CBB Utti Hulkki Hietala

Meta title: 🔥 Utti Hietala – suomen kovin treenimetodien räjäyttäjä 🔥

Meta description: Räjähtävä katsaus Utti Hietalan treenifilosofiaan, metodeihin, kehonrakennukseen ja suorituskyvyn optimointiin. Maksimaalista rautatietoa...

Tuollaiset Utit, Mikat ja Peterit on ihan saatanan hyviä tietolähteitä, joiden jakamista jutuista on hyvä ammentaa tietoa tavoitteelliseen bodaukseen. Heidän juttujaan sitten kaiken mailman puupäät jaksavat vuodesta toiseen kyseenalaistaa.

Salilla jossa minä käyn, käy lisäkseni parikin hemmoa joiden tiedän kirjoittelevan esim. Mikan ja Utin ketjussa jo useiden vuosien ajan. Kaikista useita vuosia jatkuneista vitun vääntämisistä huolimatta toinen jantteri näyttää siltä, että salilla on alettu käymään eilen ja toisen sankarin kohdalla kehitys on lähinnä mitattavissa sillä, että treeniverkkarit on vedetty paremmin persvakoon, kuin viimevuonna tähän aikaan. Väkisinkin herää epäily vähintäänkin arveluttavista motiiveista viihtyä foorumeilla ja saleilla, joissa on lihaksikkaita miehiä.

Salilla jossa minä käyn, käy lisäkseni parikin hemmoa joiden tiedän kirjoittelevan esim. Mikan ja Utin ketjussa jo useiden vuosien ajan. Kaikista useita vuosia jatkuneista vitun vääntämisistä huolimatta toinen jantteri näyttää siltä, että salilla on alettu käymään eilen ja toisen sankarin kohdalla kehitys on lähinnä mitattavissa sillä, että treeniverkkarit on vedetty paremmin persvakoon, kuin viimevuonna tähän aikaan. Väkisinkin herää epäily vähintäänkin arveluttavista motiiveista viihtyä foorumeilla ja saleilla, joissa on lihaksikkaita miehiä.

Wou wouuuuu, hyvää läppändeeriä heität salikavereistas, taputapu. Muut on kynäniskoja, mutta teikäläisellä onkin sitten varmaan semmoset lihakset, että siinä alkaa heteromiehenkin jalat tutisemaan?

Ja miksei saisi kyseenalaistaa? Onko Hulkin jutut aina jotain helvetin profetiaa? Itse ainakin kyseenalaistan monet Hulkin mainostamat jutut, esim. joku sarjapainoaallotus ei toimi mulla, samoten vaikka joku metabolic flexibility on IMO aikamoista tuubaa. Itse arvostan Hulkkia Suomen bodyskenestä kaikkein eniten, mutta en mä nyt muna huurussa kyseenalaistamatta kaikkea hänen juttuja jumaloi.

Ja miksei saisi kyseenalaistaa? Onko Hulkin jutut aina jotain helvetin profetiaa? Itse ainakin kyseenalaistan monet Hulkin mainostamat jutut, esim. joku sarjapainoaallotus ei toimi mulla, samoten vaikka joku metabolic flexibility on IMO aikamoista tuubaa. Itse arvostan Hulkkia Suomen bodyskenestä kaikkein eniten, mutta en mä nyt muna huurussa kyseenalaistamatta kaikkea hänen juttuja jumaloi.

Mielestäni saa ja pitääkin kyseenalaistaa, mutta Utti uskoakseni puhuu hänelle toimivista jutuista useimmiten, eikä suinkaan sellaisista mitkä toimii kaikille. Ja eiköhän tuossa ollut vaan tarkoitus hieman värikkäämmin tuoda seikka esille, että Utti tietää kyllä kyllä mistä puhuu ja jutut pohjautuvat yleensä johonkin muuhun kuin broscienceen. Täällä vaan dissataan oikeasti joillakin toimivia juttuja ihan vaan henkilökohtaisista syistä, ilman sen kummempia perusteluita. Ts. aina väärät metodit-case. Ketään tarvitse alkaa palvomaan, mutta ehkä hyvä ois ennen näppishyökkäystä miettiä, että olisiko tuo tekniikka tms. kuitenkin ehkä joillekin sopiva/toimiva, vaikkei ehkä juuri minulle sovikkaan ja käyttäytyä sen mukaan.

