Uusi alkoholilaki?

Olisi ihan mielenkiintoista nähdä listaus alkoholin käytön kuluista ja tuotoista.

Kieltämättä. Toisaalta voisi olla aika puuduttavaa luettavaa sellainen. Luulisin kuitenkin että nuo suorat kustannukset on osattu jotenkuten laskea oikein. Mitä sitten sisältääkin, vain maksakirroosipotilaiden hoidon vai myös itsensä kännipäissään kolhineen? Viikonloppuisin päivystyksessä lienee yli puolet asiakkaista päissään. Rattijuoppojen kustannukset kai ainakin. Ei mahtaisi olla poliiseista pulaa jos niiden aika ei menisi juoppojen paimentamiseen?

Epäilemättä pahimmin sekaisin olevat sosiopaatit sekoilisivat selvin päinkin, mutta kuinka iso osa kaikenlaisista mielenterveysongelmista on seurausta kännäämisestä?

Mutta takaisin pointtiin. Väitteeseen että alkoholiveron tuotot kattavat komeasti käytöstä aiheutuneet kustannukset sanon edelleen että paskapuhetta. Miksi sen edes pitäisi?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No meinaako joku että sen alkoholin saannin (tässä tapauksessa vieläpä mietojen juomien) vaikeuttaminen jollakin tapaa vähentäisi pään sekaisin vetämistä?

Joo, varmasti sattuu tapaturmia päissään juhlittaessa. mutta mitä sitten? Kielletäänkö juhliminen ettei satu tapaturmia, kielletään samantien selvinpäin juhliminenkin. Samaa laulua on Juhannuksena hukkuneista. No ihmiset vaan käyttäytyy näin.

Ja jos siitä alkoholin saamisesta laillisesti tehdään liian vaikeaa, sitä saa sitten laittomasti tai siirrytään muihin aineisiin. ei tää kansa holhoamalla raitistu...

mutta silti fakta on se että varmaan IKINÄ ei alkoholituotteet ole saaneet näin suurta huomiota ja väitän että jopa mainosarvoa kun siitä joka tuutista paasataan aamusta iltaan. Ehkä tämän ryyppäämisen takana onkin se paheksuminen ja holhoaminen ja hössötys? En minä usko siihen että Suomalaisella ois joku sen ihmeellisempi "viinageeni".
 
Soininvaaran analyysia aiheesta: Keskiolut Alkoon? : Soininvaara. Idea siitä, että tällä kikkakutosella saataisiin alkoholinkulutus laskemaan, perustuu ilmeisesti siihen mitä Ruotsissa tapahtui vuonna 1977. Maailma oli silloin vähän erilainen kuin nyt.

EDIT: jos jonkun viinan- ja kaljanläträys perustuu siihen, paljon on varaa ostaa ja miten iso vaiva hankintaan menee, niin en kyllä usko minkään valtion taholta tulevan holhouksen auttavan sitten vitunkaan vertaa. Asun vajaan 100m päästä lähimmästä viinakaupasta, joka toimittaisi tilauksen mukaan myös kotiovelle, mutta vielä ei ole tullut ostettua tuolta mitään.
 
Mun mielipide on että alkoholiveroa pitää laskea niin paljon että ei ole enää mitään järkeä kenenkään roudata sitä kärryillä Tallinnasta. Miedompaan keskariin siirtymistä taas houkuteltaisiin poistamalla siltä vero kokonaan.

Saa käyttää mutta ei oo pakko.
 
Saa sitä vapaassa maailmassa viinaa juoda ilman että kukaan asiasta moralisoi ja nostaa haloota. Ei sitä ylivoimaisesti suurin osa juo itseään tärviölle vaikka viinaa saisi hanasta ilmaiseksi. Mulla on varastossa 8 arvaamatonta pulloa vodkaa, 2 avaamatonta hartwallin ginilonkkua, 5 laatikkoa olutta, muutama erikoisolut, pari pulloa helvetin kallista single malt viskiä, pullo veuve clicquotia 55 euroa pullo, kreikkalaista pontikkaa, kreikkalaista ouzoa, italialaista camparia, muutama kermalikööripullo, Saksasta tuotua brasilialaista cachaçaa, Bulgariasta tuotua hampunlehtilogovodkaa, toista kreikkalaista ouzoa, Saksasta tuotua tequilaa, toista Saksasta tuomaani tequilaa, kolmatta tequilaa ja jotain viinejä ja kuohuviiniä Tallinnasta. Niin ja puolikas pullo riga black balsamia Latvian lentokentältä ja russkij standard platiniumia litran pullo joka on varmaan 4 vuotta ollut mulla.


Ja olen pitänyt raittiutta yllä koko alkuvuoden ja tarkoitus on jatkaa maaliskuun alkuun. Eikä yhtään kutise dokata seuraavaa kahta viikkoa vaikka viinaa on jos jonkun sorttista varmaan tonnilla eri puolilta haalittua. Näitä voisi dokaa viikkokausia, vaan ei kyllä tee mieli. On sitä joskus nuorukaisena tullut juotua viikkotolkulla ja rankasti vuosien ajan joka viikko useita kertoja muisti pois. Vaan kyllä mä olen aikoja sitten oppinut että ei se viina juomalla lopu. Varastoja tulee pidettyä kyllä mutta krapulaa on korkeintaan muutaman kerran vuodessa, viimeksi vuonna 2013.

