikinä edes kokeilla? Käytössä on aina ne samat vanhat temput, joiden toimivuus on tähänkin mennessä ollut vähän niin ja näin. Nyt sitten haaveillaan että jos kiristetään vielä vähäsen, niin kyllä se siitä paranee yhtäkkiä.
 
Periaatteessa olen samaa mieltä tuosta, että henkilökohtaisesti mullekin on aika sama juoko juoppo itseänsä hengiltä vai ei. Ei ihmistä voi - pitäisi voida - loputtomiin, yhteiskunnan resursseilla, suojella itseltänsä. Monesti kun kuuntelen esim. puolisoni tarinoita alkoholistipotilaiden ihmeellisistä elämistä kysyn ääneen miksi heidän ei anneta juoda itseään hengiltä ihan rauhassa, jos sitä niin kovasti haluavat. Alkoholistien painolasti terveydenhuollon työllistäjänä, rahareikänä ja riesana on aika tajuton, plus sitten muut seuraamukset ja kulut. Joojoo, alkoholismi on sairaus, mutta siitä parantuu ihan puhtaasti omilla toimilla, toisin kuin esim. pahalaatuisesta syövästä.

Oletko ottanut sitä huomioon, että alkoholin ostajat maksavat aika saatanasti veroja!? Kukhan tekisi laskelman siitä että jos alkoholi nyt poistettaisiin niin olisiko siitä poistuva veronmenetys enempi vai vähempi kuin mitä tämä sairaanhoito?

Ja minuakin vituttaa maksaa läskien diabeteshoitoja, mutta niin se vaan on saatana maksettava. Eikä nämä ainakaan mässäilystään maksa sitä määrää veroja mitä alkoholistit juopottelustaan...

Ja kun ne juopot voi vetää vaikka lasolia, eikä se kotivinkun tai kiljun teko mitään rakettitiedettä ole edelleenkään. Ei edes pontikan keitto.

- - - Updated - - -

Oon tässä miettinyt että rupean lestinheittäjäksi kohta. Kunhan siirtävät keskioluet alkoon niin minäpoika otan lainaa isoa pakua varten ja rupean viikottain hakemaan kaljaa tallinnasta. Ilmoitan sitten salakavalasti naapurustoon että vaikka lähisiwassa ei kaljaa ole niin minulta saa tavaraa. Ja tiedän laitonta on mutta kyllähän tolla ehtii tienata mukavasti rahaa ennen kuin vähennetyt poliisivoimat ehtivät minua tutkimaan. Niillä on kiire muualla.

Ja minä voisin perustaa bordellin, mutta oon odottanut että se prostituutio ensin laillistetaan. Meillähän ois kohta yhteisbisneksen paikka. ;)
 
Itseäni ei kiinnosta pätkääkään henk koht tasolla alkoholin hinta, mistä sitä saa ja mihin aikaan. Ihmetellä silti täytyy miksi kaikkea säädellään niin maan helvetisti.

Jotta ihmisillä olisi kuvitelma poliittisten päättäjien tarpeellisuudesta. Jos poliitikot eivät säätelisi, niin paljastuisi, että heidän tosiasiallinen työnsä on valituksi tuleminen eikä kansan edustaminen tai maan olojen parantaminen.
 
Jotta ihmisillä olisi kuvitelma poliittisten päättäjien tarpeellisuudesta. Jos poliitikot eivät säätelisi, niin paljastuisi, että heidän tosiasiallinen työnsä on valituksi tuleminen eikä kansan edustaminen tai maan olojen parantaminen.

Sormi väpättäen mä tulin klikkaamaan ja tarkastamaan kuola valuen mitä se Darvi nyt on keksiny... Petit. Aika laimee oli. :(
 
Oon tässä miettinyt että rupean lestinheittäjäksi kohta. Kunhan siirtävät keskioluet alkoon niin minäpoika otan lainaa isoa pakua varten ja rupean viikottain hakemaan kaljaa tallinnasta. Ilmoitan sitten salakavalasti naapurustoon että vaikka lähisiwassa ei kaljaa ole niin minulta saa tavaraa. Ja tiedän laitonta on mutta kyllähän tolla ehtii tienata mukavasti rahaa ennen kuin vähennetyt poliisivoimat ehtivät minua tutkimaan. Niillä on kiire muualla.

Toivottavasti joku vastaava asuu mun naapurissa. Olis kyllä loistava juttu, jos naapurin autotallista sais viikonlopun bisset.
 
Oletko ottanut sitä huomioon, että alkoholin ostajat maksavat aika saatanasti veroja!? Kukhan tekisi laskelman siitä että jos alkoholi nyt poistettaisiin niin olisiko siitä poistuva veronmenetys enempi vai vähempi kuin mitä tämä sairaanhoito?

Lienee selvä että alkoholista aiheutuvat kulut on moninkertaiset verrattuna verotuloihin vaikka miten päin laskisi.

"Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. "
Alkoholin haittakustannukset kattaisivat koko kestävyysvajeen - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

"Alkoholiveroa on kerätty vuosittain seuraavasti: vuonna 2013 1336 M€."
Alkoholivero ? Wikipedia

"Alkoholihaittojen hoidosta koituu vuosittain yhteiskunnalle noin 1,3 miljardin euron suorat menot. Alkoholiverosta tulee suunnilleen saman verran rahaa, mutta se ei riitä kattamaan kustannuksia.

Erikoistutkija Pia Mäkelän mukaan todelliset menot ovat valtavat. Iso osa sairaslomista, tapaturmista, henkisistä vaikeuksista sekä sosiaalisista ongelmista liittyy liikaan alkoholinkäyttöön."
Verot eivät alkuunkaan riitä viinaongelmien hoitoon | Taloussanomat
 
Ihan periaatteen vuoksi en juo enää kuin Viron tavaraa ja kotipolttoista baarien ulkopuolella. Onneksi on kontakteja, ettei tarvi itse hakea. Hinta on toissijainen tekijä.

Edit. Mikäli kalja siirtyy Alkoon, niin sehän on vain luonnollinen jatkumo tälle paskalle, joten ihan sama vaikka menisikin.
 
Ihan periaatteen vuoksi en juo enää kuin Viron tavaraa ja kotipolttoista baarien ulkopuolella. Onneksi on kontakteja, ettei tarvi itse hakea. Hinta on toissijainen tekijä.
Sama juttu minulla niillä erotuksilla että Virosta en hae juotavaa vaan tilaan netistä. Ja kaupasta saatan joskus harvoin jopa hakea juotavaa, viimeksi hain marraskuussa, sitä ennen heinäkuussa jne.

Minulla tosin myös säästösyyt vaikuttavat asiaan. 1500 euron kuukausipalkalla ei pahemmin juhlita kun vuokrakin on 520 e/kk.
 
Lienee selvä että alkoholista aiheutuvat kulut on moninkertaiset verrattuna verotuloihin vaikka miten päin laskisi.

"Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. "
Alkoholin haittakustannukset kattaisivat koko kestävyysvajeen - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

Olisi ihan mielenkiintoista nähdä listaus alkoholin käytön kuluista ja tuotoista. Noista linkeistä ei löydy kuin kulujen painottamista. Nythän työtä ei edes riitä koko kansalle, jolloin en näe menetettyä työvuotta erityisen kalliina kansantaloudelle. Kiinnitin huomioita myös tällaiseen: "ennenaikainen kuolema. Menetetyn elinajan hinta 75 ikävuoteen saakka 28 000 € /vuosi." Miten eläkeläisen kuolema nähdään kuluna? Eikö tuo ole pitäisi nähdä pikemminkin säästönä?

Sekin myös kiinnostaa, että miten alkoholin talouselämälle positiiviset vaikutuksen on huomioitu? Työtähän alkoholi tuo suoraan ja välillisesti paljon.
 
Lienee selvä että alkoholista aiheutuvat kulut on moninkertaiset verrattuna verotuloihin vaikka miten päin laskisi.

"Alkoholista johtuvat haitat Suomelle maksavat laskutavasta riippuen 4–14,5 miljardia euroa vuodessa. "
Alkoholin haittakustannukset kattaisivat koko kestävyysvajeen - Kotimaa - Uutiset - MTV.fi

"Alkoholiveroa on kerätty vuosittain seuraavasti: vuonna 2013 1336 M€."
Alkoholivero ? Wikipedia

"Alkoholihaittojen hoidosta koituu vuosittain yhteiskunnalle noin 1,3 miljardin euron suorat menot. Alkoholiverosta tulee suunnilleen saman verran rahaa, mutta se ei riitä kattamaan kustannuksia.

Erikoistutkija Pia Mäkelän mukaan todelliset menot ovat valtavat. Iso osa sairaslomista, tapaturmista, henkisistä vaikeuksista sekä sosiaalisista ongelmista liittyy liikaan alkoholinkäyttöön."
Verot eivät alkuunkaan riitä viinaongelmien hoitoon | Taloussanomat

Vaikuttaa vähän aatteellisilta osa noista väittämistä. Tuo tutkija Pia Mäkelä itsekin sanoo, että on vaikea sanoa mikä on alkoholin vaikutus missäkin yksittäisessä tapauksessa. Kuitenkin kun lähes 9/10:stä aikuisesta juo alkoholia, niin kyllähän sitä silloin voi yhdistää alkoholin mihin tahansa sairauksiin ja ongelmiin.
 
Vaikuttaa vähän aatteellisilta osa noista väittämistä. Tuo tutkija Pia Mäkelä itsekin sanoo, että on vaikea sanoa mikä on alkoholin vaikutus missäkin yksittäisessä tapauksessa. Kuitenkin kun lähes 9/10:stä aikuisesta juo alkoholia, niin kyllähän sitä silloin voi yhdistää alkoholin mihin tahansa sairauksiin ja ongelmiin.