No mutta jos lihaksen työstämisen aloittaa koneliikkeellä, joka ei yleensä esim. rintatreenissä aiheuta yhtä kovaa rinnan venytystä kuin vaikka joku penkki
En nyt tiedä minkälaisista koneista puhut, mutta itse saan rintaan paremman kuormitetun venytyksen useimmilla koneliikkeillä kuin tankopunnerruksilla. En myöskään ymmärrä logiikkaasi siitä, että juuri joku tankopenkki on muka paljon arvokkaampi rintaliike kuin vaikka vipuvarsikone tai penkki käsipainoilla? Olen aina saanut parempaa kehitystä rintaan käsipainopunnerruksilla kuin tankopunnerruksilla, ja nykyisin en olkapäävaivojen takia edes pysty tekemään kunnolla tankopunnerruksia. Koneita ja käsipainoja pystyn sen sijaan edelleen käyttämään lähes ongelmitta.
edetään 15 toiston sarjoilla pikkuhiljaa painoja lisäten, niin sitten kun ollaan siellä maksimipainoissa, niin lihakseen kohdistuva mekaaninen rasitus jää pienemmäksi vrt. siihen, että edettäisiin sinne maksimisarjapainoon "normityyliin", jolloin pystyttäisiin käyttämään suurempaa kuormaa siinä maksimisarjapainossa.
Tuo on nousevassa pyramidissa pieni trade-off, eli suurin mahdollinen mekaaninen kuorma jää pois mutta tilalle saadaan paljon parempi liikkeen kohdistuminen treenattavaan lihakseen, hullu pumppi ja paikat pysyvät paremmin ehjänä. Mekaaninen rasitus on vain yksi keino stimuloida lihaskasvua, ja pyramiditreenissä muut mekanismit pääsevät paremmin oikeuksiinsa.

BTW. Tiedätkö mitä on lihaskasvun stimuloinnissa mekaaninen rasitus? Se on tensiota lihaksen insertion ja origon välillä. Saan aivan loistavasti esim. Hammerin vipuvarsikoneilla suuren mekaanisen tension turvallisesti rintalihaksiin.
Tuo roinakortti nyt oli aivan turha, kun väitetyt eliitti tason naturaalitkin treenaavat sellaisilla romuilla mistä moni roinaajakin saa vain unelmoida, esim. Doug Miller, Layne Norton, Matt Ogus, Mischa Janiec jne.
Ööh, siis missä mielessä se on turha? Siksi että moni natikka on helvetin vahva? Mitä tuo nyt todistaa? Lisäksi tuossa listassasi esim. Janiec ei ole lähellekään niin vahva kuin mitä itse olen ollut. Doug Miller on yksi kaikkien aikojen parhaista naturaalikehonrakentajista, eli genetiikaltaan kaveria on jo vuosia sanottu natikkabodauksen Ronnie Colemaniksi. Ei siis ehkä ihan mikään normiesimerkki perusnatikasta. Ja Norton on parempi voimanostaja kuin kehonrakentaja, vaikka onkin menestynyt hienosti myös natikkabodarina.
En Utti missään nimessä pahalla tarkoittanut tuota kommenttia, ihan vaan kiinnostuksesta pohdin. Miehellä jolla on kuitenkin Sm ja Pm voittojen arvoiset lihasmassat, tekee radikaaleja muutoksia "metodeihin" niin tottakai kiinnostaa pystyykö noilla uusilla metodeilla jalostamaan tuota lihasmassaa vieläkin pidemmälle, vai onko kyse vaan ylläpidosta tms.
Missä kohtaa olen "radikaalisti" muuttanut treenejäni? Radikaali viittaa dramaattiseen, yhtäkkiseen täyskäännökseen verrattavissa olevaan muutokseen. Se, että näet meikäläiseltä nykyisin jonkun videon missä satutaan juuri tekemään tuntumapainotteisempi etureisitreeni ei tarkoita sitä, ettenkö muka enää tekisi myös vähän perinteisemmissä liikkeissä meikäläiselle raskaita 6-10 toiston sarjoja. Hyödynnän treeneissäni aika laidasta laitaan erilaisia tekniikoita, liikkeitä, toistoalueita ja tyylejä stimuloida lihaskasvua. Jostain syystä bodausvoimailuun tottuneet punttipatet vain näyttävät ajattelevan, että jos tehdään mitä tahansa muuta kuin maksimipenkkiä, maksimikyykkyä tai maksimivetoa rumalla tekniikalla, treenataan kuin neiti ja koko homma onkin vain ylläpitoa ja homostelua.