Ja monilla muilla voi olla tuhansilla euroilla ostettuja viinikokoelmia, viskikokoelmia tai sikarikokoelmia joita ei ole tarkoitus juoda ollenkaan. Olisi itselläkin jos olisin tarpeeksi varakas.

Eli miksi se on valtion asia kytätä ihmisten viinaostoksia, ei terveet ihmiset juo itseään hautaan jos viinaa on läsnä talossa.
Mä en joisi yhtään tätä enempää vaikka mulla olisi kymppitonnin edestä viinaa. Eikä varmaan moni muukaan.

Muutenkin yli 10 vuotiaita ihmisiä ei tarvitse kohdella kuin vauvoja.
 
Kieltämättä. Toisaalta voisi olla aika puuduttavaa luettavaa sellainen. Luulisin kuitenkin että nuo suorat kustannukset on osattu jotenkuten laskea oikein. Mitä sitten sisältääkin, vain maksakirroosipotilaiden hoidon vai myös itsensä kännipäissään kolhineen? Viikonloppuisin päivystyksessä lienee yli puolet asiakkaista päissään. Rattijuoppojen kustannukset kai ainakin. Ei mahtaisi olla poliiseista pulaa jos niiden aika ei menisi juoppojen paimentamiseen?
Noita kuluja on jo listattu aika pitkälle, mutta yhtään tuottoa ei linkeissäsi tai kirjoituksissasi näy. Molempia kyllä takuulla löytyy. Se antaa sen kuvan, että joko näköalattomuuden tai tarkoitusperien vuoksi väritetään totuutta.

Kumpi on kalliimpaa: eläkeiän tuntumassa maksakirroosiin kuoleva vai maksaa eläkettä 15-20 vuotta, jona aikana hoidetaan vanhuudesta tulevia sairauksia? Esimerkiksi syöpiä tulee helposti vaikka ei olisi koskaan ryypännyt. Viimeiset vuodet kuluvatkin sitten laitoksessa hoidettavana. Nykyinen lääketiede pitää kyllä hengen ihmisessä yllättävänkin pitkään, mutta halpaa se ei Suomen tyylillä ole missään nimessä.
 
Mulle tää kokonaiskulutusmantra ei mee läpi, eikö sen looginen lopputulema ole ainostaan kieltolaki? Vai onko olemassa joku kulutusraja johon THL sitten lopulta tyytyy?
 
Noita kuluja on jo listattu aika pitkälle, mutta yhtään tuottoa ei linkeissäsi tai kirjoituksissasi näy. Molempia kyllä takuulla löytyy. Se antaa sen kuvan, että joko näköalattomuuden tai tarkoitusperien vuoksi väritetään totuutta.
No rupees listaamaan, vai pitääkö taas kaikki itse tehdä?

Ok, yritän sitten. Ravintola-alan palkkasumma ja koko toimialan verotulot. Taksit ja yösyömälät. En osaa arvioida edes suuruusluokkaa. Toisaalta kaikki kurkusta alas menevä on muusta kulutuksesta pois, että ei tämäkään ihan simppelisti mene.

Kumpi on kalliimpaa: eläkeiän tuntumassa maksakirroosiin kuoleva vai maksaa eläkettä 15-20 vuotta, jona aikana hoidetaan vanhuudesta tulevia sairauksia? Esimerkiksi syöpiä tulee helposti vaikka ei olisi koskaan ryypännyt. Viimeiset vuodet kuluvatkin sitten laitoksessa hoidettavana. Nykyinen lääketiede pitää kyllä hengen ihmisessä yllättävänkin pitkään, mutta halpaa se ei Suomen tyylillä ole missään nimessä.

Ihanteellinen olisi sellainen vanhan kansan työmies, joka ryyppää ikänsä mutta hoitaa työnsä ja kupsahtaa heti eläkkeelle päästyään. Nykyajan pehmeä sukupolvi taas ryyppää itsensä työkyvyttömäksi parikymppisenä ja kituuttaa sitten vuosikaudet kaikkia mahdollisia tukia haalien. Ryöstävät mummot kaupan päälle.

Edelleen se alkuperäinen pointti oli että alkoholiveron tuotot ei kata aiheutuneita kuluja. Saa pistää rätinkejä näkyviin joka on eri mieltä.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015052519750256_uu.shtml

Onkohan missään muussa maassa niin vinoutunut suhde alkoholiin, että kysellään 6-luokkalaisilta, mitä pitäisi tehdä aukioloajoille ja viunan myynnille? Luulen, että olin itsekin tuossa iässä aika kukkahattupoika, vaikka nykyään kannatankin vapaata alkoholipolitiikkaa.

On nämä EHYT ja kumppanit kyllä härskiä porukkaa, kun haastattelevat yhden ala-asteen oppilaita ja julistavat sen perusteella, miten Suomi raitistuu.
 
Back
Ylös Bottom