No, näinpä. Muutenkin alkoholin ja muiden päihteiden kanssa tolskaavat eniten ne, joilla on muita sosiaalisia tai henkisiä ongelmia. Alkoholi nyt sattuu olemaan se helpoiten saatavilla oleva päihde millä voi harrastaa itselääkintää, mutta ihan samoin ne sosiaaliset ongelmat on huumeongelmaisten taustalla. Ei se yleensä mene niin että sulla on elämä kondiksessa ja sitten yhtäkkiä alat vaan vetämään viinaa tai subutexiä kaksin käsin 24/7 ilman mitään syytä. Alkoholin hinta tai saatavuus ei tosiaankaan ole se ainoa vaikuttava tekijä.
 
No, näinpä. Muutenkin alkoholin ja muiden päihteiden kanssa tolskaavat eniten ne, joilla on muita sosiaalisia tai henkisiä ongelmia.
En allekirjoita, en sitten lainkaan. Minulla on monta tuttavaa jotka tykkäävät esim. viikonloppuisin pitää hauskaa ja juoda humalanhakuisesti mutta he eivät päällepäin vaikuta siltä että sosiaalisia tai henkisiä ongelmia olisi. Normaaleja työssäkäyviä ihmisiä. Ei minullakaan mitään ongelmia tietääkseni ole ja silti tykkään juoda. Vastaavasti tiedän jonkinasteisista henkisistä/sosialisista ongelmista kärsiviä joita alkoholi ei kiinnosta lainkaan ja käyttävät hyvin harvoin.

Ei se yleensä mene niin että sulla on elämä kondiksessa ja sitten yhtäkkiä alat vaan vetämään viinaa tai subutexiä kaksin käsin 24/7 ilman mitään syytä.
Uskallan väittää että minulla on elämä kondiksessa. Olen työssäkäyvä ihminen, terveys on hyvällä mallilla ja kavereita löytyy, samoin harrastuksia. Sitten kun on viikonloppu, voin ruveta ryyppäämään vaikka fiilis olisi ennen juomista kuinka hyvä ja asiat kuinka mallillaan. Ja syy on hauskanpito.
 
En allekirjoita, en sitten lainkaan. Minulla on monta tuttavaa jotka tykkäävät esim. viikonloppuisin pitää hauskaa ja juoda humalanhakuisesti mutta he eivät päällepäin vaikuta siltä että sosiaalisia tai henkisiä ongelmia olisi. Normaaleja työssäkäyviä ihmisiä. Ei minullakaan mitään ongelmia tietääkseni ole ja silti tykkään juoda. Vastaavasti tiedän jonkinasteisista henkisistä/sosialisista ongelmista kärsiviä joita alkoholi ei kiinnosta lainkaan ja käyttävät hyvin harvoin.


Uskallan väittää että minulla on elämä kondiksessa. Olen työssäkäyvä ihminen, terveys on hyvällä mallilla ja kavereita löytyy, samoin harrastuksia. Sitten kun on viikonloppu, voin ruveta ryyppäämään vaikka fiilis olisi ennen juomista kuinka hyvä ja asiat kuinka mallillaan. Ja syy on hauskanpito.
Niin ja nythän se sun juominen ei siis ole minkäänlainen ongelma kenellekään eikä sitä pitäisi kenenkään pyrkiä millään keinolla kontrolloimaan tai hankaloittamaan, esim rajoittamalla alkoholin saatavuutta.

Tuossa lainaamassasi viestissä puhuttiin alkoholin ongelmakäyttäjistä, joihin vaikuttaminen oletettavasti on näiden kontrollointihalujen takana. Mutta kuten todettua, tämä ei ole kovin hyvä keino siihen.

Lisäksi näissä keskusteluissa alkoholin haittojen kustannuksista jne sivutetaan kokonaan yleensä se erittäin tärkeä asia, että ihmisten yksilönvapauksiin puuttuminen on aina äärimmäisen negatiivinen ja vahingollinen asia itsessään, ja siihen pitäisi ryhtyä vain erittäin painavasta syystä. Sille, että yksilönvapauksia ei loukata, on oltava olemassa jonkinlaiset hyväksyttävät kustannukset. Kyllähän sellainen yhteiskunta tulisi "valtion" kannalta halvemmaksi, jossa kaikki kansalaiset olisivat vain pakotettuja orjatyöhön johtajiensa hyväksi. Mutta silti ihmisten vapauden totaalista luopumista ei ehdoteta tällä verukkeella, että vapauden hinta on niin ja niin monta miljardia vuodessa. Vapaus ostaa, myydä ja kuluttaa alkoholia (tai mitä tahansa muuta substanssia) silloin kun myyjää ja ostajaa sattuu huvittamaan on myös lähtökohtaisesti sellainen oikeus joka jokaisella kansalaisella on. Jokainen askel tämän, tai minkä tahansa muun yksilönvapauden rajoittamiseksi pitäisi pystyä erikseen perustelemaan, eikä perusteluksi kelpaa pelkkä kuviteltu (ja useimmiten täysin vääristelty) hintalappu.

Mutta tätä koko vapauden käsitettähän ei suomalainen sosiaalidemokratia tunne.
 
Back
Ylös Bottom