Selvennän asian nyt vielä kerran tähän: olen aikanaan treenannut reilusti yli 10 vuotta sarjapainojen kasvatukseen keskittyen, ja siitä ensimmäiset ehkä 8-9 vuotta tuo tyyli tuotti vielä ihan kohtuullisesti myös lihaskasvua. Mutta vaikka treenivuodet 10-12 sain ajettua sarjapainoja ihan heittämällä uusiin ennätyslukemiin (kyykky 180 kg x 20, etukyykky 180 kg x 4, kapea penkki 160 kg x 6, lattiapunnerrus kuoletuksilla 170 kg x 5, penkki kp 70 kg x 8, jne) ja samalla vielä nostin kehonpainoani aika pitkällä bulkilla, ei lihasmassaa noista viimeisen parin vuoden voimatasojen kasvuista enää oikeasti tarttunut paljon paskaakaan. Nivelvaivat kyllä lisääntyivät entisestään.

Jos olen 2-3 vuoden ajan onnistunut kasvattanut sarjapainoja ILMAN että sain siitä enää lisää lihaskasvua, MILLÄ LOGIIKALLA voit edes epäillä saati sitten väittää, että tuo samainen sarjapainojen kasvatukseen pohjautuva treenityyli olisi nyt meikäläiselle toimiva tapa kasvattaa lihasta? Kuinka monta vuotta tuota hommaa olisi pitänyt tehdä nollalihaskasvulla, että sinäkin jummartaisit että sama tyyli ei todennäköisesti enää toimi, vaan on paras kokeilla jotain muuta?

Eipä siinä, 90% kaikesta treeniuran aikana saadusta lihasmassasta tuli kyllä jo ensimmäisen 10 treenivuoden aikana, ja nämä viimeiset 8 vuotta on saanut miettiä päänsä puhki ja treenata kuin hullu että on saanut siihen vielä sen 10% lisää päälle. Joka tapauksessa siis homma on enemmän tai vähemmän ylläpitoa, mutta sen olen jo aika karvaasti joutunut kokemaan, että sarjapainojen ylöspäin runnominen ei meikäläistä enää lihasmassassa eteenpäin vie. Jos siis yritän hyödyntää myös muunlaisia treenityylejä, minulla saattaa sentään olla pieni mahdollisuus saada uutta kehitystä aikaan. Samaa vanhaa tekemällä ei sen sijaan tule enää tapahtumaan mitään.

Viimeksi muokattu:
Kyllä näitten insinöörien pitääs pysyä pois salilta....

Hulkki on kyllä diplomi-insinööri.

Teen pienen havainnollistavan listan:

Johannes Leivo: (lähes valmis?) diplomi-insinööri
Piia Pajunen: (lähes valmis?) diplomi-insinööri
Mikko Männistö (lähes valmis) diplomi-insinööri
Pekka Kotipohja (ei lähellekkää valmis) insinööri
Antti Everi: diplomi-insinööri
View: https://www.youtube.com/watch?v=w3-d6qQ2MOs

jne...

Suomen vahvin koulu: Tampereen teknillinen yliopisto (tuottaa diplomi-insinöörejä)
Suomen 2. vahvin koulu: Tampereen ammattisurkeakoulu (tuottaa insinöörejä)

:puntti:

aika monelle ei toimi mikään metodi, jos heidän omasta lihaskasvustaan on kyse. Mutta hyviä ohjeita heillä on muille ja ovat kovia kyseenalaistamaan niiden metodeita, joilla patti on kasvanut niin hyvin että kilpalavoillakin kehtaa esitellä:D

Uttia en nyt tarkoottanukkaa vaan näitä muitten laskukaavoja. (W=fs) siis mitä vittua nyt oikiasti??? Onko tää touhu muka näin vaikiaa että täs pitää näitä kaavoja opetella?

kyllä tuo Utti on kiltti mies, kun jaksaa vastailla pitkästi tyypeille jotka tod.näk. masturboivat samalla, kun saavat kinata Utin kanssa foorumilla. Mitään saatua hyvää informaatiota ei osata/ pystytä/ edes välitetä hyödyntää siellä salilla oikeasti! Paras talentti on inttää netissä ja kyseenalaistaa kaikki kilpabodarit!:eek:

kyllä tuo Utti on kiltti mies, kun jaksaa vastailla pitkästi tyypeille jotka tod.näk. masturboivat samalla, kun saavat kinata Utin kanssa foorumilla. Mitään saatua hyvää informaatiota ei osata/ pystytä/ edes välitetä hyödyntää siellä salilla oikeasti! Paras talentti on inttää netissä ja kyseenalaistaa kaikki kilpabodarit!:eek:

Itekin haluaisit Utin kanssa kunnon bear meininkiä.

En nyt tiedä minkälaisista koneista puhut, mutta itse saan rintaan paremman kuormitetun venytyksen useimmilla koneliikkeillä kuin tankopunnerruksilla. En myöskään ymmärrä logiikkaasi siitä, että juuri joku tankopenkki on muka paljon arvokkaampi rintaliike kuin vaikka vipuvarsikone tai penkki käsipainoilla?

En sanonutkaan, että juuri tankopenkki, vaan tarkoitin yleisesti niin tanko- kuin vaikkapa kp-punnerruksiakin. Toki mun mielestä tankopenkki on kivoin liike noista. Ja mitä koneliikkeisiin tulee, niin ainakin joskus muinoin videoissas ja kirjoituksissas pidit koneliikkeitä jokseenkin vähemmän tehokkaina kuin vapailla painoilla tehtäviä liikkeitä.

BTW. Tiedätkö mitä on lihaskasvun stimuloinnissa mekaaninen rasitus? Se on tensiota lihaksen insertion ja origon välillä. Saan aivan loistavasti esim. Hammerin vipuvarsikoneilla suuren mekaanisen tension turvallisesti rintalihaksiin.

No sen verran tiesin, että mekaaninen kuormitus käytännössä tarkoittaa lihaksen kuormitusta raskailla painoilla. Anatomisesti en sitä tiennyt, enkä kyllä ymmärrä oikein nytkään, mutta tuskinpa se on kovin tärkeä asia tietää.

Huippua, että vastailet tässä ketjussas :)

Taasko täällä on käynnissä voimaryskäys vs tuntumahomoilu? :D Hienoo että porukka jaksaa kaivaa tän iänikuisen vanhan keskustelun aina uudestaa esiin. Antakaa utin tehä mitä se tekee parhaiten. Porukka ei vissiin vaa pysty suomessa hyväksymään tuntumahomoilua.

Oma tarkoitukseni oli ainakin kysellä Hulkilta mitä käytännön kokemuksia hänellä on lihaskasvusta natikalla käyttäen nimenomaan näitä muita mekanismeja, kuin mekaanista kuormitusta lihaksen kasvatuksessa naturaalilla. Mutta selvästikkään miehellä ei ole kiinnostusta, kun heitellä todella hienoa tieteellisiä sanoja vastauksiin, eikä pienintäkään kiinnostusta jakaa omia tuloksiaan tämän asian suhteen niin tietääpähän että on turha kysellä :)

Uttihan on tehnyt jo toistakymmentä Q&A-videota ja kirjoitellut pitkiä artikkelisarjoja Fastin sivuille. Lihastohtorin blogiinkin kirjoittanut aiheesta IMO todella hyvin. En nyt vaan ymmärrä mitä tarkoitat sillä ettei Utilla olis kiinnostusta jakaa tietouttaan...

Eiköhän me kaikki nähdä niitä Hulkin omia tuloksia sitten kun iso vihreä mies astuu taas lavalle! :D

Tuo roinakortti nyt oli aivan turha, kun väitetyt eliitti tason naturaalitkin treenaavat sellaisilla romuilla mistä moni roinaajakin saa vain unelmoida, esim. Doug Miller, Layne Norton, Matt Ogus, Mischa Janiec jne.

Se nyt on selvää, että eliittii tason genetiikkaan pitää kuulua eliitti tason nivelet. Ja esim. Compton on treenannut normi jätkään verrattuna isoilla romuilla yli 10 vuotta, kyllä sieltä niitä ongelmia tulee niveliin, jos sattuu paskat nivelet olemaan, tai paskat treenitekniikat. Menee nyt offtopicciin Hulkin ketjuun mutta oli J.:llä viiimeisessä videossa smit pystärissä niin pahannäköistä käsien yliojentelua, että luulisi tuollaisen itse huomaavan kun kohdelihaksen rasituksesta noin pitkän tekstin saa aikaiseksi ;)

Eikai nyt kukaan, joka lihasta yrittää kasvattaa voi pelkästään numeroita tuijottaa?

Utti noihin ylempiin väitteisiin vastasikin jo, mutta sanottakoon nyt sen verran vielä, että miksi alunperin annoit esimerkiksesi sitten Olympia-tason kehonrakentajia. Olisit esimerkiksi kysynyt juuri näistä huippunaturaaleista heti ensimmäisenä niin ei olis tarvinnut heti vääntää Comptoneista ja kumppaneista. Myöskään se, että vääntää normijamppaan verrattuna isoilla painoilla ei kerro vielä mitään siitä, miten tuon saa kohdennettua lihakseen. Ja varmasti, jos Justinkin on jo yli 10 vuotta tehnyt normijamppaan nähden isoilla painoilla, niin on myös toistojen laadulliseen puoleen tehty aika paljon muutoksia. Vai tekisikö hän mielestäsi vielä yli 10 vuoden jälkeen esimerkiksi alavinopenkkiä vain 120kg, jos pyrkimyksenä on ollut vain ja ainoastaan kasvatella niitä sarjapainoja?

Mitä näihin vahvoihin natikoihin tulee niin hyvin iso osa kovista naturaalikisaajista on kisannut myös voimanostossa (esim. Norton, Ogus, 3DMJ kaiffarit, Gozdecki jne.) Siksi nämä kaverit liikuttelevatkin yleensä suuria painoja, vaikkei puhdas voimanostoharjoittelu olekaan mitenkään optimia lihaksen kasvatteluun. Tästä päästäänkin kysymykseen: Miksi nämä kovan tason naturaalit sitten tekevät jotain ei-niin-optimia harjoittelua? Tätä on tullut pohdittua yksin ja yhdessä ja esimerkiksi seuraavia asioita on tullut mieleen.

1)Nämä henkilöt saattavat saada vielä kehitystä sarjapainoja nostamalla. Toisilla tuo häilyvä raja voi olla paljon ylempänä kuin toisilla ja esimerkiksi Hulkilla se oli jo tuolla ennen noita 180kg x 20 kyykkyjä. Toisaalta jollain toisella voi tulla vielä kehitystä vielä tuollaisilla sarjoilla eikä siis vain ole ollut täysin ajankohtaista alkaa miettiä muita metodeita.

2)Kuten tuossa jo sanoin niin monet natikkakisaajat ovat osallistuneet offilla voimanostokisoihin ja heidän treeninsä ovat ylipäätään näihin kisoihin tähtääviä. Tämän takana voi olla täysin psykologinen tekijä. Siinä vaiheessa, kun olet pakannut jo sen yli 90% kaikesta lihaksestasi, ei kehitystä huomaa kuin pitkällä aika välillä. Tuolloin pystyy hakemaan jonkinlaista kehitystä sitten voimaharjoittelun ja sarjapainojen sekä maksimin kasvun kautta. Eli käytännössä turvaudutaan muihin tapoihin kehittyä, kun oman peilikuvan muutokset eivät ole enää niin nopeita ja huomattavia.

3)Isoilla painoilla treenaaminen on vain hauskaa. Täälläkin tuon asenteen huomaa helposti, kun jengi ihmettelee, miksei Hulkki käytä enää 70 kiloisia murikoita punnerruksissaan. Isojen painojen liikuttelua on kivempi katsoa ja sitä on mukavampi tehdä. Se on hauskaa, jos paikat ovat ehjänä. Eli tuo on mielekkäämpi treenityyli todennäköisesti monille noista mainituista miehistä kuin se sammakkokyykyn hiissailu jumppapallolla.

Milleriin en edes jaksa ottaa kantaa, mutta kuten sanottu natikkabodauksen Kolemanni. Ja koska joku kuitenkin taas pahoittaa mielensä, niin en todellakaan juuri haukkunut kaikkien naturaalihuippujen treenejä paskoiksi....

Ja väittäisin, että suurin osa salitreenaajista tuijottelee aika pitkälti numeroita.

Ei missään nimessä ollut tarkoitus hyökätä kenenkään kimppuun, ja jos huonot nivelet on, voi ne mennä joskus ilmankin painoa. Pointtina oli vaan että J:llä kirjoituksen perusteella hirveästi tietoa ja silti yliojennetaan erittäin vaarallisen näköisesti käsiä! Lihaksen tekoonhan nimenomaan liittyy se, että rasitus pitäisi olla kohdelihaksella, oli siten metodi x y tai z.. :)

Sitten vielä pitänee moittia hieman argumentointiasi. Eli millä helvetin tavalla mun jollain videolla ollut pystypunnertelu liittyy millään tavalla väittelyyn, joka kattoi jo muun muassa Justin Comptonin treenit ja Hulkin etureisien kehityksen. Hulkkikin tuolla myötäili mun tekstiä, mutta sun oli pakko päästä jollain tavalla vähän näpäyttämään ja heitit kehiin vanhan kunnon ad hominemin. Tuo huomautus oli täysin irrelevantti keskusteluun eikä tuonut siihen mitään lisääkään. Muuten ottaisin tosiaan vinkin ihan hyvin vastaan, mutta nyt se tuntui vain olevan jonkunlainen hyökkäys, kun vedit sen esiin täällä etkä esimerkiksi treenivideoketjussa.

Mutta täysin offtopicina Hulkin ketjusta... Pitää kiinnittää ensi kerralla huomiota tuohon punnerteluun, mutta tällä hetkellä oletan tuon yliojentumisen vaikutelman johtuvan ennemminkin kuvakulmasta ja löysistä vaatteista. Tai äsken venytellessäni salilla kävin testailemassa pystäriä enkä kyllä saa ainakaan pelkällä tangolla smithissä väännettyä käsiä yliojennukseen. Voi olla että suuremmilla painoilla tuo voi käydä ja täytyykin käskeä treenikaverin tarkkailla asiaa ensi kerralla, kun liikettä on vuorossa. Tässä kuitenkin voi tosiaan olla sama juttu taustalla kuin edellisellä videolla, johon kommentoit treenikaverin yliojentavan todella vaarallisesti polvia prässätessään. Nyt viime kerralla tuota tsekkailtiin ja tuli huomattua, että kuvakulma + löysät kollarit + suht nopea toisto luovat vaikutelman yliojentumisesta vaikka oikeasti näin ei käykään. Mutta myönnän kyllä, että tuossa videollani näyttäisi käsien olevan kunnon mutkalla ja siksi asiaa pitääkin tutkia. En ole mitenkään kiinnittänyt siihen huomiota, koska ei tunnu millään tavalla pahalta, ja siksi en nyt suoraan voi sanoa, miten asia oikeasti menee. Kuitenkin huomautit tuosta vähän turhassa paikassa.

Ja miksen sitten tee niinkuin nytkin olen kirjoitellut tekniikan optimoinnista ja rasituksen lihakseen kohdentamisesta. Koska se ei ole mulle vielä mitenkään ajankohtaista. Mä en ole millään tavalla advanced tason treenaaja, jonka tuota tarvitsisi liiaksi miettiä. Tällaiselle tuulen raiskaamalle vinkuheinälle, joka on tuotakin heikompi, toimii varsin hyvin vielä useamman vuoden ihan puhdas volyymin kasvattelu. Esimerkiksi DC:ssä oleva periaate "beat the logbook" toimii oletettavasti ihan hyvin vielä meikäläisenkaltaiselle treenaajalle. Tietty olen omille heikoille lihaksilleni sekä tietysti yleisesti aivan mielenkiinnosta toteutellut jo kaikenlaista kohdennetumpaakin harjoittelua, mutta tuohon ns. täysin paneutuminen on ehkä jossain 5-10 vuoden päässä. Kuitenkaan videolla nähty pystäri ei yrittänyt olla millään tavalla mikään hiissaus pystäri vaan siinä oli tarkoituksena vain ottaa enemmän toistoja kuin viime kerralla :D

Utti noihin ylempiin väitteisiin vastasikin jo, mutta sanottakoon nyt sen verran vielä, että miksi alunperin annoit esimerkiksesi sitten Olympia-tason kehonrakentajia. Olisit esimerkiksi kysynyt juuri näistä huippunaturaaleista heti ensimmäisenä niin ei olis tarvinnut heti vääntää Comptoneista ja kumppaneista. Myöskään se, että vääntää normijamppaan verrattuna isoilla painoilla ei kerro vielä mitään siitä, miten tuon saa kohdennettua lihakseen. Ja varmasti, jos Justinkin on jo yli 10 vuotta tehnyt normijamppaan nähden isoilla painoilla, niin on myös toistojen laadulliseen puoleen tehty aika paljon muutoksia. Vai tekisikö hän mielestäsi vielä yli 10 vuoden jälkeen esimerkiksi alavinopenkkiä vain 120kg, jos pyrkimyksenä on ollut vain ja ainoastaan kasvatella niitä sarjapainoja?

Mitä näihin vahvoihin natikoihin tulee niin hyvin iso osa kovista naturaalikisaajista on kisannut myös voimanostossa (esim. Norton, Ogus, 3DMJ kaiffarit, Gozdecki jne.) Siksi nämä kaverit liikuttelevatkin yleensä suuria painoja, vaikkei puhdas voimanostoharjoittelu olekaan mitenkään optimia lihaksen kasvatteluun. Tästä päästäänkin kysymykseen: Miksi nämä kovan tason naturaalit sitten tekevät jotain ei-niin-optimia harjoittelua? Tätä on tullut pohdittua yksin ja yhdessä ja esimerkiksi seuraavia asioita on tullut mieleen.

1)Nämä henkilöt saattavat saada vielä kehitystä sarjapainoja nostamalla. Toisilla tuo häilyvä raja voi olla paljon ylempänä kuin toisilla ja esimerkiksi Hulkilla se oli jo tuolla ennen noita 180kg x 20 kyykkyjä. Toisaalta jollain toisella voi tulla vielä kehitystä vielä tuollaisilla sarjoilla eikä siis vain ole ollut täysin ajankohtaista alkaa miettiä muita metodeita.

2)Kuten tuossa jo sanoin niin monet natikkakisaajat ovat osallistuneet offilla voimanostokisoihin ja heidän treeninsä ovat ylipäätään näihin kisoihin tähtääviä. Tämän takana voi olla täysin psykologinen tekijä. Siinä vaiheessa, kun olet pakannut jo sen yli 90% kaikesta lihaksestasi, ei kehitystä huomaa kuin pitkällä aika välillä. Tuolloin pystyy hakemaan jonkinlaista kehitystä sitten voimaharjoittelun ja sarjapainojen sekä maksimin kasvun kautta. Eli käytännössä turvaudutaan muihin tapoihin kehittyä, kun oman peilikuvan muutokset eivät ole enää niin nopeita ja huomattavia.

3)Isoilla painoilla treenaaminen on vain hauskaa. Täälläkin tuon asenteen huomaa helposti, kun jengi ihmettelee, miksei Hulkki käytä enää 70 kiloisia murikoita punnerruksissaan. Isojen painojen liikuttelua on kivempi katsoa ja sitä on mukavampi tehdä. Se on hauskaa, jos paikat ovat ehjänä. Eli tuo on mielekkäämpi treenityyli todennäköisesti monille noista mainituista miehistä kuin se sammakkokyykyn hiissailu jumppapallolla.

Milleriin en edes jaksa ottaa kantaa, mutta kuten sanottu natikkabodauksen Kolemanni. Ja koska joku kuitenkin taas pahoittaa mielensä, niin en todellakaan juuri haukkunut kaikkien naturaalihuippujen treenejä paskoiksi....

Ja väittäisin, että suurin osa salitreenaajista tuijottelee aika pitkälti numeroita.

Sitten vielä pitänee moittia hieman argumentointiasi. Eli millä helvetin tavalla mun jollain videolla ollut pystypunnertelu liittyy millään tavalla väittelyyn, joka kattoi jo muun muassa Justin Comptonin treenit ja Hulkin etureisien kehityksen. Hulkkikin tuolla myötäili mun tekstiä, mutta sun oli pakko päästä jollain tavalla vähän näpäyttämään ja heitit kehiin vanhan kunnon ad hominemin. Tuo huomautus oli täysin irrelevantti keskusteluun eikä tuonut siihen mitään lisääkään. Muuten ottaisin tosiaan vinkin ihan hyvin vastaan, mutta nyt se tuntui vain olevan jonkunlainen hyökkäys, kun vedit sen esiin täällä etkä esimerkiksi treenivideoketjussa.

Mutta täysin offtopicina Hulkin ketjusta... Pitää kiinnittää ensi kerralla huomiota tuohon punnerteluun, mutta tällä hetkellä oletan tuon yliojentumisen vaikutelman johtuvan ennemminkin kuvakulmasta ja löysistä vaatteista. Tai äsken venytellessäni salilla kävin testailemassa pystäriä enkä kyllä saa ainakaan pelkällä tangolla smithissä väännettyä käsiä yliojennukseen. Voi olla että suuremmilla painoilla tuo voi käydä ja täytyykin käskeä treenikaverin tarkkailla asiaa ensi kerralla, kun liikettä on vuorossa. Tässä kuitenkin voi tosiaan olla sama juttu taustalla kuin edellisellä videolla, johon kommentoit treenikaverin yliojentavan todella vaarallisesti polvia prässätessään. Nyt viime kerralla tuota tsekkailtiin ja tuli huomattua, että kuvakulma + löysät kollarit + suht nopea toisto luovat vaikutelman yliojentumisesta vaikka oikeasti näin ei käykään. Mutta myönnän kyllä, että tuossa videollani näyttäisi käsien olevan kunnon mutkalla ja siksi asiaa pitääkin tutkia. En ole mitenkään kiinnittänyt siihen huomiota, koska ei tunnu millään tavalla pahalta, ja siksi en nyt suoraan voi sanoa, miten asia oikeasti menee. Kuitenkin huomautit tuosta vähän turhassa paikassa.

Ja miksen sitten tee niinkuin nytkin olen kirjoitellut tekniikan optimoinnista ja rasituksen lihakseen kohdentamisesta. Koska se ei ole mulle vielä mitenkään ajankohtaista. Mä en ole millään tavalla advanced tason treenaaja, jonka tuota tarvitsisi liiaksi miettiä. Tällaiselle tuulen raiskaamalle vinkuheinälle, joka on tuotakin heikompi, toimii varsin hyvin vielä useamman vuoden ihan puhdas volyymin kasvattelu. Esimerkiksi DC:ssä oleva periaate "beat the logbook" toimii oletettavasti ihan hyvin vielä meikäläisenkaltaiselle treenaajalle. Tietty olen omille heikoille lihaksilleni sekä tietysti yleisesti aivan mielenkiinnosta toteutellut jo kaikenlaista kohdennetumpaakin harjoittelua, mutta tuohon ns. täysin paneutuminen on ehkä jossain 5-10 vuoden päässä. Kuitenkaan videolla nähty pystäri ei yrittänyt olla millään tavalla mikään hiissaus pystäri vaan siinä oli tarkoituksena vain ottaa enemmän toistoja kuin viime kerralla :D

1) Miksi sinä vastailet Utin ketjussa? Oletko joku virallinen Utin sihteeri?

2) Tuo Comptonin alaviisto penkki on tehty jossain muualla kun treenin alussa.

3) Miksi ikinä kannattaisi tehdä "laadullisesti" huonoja toistoja, oli sitten millähelvetin tasolla?!

Kysymys lähtikin juuri siitä, kun itse en ainakaan tiedä montaakaan poikkeuksellisen lihasmassan omaavaa naturaalia, jotka treenailisivat niin paljon koneilla, etukäteisväsytäen jne. kuten Hulkki. En mitään artikkeleita ollut kiinnostunut lukemaan vaan, olisin ihan vaan itse mieheltä halunnut kuulla, esim. onko reisi nyt paksumpi vai ohuempi kuin esim 2 vuotta sitten samoilla rasvoilla tms. Ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa mitään, vaan yksinkertaisesti kysyä tuloksista/toimivuudesta, vai onko kyse vaan pakonsanelemasta muutoksesta? Vai niinkuin Uttikin itse totesi naturaalina ei lihasmassaa loputtomasti kasvatalle eli onko tämä pelkkää ylläpitoa?

1) Miksi sinä vastailet Utin ketjussa? Oletko joku virallinen Utin sihteeri?

2) Tuo Comptonin alaviisto penkki on tehty jossain muualla kun treenin alussa.

3) Miksi ikinä kannattaisi tehdä "laadullisesti" huonoja toistoja, oli sitten millähelvetin tasolla?!

Kysymys lähtikin juuri siitä, kun itse en ainakaan tiedä montaakaan poikkeuksellisen lihasmassan omaavaa naturaalia, jotka treenailisivat niin paljon koneilla, etukäteisväsytäen jne. kuten Hulkki. En mitään artikkeleita ollut kiinnostunut lukemaan vaan, olisin ihan vaan itse mieheltä halunnut kuulla, esim. onko reisi nyt paksumpi vai ohuempi kuin esim 2 vuotta sitten samoilla rasvoilla tms. Ei ollut tarkoitus kyseenalaistaa mitään, vaan yksinkertaisesti kysyä tuloksista/toimivuudesta, vai onko kyse vaan pakonsanelemasta muutoksesta? Vai niinkuin Uttikin itse totesi naturaalina ei lihasmassaa loputtomasti kasvatalle eli onko tämä pelkkää ylläpitoa?

En nyt ota kantaa tähän teidän keskinäiseen vääntöön, mutta oletettavasti tällä foorumilla ja tässäkin ketjussa saa keskustella asioista. J vastaili joihinkin kysymyksiisi ja pohdiskeluihin, koska ilmiselvästi on asiaa miettinyt ja tullut jonkinlaiseen johtopäätökseen (mm. natikkabodarit ja isot malmit). Sitä en toisaalta ymmärrä miksi et usko kun sinulle vastataan. Et suoranaisesti asiaan liittyvässä ensimmäisessä postissa kysynyt mitään vaan esitit ajatuksen, että "väkisinkin herää ajatus onko hiissaus huonompaa kuin voimahommat". Tähän Hulkki vastaili esittäen monia perusteluita nykyiselle toiminnalle, mm. nivelet eivät kestä, laadulliseen progressioon keskittyminen, tuloksettomuus vanhoilla metodeilla, vaihtelu, parempi lihasstimulaatio. Kuitenkin edelleen kaipailit jotain vastausta kysymykseen jota et ollut edes esittänyt. Voi olla myös mahdollista, että olen käsittänyt tarkoitusperäsi täysin väärin, mutta kirjoituksistasi sitä ei valitettavasti tule esille.

Uttihan on tehnyt jo toistakymmentä Q&A-videota ja kirjoitellut pitkiä artikkelisarjoja Fastin sivuille. Lihastohtorin blogiinkin kirjoittanut aiheesta IMO todella hyvin. En nyt vaan ymmärrä mitä tarkoitat sillä ettei Utilla olis kiinnostusta jakaa tietouttaan...

Eiköhän me kaikki nähdä niitä Hulkin omia tuloksia sitten kun iso vihreä mies astuu taas lavalle! :D
ja niitä hulkin tuloksiahan on jo nähty kisalavoilla menestymisen muodossa, kun taas näiden inttäjien tuloksia ei näy ikinä missään:eek: Ja kaiken kyseenalaistamisen jälkeenkään niitä tuloksia ei tule näkymään ikinä missään.

Back
Ylös Bottom